Plany turystyczne internautów Gemius

 

Plany turystyczne internautów

Firma badawcza Gemius SA zbadała zwyczaje oraz plany wyjazdowe polskich internautów. Najważniejsze wnioski z badania zostały zebrane w raporcie „Turystyka wśród internautów”.

Raport Gemius SA „Turystyka wśród internautów” prezentuje wyniki 3 projektów badawczych, w których kompleksowej analizie poddano branżę turystyczną
w Polsce. Raport obejmuje dane na temat:

  • podróży internautów w ciągu ostatniego półrocza, jak również planów wyjazdowych internautów w ciągu najbliższych 6 miesięcy (na podstawie badania gemiusReport „Wyjazdy internautów z biurami podróży”),

  • stopnia znajomości tanich linii lotniczych, biur podróży/tour operatorów oraz portali turystycznych (na podstawie badania gemiusReport „Tracking Turystyka”),

  • popularności polskich stron internetowych poświęconych turystyce oraz profilu społeczno-demograficznego ich użytkowników (na podstawie badania Megapanel PBI/Gemius).

Kiedy, gdzie, za ile i w jakim celu?

Sezon wiosenno-letni to najpopularniejszy okres urlopowy – 41 proc. internautów planujących wyjazd z biurem podróży w ciągu najbliższych 6 miesięcy zamierza wypocząć właśnie w tym okresie. Nieznacznie mniejsza liczba respondentów (36 proc.) ma zamiar wyjechać w sezonie jesienno-zimowym. Podróż w obu sezonach planuje co szósty badany (16 proc.).

Europa to najczęściej wskazywany kierunek podróży. Co drugi (56 proc.) internauta planujący wyjazd z biurem podróży w ciągu najbliższego półrocza zamierza odwiedzić jeden z krajów Starego Kontynentu, podczas gdy jedynie co siódmy (14 proc.) planuje wykupić wycieczkę krajową.

Wśród kierunków europejskich królują takie państwa, jak: Włochy, Hiszpania, Grecja, Chorwacja oraz Austria. Natomiast wśród wyjazdów planowanych w obrębie Polski największą popularnością cieszą się województwa podkarpackie, zachodniopomorskie
i małopolskie.

Za najważniejsze kwestie podczas wyboru wyjazdu organizowanego przez biuro podróży, internauci planujący taki wyjazd, uznali miejsce wycieczki oraz jej cenę. Prawie 2/3 badanych zamierza wydać na planowany wyjazd z biurem podróży od 1 000 zł do 4 000 zł
w przeliczeniu na jedną dorosłą osobę. W przypadku wyjazdów krajowych i europejskich zdecydowana większość osób korzystających z sieci planuje przeznaczyć na ten cel do
2 000 zł, zaś w przypadku wyjazdów poza Europę ponad 2 000 zł na osobę.

Zwiedzanie będzie celem wyjazdu prawie połowy internautów planujących wyjazd z biurem podróży w ciągu najbliższego półrocza. Co trzeci respondent ma zamiar przede wszystkim wypoczywać, zaś co ósmy planuje jeździć na nartach.

Wykres 1. Określ cel swojego planowanego wyjazdu / planowanych wyjazdów.

 

N=532 – wszyscy respondenci, którzy w ciągu następnych 6 miesięcy zamierzają skorzystać z wyjazdu z biurem podróży. Procenty nie sumują się do 100%, gdyż respondenci mieli możliwość udzielenia więcej niż jednej odpowiedzi.

Źródło: „Turystyka wśród internautów”, gemiusReport, wrzesień – październik 2008

Internet głównym źródłem informacji turystycznej

Internet – jak pokazują wyniki raportu Gemius „Turystyka wśród internautów” – to najpopularniejsze źródło informacji turystycznej wśród osób korzystających z sieci. Ponad połowa (58 proc.) internautów planujących wyjazd z biurem podróży wskazała informacje z sieci jako najczęściej wykorzystywane podczas planowania wyjazdu.

Wykres 2. Z jakich źródeł korzystałeś(łaś) podczas wybierania tego planowanego wyjazdu organizowanego przez biuro podróży?

 

N=532 – wszyscy respondenci, którzy w ciągu następnych 6 miesięcy zamierzają skorzystać z wyjazdu z biurem podróży. Procenty nie sumują się do 100%, gdyż respondenci mieli możliwość udzielenia więcej niż jednej odpowiedzi.

Źródło: „Turystyka wśród internautów”, gemiusReport, wrzesień – październik 2008

Osoby, które w ciągu ostatniego półrocza wykupiły wycieczkę z biurem podróży, a informacji o niej poszukiwały za pośrednictwem internetu, wykorzystywały w tym celu głównie strony biur podróży (65 proc. wskazań), wyszukiwarki (53 proc.) i portale turystyczne (47 proc.). Najpopularniejszą stroną biura podróży okazała się Triada.pl – wskazana przez 41 proc. internautów szukających informacji na stronach biur podróży. Z kolei najczęściej wybieranym portalem turystycznym są Wakacje.pl (wskazane przez 45 proc. osób szukających informacji na portalach turystycznych).

O badaniach:

Raport “Turystyka wśród internautów” opracowano na podstawie 3 projektów badawczych:

gemiusReport badanie przeprowadzono między 25 września a 20 października 2008 przy użyciu losowo wyświetlanych ankiet internetowych. Kwestionariusze emitowane były na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Analizą objęto 1 108 wypełnionych do końca kwestionariuszy, zebranych od grupy celowej, którą stanowili internauci w wieku od 15 do 78 lat, którzy skorzystali z wyjazdu z biurem podróży w ciągu ostatnich sześciu miesięcy (576 kwestionariuszy) lub planują taki wyjazd w ciągu najbliższego półrocza (532 kwestionariusze). Aby dane były reprezentatywne dla całej grupy celowej, odpowiedzi analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu, pochodzących z badania Omnibus PBS (VIII-IX 2008). Przedstawiana pod wykresami liczba respondentów, będąca podstawą procentowania, dotyczy danych nieważonych.

gemiusReport „Tracking Turystyka” jest badaniem ciągłym. Dane dla każdego tygodnia są wynikiem rolowania (agregacji) danych z danego tygodnia oraz trzech tygodni go poprzedzających. Niniejszy raport przedstawia zagregowane wyniki badania dla tygodni 23-39 2008 roku (zebrane od 10 maja do 27 września 2008). Badanie przeprowadzono przy użyciu ankiet internetowych, które były wyświetlane losowo. Kwestionariusze emitowane były na witrynach objętych bezpłatnym audytem site-centric stat24/PBI. Analizą objęto kwestionariusze zebrane od internautów w wieku od 17 roku życia.

Megapanel PBI/Gemius – realizowane jest w celu zebrania informacji na temat całej polskiej społeczności internetowej, określenia profilu użytkowników internetu i intensywności korzystania z globalnej sieci, a także w celu stworzenia rankingu najbardziej popularnych stron WWW. Badanie Megapanel PBI/Gemius opiera się na unikalnej na skalę światową metodologii, łączącej właściwości badania typu user-centric (badanie panelowe) z badaniem typu site-centric. Podstawowym źródłem informacji o odwiedzanych przez internautów witrynach, używanych aplikacjach oraz czasie korzystania z internetu jest kilkunastotysięczny panel użytkowników internetu, stanowiący miniaturę polskiej społeczności internautów. Informacje te łączone są z danymi demograficznymi internautów. Skład panelu jest dopasowywany do struktury demograficznej polskich użytkowników internetu, pochodzącej z sondażowego badania strukturalnego (badanie NetTrack – SMG/KRC Poland Media SA). Metodologia badania Megapanel PBI/Gemius jest efektem prac koncepcyjnych, badawczych i analitycznych zespołu specjalistów Gemius.

Gemius SA – firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Na rynku polskim istnieje od 1999 roku, oferując profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze dla wszystkich podmiotów tego rynku. Firma oferuje szeroki wachlarz kompleksowych badań dotyczących m.in. zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego (gemiusProfile), czy też skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). We współpracy ze spółką Polskie Badania Internetu, Gemius prowadzi całościowe badanie oglądalności witryn i aplikacji internetowych – Megapanel PBI/Gemius.

     

     

Wybór domeny to klucz do sukcesu Strony WWW
Adres WWW jest wizytówką firmy w Internecie. Decyduje on o ilości wyświetleń witryny danej firmy. Z tego...