Sopocki Klaster Turystyczny

Sopot stawia na nowoczesną edukację. W ramach Sopockiego Klastra Turystycznego prowadzone są działania, których celem jest usprawnienie programu praktyk uczniów i studentów szkół o kierunkach hotelarskich i turystycznych w sopockich obiektach noclegowych oraz w punktach informacji turystycznej w Sopocie.

Budowa partnerstwa i współpracy sopockiego biznesu i Gminy Miasta Sopotu z partnerami ze sfery jednostek edukacyjnych i naukowych była tematem kolejnego spotkania Sopockiego Klastra Turystycznego Zaprezentowana koncepcja zakłada przepływ wiedzy, nauki i nowości pomiędzy jednostkami naukowo badawczymi a sopocką branżą turystyczną na rzecz podniesienia potencjału i rozwoju sopockiej gospodarki opartej o sektor turystyczny.

W spotkaniu w Zespole Szkół Handlowych w Sopocie uczestniczyli przedstawiciele sopockiej branży turystycznej oraz Europejskiej Szkoły Wyższej w Sopocie, Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, Akademii Morskiej w Gdyni oraz Zespołu Szkół Administracyjno-Ekonomicznych w Gdyni.

Hotelarze i przedstawiciele szkół oraz Sopockiego Stowarzyszenia Turystycznego uważają, że liczba godzin na praktyki w programach nauczania szkół średnich i wyższych jest za mała. Zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym student powinien odbyć 120 godzin praktyk podczas trwania studiów.

– Osoba ucząca się  nie powinna traktować praktyk jako zła koniecznego, lecz jako szeroką furtkę do obserwacji i nauki. – – mówi Joanna Kostrzyńska, Dyrektor Personalny Sheraton Sopot Hotel, Conference Center & Spa. – Głównym mankamentem obecnego systemu praktyk studenckich jest to, że trwają za krótko. Jeżeli praktykant chciałby się w późniejszym czasie związać z naszym hotelem, to największe szanse mają osoby, które wyróżniły się podczas praktyk oraz w przypadku stanowisk związanych z kontaktem z gościem, osoby które znają język angielski. – Dla nas przy wyborze praktykantów najbardziej liczy się ich pozytywne nastawienie, czyli chęć zdobywania doświadczeń i poznawania nowych rzeczy- stwierdza Joanna Kostrzyńska.

 Przeprowadzane konsultacje wskazują, że powinien zostać wydłużony program praktyk oraz stworzony system monitorowania ich efektywności. Ponadto istotna jest wzajemna wymiana informacji pomiędzy środowiskiem akademickim a branżą turystyczną przy opracowywaniu programu nauczania na uczelniach oraz przygotowywaniu programu praktyk.

W ramach Sopockiego Klastra Turystycznego zostanie wypracowana ankieta, która będzie wypełniana przez uczniów i studentów po zrealizowanych przez nich praktykach. Jest pomysł, aby opiekun praktyk raz na kwartał przekazywał przedstawicielom obiektów sugestie i opinie swoich podopiecznych. Celem jest usprawnienie programu praktyk w sopockich obiektach.

– Podczas praktyk uczniowie chcą wykorzystać swoją wiedzę teoretyczną i poszerzyć ją o umiejętności praktyczne – mówi Katarzyna Synowiecka, kierownik szkolenia praktycznego Zespołu Szkół Handlowych w Sopocie – Często zdarza się ,ze uczniowie są zatrudniani w czasie wakacji w miejscach , w których odbywali praktykę  zawodową: hotele, biura turystyczne. Nierzadko kontynuują swoją karierę zawodową w tych miejscach, znajdują tam zatrudnienie.

Przedstawiciele Stowarzyszenia Turystycznego Sopot zwracali uwagę na kwestię przeprowadzania praktyk w sopockich punktach informacji turystycznej. Praktykanci mają możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem-turystą. Przyszły pracownik branży turystycznej  powinien również być świadomy atrakcji turystycznych regionu. Te umiejętności i wiedzę może nabyć na praktykach w punktach informacji turystycznej w Sopocie. Najlepsi praktykanci są zatrudniani w okresie letnim a także mają szansę na podjęcie dalszej współpracy.

Studenci-praktykanci w największych sopockich hotelach mogą liczyć na praktyki w działach księgowości, sprzedaży i marketingu oraz działach operacyjnych. Tym nie mniej oczekiwania hoteli wobec osób ubiegających się o praktyki w tych działach są zdecydowanie wyższe niż wobec uczniów szkół średnich. Student ma szansę odbycia praktyk jeśli wykaże się znajomością języków obcych, biegłej obsługi komputera i biurowych programów komputerowych.

Pamiętać trzeba, że w każdym hotelu praktykanci są integralną częścią zespołu. Czynnie uczestniczą w życiu hotelu, a w oczach gości są również wizytówką hotelu. Praktyki to dobry czas na weryfikację swoich oczekiwań zawodowych.

Jak mówi Klaudia Popielska, Reception Manager z Hotelu Haffner, inne są wymagania wobec praktykantów na poziomie szkoły średniej, a inne wobec studentów. Ci pierwsi dopiero poznają arkana pracy hotelarza, podczas poznawania specyfiki pracy w poszczególnych działach hotelowych maja szansę tak naprawdę sprawdzić czy hotel i branża turystyczna to jest miejsce, w którym widzą się w przyszłości.

Natomiast studenci, którzy myślą o przyszłym zatrudnieniu, powinni wykazać się nie tylko posiadaną już wiedzą teoretyczną i znajomością języków obcych – mówi Klaudia Popielska, Reception Manager z Hotelu Haffner – Równie istotne są: samodzielność, inicjatywa i aktywność w pracy, zainteresowania branżą, elastyczność i umiejętnością adaptacji do zmieniającej się sytuacji. Pilnie też obserwujemy, czy student wykonuje swoje obowiązki z pasją, bo branża turystyczna tego wymaga i takie też osoby mają największe szanse na szybkie zatrudnienie.

Jednym z pomysłów realizowanych przez hotele jest tworzenie trzyletnich praktyk dedykowanych. Praktykant przez trzy lata odbywa praktyki w jednym obiekcie. Podczas pierwszego roku praktyka odbywana jest we wszystkich działach, podczas drugiego roku również w całym hotelu, ale z uwzględnieniem preferencji praktykanta natomiast podczas ostatniego roku student sam wybiera dział zgodny z jego zainteresowaniami i planami zawodowymi. Podczas takiego programu praktyk student ma szansę poznać organizacje pracy w całym hotelu oraz rozwijać swoje kwalifikacje zawodowe na wybranym stanowisku.

Projekt pt. „Od inicjatywy klastrowej do Sopockiego Klastra Turystycznego – program wsparcia i rozwoju” został opracowany przez Gminę Miasta Sopotu – lidera projektu i Stowarzyszenie Turystyczne Sopot – partnera projektu. Uczestniczą w nim przedsiębiorstwa sektora turystycznego i gastronomicznego, organizacje branżowe oraz jednostki edukacyjno- badawcze oraz samorządowe. Ważne jest połączenie doświadczenia przedsiębiorców, wiedzy i badań jednostek edukacyjnych oraz wsparcia władz samorządowych. Udział w klastrze przynosi szereg korzyści: wpływa na obniżenie kosztu własnego biznesu i tworzenie lokalnych miejsc pracy, zapewnia dostęp do wiedzy, informacji, kapitału, pozwala poszerzać ofertę, daje możliwość nawiązania kontaktów osobistych.

Dodatkowych informacji udziela:

Dorota Sykut – Koordynator Projektu, Urząd Miasta Sopotu

tel. 601 475 980, e-mail: dorota.sykut@um.sopot.pl

Aktualne informacje na:

 http://www.facebook.com/sopockiklasterturystyczny

 http://twitter.com/SopockiKlaster

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Wysowa-Zdrój. Urokliwe uzdrowisko w Beskidzie Niskim
Wysowa-Zdrój to niewielka, ale niezwykle malownicza miejscowość uzdrowiskowa położona w sercu Beskidu...
Wycieczka na Islandię - Co warto zobaczyć?
Islandia, kraj ognia i lodu, jest miejscem, które zachwyca swoją niezwykłą przyrodą i krajobrazami, jakich...
Wakacje All Inclusive LATO 2024 - Dlaczego warto zarezerwować już teraz?
Wakacje First Deal czy Last Minute? Planowanie wymarzonych wakacji to czasem wyjątkowe wyzwanie. Szukając...
Podróż do Tajlandii - internet mobilny na wyjazd
Podróż do Tajlandii – internet mobilny na wyjazd Podróżowanie do egzotycznych zakątków takich...
Stronie Śląskie Atrakcje - Krótki przewodnik po najbardziej dziewiczym fragmencie ziemi kłodzkiej.
Stronie Śląskie, położone w malowniczym sercu Gór, stanowi jedno z tych miejsc na mapie Polski, które...
Jak dojechać do Kwidzyna z Gdańskiego lotniska?
Witaj w sercu północnej Polski, w Gdańsku – mieście o bogatej historii, malowniczych uliczkach i otwartym...