Narodziny pierwszej walizki kojarzą się z okresem rewolucji komunikacyjnej, jaką było powstanie kolei żelaznej. Wtedy to wielkie drewniane kufry zaczęto zastępować bagażami mniejszymi, zrobionymi ze skóry lub grubej tkaniny. Dzisiejsze modele walizek nie przypominają już swoich siermiężnych i ciężkich pierwowzorów. Współczesne egzemplarze to ergonomiczny i funkcjonalny ekwipunek o różnej wielkości i w rozmaitych wariantach kolorystycznych. Są miękkie walizki wykonane z poliestru oraz sztywne kontenery podręczne zrobione z tworzywa ABS\/PC. Która z nich jest lepsza? Twarda czy miękka?<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Walizka a cel podróży<\/strong><\/p>\n Walizka<\/strong> jest jednym z najważniejszych elementów podróżnego ekwipunku. Wybór właściwego egzemplarza może mieć znaczący wpływ na jakość i komfort wyprawy. Zakup walizki pod wpływem impulsu, kierując się jedynie kolorem lub ceną modelu, może okazać się złym pomysłem. We wschodnich nurtach filozoficznych przyjmuje się, że droga jest tak samo istotna jak cel, a cel zależy od jakości drogi. Wie o tym każdy, kto po długiej podróży z nieergonomicznym bagażem, dotarł zmęczony na miejsce. Wyprawa z niewygodnym i nieustawnym ekwipunkiem może skłócić towarzyszy drogi i wpłynąć na nastroje w punkcie docelowym. Współcześnie kolej żelazna nie jest jedynym środkiem transportu, dlatego warto dobrać walizki stosownie do środków lokomocji, z jakich przyjdzie w drodze korzystać.<\/p>\n <\/strong><\/p>\n Walizka w samochodzie osobowym<\/strong><\/p>\n Najtrudniejszy jest wybór ekwipunku, jeżeli podróż składa się z etapów, podczas których następują kolejne zmiany środków transportu. W przypadku podróży samochodem, walizki podróżne<\/a> dobiera się pod względem zasobności bagażnika. Mądrze jest przewidzieć miejsce na pamiątki z wyprawy i pozostawić w luku trochę przestrzeni. Dwie średnie walizki<\/strong> bywają lepszym rozwiązaniem od jednej dużej. Praktycznym rozwiązaniem w aucie są wykonane z materiału miękkie egzemplarze, które łatwiej dopasować do siebie. Prawidłowo umieszczone w bagażniku, nie są specjalnie narażone na wstrząsy, a ich zawartość na zgniecenia lub obtłuczenia. Wędrówka w kilka osób wymaga dobrania niewielkich sztuk bagażu każdego z jej uczestników. Warto również dobierać modele, których objętość można zwiększać lub zmniejszać w zależności od potrzeb.<\/p>\n <\/strong><\/p>\n Podróż samolotem<\/strong><\/p>\n Inaczej wygląda kwestia doboru ekwipunku do samolotu. Planując przelot, należy brać pod uwagę restrykcyjne reguły dotyczące wymiarów maksymalnych bagażu rejestrowanego oraz strukturę walizki przewidzianej do luku bagażowego. Z dniem 1 listopada 2018 roku zmieniły się zasady związane z przewozem ładunku osobistego. Wielkość pakunku podręcznego zabieranego na pokład, nie powinna przekraczać wymiarów 40 x 20 x 25 cm. W przypadku torby o takich gabarytach nie obowiązuje limit wagi, jednak niewielki bagaż powinien zmieścić się pod siedzeniem, inaczej przewoźnik może doliczyć opłatę dodatkową w wysokości około 120 zł. Jeżeli pakunek podręczny spełnia określone wymogi, jest wliczony w cenę biletu.<\/p>\n <\/strong><\/p>\n Drugi bagaż podręczny i bagaż rejestrowany<\/strong><\/p>\n Obecnie drugą sztukę ekwipunku można mieć przy sobie podczas lotu po wykupieniu usługi pierwszeństwa wejścia na pokład. Opłacona, druga sztuka ładunku podręcznego nie powinna przekraczać wymiarów 55 x 40 x 20 cm, a jego waga maksymalna to 10 kg. Bagaż rejestrowany, przeznaczony do transportu w ładowni samolotu, może ważyć do 20 kg, a jego wymiary maksymalne to 81 x 119 x 119 cm. Większa waga ładunku rejestrowanego wymaga dodatkowej opłaty. Podróżując z dzieckiem do lat dwóch, rodzic lub opiekun ma prawo zabrać ze sobą dodatkowo pięciokilogramowy pakunek z akcesoriami dziecięcymi.<\/p>\n <\/strong><\/p>\n Twarda walizka do samochodu<\/strong><\/p>\n
<\/strong><\/p>\n