<\/span>Korzystanie z zimowego ogumienia jest standardem w większości krajów europejskich. W niektórych (jak choćby w Niemczech, Austrii, Norwegii, Szwecji, a nawet Turcji) jest to wręcz wymagane przez obowiązujące przepisy ruchu drogowego.<\/p>\n W Polsce nie ma obowiązku używania opon sezonowo, tym niemniej jest to zalecane. Niestety wciąż niemała liczba kierowców bagatelizuje problem, nie zdając sobie sprawy z zagrożenia, jakie to niesie. Dlaczego zatem należy zmieniać opony na czas zimowy?<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n Opony zimowe wykonane są z innej mieszanki gumowej, aniżeli letnie. Odznaczają się większą zawartością krzemionki. Wynika to oczywiście z zamiaru dostosowania ich do niesprzyjających jeździe warunków atmosferycznych. Chodzi o to, aby w niskich temperaturach ogumienie było twarde wewnątrz oraz wystarczająco elastyczne na części zewnętrznej – aby zminimalizować ryzyko niekontrolowanych poślizgów. Odpowiednia miękkość gwarantuje lepszą mobilność i przyczepność podczas niekorzystnej pogody. Skraca także drogę hamowania, co jest szczególnie istotne, gdy nawierzchnia jest śliska.<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n Drugą, obok specjalnie dobranego materiału, cechą zimowego ogumienia jest bieżnik, stanowiący zewnętrzną część opony. Jest to szczególnie istotny element, gdyż właśnie on styka się z podłożem, a zatem musi być z jednej strony wystarczająco mocny i odporny na działanie czynników zewnętrznych, z drugiej – na tyle elastyczny, aby zapewnić stabilne poruszanie się pojazdu. Opony zimowe charakteryzują się innymi nacięciami bieżnika niż w przypadku letnich. Rowki obwodowe muszą być dostatecznie szerokie, aby skutecznie odprowadzać śnieg i wodę i tym samym utrzymywać jak największą powierzchnię styku z podłożem.<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n Nie ma jednoznacznych zaleceń co do pory, w jakiej należy zmieniać ogumienie. Zwyczajowo przyjęło się, że opony zimowe należy zakładać wówczas, gdy temperatura spadnie poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Dobrze zadbać o to odpowiednio wcześniej i umówić się w warsztacie z kilkudniowym wyprzedzeniem; pierwsze opady śniegu oznaczają, że kierowcy będą musieli spędzić dużo czasu w kolejkach. Koszt wymiany opon jest stosunkowo niewielki – od 60 do 100 zł. Chcąc natomiast kupić ogumienie zimowe, należy liczyć się z wydatkiem w granicach 150–300 zł za sztukę.<\/span><\/span><\/p>\n <\/span><\/span><\/p>\n
Większa elastyczność<\/strong><\/span><\/span><\/h2>\nOdpowiedni bieżnik<\/strong><\/span><\/span><\/h2>\n
Kiedy i za ile?<\/strong><\/span><\/span><\/h2>\n