Starsi wrocławianie pamiętają jeszcze czasy, gdy na Strachowicach stacjonował pułk lotniczy, wyposażony w samoloty myśliwskie MiG-21. Co jakiś czas niebo nad miastem rozrywał wtedy huk generowany przez samolot, który przekraczał właśnie barierę dźwięku. Na tym samym betonowym pasie startowym, z którego korzystały myśliwce, lądowały systematycznie, ale bardzo rzadko, samoloty pasażerskie, obsługujące połączenie z Warszawą. Były to jeszcze czasy samolotów Ił-14, An-24b czy Ił-18. Czasem latały też do Krakowa, Rzeszowa, Gdańska, Szczecina i Koszalina. Podróżnych odprawiano w niewielkim, żałosnym baraczku.
W końcu świat się otworzył
Dopiero w styczniu 1993 roku uruchomiono pierwsze regularne połączenie z Wrocławia za granicę. Mała niemiecka linia Eurowings latała wtedy do Frankfurtu nad Menem, przecierając wrocławianom zagraniczne szlaki z pominięciem Warszawy. Wkrótce potem otwarto nowy terminal, ale nie był to koniec rozbudowy.
Wrocław miał się stać jednym z miast-gospodarzy Euro 2012 i głównie z tego powodu podjęto decyzję o budowie zupełnie nowego terminala odlotów i przylotów. Chociaż piłkarska impreza nie spowodowała żadnej inwazji kibiców na Wrocław, budowa ta, zakończona w marcu
2012 r. bardzo się miastu opłaciła. Dziś stolica Dolnego Śląska dysponuje małym, ale nowoczesnym i spełniającym wszelkie standardy portem lotniczym. Tak na dobrą sprawę – dwoma, bo starego terminala nie zburzono, lecz przeznaczono do obsługi VIP-ów, dzięki czemu ich ewentualne przyloty i odloty nie zakłócają rosnącego z roku na rok ruchu pasażerskiego.
Małe, ale atrakcyjne lotnisko
Wrocławskie lotnisko ma wciąż tylko jeden pas startowy, ale wiele atutów. Najważniejszy to chyba bliskość centrum miasta: zaledwie 10 km. Wystarczy maks. 30 minut autobusem lub taksówką, by z wrocławskiego rynku dostać się na Strachowice lub odwrotnie. O sukcesie decyduje też łatwy dojazd samochodem z i do najważniejszych miast regionu.
Nic więc dziwnego, że wrocławskim portem lotniczym zainteresowała się nie tylko Lufthansa, ale też WizzAir, Ryanair i liczne linie czarterowe. W 2016 roku lotnisko obsłużyło prawie 2,5 mln pasażerów, głównie tych udających się na wakacje. Wylot z Wrocławia możliwy jest dziś do wszystkich najpopularniejszych destynacji turystycznych, w tym do Grecji, Bułgarii, Hiszpanii, Turcji, Egiptu, na Maltę, Mauritius, Seszele, Malediwy, Małe Antyle, Dominikanę, Kubę, do Meksyku, Brazylii, Kostaryki i Tanzanii.
Autobus komunikacji miejskiej kursuje między lotniskiem a kolejowym Dworcem Głównym w centrum miasta, dzięki czemu łatwo przesiąść się z jednego środka lokomocji do drugiego.