Im-Motion<\/a>, można także poprosić o poradę pracujących tam specjalistów. Dlaczego jest to tak istotna kwestia? Otóż rama nie bez powodu określana jest sercem roweru. Wybierając rower niedostosowany do naszego wzrostu, nie będziemy mogli w pełni cieszyć się jazdą. W końcu nie ma nic przyjemnego w uderzaniu kolanami o kierownicę czy nadmiernym wyciąganiu tułowia, aby dosięgnąć kierownicy. Pamiętajmy przy tym, aby nie wierzyć w zapewnienia, że ewentualne niedogodności można skorygować, regulując wysokość siodełka lub kierownicy (o ile w naszym modelu roweru jest taka możliwość). Takie manewry są przydatne, ale tylko w niewielkim stopniu przyczyniają się do podniesienia komfortu. Najważniejszym elementem zawsze będzie rozmiar ramy. <\/span><\/span><\/p>\nKrótki instruktarz – jak wybrać rozmiar ramy?<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\nWybierając rozmiar ramy rowerowej, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na długość nogi mierzonej po wewnętrznej stronie, od krocza do podłoża. Otrzymany wynik mnożymy przez odpowiedni współczynnik, zależny od typu roweru, jakiego szukamy:<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n\n- dla rowerów górskich z kołami 26 lub 27.5 cali długość nogi mnożymy przez 0.226 – wówczas otrzymujemy wynik w calach, lub przez 0.57, aby otrzymać wynik w centymetrach;<\/span><\/span><\/li>\n
- dla rowerów górskich z kołami 29-calowymi długość nogi mnożymy przez 0.238, aby otrzymać wynik w calach, lub przez 0.6, aby otrzymać wynik w centymetrach;<\/span><\/span><\/li>\n
- dla rowerów trekkingowych, crossowych, fitness lub miejskich długość nogi mnożymy przez 0.25 – wówczas otrzymamy wynik w calach, lub przez 0.63, aby otrzymać wynik w centymetrach;<\/span><\/span><\/li>\n
- dla rowerów szosowych długość nogi mnożymy 0.26 – tak otrzymamy wynik w calach, lub przez 0.66, aby otrzymać wynik w centymetrach.<\/span><\/span><\/li>\n<\/ul>\n
<\/span><\/span><\/p>\nWynik, który otrzymujemy z takich obliczeń to teoretycznie wyliczona długość pionowej rury ramy, mierzona od środka suportu do samego jej końca. Większość producentów podaje ten właśnie ten wymiar jako rozmiar ramy. Kobiety powinny dodatkowo zwrócić uwagę na geometrię ramy. Anatomia ciała pań jest nieco inna niż u panów. Niektórzy producenci zaczęli już zwracać uwagę tę różnicę, produkując rowery damskie o geometrii ramy uwzględniającej odmienną budowę ciała. Chodzi tu przede wszystkim o to, że kobiety w porównaniu do mężczyzn mają nieco dłuższe nogi i krótszy tułów. W związku z tym rura podsiodłowa w rowerach damskich powinna być nieco dłuższa niż w jednośladach męskich. Ponadto kobiety mają węższe barki niż mężczyźni, dlatego kierownica w rowerze damskim powinna być węższa i płytsza.<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n