Kuszące wyprzedaże sezonowe w Europie: Gdzie? Kiedy? Co warto wiedzieć?

Na letnią wyprzedaż do Berlina, Rzymu czy Londynu? Czemu nie! Lipiec do początek znaczących obniżek cen w europejskich sklepach. Dzięki tanim połączeniom lotniczym coraz więcej Polaków korzysta z zakupowych okazji  za granicą.  Europejskie Centrum Konsumenckie Polska zebrało informacje, do kiedy trwa okres najbardziej atrakcyjnych promocji w poszczególnych krajach Europy oraz o czym warto pamiętać, kupując ubrania czy sprzęt elektroniczny na zagranicznych wyprzedażach.

Gdzie? Kiedy?

Dla wszystkich, którzy planują  polowanie na obniżki za granicą przygotowaliśmy zestawienie terminów wyprzedaży w 27 krajach UE oraz Norwegii i Islandii.

Kraj

 

 

 

Okres wyprzedaży

Austria

 

 

 

Zwykle od lipca do końca sierpnia (w tym roku obniżki rozpoczęły się wyjątkowo już w czerwcu ze względu na złą pogodę).

 

 

 

Belgia

 

 

 

Od 1 lipca do 31 lipca

 

 

 

Bułgaria

 

 

 

Zazwyczaj od końca lipca do końca sierpnia (wyprzedaże trwają maksymalnie przez miesiąc)

 

 

 

Cypr

 

 

 

Rozpoczęcie w 1-szy poniedziałek sierpnia, koniec – 4-ta sobota sierpnia

 

 

 

Czechy

 

 

 

Zwykle od 1 lipca do końca sierpnia

 

 

 

Dania

 

 

 

Od czerwca do końca sierpnia

 

 

 

Estonia

 

 

 

Zwykle zaczynają się pod koniec czerwca i trwają do końca lipca

 

 

 

Finlandia

 

 

 

Zazwyczaj rozpoczynają się około 25 czerwca i trwają do 3. tygodnia lipca

 

 

 

Francja

 

 

 

Rozpoczęcie pod koniec czerwca (na południu Francji trochę później), trwają przez 6 tygodni

 

 

 

Grecja

 

 

 

W tym roku od 15 lipca do 31 sierpnia

 

 

 

Hiszpania

 

 

 

W zależności od regionu; zwykle okres wyprzedaży przypada na czerwiec-lipiec; obniżki trwają przez 6 tygodni od rozpoczęcia wyprzedaży

 

 

 

Holandia

 

 

 

Zwykle od końca czerwca do końca sierpnia

 

 

 

Irlandia

 

 

 

Zwykle od czerwca do końca lipca

 

 

 

Islandia

 

 

 

Zazwyczaj rozpoczynają się na początku lipca i trwają do połowy sierpnia

 

 

 

Litwa

 

 

 

Rozpoczęcie zazwyczaj w czerwcu, trwają przez około 30 dni

 

 

 

Łotwa

 

 

 

Nie ma ustalonego okresu, zwykle wyprzedaże zaczynają się w połowie sezonu letniego

 

 

 

Luksemburg

 

 

 

Co roku w innym czasie – w 2010 r. od 26 czerwca do 10 lipca

 

 

 

Malta

 

 

 

Nie ma ustalonego okresu, wyprzedaże odzieży są zwykle w czerwcu

 

 

 

Niemcy

 

 

 

Zwykle od końca sierpnia do końca września

 

 

 

Norwegia

 

 

 

Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy obniżek

 

 

 

Portugalia

 

 

 

Od 15 lipca do 15 września

 

 

 

Rumunia

 

 

 

Od 1 sierpnia do 31 października

 

 

 

Słowacja

 

 

 

Zwykle od początku lipca do końca sierpnia

 

 

 

Słowenia

 

 

 

Początek w 2-gi poniedziałek czerwca, trwają przez 60 dni

 

 

 

Szwecja

 

 

 

Zwykle rozpoczynają się pod koniec czerwca i trwają przez cały lipiec

 

 

 

Wielka Brytania

 

 

 

Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży

 

 

 

Włochy

 

 

 

W większości regionów rozpoczynają się na początku lipca i trwają do połowy września. Popularne regiony: Lombardia (Mediolan) – od 3 lipca  do 31 sierpnia; Toskania – do 7 lipca do 7 września.

 

 

 

 

Odchudzona cena nie oznacza uszczuplenia Twoich praw

Wybierając się na zagraniczne polowanie na okazje, powinniśmy pamiętać, że korzystając z promocji lub wyprzedaży mamy takie same prawa do reklamacji, jak podczas zakupów po cenach bez obniżki. Jeśli sklep informuje, że rozpoczął właśnie tzw. summer sale, oznacza to, że wyprzedaje pełnowartościowe towary z tegorocznej kolekcji letniej. Co do zasady, we wszystkich 27 krajach Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w ciągu 2 lat od dnia zakupu. „Oznacza to, że w tym czasie możemy dokonywać reklamacji towaru. Jeżeli po powrocie do domu okaże się, że w wyprzedawanym sezonowo produkcie znajdziemy wadę lub inną niezgodność, np. z buta odpadł obcas na pierwszym spacerze lub podszewka kurtki zafarbowała ubranie – mamy pełne prawo zareklamować towar.” – mówi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy cena na metce obniżona jest ze względu na defekt produktu, co powinno być wyraźnie zaznaczone. Wówczas nie mamy prawa do reklamacji wady, z powodu której obniżono cenę, ponieważ dokonując zakupu wiedzieliśmy o jej istnieniu.

 „Sukienka kupiona, zwrotów nie przyjmujemy”

Warto dwa razy przemyśleć każdy zakup, zanim podejdziemy do kasy. W większości krajów Unii Europejskiej przepisy nie dają konsumentom prawa żądania wymiany pełnowartościowego towaru lub zwrotu gotówki. Sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru, np. butów, żakietu czy sukienki, jeśli oddajemy daną rzecz tylko dlatego, że zmieniliśmy zdanie w kwestii chęci jej posiadania (okazało się przykładowo, że ubranie wcale nie leży dobrze lub kolor nie licuje z naszym typem urody).

Zdarzają się jednak wyjątki. W niektórych krajach (np. w Norwegii) istnieje zwyczaj handlowy, wedle którego możliwość zwracania pełnowartościowego towaru jest powszechnym standardem. Podobnie wiele markowych sklepów sieciowych zgadza się na wymianę towaru lub nawet zwrot gotówki, budując w ten sposób swój wizerunek marki nastawionej prokonsumencko. Przy zakupie warto się upewnić czy dany sklep oferuje taką możliwość.

Serwis gwarancyjny… na drugim końcu Europy

Kupując za granicą towary opatrzone gwarancją należy zwrócić szczególną uwagę na zasięg jej obowiązywania i adres najbliższego serwisu gwarancyjnego w  naszym kraju. Może zdarzyć się, że w przypadku wadliwego działania będziemy zmuszeni odesłać produkt do gwaranta na własny koszt. Jeśli serwis znajduje się poza terytorium Polski, koszty wysyłki mogą boleśnie uderzyć nas po kieszeni.

Pomocy szukaj w sieci

W razie kłopotów, kiedy sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych pisemnie w reklamacji towaru, należy skontaktować sie z Europejskim Centrum Konsumenckim w Warszawie. Wszystkie adresy centrów sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-NET) znajdują się na stronie www.konsument.gov.pl/pl/eccnet. Trzeba jednak pamiętać, że Sieć ta może pomagać tylko tym konsumentom, którzy zakupili towary i usługi od przedsiębiorców zarejestrowanych w Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.

Źródło: PR

 

Wysowa-Zdrój. Urokliwe uzdrowisko w Beskidzie Niskim
Wysowa-Zdrój to niewielka, ale niezwykle malownicza miejscowość uzdrowiskowa położona w sercu Beskidu...
Dlaczego warto znać język Bliskiego Wschodu? Korzyści z nauki języka arabskiego
Region Bliskiego Wschodu jest niezwykle ważny w kontekście geopolitycznym – jego szybki rozwój,...
Doskonały towarzysz podczas przygód na świeżym powietrzu: Plecak nieprzemakalny
Jeśli uwielbiasz spędzać czas na łonie natury, wiesz jak ważne jest odpowiednie wyposażenie, które zapewni...
Wynajem busa 9-osobowego – dlaczego warto się zdecydować?
Planując podróż ze swoimi przyjaciółmi lub organizując wyjazd służbowy, warto pomyśleć o wygodnym transporcie....
Kluczowe porady dla perfekcyjnych wakacji
Planowanie wakacji to ekscytujące doświadczenie, które może jednak przysporzyć wielu wyzwań. Aby zapewnić,...
Czy muszę znać hiszpański wybierając się do Hiszpanii?
Wybierając do Hiszpanii, pytanie o konieczność znajomości języka hiszpańskiego często się pojawia. Odpowiedź...