OTWARCIE WYSTAWY FOTOGRAFII Z ARCHIWÓW KALENDARZA PIRELLI

„FORM AND DESIRE – THE CAL, PIRELLI COLLECTION”

Sala Kariatyd Mediolańskiego Pałacu Królewskiego gościła wydarzenie zarezerwowane dla światowej prasy, podczas którego zaprezentowano wystawę „Form and Desire – The Cal, Pirelli Collection”. Została ona otwarta dla publiczności, która będzie mogła obejrzeć ją do 22 lutego 2015. Wystawa której kuratorem jest  Walter Gaudagnini i Amadeo M.Turello, promowana jest przez departament kultury miasta Mediolanu. Wystawa zorganizowana i stworzona przez Pałac Królewski oraz GAmm Giunti,  doszła do skutku dzięki wkładowi Pirelli, który dostarczył fotografie z archiwów kalendarza Pirelli.

W wydarzeniu wzięli udział m.in. burmistrz Mediolanu, Giuliano Pisapia, Wyłączny Pełnomocnik Rządu na Expo Milano 2015 S.p.A. oraz Dyrektor Zarządzający Expo 2015 S.p.A., Giuseppe Sala, prezydent Giunti Editore, Sergio Giunti oraz prezez i Dyrektor Generalny Pirelli, Marco Tronchetti Provera.

Konferencja prasowa była okazją do uczczenia inicjatywy, która gromadzi zdjęcia z kalendarza oraz historie opowiedziane przez fotografów w jednej z najbardziej znaczących w Mediolanie i całych Włoszech instytucji kulturalnych.  Wydarzenie odbyło się dzień po prezentacji edycji kalendarza Pirelli na rok 2015, który zapowiada się być rokiem szczególnym zarówno dla Mediolanu jak i całych Włoch, odkąd wiadomo, że kraj ten będzie gospodarzem Światowej Wystawy w maju nadchodzącego roku.

Właśnie z tego powodu wieczór konferencji obfitował w wiele kosmopolitycznych elementów wspólnych dla Expo Milano 2015 oraz Pirelli, firmy, która zawsze stanowiła symbol włoskiego szyku na całym świecie. Wydarzenie zostało ciekawie poprowadzone przez Evę Herzingovą – modelkę, która została uwieczniona w edycji kalendarza Pirelli z 1998 roku, a następnie przekształciło się w kulinarne show, zainspirowane hasłem wystawy „Karmienie planety: energia dla życia”, które poprowadziło trzech czołowych włoskich szefów kuchni: Adrea Berton oraz ambasadorzy Expo Milano 2015, Carl Cracco i Davide Oldani. Jako gość specjalny wieczoru towarzyszyła im Candice Huffine – jedna z modelek występujących w ostatnio zaprezentowanej, najnowszej edycji kalendarza Pirelli, autorstwa Stevena Meisela.

„Pełne energii zdjęcia, które  odnoszą się do międzynarodowego smaku: wszystkie cechy, jakie uczyniły Kalendarz Pirelli tak sławnym na świecie, można z łatwością odszukać w dwustu ujęciach, wybranych na wystawę „The Cal: Form and Desire”, która ma wspierać ważną rolę Mediolanu, jako gospodarza Światowej Wystawy” – skomentował Guseppe Sala, Wyłączny Komisarz na Expo Milano 2015 i dyrektor Zarządzający Expo 2015 S.p.A., podkreślając jednocześnie, że „fotografie autorstwa wielkich mistrzów oraz ludzie, których przedstawiają, opowiadają historię tego unikalnego przedsięwzięcia, które w ciągu pięćdziesięciu lat stało się synonimem oryginalności i stylu: zawsze znajdowało swoją własną drogę, nie sprzeniewierzając się swojej tradycji. Dokładnie taki sam charakter przejawia Expo Milano 2015. Nie zdradzając swojego innowacyjnego charakteru i postępu, które od czasu Wielkiej Wystawy w 1851 r. zawsze były znakami rozpoznawczymi tego przedsięwzięcia. Wystawa Światowa, goszcząca we Włoszech od 1 maja do 31 października przyszłego roku, zmierzy się z poważnymi wyzwaniami w dziedzinie żywienia i zrównoważonego rozwoju, kładąc przy tym szczególną uwagę na design oraz nowe formy, tak charakterystyczne dla Mediolanu. Państwa z całego świata będą wspierać podejście poprzez architekturę pawilonów wystawowych oraz szereg wydarzeń, które umożliwią 20 milionom odwiedzającym cieszyć się tym wyjątkowym doświadczeniem; to zaproszenie dla wszystkich do przybycia i wzięcia udziału w Expo Milano 2015.”

„Jesteśmy szczególnie zadowoleni, że Giunti przy wsparciu Mediolanu i udziale w Expo, zdecydowało się stworzyć wystawę na temat kalendarza Pirelli” – powiedział Marc Tronchetti Provera, prezydent i CEO Pirelli. „To, co ma się tu wydarzyć, zapowiada się jako szczególny rok dla Mediolanu i Włoch. Ze względu na Expo zarówno miasto, jak i kraj mają przed sobą z jednej strony obowiązek, a z drugiej zaszczyt bycia w centrum uwagi całego świata. Udział w wystawie, wsparcie oraz udostępnienie materiałów z pięćdziesięciu lat „The Cal” jest jedną z dróg, poprzez którą Pirelli pragnie wesprzeć to ważne wydarzenie. Mamy nadzieję, że Mediolan będzie pierwszym miejscem na trasie, która przeniesie kalendarz do najbardziej prestiżowych muzeów na świecie, dzięki czemu będziemy mogli rozpowszechnić jeden z symboli włoskiego koncernu, który zawsze postrzegał swój kosmopolityczny charakter jako jedną ze swoich mocnych stron.”

WYSTAWA FOTOGRAFII “FORM AND DESIRE THE CAL – PIRELLI COLLECTION”

Od 21 listopada 2014 r. do 22 lutego 2015 r., Pałac Królewski w Mediolanie gości wystawę „Form and Desire. The Cal – Pirelli Collection”, przedstawiającą wybór 200 fotografii wybranych z kalendarzy Pirelli od jego początków do dnia dzisiejszego.

Wystawa pod kuratorstwem Waltera Gudaagnini’ego i Amedeo M. Turelli’ego, promowana przez mediolański departament kultury, pod patronatem Expo 2015 oraz zorganizowana i stworzona przez Pałac Królewski i GAmmi Giunti, stała się możliwa dzięki znacznemu wkładowi Pirelli, które otworzyło swoje archiwa, dzięki czemu kuratorzy mogli dokonać wyboru zdjęć na wystawę spośród tysięcy autorstwa najlepszych fotografów na świecie. Kalendarz, który szybko stał się obiektem kultu wśród kolekcjonerów, od ponad 50 lat interpretował społeczne i kulturalne zmiany, a także był świadkiem nowych trendów w modzie, uchwyconych przez takich współczesnych mistrzów jak: Herb Ritts, Richard Avedon, Peter Lindberg, Bruce Weber, Peter Beard, Steve McCurry, Patrick Demarchelier czy Steven Meisel.

Galeria zdjęć na wystawie „Form and Desire” przedstawia przewodnik tematyczny, który bada, porównuje i odróżnia relacje, analogie, cytaty, podobieństwa oraz różnice pomiędzy zdjęciami z okresu ponad półwiecza. Wystawa rozwija się w trakcie przechodzenia przez każdą z pięciu sal. Każda z nich jest poświęcona elementom wspólnym na zdjęciach; od uwodzenia do prowokacji oraz od mitologii do elegancji.

Wystawa rozpoczyna się od części zatytułowanej Oczarowując świat, przedstawiającej fotografie, które zostały zrobione przynajmniej w 1972 roku w celu nakierowania widza na dwa, fundamentalne elementy: krajobraz i ekspresję modelki.

Jedną z cech, występujących niemal jak co roku, jest cytat kulturowy, inspiracja, która innymi słowy stanowi  formę powtórzenia źródła, które nie stara się współzawodniczyć z oryginałem, ale okazuje szacunek dla wybranych pomników historii sztuki.

Fotograf i jego muza (uwiedziona przez sztukę) jest na przykład analizą działa Arthura Elgorta z 1990 roku w hołdzie dla Leni Riedfenstahl i pracy stworzonej w następnym roku przez Clive’a Arrowsmitha, która przedstawia sekwencje parafraz dzieł takich starych mistrzów jak Delacroix, Velazquez czy Rembrandt. Są również inni, których korzeni poszukuje się w symbolach i charakterach z mitologii oraz we wcieleniach,  tacy jak Joyce Tenneson czy Karl Lagerfeld.

Sekcja zatytułowana Niedyskretne spojrzenie skupia się na fotografiach, które przedstawiają mieszankę prowokacji, swawolności i transgresji, zaznaczając również inne elementy typowe dla Kalendarza.

Od swoich pierwszych dni kalendarz Pirelli przedstawiał zdjęcia, które zostały skonstruowane na zasadach modernizmu, gdzie wizja fotograficzna detali, sposób w jaki świat się zmienia poprzez to, jak jest pokazany oraz metamorfozy przedmiotów uchwyconych w obiektywie, stanowią niezbędne elementy językowe, które odcisnęły swoje piętno w zakresie gatunków sztuki oraz profesjonalizmu przez lata.

W Podstępnej naturze zwiedzający będą mogli podziwiać prace Briana Duffy’ego oraz Petera Knapppa, a potem kierując się dalej, docenić szczyty wirtualnego świata, wykorzystującego kształty, zainspirowane śladami pozostawionymi przez opony na ciałach modelek, autorstwa Uwe Ommera. Następne mogą zobaczyć prace Barry’ego Lategana oraz Nicka Knighta, późniejszego autora jednej z niekwestionowanie najbardziej niezwykłych i zaskakujących edycji, poświęconych eksperymentowi jako elementowi języka fotografii, który wyłamuje się z gatunku, polegającego na komponowaniu przy użyciu figur i krawędzi o czysto abstrakcyjnym charakterze.

Wystawa ma swoją puentę w części pt. Ciało na scenie, która zwraca uwagę na to,  w jaki sposób kombinacja modelki i tła stanowi główną rolę podczas tworzenia poszczególnych edycji w historii kalendarza. Jest to przedmiot prac Normana Parkinsona i Berta Sterna, u których ludzie, miejsca i ubrania stają się postaciami, scenami teatralnymi i filmowymi, kostiumami oraz studiami fotograficznymi: nie ukrywają się przed oglądającym, ale odsłaniają swoją esencję jako wspaniałe maszyny do budowy równoległej rzeczywistości. To podejście zostało skrystalizowane dzięki zaskakującej sekwencji, stworzonej przez Petera Lindbergha w 2002 r., w której modelka gra samą siebie pozując do Kalendarza, i w której w sposób zamierzony nałożone zostały na siebie role i miejsca na siebie. W mniej wypowiedziany sposób Peter Beard stworzył scenę prawdziwej podróży w stronę egzotyki, inscenizując grę, która wydaje się prowokować odbiorców i skłaniać ich do zastanowienia, gdzie właściwie leży granica między rzeczywistością  a jej projekcją.

Wystawie towarzyszy katalog, opublikowany przez GAmm Giunti, zawierający eseje Waltera Guadagniniego, Amedeo M. Turello oraz Alberta Barbery, a także notki biograficzne 42 fotografów.

 

FORM AND DESIRE The Cal – Pirelli Collection

Pałac Królewski, Mediolan

21 października 2014 – 22 lutego 2015

Godziny otwarcia: poniedziałek 14.30 – 19.30; wtorek, środa, piątek i sobota

9.30 – 19.30; czwartek i sobota 9.30 – 22.30. Kasa biletowa działa do godziny przed zamknięciem wystawy.

Bilety: normalny €10.00; ulgowy €8.50; ulga specjalna €5.00.

Informacje i bilety online: www.mostrathecalpirelli.it

www.comune.milano.it/palazzoreale

 

PR

"Poszukiwacz marzeń. Z kamerą na wojnie w Brazylii" - Karolina Kozioł
Proste pytania o marzenia, które nigdy nie były zadane... Czego pragną ludzie, którzy nie mają praktycznie...
KARNAWAŁ NA SESZELACH
Najbliższy weekend 24-26 kwietnia zapowiada się hucznie i barwnie na Seszelach. W tych dniach odbywa...
Porady przed wakacjami w Europie
Zarezerwowałeś przez Internet apartament w Barcelonie, ale nie możesz pojechać? Lądujesz na egzotycznej...
Studenci z pasją tworzą stronę o Iberoameryce
Tuż po zakończeniu czerwcowej sesji egzaminacyjnej kilkoro studentów iberystyki na Uniwersytecie Warszawskim...
Nieznana Brazylia - Fortaleza
Stolica stanu Ceara jest znana z wspaniałych plaż: przepiękne i długie poprzecinane czerwonymi klifami,...