20 i 21 pa\u017adziernika po raz kolejny w tym roku strajkowali piloci niemieckiej Lufthansy. Wed\u0142ug informacji zwi\u0105zkowych w strajku udzia\u0142 wzi\u0119\u0142o 5,4 tys. z 10 tys. zatrudnionych we flocie pilot\u00f3w. Powodem 36-godzinnego zawieszenia pracy by\u0142a walka o utrzymanie przywilej\u00f3w emerytalnych tej grupy zawodowej w ramach trwaj\u0105cej restrukturyzacji firmy. Oszacowano, \u017ce sumarycznie problem dotkn\u0105\u0142 2150 rejs\u00f3w i ponad 200 tys. pasa\u017cer\u00f3w na ca\u0142y \u015bwiecie.<\/p>\n Polska Agencja Prasowa poda\u0142a, \u017ce w Polsce problem dotyczy\u0142\u00a0 w sumie 49 lot\u00f3w. Odwo\u0142ano po\u0142\u0105czenia\u00a0 z Warszawy, Krakowa, Katowic, Gda\u0144ska i Pozna\u0144 do Frankfurtu i Monachium.<\/p>\n Z szacunk\u00f3w AirHelp.pl, firmy wspieraj\u0105cej pasa\u017cer\u00f3w w respektowaniu ich praw wynika, \u017ce ponad 9,5 tys. pasa\u017cer\u00f3w nie mog\u0142o skorzysta\u0107 tego dnia z zaplanowanych i op\u0142aconych us\u0142ug lotniczych \u2013 Po przeliczeniu liczby lot\u00f3w, \u015bredniej ilo\u015bci pasa\u017cer\u00f3w w samolocie i odleg\u0142o\u015bci jakie mia\u0142y pokona\u0107 odrzutowce okre\u015blili\u015bmy wysoko\u015b\u0107 rekompensaty, o kt\u00f3r\u0105 mog\u0105 ubiega\u0107 si\u0119 pasa\u017cerowie na 2 mln, 400 tys. euro (ok. 10 mln 128 tys. z\u0142)<\/em> \u2013 poinformowa\u0142 Tomasz Kolaszy\u0144ski, Country Manager AirHelp Polska.<\/p>\n Prawo Unii Europejskiej WE 261\/2004 okre\u015bla wysoko\u015b\u0107 wyp\u0142acanych rekompensat przys\u0142uguj\u0105cych za odwo\u0142ane lub op\u00f3\u017anione loty w zale\u017cno\u015bci od odleg\u0142o\u015bci jak\u0105 mia\u0142y pokona\u0107 dane samoloty. Wszystkie loty z i do Polski mieszcz\u0105 si\u0119 w granicy do 1500 km, a wi\u0119c warto\u015b\u0107 prawdopodobnej rekompensaty nie mo\u017ce by\u0107 wy\u017csza ni\u017c 250 euro (ok. 1055 z\u0142) za osob\u0119.<\/p>\n Decyduj\u0105cym dla wyp\u0142acenia odszkodowania w ka\u017cdym przypadku jest pow\u00f3d odwo\u0142ania lot\u00f3w. \u2013 Z naszego do\u015bwiadczenia wynika, \u017ce przewo\u017anicy w obawie o swoje straty finansowe pr\u00f3buj\u0105 publicznie t\u0142umaczy\u0107 strajk personelu powietrznego jako tzw. okoliczno\u015b\u0107 nadzwyczajn\u0105. Trudno jednak zgodzi\u0107 si\u0119 z tak\u0105 interpretacj\u0105<\/em> \u2013 wyja\u015bnia Kolaszy\u0144ski. \u2013 Strajk dotyczy\u0142 pracownik\u00f3w Lufthansy i by\u0142 zapowiedziany, wi\u0119c w\u0142adze sp\u00f3\u0142ki nie by\u0142y nim zaskoczone. Planowano nawet loty zast\u0119pcze maj\u0105ce zmniejszy\u0107 skal\u0119 zjawiska. Wszystko wskazuje na okoliczno\u015b\u0107 ewidentnie le\u017c\u0105c\u0105 po stronie linii lotniczej. W tym wypadku zdecydowanie rekomendujemy sk\u0142adanie roszcze\u0144 o odszkodowanie za niezrealizowane us\u0142ugi<\/em> \u2013 dodaje.<\/p>\n Podobnego zdania jest Urz\u0105d Ochrony Klienta i Konsumenta. Pawe\u0142 Bryda z UOKiK poinformowa\u0142 na antenie Polskiego Radia, \u017ce klient linii lotniczej, kt\u00f3ra nie wywi\u0105za\u0142a si\u0119 z umowy ma kilka mo\u017cliwo\u015bci rozwi\u0105zania problemu. Przede wszystkim w takiej sytuacji unijne prawo gwarantuje pasa\u017cerowi odszkodowanie, kt\u00f3rego wysoko\u015b\u0107 zale\u017cy od d\u0142ugo\u015bci trasy. Poza tym klient linii lotniczej mo\u017ce domaga\u0107 si\u0119 zwrotu pieni\u0119dzy za bilet, chyba \u017ce chce skorzysta\u0107 z innego po\u0142\u0105czenia. Je\u015bli z powodu odwo\u0142anego lotu pasa\u017cer nie zd\u0105\u017cy\u0142 na wa\u017cne spotkanie biznesowe, lub poni\u00f3s\u0142 inne straty, mo\u017ce on domaga\u0107 si\u0119 zado\u015b\u0107uczynienia.<\/p>\n W ocenie AirHelp Lufthansa jest solidnym przewo\u017anikiem, respektuj\u0105cym prawa pasa\u017cer\u00f3w. Zg\u0142oszone roszczenia rozpatrywane s\u0105 zazwyczaj bez zb\u0119dnej zw\u0142oki. AirHelp z\u0142o\u017cy\u0142 dotychczas blisko 900 roszcze\u0144 o odszkodowania i wi\u0119kszo\u015b\u0107 zako\u0144czy\u0142a si\u0119 wyp\u0142at\u0105 rekompensat. Jak b\u0119dzie w tym przypadku trudno zawyrokowa\u0107. Przewo\u017anik z pewno\u015bci\u0105 b\u0119dzie broni\u0107 swoich interes\u00f3w. Wed\u0142ug Spiegel-Online dotychczasowe strajki pracownik\u00f3w Lufthansy kosztowa\u0142y firm\u0119 ju\u017c ponad 100 mln euro. Analityk rynku Jochen Rothenbacher powiedzia\u0142, \u017ce straty Lufthansy z powodu ostatniego strajku mog\u0142y si\u0119gn\u0105\u0107 kwoty nawet 30 mln euro (ok. 126 mln 600 tys. z\u0142).<\/p>\n Polacy zbyt \u0142atwo oddaj\u0105 swoje pieni\u0105dze liniom lotniczym. AirHelp wyliczy\u0142, \u017ce roczna skala zjawiska w Polsce si\u0119ga zawrotnej kwoty 945 mln z\u0142. Z blisko 500 tys. pasa\u017cer\u00f3w uprawnionych do ubiegana si\u0119 o rekompensat\u0119 robi to tylko 5 tys. poszkodowanych. To zaledwie 1 proc. pasa\u017cer\u00f3w.<\/p>\n Dyrektywa Unii Europejskiej WE 261\/2004 przewiduje co najmniej trzy\u00a0 przypadki, w kt\u00f3rych mo\u017cemy sk\u0142ada\u0107 reklamacj\u0119: Odszkodowanie nie przys\u0142uguje nam wtedy, kiedy op\u00f3\u017anienie lub odwo\u0142anie lotu nie powsta\u0142o z winy naszego przewo\u017anika tylko innych, zewn\u0119trznych powod\u00f3w. Przyk\u0142adem takich zdarze\u0144 mo\u017ce by\u0107 np. strajk personelu naziemnego lotniska, nag\u0142e i drastyczne za\u0142amanie pogody na trasie planowanego przelotu lub zmiana trasy lotu ze wzgl\u0119du na powsta\u0142e nagle wydarzenie, np. konflikt zbrojny, kt\u00f3ry mo\u017ce wp\u0142yn\u0105\u0107 na bezpiecze\u0144stwo lotu.<\/p>\n — 20 i 21 pa\u017adziernika po raz kolejny w tym roku strajkowali piloci niemieckiej Lufthansy. Wed\u0142ug informacji zwi\u0105zkowych w strajku udzia\u0142 wzi\u0119\u0142o 5,4 tys. z 10 tys. zatrudnionych we flocie pilot\u00f3w. Powodem 36-godzinnego zawieszenia pracy by\u0142a walka o utrzymanie przywilej\u00f3w emerytalnych tej grupy zawodowej w ramach trwaj\u0105cej restrukturyzacji firmy. Oszacowano, \u017ce sumarycznie problem dotkn\u0105\u0142 2150 rejs\u00f3w i ponad 200 tys. pasa\u017cer\u00f3w na ca\u0142y \u015bwiecie.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_eb_attr":"","footnotes":""},"categories":[30,3],"tags":[6055,1420],"slowa":[],"typ":[],"yoast_head":"\n
– kiedy lot z winy przewo\u017anika jest op\u00f3\u017aniony co najmniej o 3 godziny;
– kiedy lot z winy przewo\u017anika zosta\u0142 odwo\u0142any, anulowany;
– kiedy nast\u0105pi\u0142 overboking, czyli nie przyj\u0119to nas na pok\u0142ad samolotu z powodu sprzeda\u017cy wi\u0119kszej liczby bilet\u00f3w ni\u017c dost\u0119pnych miejsc na pok\u0142adzie samolotu.<\/p>\n
AirHelp to nowoczesny mi\u0119dzynarodowy zesp\u00f3\u0142 prawno-administracyjny, kt\u00f3ry wspiera podr\u00f3\u017cnych korzystaj\u0105cych z transportu lotniczego. Pomagamy pasa\u017cerom uzyska\u0107 przys\u0142uguj\u0105c\u0105 im prawnie rekompensat\u0119 je\u015bli us\u0142uga przelotu nie zosta\u0142a zrealizowana z winy przewo\u017anika. Z naszych us\u0142ug skorzysta\u0107 mo\u017ce praktycznie ka\u017cdy, kto wylatywa\u0142 lub przylatywa\u0142 do jakiegokolwiek portu lotniczego na terenie Unii Europejskiej lub podr\u00f3\u017cowa\u0142 po ca\u0142ym \u015bwiecie liniami zarejestrowanymi w EU.<\/em><\/span><\/span>
<\/span><\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"