Ostatni raport przemysłu spotkań „Mice Poland” jednoznacznie określił potencjał naszego kraju pod względem organizowanych wydarzeń w skali krajowej i w skali światowej. Ten potencjał stale rośnie a objawia się w postaci nowych inwestycji w hotelarstwie, gastronomi, czy turystyce w ujęciu ogólnym.
Przed nami, przed Polską wielkie wydarzenia, w roku 2010 podczas 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, Warszawa stanie się stolicą światowej muzyki. W roku 2011, w drugiej połowie stolica Polski obejmie przewodnictwo w Unii Europejskiej, natomiast w 2012 Chorzów, Gdańsk, Kraków, Poznań, Warszawa i Wrocław będą europejskimi miastami piłki nożnej za sprawą organizowanych wspólnie z Ukrainą Mistrzostw Europy. Te trzy nadchodzące lata mogą sprawić, że Warszawa i inne wielkie miasta na długo zostaną w pamięci europejczyków, a jednocześnie będą punktami, w których organizacja spotkań i wydarzeń biznesowych uchodzi za prestiż.
Poznaj – Cyfrowy nomada w Polsce. Jak połączyć pracę zdalną z odkrywaniem uroków kraju?
W związku z tymi wydarzeniami rośnie ilość hoteli i innych obiektów usługowych niezbędnych na przyjęcie dużej liczby turystów z całego świata. Ta sytuacja to okazja na zdobycie ciekawej pracy w dziedzinie turystyki i hotelarstwa.
Do pracy w hotelarstwie i turystyce można przystąpić po ukończeniu studiów kierunkowych, bądź szkoleń i kursów poruszających wymaganą tematykę.
Kto jest potrzebny do pracy?
Spectrum pracowników o najróżniejszych kwalifikacjach potrzebnych do pracy przykładowo w hotelu to przysłowiowa góra lodowa. Niezbędni są: recepcjoniści, pokojowe, managerowie hotelu,managerowie restauracji, specjaliści public relations, fizykoterapeuci, księgowe, informatycy, instruktorzy fitness, barmani, kucharze, kelnerzy/ki, cukiernicy, kierownicy bankietów/uroczystości, specjaliści ds. organizacji konferencji/kongresów, floryści, obsługa sprzątająca, portierzy, konsjerż i inni. Cały ogrom ludzi, którzy tworzą markę, których na pierwszy rzut oka nie widać, a dzięki nim działanie hotelu określamy jako profesjonalne i prestiżowe.
Świadczenia gastronomiczne w hotelu – realizuje się w restauracjach, kawiarniach, cafeteriach, barach, ogródkach gastronomicznych, grillowiskach, salach konferencyjnych oraz poprzez podawanie posiłków do pokoju. Jakość usług kulinarnych ma znaczący wpływ na opinie o całości hotelu.
Kto jest odpowiedzialny za efekt końcowy, czyli posiłek na naszym talerzu? W pierwszej kolejności szef kuchni i kucharze, pracujący w kuchni hotelowej, a wymagania co do umiejętności zawodowych, stawiane personelowi w tego typu działalności są na wysokim poziomie. Praca w gastronomii to spora dawka stresu ponieważ obsługa gastronomiczna trwa w dni powszednie, święta i niedziele, co nie zawsze odpowiada osobom nowo zatrudnianym i dlatego dobrze dobrany i zorganizowany dział kuchni czy sali to skarb hotelu.
Sprawną obsługę przy posiłku zapewnią nam kelnerzy/ki, a najnowszy typ drinka zaserwuje nam barman.
Świadczenia noclegowe w hotelu – to podstawa działania obiektów noclegowych, dlatego jakość w tej dziedzinie to sprawa najwyższej wagi, często określająca indywidualność w podejściu do gości – budująca prestiż.
W tym przypadku dla gości hotelowych wszystko zaczyna się od recepcji stacjonarnej, bądź telefonicznej. To od kontaktu z recepcjonistką zależy pierwsze wrażenie wywarte na kliencie, a tym samym złożenie zamówienia na pobyt w obiekcie.
Praca recepcjonisty polega na świadczeniu i sprzedaży usług hotelarskich w hotelu, motelu, pensjonacie, czy schronisku. W zakres obowiązków wchodzą czynności związane z obsługą gości po przyjeździe, w czasie pobytu jak i przy wyjeździe z hotelu. Szczegółowy zakres czynności i zajmowane z tym stanowisko zależy od wielkości hotelu. Zakres działań osób pracujących w recepcji obejmuje m.in. meldowanie gości, przydzielanie pokoi, przyjmowanie rezerwacji, obsługę korespondencji, udzielanie informacji, przyjmowanie reklamacji, prowadzenie rachunków związanych z pobytem gości, obsługę programu komputerowego zarządzającego stanem wolnych pokoi itp. Recepcjoniści powinni mieć podzielną uwagę, aby ogarniać wszystko to, co składa się na pobyt gościa hotelowego. Od recepcjonistów wymaga się znajomości języków obcych, całkowitym minimum jest język angielski.
Recepcja każdego hotelu mieści się w centralnym punkcie obiektu, a ten zlokalizowany jest najczęściej przy wejściu do hotelu. W większych hotelach może to oznaczać pracę w hałasie, jaki wywołują przewijający się przez hol goście. Praca recepcjonisty ma charakter indywidualny i może się wiązać z bardzo intensywnym kontaktem z ludźmi. Recepcja każdego hotelu pracuje 24 godziny na dobę, co wiąże się z koniecznością pracy zmianowej.
O pracę zdecydowanie łatwiej w dużych miastach, a także w miejscowościach turystycznych. Obecnie pojawia się w naszym kraju dużo zagranicznych ofert pracy skierowanych do absolwentów szkół hotelarskich i turystycznych, w tym recepcjonistów. Osoby bardzo dobrze znające języki obce mogą z łatwością znaleźć pracę w kraju, bądź za granicą.
Zarobki recepcjonisty potrafią się bardzo wyraźnie różnić w zależności od wielkości hotelu, a także jego lokalizacji. Przeciętnie pensja recepcjonisty oscyluje w przedziale 2-2,5 tys. zł brutto. W przypadku ofert zagranicznych stawka wynosi około 3 tys. zł netto.
Obsługa „doby hotelowej” to także pokojowe, ekipa sprzątająca, a często zespół odpowiedzialny za nasze pralnie.
Do niedawna średnia wynagrodzenia w hotelu wynosiła 1700 PLN, a zarobki powyżej 4000 PLN osiągało 11% osób zatrudnionych w tym sektorze. Obecnie sytuacja poprawia się. Na najlepsze płace mogą liczyć osoby z regionu mazowieckiego. Na poziom dochodów wpływa także wielkość firmy. Osoby z wyższym wykształceniem zarabiają o blisko 50 % więcej od osób z wykształceniem średnim.
Hotele oferują również praktyki i staże, po których najczęściej składana jest oferta zatrudnienia danej osobie na stałe.
W przypadku zatrudniania osób przez biura turystyczne sytuacja wygląda nieco inaczej. W tej branży najczęściej potrzebni są: handlowcy, animatorzy czasu wolnego, kierownicy kolonii, wychowawcy, ratownicy, pielęgniarki, kierowcy. I mimo że najczęściej jest to praca sezonowa, to chętnych nie brakuje.
Największe zarobki otrzymują osoby, które decydują się na pracę za granicą. W przypadku animatorów czasu wolnego wynagrodzenie w kraju wynosi około 1500 zł, natomiast za granicą stawka rośnie o blisko 3-4 razy.
Obowiązki animatora to zapewnienie gościom hotelowym takich atrakcji, by nie mieli czasu na nudę, zintegrowali się z resztą urlopowiczów, a także poznali walory miejsca, w którym przebywają. Dodatkowo zespół animatorów zachęcić ma do aktywnego wypoczynku, związanego czasem z nieznanymi dyscyplinami sportu. Najczęściej animatorzy to osoby młode, pełne zapału do pracy, z mnóstwem pomysłów.
Niższe stawki oferowane są obsadzie nadzorującej kolonie. Początkujący wychowawca kolonijny za 2 tygodnie pracy otrzyma nie więcej niż 500zł na rękę za pracę od świtu do nocy, a często z dyżurami nocnymi nad niesforną grupą kolonistów.
Zdecydowanie więcej zarobią kierowcy wynajęci do przewozu dzieci do uzdrowiska i na miejscu po okolicznych atrakcjach. Ich stawki ustalają przewoźnicy i są to pieniądze rozpoczynające się od 3 tysięcy brutto wzwyż.
Jak widać praca w turystyce i hotelarstwie do prostych nie należy, ale jest o nią zdecydowanie łatwiej niż o każdą inną w obecnych perturbacjach na rynku pracy. Młodym pracownikom dostarczy cennej wiedzy i praktycznego doświadczenia, a starszym zapewni możliwość dokształcania i awansu. Biorąc pod uwagę fakt, iż organizacje turystyczne intensywnie pracują nad promocją naszego kraju jako atrakcyjnego turystyczne, możemy spodziewać się, iż nastąpi rozwój turystyki a z nim wzrost inwestycji w hotelarstwie, gastronomii i turystyce w ujęciu ogólnym. Przewidywania są obiecujące.
M-S-M