Liczba hotelowych gwiazdek jest często wyznacznikiem standardu oferowanych warunków. Przynajmniej taki stereotyp panuje wśród turystów, przeglądających oferty zakwaterowania. Międzynarodowy system ustalania standardów hoteli nie jest jednak sformalizowany, dlatego nie warto sugerować się skalą gwiazdkową, którą jest oznaczony obiekt. Czego jednak można się spodziewać w ośrodkach turystycznych w Polsce?
Jakość hoteli reguluje prawo
W Polsce wyznacznikiem standardów hotelarstwa jest ustawa o usługach turystycznych z 1997 roku, na podstawie której, specjalnie powołana komisja przyznaje obiektowi określoną ilość gwiazdek. Przewodniczącym kolektywu jest Marszałek Województwa, któremu w ogólnej ocenie pomagają przedstawiciele Sanepidu, straży pożarnej, nadzoru budowlanego oraz branży hotelarskiej.
Dzięki wprowadzeniu takich regulacji prawnych, system rezerwacyjny na terenie kraju jest bardzo czytelny i pozwala sugerować się gwiazdkami, jako wyznacznikiem standardu zakwaterowania. Wiedząc o wymaganiach jakościowych, jakie narzuca prawo, turyści mogą dopasowywać punkty tymczasowego pobytu do własnych wymagań, będąc zadowolonymi z wyboru.
Polecana sieć hoteli Best Western wśród obiektów, jakie proponuje w swojej ofercie posiada zróżnicowane standardy, które pomagają w doborze odpowiedniego typu zakwaterowania. Nie ma co ukrywać, że okazji do odbywania podróży jest wiele, dlatego szerokie spektrum proponowanych modeli pokojów, oraz samych warunków, jakie oferuje hotel, powinno być duże. Podróże biznesowe nie wymagają mocno rozwiniętej infrastruktury obiektu, a jedynie ekonomiczne miejsce do spędzenia nocy. Wyjazdy turystyczne lub rodzinne zaś, które ukierunkowane są na dłuższy pobyt, wymagają miejsca zakwaterowania, które będzie atrakcyjne pod względem lokalizacji, ale także zaproponuje urozmaicenia czasu i komfort wewnątrz budynku. Warto zarezerwować pokój na oficjalnej stronie Best Western https://www.bestwestern.pl, aby móc cieszyć się warunkami, dopasowanymi do własnych potrzeb.
O czym świadczą polskie gwiazdki?
Zanim jednak dokona się ostatecznego wyboru miejsca noclegowego, warto wiedzieć, czym charakteryzują się przydzielane ustawowo gwiazdki, a tym samym wiedzieć co zastanie się na miejscu przyjazdu.
Hotele 1-gwiazdkowe
Są najmniej wymagającymi obiektami turystycznymi, proponującymi najmniej usług za współmiernie niską cenę. Pierwsze zainteresowanie gościa pada na pokój, który musi spełniać następujące wymagania:
- podstawowe wyposażenie: łóżko (jedno lub dwuosobowe), szafę lub wnękę garderobianą, zaopatrzoną w przynajmniej 3 wieszaki na jednego zameldowanego, szafkę nocną lub inny mebel służący do przechowywania drobnych akcesoriów, wieszak na odzież wierzchnią, oświetlenie, dostęp do gniazdka elektrycznego.
- łazienka: może być wspólna dla kilku pokoi, ale całodobowo wyposażona w dostęp do zimnej i ciepłej wody. Jeśli pomieszczenie znajduje się w pokoju, powinno posiadać armaturę łazienkową, w postaci wanny z baterią lub natryskiem, bądź kabiny prysznicowej. Oprócz tego wymagana jest umywalka i wc. Wyposażeniem nie koniecznym, ale mile widzianym jest lustro, pojemnik na śmieci, gniazdo z osłoną i przybory toaletowe w postaci mydła i kubka i na szczoteczki.
Prawo budowlane dyktuje obowiązki zapleczowe samego budynku, którymi są:
- miejsce postojowe dla samochodów gości na czas przyjazdu i odjazdu, celem sprawnego wprowadzenia bagaży do budynku. W przypadku hoteli podmiejskich konieczne jest zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego na cały czas zameldowania w obiekcie,
- sprawnie działające ogrzewanie i wentylacja, dopasowywane do warunków atmosferycznych, celem zapewnienia komfortu termoizolacyjnego gościom,
- całodobowa możliwość korzystania z telefonu i faksu, ulokowanych w miejscach dostępnych dla wszystkich,
- ogólnodostępne radio i telewizja, z których goście mogą korzystać.
Sam komfort kwaterunku powinien być zapewniony poprzez:
- usługę budzenia, na życzenie gościa,
- udostępnienie miejsca do przechowywania cennych rzeczy,
- podawanie śniadań,
- codzienne sprzątanie pokoju,
- możliwość całodobowego zakupu ciepłych napojów,
- zmiana ręczników odbywająca się nie rzadziej niż co 3 dni.
Hotele 2-gwiazdkowe
Odznaczają się podstawą zakwaterowania w hotelu jednogwiazdkowym, oraz dodatkowo:
- zwiększony metraż pokoi,
- wymóg pokoi z łazienką, które stanowią min. 50% wszystkich miejsc kwaterunkowych w hotelu,
- hall recepcyjny o wielkości min. 20m2,
- pokoje wyposażone w miejsce na bagaż i radio,
- restauracja lub bar kawowy na terenie obiektu.
Hotele 3-gwiazdkowe
Odznaczają się podstawą zakwaterowania w hotelu dwugwiazdkowym oraz dodatkowo:
- zwiększony metraż pokoi,
- wszystkie pokoje w obiekcie muszą być wyposażone we własne łazienki,
- wyposażenie pokoju to: telewizor, telefon, materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia ubrań i butów, igielnik, torba na bieliznę do prania, woda butelkowana,
- wyposażenie łazienki to ręcznik kąpielowy,
- restauracja na terenie obiektu (wyjątkiem są hotele, w odległości których restauracja znajduje się maksymalnie do 500 metrów),
- room service – podawanie posiłków do pokoju przez min. 18 godz. na dobę,
Hotele 4-gwiazdkowe
Odznaczają się podstawą zakwaterowania w hotelu trzygwiazdkowym oraz dodatkowo:
- zwiększony metraż pokoi,
- zwiększony metraż hallu recepcyjnego,
- klimatyzacja,
- pokój wyposażony w: fotele lub kanapy, stolik, minibar lub lodówkę,
- łazienka wyposażona w suszarkę,
- infrastruktura hotelu posiada udogodnienia dla gości, takie jak: basen, sauna, siłownia, solarium, masaże, SPA – co najmniej 2 rodzaje usług,
- codzienna wymiana pościeli i ręczników,
- zapewnienie gościom strzeżonego miejsca postojowego lub usługi odwozu auta na strzeżony parking,
- sprzedaż gorących napojów przez całą dobę (bez automatów),
- usługa bagażowa przez całą dobę,
- kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów,
- prasa codzienna.
Hotele 5-gwiazdkowe
Odznaczają się podstawą zakwaterowania w hotelu czterogwiazdkowym oraz dodatkowo:
- zwiększony metraż pokoi,
- zwiększony metraż hallu recepcyjnego,
- sejf na wyposażeniu pokoju,
- pokój i łazienka wyposażone w telefon i wagę,
- oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości.
Sieć hoteli Best Western to dobry wybór, ponieważ szerokie spectrum ofert obiektów noclegowych w różnych zakątkach kraju, charakteryzuje się standardami, wyznaczanymi przez polskie prawo, dlatego klienci są pewni dokonanego wyboru.