Usługi turystyczne stanowią już 18 proc. transakcji zawieranych w internecie

Szacuje się, że już co piąty kupujący usługi turystyczne robi to za pośrednictwem sieci. Jednak znalezienie atrakcyjnej oferty nie jest wcale takie łatwe. Według badań IATA, przeciętny internauta w USA, aby dotrzeć do najkorzystniejszej oferty biletu lotniczego musi przejrzeć aż 22 serwisy. Ten problem w coraz większym stopniu zaczyna dotykać również polskie firmy.

Branża turystyczna jest jedną z nielicznych, które oparły się kryzysowi. Doskonale radzi sobie również w internecie. W Stanach Zjednoczonych wartość tego sektora jest szacowana już na 100 miliardów dolarów. 65 procent tej sumy generuje sprzedaż biletów lotniczych, z jedynie 19-procentowym udziałem rezerwacji hotelowych.  – W Polsce szacuje się, że wartość całego rynku e-commerce osiągnie w tym roku wartość 30 miliardów złotych. Biorąc pod uwagę, że 18 proc. transakcji dotyczy usług turystycznych, sprzedaż takich usług wydaje się bardzo atrakcyjnym biznesem – mówi Anna Listopad-Nowocin z Sociomantic Labs. Dużym wyzwaniem dla firm jest jednak duża konkurencja, która wymusza ciągłą walkę o klienta.

Klienci chcą więcej za mniej

Firmy świadczące usługi turystyczne prześcigają się w wymyślaniu sposobów, dzięki którym zdobędą klienta. Standardem stało się umieszczanie ofert w serwisach zakupów grupowych czy reklam w mediach społecznościowych. Sprawy nie ułatwiają również sami klienci, którzy w poszukiwaniu atrakcyjnej oferty stawiają coraz większe wymagania. W przypadku przelotów samolotem, liczą m.in. na obniżenie ceny biletu lub, jeśli nie jest to możliwe, zaoferowanie dodatków, które podniosą komfort podróży. To jednak nie jest najpoważniejszy problem. Dużo trudniejsze jest spowodowanie, że klient wybierze właśnie naszą ofertę. – Do niedawna jedyną możliwością sprzedania biletów na lot, który nie cieszył się dużym zainteresowaniem, było obniżenie cen – mówi Scott Schade z Revenue Management Systems.

Jak zapełnić świecący pustkami samolot?

Linie lotnicze oraz branża turystyczna od niedawana wykorzystują nowy sposób, który diametralnie zmienił ich podejście do tego zagadnienia. Zamiast bazować wyłącznie na zniżkach i promocjach, skupiają się na kierowaniu reklam do klientów, którzy mogą być faktycznie zainteresowani zakupem biletu lub noclegu. – Rozwiązanie to opiera się na budowaniu relacji z klientem, poprzez prezentowanie mu spersonalizowanej oferty. Pomaga w tym tzw. reklama osobista, która wykorzystuje analizę historycznych danych zakupowych gromadzonych przez linie lotnicze. Na tej podstawie wybiera się klientów, którzy podczas przeglądania stron internetowych zobaczą reklamy linii lotniczych lub tour operatora. Oczywiście można zaproponować im dodatkowe zniżki lub podwyższony standard usług – wyjaśnia Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs. Dostosowanie oferty do zainteresowań użytkownika dostarcza mierzalne rezultaty w bardzo krótkim czasie. Już po kilku minutach można zaobserwować zwiększoną ilość rezerwacji.

W obliczu dużej konkurencji, standardowe zniżki i promocje przestają przynosić spodziewane efekty. Operatorzy turystyczni i linie lotnicze coraz częściej wykorzystują zaawansowane narzędzia, które ułatwiają im personalizowanie oferty. Dzięki temu łatwiej i szybciej docierają do klientów, minimalizując straty powodowane przez nieobsadzone miejsca.

 

PR

Wysowa-Zdrój. Urokliwe uzdrowisko w Beskidzie Niskim
Wysowa-Zdrój to niewielka, ale niezwykle malownicza miejscowość uzdrowiskowa położona w sercu Beskidu...
Doskonały towarzysz podczas przygód na świeżym powietrzu: Plecak nieprzemakalny
Jeśli uwielbiasz spędzać czas na łonie natury, wiesz jak ważne jest odpowiednie wyposażenie, które zapewni...
Jak dojechać do Kwidzyna z Gdańskiego lotniska?
Witaj w sercu północnej Polski, w Gdańsku – mieście o bogatej historii, malowniczych uliczkach i otwartym...
20 Najciekawszych atrakcji w Zamościu dla młodzieży
Zamość to miasto o bogatej historii i kulturze, które oferuje wiele atrakcji zarówno dla młodszych, jak...
Nowa oaza luksusu w sercu Bieszczadów
– Czy kiedykolwiek marzyłeś o luksusowych wakacjach w malowniczych Bieszczadach? – Czy...
Odkryj tajemnice Transylwanii – wycieczka objazdowa po krainie Drakuli
Transylwania, serce Rumunii, jest regionem o bogatej historii, przepięknych krajobrazach i niezliczonych...