Prawie 4,5 mln turystów w Łodzi i regionie

 

Opracowane przez zespół badaczy Instytutu Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego z inicjatywy Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Łódzkiego (finansowane ze środków budżetu Łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Miasta Łodzi) szczegółowe badania ruchu turystycznego w Łodzi i regionie potwierdziły prognozy z roku ubiegłego. Wykazano wzrost wielkości ruchu turystycznego oraz wydatków ponoszonych przez odwiedzających region.

Celem badań było określenie struktury, dynamiki i efektów finansowych ruchu turystycznego w 2011 roku oraz wskazanie tendencji w roku przyszłym. Opracowane metody badawcze dały możliwość oszacowania skali ruchu turystycznego. Uzyskane wyniki pozwolą na bardziej efektywne zarządzanie turystyką na szczeblu wojewódzkim jak i lokalnym. Szczególną wartością dokonanych analiz jest ich ciągłość i porównywalność. W 2011 roku ruch turystyczny oszacowano na prawie 4,5 mln odwiedzających z czego do Łodzi przyjechało 780,5 tys. osób (17,6%) a do regionu 3 655,2 tys. osób (82,4% – całego zjawiska). W 2011 roku zanotowano spadek liczby osób odwiedzających Łódź, tak w liczbach bezwzględnych (mniej o ponad 211 tysięcy), jak i w udziale w całym województwie (spadek o 5,6%). Od wielu lat maleje także średnia długość pobytu z 2,75 do 1,97 dnia w całym regionie co jest zgodne z ogólna tendencją obserwowaną w Polsce.

Zwiększył się odsetek gości z zagranicy, który wyniósł dla całego regionu 6,1%. Wzrost ten nastąpił zarówno w Łodzi osiągając – 15,6% jak i w regionie – gdzie cudzoziemcy stanowili 4,0% ogółu odwiedzających. Wzrost udziału turystów zagranicznych należy uznać za zjawisko pozytywne, jednak należało by zastanowić się jakie podjąć kroki aby więcej gości z zagranicy odwiedzało nasz region. Należy podkreślić, że w strukturze wydatków to właśnie goście zagraniczni zostawiają najwięcej pieniędzy – w 2011r. była to ¼ przychodów (268 mln z 1,1 mld zł.). Łódź z działalności turystycznej uzyskała ponad 332 mln zł (30%) a województwo ponad 775 mln zł (70%).

Od kilku lat obserwuje się wyraźną różnicę sezonowości ruchu turystycznego. Dla Łodzi można wyróżnić dwie kulminacje (kwiecień-czerwiec i wrzesień-październik), a co za tym idzie dwa okresy niżowe, natomiast w przypadku regionu powtarza się tylko jeden sezon maj-październik. Jest to spowodowane faktem, że Łódź wydaje się być miastem, w którym dominują tylko przyjazdy zawodowe (konferencje, targi, interesy), a województwo staje się wyraźnym obszarem wypoczynkowo-krajoznawczym. Należało by zatem podjąć merytoryczną dyskusję jak uatrakcyjnić ofertę Łodzi by zniwelować to niekorzystne zjawisko i wydłużyć sezon na okres wakacyjny. Powinno się wykorzystać szanse i możliwości turystyki rodzinnej.

Do Łodzi przyjeżdżają głównie mieszkańcy regionu oraz dużych miast województw ościennych (zwłaszcza mazowieckiego). Tym samym zauważalna staje się jej marginalizacja i spadająca ranga z krajowej do regionalnej.

Wśród celów przyjazdów wymieniono także edukację, spotkania ze znajomymi i rodziną a także uczestnictwo w imprezach kulturalnych. Najczęściej odwiedzanymi miejscami Łodzi były Manufaktura i ulica Piotrkowska, a wśród cudzoziemców ponadto Cmentarz Żydowski, Stare Miasto i Księży Młyn. Miejscami odwiedzanymi w regionie były doliny rzek Pilicy i Warty oraz obszary obejmujące Centralny Łuk Turystyczny, a także najważniejsze pojedyncze atrakcje regionu łódzkiego.

Z badań przeprowadzonych w certyfikowanych punktach IT wynika, że podstawowym mankamentem przestrzeni turystycznej regionu łódzkiego jest niewystarczające oznakowanie turystyczne.  Pod tym względem ocena jest niekorzystna w porównaniu z innymi regionami w Polsce i za granicą. Wskazują na to wyraźnie słabe oceny odwiedzających z kraju i z zagranicy tego elementu przestrzeni turystycznej.

W najbliższym czasie planowane jest spotkanie zespołu badaczy Instytutu Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego z przedstawicielami ROTWŁ. Celem przygotowywanej dyskusji będzie omówienie i skomentowanie wyników badań oraz zaplanowanie kolejnych ich edycji, które wydają się być niezbędne dla monitorowania ruchu turystycznego, i opracowania klarownego wizerunku regionu. Precyzyjna diagnoza trendów wymaga systematycznego monitorowania zjawiska w długim okresie. Zaobserwowane prawidłowości pozwolą na przygotowanie atrakcyjnej oferty dla odwiedzających – zwłaszcza rodzin, które stanowią istotny segment całego rynku turystycznego. Łódź i województwo łódzkie pozostaje wciąż obszarem, który czeka na oryginalne produkty turystyczne (na bazie wielu unikatowych atrakcji jeszcze niedostatecznie przygotowanych), na atrakcyjną ofertę pobytową i uszlachetnianie walorów estetycznych odwiedzanych obszarów.

Szczegółowe wyniki badań znajdują się w opracowania pt. „Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w 2011 roku” przygotowany przez zespół kierowany przez prof. Bogdana Włodarczyka.

Szczegółowy raport http://www.rotwl.pl/badania_ruchu_turystycznego_wojewodztwa_lodzkiego,26,0,0.html


Źródło: PR

Jaki hotel w centrum Krakowa wybrać?
Kraków to miasto, które zachwyca swoją historią i kulturą, przyciągając turystów z całego świata. W sercu...
Wysowa-Zdrój. Urokliwe uzdrowisko w Beskidzie Niskim
Wysowa-Zdrój to niewielka, ale niezwykle malownicza miejscowość uzdrowiskowa położona w sercu Beskidu...
Doskonały towarzysz podczas przygód na świeżym powietrzu: Plecak nieprzemakalny
Jeśli uwielbiasz spędzać czas na łonie natury, wiesz jak ważne jest odpowiednie wyposażenie, które zapewni...
Jak dojechać do Kwidzyna z Gdańskiego lotniska?
Witaj w sercu północnej Polski, w Gdańsku – mieście o bogatej historii, malowniczych uliczkach i otwartym...
20 Najciekawszych atrakcji w Zamościu dla młodzieży
Zamość to miasto o bogatej historii i kulturze, które oferuje wiele atrakcji zarówno dla młodszych, jak...
Nowa oaza luksusu w sercu Bieszczadów
– Czy kiedykolwiek marzyłeś o luksusowych wakacjach w malowniczych Bieszczadach? – Czy...