Wybór domeny to klucz do sukcesu Strony WWW

Adres WWW jest wizytówką firmy w Internecie. Decyduje on o ilości wyświetleń witryny danej firmy. Z tego powodu dobór elementów domeny ma pierwszorzędne znaczenie.

Czym jest domena?

Domena jest unikalnym adresem strony, który odróżnia ją od innych witryn. Jego unikalność jest szczególnie istotna w branży turystycznej. Duża liczba biur podróży, działających na polskim rynku, sprawia, że dotarcie do klienta jest coraz trudniejsze. Pomocne jest posiadanie domeny, za pośrednictwem której Internauta trafi z łatwością do serwisu WWW firmy. Dodatkowo ma ona wpływ na to, jak przedsiębiorstwo będzie postrzegane. Większość firm, działających w branży turystycznej, stanowią małe biura, którym Internet w dużym stopniu ułatwia promocję i sprzedaż usług znajdujących się w ich ofercie.

Rozszerzenie

Jest to skrót znajdujący się na końcu adresu WWW. Mimo niewielkich rozmiarów ma kluczowe znaczenie dla sukcesu strony. Najczęściej rejestrowane przez firmy są domeny: .pl, .com, .com.pl, .eu. Są one także najczęściej wpisywane w okno przeglądarki przez Internautów. Często jednak domeny, zawierające popularne słowa kluczowe np. wakacje lub wycieczki w połączeniu z popularnym rozszerzeniem, są już zajęte. Dlatego należy zwrócić uwagę na rozszerzenia niższego poziomu: lokalne (np. .waw.pl, .radom.pl) i funkcjonalne (.travel.pl, .turystyka.pl, .tourism.pl). Ich zaletą jest wskazywanie lokalizacji oraz branży, w której firma działa. Takie rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla lokalnych partnerów dużych biur podróży. Przykładowo partner z siedzibą w Opolu może zarejestrować witrynę w postaci www.(nazwa_firmy).opole.pl. Wzbudza dzięki temu zainteresowanie klientów, którzy identyfikują firmę jako lokalną.

Wybór domen

Wybrany adres powinien być krótki i łatwy do zapamiętania. W przypadku firm, które chcą zarejestrować domenę z własną nazwą, dobrym wyjściem jest rejestracja od razu pakietu domen. Ma to dwie podstawowe zalety. Pierwszą jest możliwość łatwiejszego znalezienia firmy i jej oferty przez Internautę. Większa ilość adresów prowadzących do strony zwiększa prawdopodobieństwo, intuicyjnego wpisania tego właściwego. Po drugie, niewykupione domeny mogą dostać się w posiadanie konkurencji i przekierować potencjalnego klienta do strony WWW z jej ofertą. Należy jednocześnie pamiętać, aby wszystkie zarejestrowane domeny prowadziły pod jeden adres główny. Zapobiega to wprowadzaniu klienta w błąd i ułatwia promowanie głównego adresu witryny.

Przykładowo biuro turystyczne „Lux Travel” działające w Warszawie powinno zarejestrować domeny bezpośrednio związane ze swoją nazwą:

www.luxtravel.pl
www.luxtravel.com
www.luxtravel.com.pl
www.luxtravel.eu

oraz uwzględnić różne warianty jej pisowni:

www.lukstravel.pl
www.lux-travel.pl
www.luks-travel.pl

Ponadto pakiet powinien zawierać także domeny lokalne:

www.luxtravel.warszawa.pl
www.luxtravel.waw.pl
www.luxtravel.mazowsze.pl

oraz funkcjonalne np.:

www.luxtravel.turystyka.pl
www.luxtravel.tourism.pl

W przypadku „Lux Travel” część nazwy może pełnić rolę rozszerzenia domeny.

www.lux.travel.pl

Dobrze jest również zainwestować w domeny promujące ofertę biura. Jeśli są w niej np. wycieczki dla seniorów, to adresy je promujące powinny wyglądać podobnie, jak w przypadku nazwy biura:

www.luxsenior.pl
www.luxsenior.com.pl
www.senior.travel.pl
www.senior.turystyka.pl
www.seniortravel.waw.pl
www.lukssenior.pl
www.lukssenior.travel.pl
www.lux-senior.pl

Należy również pamiętać, że nazwa i rozszerzenie muszą stanowić logiczną całość. Nie powinny się dublować, np. www.luxtravel.travel.pl.

Koszty utrzymania domeny

Za wykupienie powyższych 21 domen firma zapłaci netto w pierwszym roku (np. w serwisie nazwa.pl) zaledwie 162 zł. Przedłużenie ich na następny rok będzie kosztowało niespełna 1800 zł, czyli 150 zł miesięcznie. W porównaniu z wydatkami np. na rozmowy telefoniczne, wydaje się to relatywnie niską kwotą. Zysk uzyskany dzięki niej, będzie zapewne znacznie wyższy. Właściwie dobrana domena przyciągnie klientów oraz wykreuje wizerunek firmy. Decyzja o jej wyborze powinna być przemyślana, a rejestracja prawidłowo przeprowadzona. Wtedy serwis przypisany do domeny ma dużą szansę odniesienia sukcesu.

Autor
Beata Mosór Kierownik Sekcji PR w NetArt www.nazwa.pl

Kilka słów o: NetArt istnieje od 1997 roku zapewniając kompleksową obsługę Klientów w zakresie rejestracji domen internetowych, hostingu oraz tworzenia Stron WWW. Liczba 500 tys. obsługiwanych domen daje firmie NetArt niekwestionowaną pozycję lidera polskiego rynku rejestracji domen i usług hostingowych. Przekłada się to na około 30% udział w rynku komercyjnych usług internetowych w Polsce i ponad 300 tys. obsługiwanych Klientów.

Źródło: PR

Klasyfikacja i kategoryzacja obiektów hotelarskich w Polsce: Dogłębny i szczegółowy przewodnik.
Rynek hotelarski w Polsce to fascynujący i zróżnicowany świat, który oferuje szeroki wachlarz opcji dla...
Ciekawostki na temat hoteli
Hotele są miejscami, w których ludzie z różnych części świata zatrzymują się na noclegi i wypoczynek,...
Wypoczynek 2020: wcale nie na odludziu, ale na pewno w miejscu z potwierdzonym poziomem bezpieczeństwa
Koronawirus wbrew przypuszczeniom wcale nie zmienił nastawienia Polaków do wypoczynku. Nadal ponad połowa...
Jak przygotować się do podróży autostopem?
Podróż autostopem może być źródłem wielu doświadczeń i wspaniałych wspomnień. Aby taka wycieczka stała...
W drugi weekend października ceny wybranych usług turystycznych w Polsce będą o 50 proc. niższe. W akcji biorą udział wszystkie regiony kraju
Polacy coraz chętniej podróżują po kraju. Wybierają rodzime kurorty na wypoczynek w wakacje i ferie,...
Skazany za żart o bombie w samolocie Small Planet (Centrum Prasowe)
W listopadzie 2015 r. załoga samolotu Small Planet Airlines lecącego z Warszawy do Hurghady otrzymała...