\nW \trazie zagubienia baga\u017cu, trudno jest oszacowa\u0107 pe\u0142n\u0105 warto\u015b\u0107 \tutraconych przedmiot\u00f3w, dlatego warto jest za\u0142\u0105czy\u0107 do \treklamacji posiadane paragony. Sposobem na udokumentowanie \tzawarto\u015bci baga\u017cu mo\u017ce by\u0107 r\u00f3wnie\u017c zrobienie jego zdj\u0119\u0107 \tprzed wylotem i dok\u0142adnej listy spakowanych przedmiot\u00f3w.<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n\nRegulaminy \twielu przewo\u017anik\u00f3w wy\u0142\u0105czaj\u0105 odpowiedzialno\u015b\u0107 linii \tlotniczych za cenne rzeczy wk\u0142adane do baga\u017cu, tj. bi\u017cuteria, \tsprz\u0119t fotograficzny czy sportowy. Tego rodzaju przedmioty lepiej \tprzewozi\u0107 w torbie podr\u0119cznej, albo dodatkowo ubezpieczy\u0107.<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n <\/span><\/span><\/p>\nOp\u00f3\u017aniony lot<\/strong><\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\nTwoje Prawa:<\/strong><\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n
<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n\n- \n
Prawo \tdo otrzymania pisemnej informacji <\/strong>o \tprzepisach na temat odszkodowania
i przys\u0142uguj\u0105cej pomocy \tpasa\u017cerowi dotkni\u0119temu op\u00f3\u017anieniem o co \tnajmniej 2 godziny<\/strong><\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n- \n
Prawo \tdo opieki: otrzymanie bezp\u0142atnych posi\u0142k\u00f3w i napoj\u00f3w w ilo\u015bciach \tadekwatnych
do czasu oczekiwania<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n- \n
Prawo \tdo bezp\u0142atnego zakwaterowania i darmowego transportu mi\u0119dzy \tlotniskiem a hotelem<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n- \n
Prawo \tdo zwrotu koszt\u00f3w biletu lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca \todlotu,
gdy op\u00f3\u017anienie wynosi co \tnajmniej 5 godzin<\/strong><\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n- \n
Prawo \tdo odszkodowania w wysoko\u015bci od 250 EUR do 600 EUR (w zale\u017cno\u015bci \tod zasi\u0119gu<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n <\/span><\/span><\/p>\npodr\u00f3\u017cy) w przypadku, gdy pasa\u017cerowie przyb\u0119d\u0105 do miejsca docelowego co najmniej
3 godziny<\/strong> po pierwotnie przewidzianej przez przewo\u017anika godzinie przylotu
(na podstawie wyroku z dnia 19 listopada 2009 roku Trybuna\u0142u Sprawiedliwo\u015bci UE
w sprawach po\u0142\u0105czonych C-402\/07 i C-432\/07)<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\nWarto wiedzie\u0107<\/strong>:<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n\n- \n
Je\u015bli \tprzewo\u017anik przez kilka godzin oczekiwania na op\u00f3\u017aniony lot nie \tdostarczy\u0142 cho\u0107by kanapki, jest to podstawa do reklamacji. Nale\u017cy \tdo niej za\u0142\u0105czy\u0107 rachunek, np. za posi\u0142ek z baru na lotnisku z \t\u017c\u0105daniem zwrotu poniesionych koszt\u00f3w.<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n- \n
Reklamacj\u0119 \twarto z\u0142o\u017cy\u0107 bez wzgl\u0119du na to, o jakich problemach informowa\u0142y \tlinie lotnicze. Mog\u0142y odwo\u0142a\u0107 lot, powo\u0142uj\u0105c si\u0119 na z\u0142e \twarunki pogodowe, a w rzeczywisto\u015bci nie by\u0142 to prawdziwy pow\u00f3d.<\/em><\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n <\/span><\/span><\/p>\nOdwo\u0142any lot<\/strong><\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\nTwoje Prawa:<\/strong><\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n\n- \n
Prawo \tdo otrzymania pisemnej informacji <\/strong>o \tprzepisach na temat odszkodowania<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n <\/span><\/span><\/p>\ni przys\u0142uguj\u0105cej pomocy<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n\n- \n
Prawo \tdo opieki: otrzymanie bezp\u0142atnych posi\u0142k\u00f3w i napoj\u00f3w oraz \tzakwaterowania
<\/strong>(\u0142\u0105cznie \tz pokryciem koszt\u00f3w transportu pomi\u0119dzy lotniskiem a hotelem)<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n- \n
Prawo \tdo wyboru pomi\u0119dzy zwrotem koszt\u00f3w biletu,\u00a0a podr\u00f3\u017c\u0105 do \tmiejsca docelowego wed\u0142ug zmienionego po\u0142\u0105czenia<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n- \n
Prawo \tdo odszkodowania (dodatkowa rekompensata finansowa) w wysoko\u015bci od \t250 EUR do 600 EUR w zale\u017cno\u015bci od zasi\u0119gu podr\u00f3\u017cy w przypadku, \tgdy powiadomienie o odwo\u0142aniu nast\u0105pi\u0142o zbyt p\u00f3\u017ano z winy \tprzewo\u017anika, a zaoferowane po\u0142\u0105czenie zast\u0119pcze w znacz\u0105cy \tspos\u00f3b r\u00f3\u017cni si\u0119 od odwo\u0142anego.<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\nWarto wiedzie\u0107<\/strong>:<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n\n- \n
Obecnie \tpasa\u017cer mo\u017ce domaga\u0107 si\u0119 odszkodowania za odwo\u0142anie lotu lub \top\u00f3\u017anienie powy\u017cej 3 godzin, o ile przewo\u017anik nie jest w stanie \tdowie\u015b\u0107, \u017ce odwo\u0142anie lub du\u017ce op\u00f3\u017anienie lotu zosta\u0142o \tspowodowane zaistnieniem \tnadzwyczajnych okoliczno\u015bci<\/span>, \tkt\u00f3rych nie mo\u017cna by\u0142o unikn\u0105\u0107 pomimo podj\u0119cia wszelkich \tracjonalnych \u015brodk\u00f3w (tzw. si\u0142a wy\u017csza, np. strajk czy wybuch \twulkanu).<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n- \n
W \tprzypadku op\u00f3\u017anionego\/odwo\u0142anego lotu charterowego – przewo\u017anicy \tunikaj\u0105 odpowiedzialno\u015bci, informuj\u0105c, \u017ce reklamacje z tego \ttytu\u0142u powinny by\u0107 kierowane do biura podr\u00f3\u017cy. Konsument jednak \tma jednoczesne prawo do zwr\u00f3cenia si\u0119 z roszczeniem do biura \tpodr\u00f3\u017cy (lot jest jedn\u0105 z us\u0142ug, na kt\u00f3ry sk\u0142ada si\u0119 impreza \tturystyczna), jak i do linii lotniczej wykonuj\u0105cej dany rejs.<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\nOdmowa przyj\u0119cia na pok\u0142ad<\/strong><\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\nTwoje prawa:<\/strong><\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n\n- \n
Je\u017celi \tz uzasadnionych przyczyn przewo\u017anik odm\u00f3wi przyj\u0119cia na pok\u0142ad \tpasa\u017cer\u00f3w,
to osoby, kt\u00f3re dobrowolnie zrezygnuj\u0105 z danego \tlotu maj\u0105 prawo do odszkodowania, prawo do opieki oraz prawo do \totrzymania dodatkowej korzy\u015bci na warunkach uzgodnionych pomi\u0119dzy \tdanym pasa\u017cerem a przewo\u017anikiem lotniczym<\/span><\/span><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n <\/span><\/span><\/p>\n
<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n\n- \n
W \tprzypadku odmowy przyj\u0119cia pasa\u017cer\u00f3w na pok\u0142ad wbrew ich woli, \tpasa\u017cerom przys\u0142uguje: prawo do odszkodowania, prawo do wyboru \tpomi\u0119dzy zwrotem koszt\u00f3w biletu\u00a0a podr\u00f3\u017c\u0105 do miejsca \tdocelowego wg zmienionego po\u0142\u0105czenia i prawo do opieki<\/p>\n