W gmachu Ministerstwa Gospodarki przy warszawskim Placu Trzech Krzyży, 12 sierpnia podpisana została umowa o dofinansowanie ze środków unijnych realizacji projektu „Promujmy Polskę Razem”. Pieniądze pochodziły będą z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007 – 2013, z działania 6.3 Promocja turystycznych walorów Polski osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym.
30 mln euro na poprawę wizerunku Polski i rozwój usług turystycznych
– Podpisujemy umowę na finansowanie realizacji projektu przygotowanego przez Polską Organizację Turystyczną, Jego budżet opiewa na kwotę trzydziestu milionów euro a przewidziane wydatki stanowią w stu procentach koszty kwalifikowane – mówił wiceminister Rafał Baniak. Zgodnie z treścią podpisanej umowy, koszt realizacji projektu „Promujmy Polskę Razem” zostanie w 85 proc. sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Drobiazgowo szczegółowy opis planowanych zamierzeń ujęty został w opasłym, liczącym kilkaset stron wniosku. Zgodnie z osią priorytetową 6 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka projekt zakłada poprawę wizerunku Polski oraz rozwój usług turystycznych poprzez określenie przedsięwzięć promocyjnych niezbędnych do poprawy atrakcyjności kraju, w tym wsparcia dla tworzenia innowacyjnych typów produktów i usług turystycznych oraz tworzenia systemu informacji turystycznej. Realizacja przyjętych zamierzeń w projekcie zgodna jest z założeniami określonymi w Marketingowej Strategii Polski w Sektorze Turystyki 2008-2015 opracowanej w 2008 r. przez POT oraz w Strategii Rozwoju Turystyki 2008-2015 MSiT 2008.
Z głównymi aspektami tego ważnego dla promocji polskiej turystyki przedsięwzięcia zaplanowanego przez POT zapoznał zebranych prezes POT Rafał Szmytke.
Usługi turystyczne ważną dziedziną eksportu
– Głównym celem, na którym koncentruje się Polska Organizacja Turystyczna realizując misję promocji polskiej turystyki jest zachęcanie turystów zagranicznych do odwiedzenia naszego kraju. Koncepcja promocji turystycznych walorów Polski w ramach Działania 6.3 powstała również z myślą o dotarciu z przesłaniem promocyjnym do obcokrajowców. Pamiętajmy, że usługi turystyczne świadczone cudzoziemcom w Polsce zaliczane są do jednej z ważnych dziedzin eksportu – uzasadniał prezes POT.
Dzięki dotacjom unijnym możliwe będzie między innymi przeprowadzenie profesjonalnych kampanii na rynkach zagranicznych, na które dotychczasowy skromny budżet narodowej organizacji turystyki dotąd na nie pozwalał. Wielomilionowy zastrzyk środków pozwoli na promocyjne wykorzystanie nieodległych w czasie wydarzeń, które zwrócą oczy świata na nasz kraj, pobudzą zainteresowanie i zachęcą do jego odwiedzenia i bliższego poznania.
Kotwicami medialnymi, które wykorzystane zostaną w toku zaplanowanych działań promocyjnych będą między innymi wzniecające sportowe emocje i przykuwające powszechną uwagę mecze najlepszych piłkarskich drużyn Starego Kontynentu, w 2012 roku po raz pierwszy rozgrywane na polskich stadionach. A wcześniej – prezydencja Polski w Unii Europejskiej. Również przyszły rok – Rok Chopinowski dostarczy okazji do popularyzacji Polski na wszystkich kontynentach, gdzie słuchana jest muzyka wielkiego kompozytora. Podobnym celom posłuży cykl wydarzeń związanych z Rokiem Polskim organizowanym przez POT na terenie Wielkiej Brytanii.
– Pokazujemy Polskę nowoczesną i gościnną. Polskę, która oferuje wiele ciekawych miejsc i form spędzania urlopu i kilkudniowego wypadu weekendowego. Ale ponadto wiele oferuje turystom biznesowym, którzy spełniwszy obowiązki wynikające z charakteru podróży służbowej szukają możliwości interesującego wypełnienia pozostałego czasu. Usługi dla tej kategorii klientów są szybko rozwijającym się, niezwykle rentownym działem gospodarki turystycznej – mówił prezes Rafał Szmytke.
Główne cele
Wprowadzenie w życie systemowego projekt POT (jak określa go oficjalny język urzędowy), przyczyni się do poprawy wizerunku naszego kraju na rynkach zewnętrznych, wzmacniając tym samym konkurencyjność krajowej oferty; zmiany dotychczas stereotypowego postrzegania Polski, przez turystów i potencjalnych turystów z zagranicy; wzmocnienia wizerunku krajowej oferty turystycznej. Główny cel zostanie osiągnięty poprzez zwiększenie liczby kompleksowych kampanii promocyjnych na rynku polskim i rynkach zagranicznych; stworzenie sprawnego i efektywnego systemu informacji turystycznej; wzrost funkcjonalności narodowego portalu turystycznego; wzrost liczby szkoleń w tym konferencji, warsztatów, seminariów; zwiększenie liczby przyjazdów turystów zagranicznych do Polski, co przełoży się na wzrost ich wydatków w trakcie pobytu w Polsce; wzrost liczby turystów korzystających z narodowego portalu turystycznego.
Źróło: aktualnosciturystyczne.pl