Zakończyły się XIX Targi Turystyki i Wypoczynku Lato 2014, a tym samym oficjalnie zainaugurowano sezon turystyczny na Mazowszu. W dniach 4-6 kwietnia br. w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska w Warszawie gościło 400 wystawców: polskich i zagranicznych przedstawicieli miast, regionów i organizacji, którzy stworzyli ten wielki turystyczny kiermasz.
Targi Lato wpisały się w słoneczne dni i rozbudziły myśli związane z podróżami, wyjazdami i aktywnie spędzanymi weekendami. Miały one na celu przede wszystkim promocję różnych zakątków Polski, a także wyjazdów zagranicznych. Impreza ta skierowana była do miłośników podróży bliskich i dalekich, rodzin z dziećmi, a w tym roku dodatkowo fanów turystyki rowerowej i wędkarskiej. Wystawcy prezentowali nie tylko oferty dotyczące wypoczynku i zwiedzania, ale zachęcali też do zapoznania się z folklorem i tradycją regionów poprzez stroje, muzykę i lokalne rękodzieło.
Andrzej Kozłowski, Wiceprezes MT Targi Polska, zaznaczył, że kiermaszowy charakter imprezy wynika z tego, iż jest ona kierowana do indywidualnych klientów. – Na Targi Lato zapraszamy mieszkańców Warszawy, Mazowsza i innych regionów. Turystyka krajowa ma się coraz lepiej dlatego zależy nam, aby stworzyć wydarzenie, które pozwoli odkryć piękne zakątki. Targom Lato towarzyszą również Targi Regionalia oraz Agroturystyka, które dopełniają ofertę letniego wypoczynku – powiedział Andrzej Kozłowski.
Podczas oficjalnego otwarcia targów, Katarzyna Sobierajska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, powiedziała, że jest to największe święto turystyczne przed sezonem urlopowym. Gromadzi tych, którzy chcą zaprezentować to, co przygotowali na nadchodzący sezon. – Możemy powiedzieć, że rok 2013 był rokiem dobrym dla turystyki krajowej, odnotowano 9% wzrost podróży krajowych. Mam nadzieję, że obecny rok będzie kolejnym, w którym Polacy zdecydują się na wycieczki po Polsce. Poszerzenie oferty Targów Lato o turystykę aktywną, m.in. rowerową, jeszcze bardziej uatrakcyjni tę imprezę – podkreśliła Katarzyna Sobierajska.
Turystyka lokalna i międzynarodowa
Wśród wystawców Targów Lato znalazły się regiony, miasta, powiaty, gminy, atrakcje turystyczne, centra promocji, hotele, ośrodki, uzdrowiska, organizatorzy turystyki i lokalne grupy działania. Jolanta Koczorowska, Burmistrz Dzielnicy Wawer, gdzie odbyły się targi, powiedziała, że Targi Lato to wspaniała okazja do zaprezentowania osobom z całej Polski oferty dzielnicy. – Warszawski Wawer ma do zaoferowania wyjątkowe warunki przyrodnicze i ciekawe propozycje rekreacyjne. Duże zainteresowanie zwiedzających pozwoliło nam dotrzeć z ofertą np. leśnych ścieżek rowerowych i biegowych do bardzo wielu osób. Cieszę, się że taka impreza odbywa się właśnie w naszej dzielnicy – dodała.
Wielkopolska Organizacja Turystyczna na swoim stoisku promowała m.in. Wielką Pętlę Wielkopolski, czyli szlak wodny obejmujący obszar o zróżnicowanym środowisku przyrodniczym i kulturowym. Na stoisku szczególnie dużą popularnością cieszył się przewodnik nawigacyjny oraz mapa Wielkiej Pętli Wielkopolski. – Odwiedzający byli zainteresowani naszym regionem i dopytywali o możliwości organizacji indywidualnych wyjazdów do Wielkopolski. Targi Lato to jedna z większych i zarazem najbardziej prestiżowych imprez tego typu na rynku krajowym, dlatego jesteśmy zadowoleni, że nasz region cieszył się takim zainteresowaniem odwiedzających – powiedziała Irena Frąckowiak, specjalista ds. promocji z Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej.
Poza polskimi regionami obecni byli również zagraniczni wystawcy, a wśród nich przedstawiciele: Bośni i Hercegowiny, Egiptu, Gruzji, Kuby, Litwy, Szwecji, Węgier, Włoch oraz Nowej Zelandii. Ahmed Sobhi, Dyrektor Biura ds. Turystyki Ambasady Egiptu, nie krył zadowolenia z udziału w tegorocznych targach.
– Były one doskonałą okazją do zaprezentowania szerokiemu gronu odbiorców bogatej oferty wyjazdowej Egiptu, jeszcze przed początkiem letniego sezonu turystycznego. Nasze stoisko przyciągnęło wielu odwiedzających, którzy poszukiwali zarówno ogólnych informacji o najciekawszych regionach Kraju Faraonów, jak i konkretnych ofert na wakacje. W czasie targów odbyliśmy również wiele interesujących spotkań. Mamy nadzieję, że przyczynią się one do jeszcze większego zainteresowania Egiptem w Polsce – podsumował Ahmed Sobhi.
Rowery w centrum uwagi
Szeroko promowaną aktywnością była turystyka rowerowa. Dyscyplina ta zdobywa coraz więcej zwolenników, którzy chętnie wsiadają na dwa kółka. Przy okazji Targów Lato odbyła się coroczna konferencja prasowa Skandia Maraton Lang Team. Przywitano na niej miasta partnerskie, które będą gościły tegoroczne etapy maratonu. Czesław Lang wyraził radość, że ta rowerowa impreza rozwija się i uczestniczy w niej tylu miłośników rowerów, niezależnie od wieku i umiejętności. – Osiem lat temu zastanawialiśmy się, co dodatkowego możemy zrobić dla promocji kolarstwa, zdrowego trybu życia, szczególnie w tych miastach gdzie odbywał się Tour de Pologne. Wyszliśmy z założenia, że zachęcimy tych, którzy widzieli kolarzy zawodowych, aby sami wsiedli na rower. Skandia Maraton Lang Team dołożył kropelkę do tego, że teraz 67% Polaków, którzy uprawiają sport, wybierają właśnie rower – powiedział.
Targi Lato i turystyka rowerowa to dobre połączenie, które poza promocją sportu pomaga też miastom gospodarzom zaprezentować się szerokiemu gronu odbiorców. Podczas konferencji burmistrzowie i przedstawiciele miast przedstawili swoje tereny.
W sektorze rowerowym firma Giant zaprezentowała nowości, w tym najszybszy rower świata, tj. Propel Advanced SL 3 ISP, a w konkursach można było zdobyć koszulki i gadżety związane ze Skandia Maraton Lang Team.
Co jeszcze się działo
Targi stanowiły nie lada atrakcję dla dzieci w różnym wieku. Dmuchańce, symulator surfingu, miasteczko rowerowe nadzorowane przez Policję, basen z kulkami, trampolina, zabawy i warsztaty – to wszystko było skierowane do najmłodszych odwiedzających. Dzieci mogły bawić się bezpiecznie pod okiem opiekunów w czasie, gdy rodzice zwiedzali targi.
Po raz pierwszy na targach znalazła sie także ekspozycja dla wędkarzy. Ofertę prezentowało kilku wystawców, którzy proponowali sprzęt wędkarski, odzież, obuwie, wszelkie akcesoria niezbędne do wędkowania, a także woblery i zanęty. Dostępna była oferta wypraw wędkarskich oraz miejsc, do których warto przyjechać, aby powędkować.
Miejscem, które tętniło życiem, była targowa scena. W ciągu całego weekendu obywały się na niej pokazy tańca, występy zespołów wokalnych i teatralnych, jak i liczne quizy, w których odwiedzający mogli wygrać ciekawe nagrody.
Nagrody dla wystawców
Rozstrzygnięty został konkurs na najlepszą ofertę ekspozycyjną polskiego regionu, organizowany przez Polską Organizację Turystyczną wraz z firmą MT Targi Polska, organizatorem Targów Lato. Kryształowe Słońca powędrowały do Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej oraz do Biura ds. Turystyki Ambasady Egiptu. Dodatkowo wyróżnione zostały: Małopolska Organizacja Turystyczna, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, a także Sudecka Organizacja Turystyczna.
Odwiedzający wybrali także Hit Lata, czyli ofertę, która spośród wszystkich spodobała się najbardziej. Zwycięska propozycja to Skandia Maraton Lang Team.
Regionalne smaki
Równolegle odbywały się III Targi Produktów Tradycyjnych i Ekologicznych „Regionalia” oraz II Targi Agroturystyka. Lokalni producenci częstowali serami, wędlinami, pieczywem, a także napojami, miodami i przetworami. Można było zrobić zakupy spożywcze na nadchodzące święta, a także nabyć regionalne ozdoby ręcznie wykonane i malowane.
Patronat nad Latem
Patronat Honorowy nad Targami Lato 2014 objęli: Katarzyna Sobierajska – Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Sportu i Turystyki; Adam Struzik – Marszałek Województwa Mazowieckiego; Hanna Gronkiewicz-Waltz – Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy; Rafał Szmytke – Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Paweł Niewiadomski – Prezes Polskiej Izby Turystyki.
Więcej informacji: www.targilato.pl