Przychody linii lotniczych z usług dodatkowych


W 2009 roku linie lotnicze z całego świata odnotowały 43-procentowy wzrost dochodów ze sprzedaży usług dodatkowych – o wartości 11 miliardów euro

Analiza przeprowadzona przez IdeaWorks przy wsparciu firmy Amadeus wskazuje, że liderami w zakresie uzyskanych dochodów ze sprzedaży usług dodatkowych w 2009 roku były linie United, American, Delta, Qantas i Ryanair

Warszawa, 28 lipca 2010 r. – IdeaWorks, wiodąca firma konsultingowa specjalizująca się w dochodach z usług dodatkowych linii lotniczych oraz Amadeus, światowy dostawca rozwiązań technologicznych i usług przetwarzania danych dla globalnej branży turystycznej, przedstawiły wstępne wyniki raportu Amadeus Guide to Ancillary Revenue by IdeaWorks. Wykazują one, że rok 2009 był kolejnym rokiem wzrostu przychodów linii lotniczych z tytułu oferowania usług dodatkowych, przy czym coraz więcej przewoźników wykazywało w swoich raportach finansowych przychody liczone
w milionach, a nawet miliardach. 43-procentowy wzrost w stosunku do roku 2008 jest między innymi efektem sprzedaży usług typu a la carte oraz usług partnerskich.

W roku 2009 zyski z usług dodatkowych stały się kluczowym elementem przychodów wszystkich przewoźników – od małych po największych, od regionalnych po globalnych, od tanich po ekskluzywnych. Pełne wyniki przeprowadzonych analiz zostaną opublikowane w jesiennym wydaniu raportu Amadeus Guide to Ancillary Revenue by IdeaWorks. Według wstępnych wyników analiz raportów finansowych 96-ściu linii lotniczych za rok 2009, dochody z oferowanych przez nie usług dodatkowych wzrosły
w stosunku do roku 2008 o 3,32 mld – do kwoty 11 miliardów euro (13,5 mld USD).

Szacunkowe liczby obejmują przychody z usług a la carte, takich jak opłaty bagażowe i posiłki sprzedawane na pokładach samolotów, marże ze sprzedaży miejsc hotelowych, wynajmu samochodów oraz ubezpieczeń podróżnych sprzedawanych poprzez witryny linii lotniczych, a także dochody partnerów generowane w ramach programów lojalnościowych.

Światowe przychody z usług dodatkowych – wg deklaracji finansowych

Całkowity wynik w roku 2009
11 mld euro (13,5 mld USD)
Całkowity wynik w roku 2008
7,68 mld euro (10,25 mld USD)

Wyniki za rok 2008 wyliczone w euro, przeliczone wg ówczesnego kursu 1 EUR = 1,33 USD.

Wyniki za rok 2009 wyliczone w euro, przeliczone wg ówczesnego kursu 1 EUR = 1,23 USD.

Amadeus z zaangażowaniem pomaga liniom lotniczym zwiększać obroty i zyski oraz zapewniać najwyższą jakość usług świadczonych Klientom, udostępniając kompleksowe, wielokanałowe rozwiązanie do obsługi usług dodatkowych – komentuje Philippe Chérèque, wiceprezes ds. handlowych firmy Amadeus, będącej sponsorem analizy przychodów z usług dodatkowych i trzeciej edycji raportu. – W tym miesiącu zrealizowaliśmy istotne działania wspierające to przedsięwzięcie, wśród których znalazło się wdrożenie naszego kompleksowego rozwiązania EMD w linii Finnair oraz pilotażowy program sprzedaży usług a la carte w ramach współpracy linii Corsairfly z biurami podróży i kanałami bezpośrednimi – dodaje.

Amadeus dysponuje trzema flagowymi rozwiązaniami do obsługi usług dodatkowych,
a mianowicie:

  • Amadeus Airline Ancillary Services – umożliwia liniom lotniczym automatyczne oferowanie i zbieranie opłat za usługi dodatkowe sprzedawane za pośrednictwem dowolnych kanałów bezpośrednich i pośrednich. Rozwiązanie jest całkowicie zintegrowane z systemami informatycznymi Amadeus, w tym Altea CMS i pakietem handlu elektronicznego.

  • Amadeus Cross-Sell Ancillary Services – dzięki ścisłej integracji z systemami informatycznymi linii lotniczych umożliwia łatwe zarządzanie sprzedażą ofert dodatkowych, takich jak wypożyczanie samochodów, rezerwacje pokoi hotelowych i usług w miejscach docelowych, w połączeniu z biletami lotniczymi.

  • Amadeus EMD – umożliwia wystawianie, przechowywanie, zarządzanie i dystrybuowanie standardowych dokumentów elektronicznych, niezbędnych do efektywnej sprzedaży usług dodatkowych.

Analiza IdeaWorks w odniesieniu do pierwszej dziesiątki linii lotniczych ukazuje subtelne zmiany w odniesieniu do rankingu z 2008 roku. Pierwsze trzy miejsca zajmują amerykańskie linie sieciowe dzięki dobrym wynikom partnerów uzyskanym w ramach programów frequent flier i zwiększonemu naciskowi na opłaty za bagaż. Dochody tej grupy ustabilizowały się, natomiast dochody mniejszych przewoźników wykazały ogromny wzrost. Czwarte miejsce na liście zajmuje obecnie Qantas dzięki przychodom
o 25% większym od ubiegłorocznych dochodów zajmującej wówczas tę pozycję linii Ryanair. Roczne dochody konieczne do zajęcia miejsca w pierwszej dziesiątce to obecnie 300 mln USD. Na listę awansowały US Airways i Air Canada, zastępując JetBlue i Emirates.


Pierwsza dziesiątka linii lotniczych – sprzedaż usług dodatkowych

Wyniki za rok 2009 w EUR
Wyniki za rok 2008 w EUR
1.527.310.000
United
1.650.000.000
American
1.507.750.000
American
1.200.000.000
United
1.117.120.500
Delta
1.125.000.000
Delta
782.903.000
Qantas
625.350.240
Ryanair
663.600.000
Ryanair
458.622.000
Qantas
608.796.693
easyJet
396.468.000
easyJet
540.589.500
US Airways
262.500.000
JetBlue
534.143.000
Air Canada
207.298.140
Emirates
368.869.000
Alaska Airlines
184.888.900
TAM Airlines
356.742.400
TAM Airlines
184.275.000
Alaska Airlines

Źródło: „Worldwide Review of Ancillary Revenue Statistics” w „Amadeus Ancillary Revenue Guide by IdeaWorks”. Wyniki niektórych przewoźników oparto na danych za ostatni rok fiskalny.

Najwięksi przewoźnicy mogą generować ogromne dochody z usług dodatkowych. Jednak powodzenie tego typu usług lepiej oceniać w oparciu o ich wartość jako procent ogólnych obrotów lub w przeliczeniu na jednego pasażera.

Linie Spirit i Tiger Airways dołączyły do zestawienia procentowego za rok 2009 po niedawnym opublikowaniu wyników sprzedaży usług dodatkowych. Spirit jest prywatnym przewoźnikiem, który rzadko publikuje wyniki. Natomiast Tiger przedstawił wyniki za 2009 rok ze względu na ogłoszenie oferty publicznej. Ośmiu przewoźników z listy za rok 2008 poprawiło swoje wyniki w roku 2009, zaś dwóch wypadło z listy – SkyEurope zakończył działalność, zaś Germanwings w 2009 roku został wchłonięty przez Lufthansa Group.

Pierwsza dziesiątka linii lotniczych – usługi dodatkowe jako % obrotów

Wyniki za rok 2009
Wyniki za rok 2008
29,2%
Allegiant
22,7%
Allegiant
23,9%
Spirit
19,3%
Ryanair
22,2%
Ryanair
15,5%
easyJet
19,4%
easyJet
14,8%
Jet2.com
19,4%
Tiger Airways
14,1%
Vueling
18,1%
Jet2.com
13,0%
Germanwings
14,4%
Aer Lingus
11,0%
Aer Lingus
13,3%
Alaska Airlines
10,3%
JetBlue
13,2%
Flybe
9,8%
Flybe
13,1%

AirAsia



9,6%


SkyEurope

Źródło: „Worldwide Review of Ancillary Revenue Statistics” w „Amadeus Ancillary Revenue Guide by IdeaWorks”. Wyniki niektórych przewoźników oparto na danych za ostatni rok fiskalny.

Przewoźnicy z pierwszej dziesiątki realizują plany rozwoju usług dodatkowych, obejmujące opłaty za bagaż, kawiarenki pokładowe, opłaty za wybór miejsca oraz pośrednictwo w sprzedaży miejsc hotelowych i wypożyczaniu samochodów. Jedyną linią sieciową na liście jest Alaska – przewoźnik kładzie mniejszy nacisk na ofertę a la carte, zyskuje jednak na programach frequent flier i kart partnerskich.

Ogólna aktywność w przeliczeniu na pasażera zwiększyła się wyraźnie w 2009 roku
u wszystkich przewoźników z listy. Allegiant kontynuuje silny wzrost z przychodami niemal o 25% wyższymi niż w 2008 roku. Brytyjski przewoźnik Jet2.com odnotował imponujący wzrost o 58%, zaś Qantas – aż o 72%. Dotychczasowy lider usług dodatkowych – Ryanair – wypadł z najlepszej dziesiątki, zaś jego rywal – easyJet – awansował w roku 2009 na pozycję 10.


Pierwsza dziesiątka linii lotniczych – usługi dodatkowe na 1 pasażera

Wyniki za rok 2009 w euro
Wyniki za rok 2008 w euro
24,89
Allegiant
20,00
Allegiant
22,51
Jet2.com
17,14
United
22,35
Spirit
14,97
Aer Lingus
20,37
Qantas
14,75
American
18,76
United
14,28
Jet2.com
17,23
Air Canada
11,98
JetBlue
16,72
Aer Lingus
11,87
Qantas
16,47
Alaska Airlines
10,84
Ryanair
14,43
American
10,61
Delta
13,47
easyJet
10,55
Vueling

Źródło: „Worldwide Review of Ancillary Revenue Statistics” w „Amadeus Ancillary Revenue Guide by IdeaWorks”. Wyniki niektórych przewoźników oparto na danych za ostatni rok fiskalny.

Według wszelkich kryteriów przychody z usług dodatkowych rosną. Coraz więcej linii lotniczych przechodzi na opłaty a la carte i informuje o swoich wynikach finansowych. Gracze obecni dłużej na rynku zwiększają przychody wprowadzając nowe usługi, testując limity cen i usprawniając marketing.

Raport Amadeus Guide to Ancillary Revenue by IdeaWorks trafi do sprzedaży we wrześniu br. i będzie dostępny w cenie 449 USD. Szczegółowe informacje dotyczące możliwości jego zamawiania zostaną podane na witrynie IdeaWorksCompany.com. Podczas globalnej konferencji firmy Amadeus dla linii lotniczych „Horizons”, która odbędzie się w dniach 13-15 października 2010 w San Francisco, Jay Sorensen wygłosi prelekcję zatytułowaną „W stronę sprzedaży na pokładzie” (ang. „Moving to Merchandise Methods in the Cabin”).

***
Informacje o IdeaWorks

IdeaWorks została założona w 1996 roku jako konsultingowa organizacja budowania marek poprzez stosowanie innowacji w produkcie, partnerstwo i marketing, restrukturyzację przedsiębiorstw oraz generowanie korzyści w postaci zwiększenia zysków firmy. Lista międzynarodowych Klientów firmy obejmuje hotele, linie lotnicze, morskie i kolejowe, użytkowników produktów oraz sektor opieki zdrowotnej. IdeaWorks specjalizuje się w poprawie dochodów, rozwoju marki, badaniu klientów, analizie konkurencji, partnerskiej strategii marketingowej, a także w programach redukcji kosztów i restrukturyzacji przedsiębiorstw. Więcej informacji o firmie można znaleźć na stronie internetowej www.IdeaWorksCompany.com

Informacje o firmie Amadeus

Amadeus to wiodący dostawca zaawansowanych rozwiązań technologicznych i usług przetwarzania danych dla światowej branży turystycznej.

Docelowe grupy klientów firmy to dostawcy usług turystycznych (np. linie lotnicze, hotele, przewoźnicy kolejowi, przewoźnicy promowi), sprzedawcy usług turystycznych (biura podróży, w tym online) i odbiorcy (firmy jak i turyści indywidualni).

 Amadeus opiera swoją działalność na modelu biznesowym bazującym na transakcjach.

W 2009 roku system Amadeus przetworzył ponad 670 milionów transakcji.

Amadeus ma swoje placówki w Madrycie (siedziba główna firmy i dział marketingu), Nicei (dział rozwoju) i Erding (dział operacyjny – centrum przetwarzania danych) oraz biura regionalne
w Miami, Buenos Aires, Bangkoku i Dubaju. Firma
Amadeus świadczy usługi dla klientów
za pośrednictwem 72 lokalnych Organizacji Handlowych Amadeus obejmujących swoją działalnością 195 krajów.

Spółka jest notowana na giełdach w Madrycie, Barcelonie, Bilbao i Walencji pod symbolem „AMS.MC”. W 2009 roku firma odnotowała zysk w wysokości 2,461 mln euro oraz EBITDA
w wysokości 894 mln euro. Amadeus zatrudnia na całym świecie ponad 9 300 pracowników, reprezentujących 123 narodowości.

Więcej informacji o firmie Amadeus można znaleźć na stronie internetowej www.amadeus.com.pl

Majówkowe wyprawy – co warto zapakować do plecaka?
Majówka sprzyja wyprawom w mniej i bardziej znane miejsca. Chętnie zabieramy na urlop całą rodzinę lub...
Jaki hotel w centrum Krakowa wybrać?
Kraków to miasto, które zachwyca swoją historią i kulturą, przyciągając turystów z całego świata. W sercu...
Wysowa-Zdrój. Urokliwe uzdrowisko w Beskidzie Niskim
Wysowa-Zdrój to niewielka, ale niezwykle malownicza miejscowość uzdrowiskowa położona w sercu Beskidu...
Dlaczego warto znać język Bliskiego Wschodu? Korzyści z nauki języka arabskiego
Region Bliskiego Wschodu jest niezwykle ważny w kontekście geopolitycznym – jego szybki rozwój,...
Doskonały towarzysz podczas przygód na świeżym powietrzu: Plecak nieprzemakalny
Jeśli uwielbiasz spędzać czas na łonie natury, wiesz jak ważne jest odpowiednie wyposażenie, które zapewni...
Wynajem busa 9-osobowego – dlaczego warto się zdecydować?
Planując podróż ze swoimi przyjaciółmi lub organizując wyjazd służbowy, warto pomyśleć o wygodnym transporcie....