Wbrew powszechnej opinii, taks\u00f3wki w Polsce nie s\u0105 drogie. Na tle innych stolic Unii Europejskiej wypadamy wr\u0119cz bardzo korzystnie \u2013 obok Bu\u0142garii i Rumunii mamy najni\u017csze stawki za przejazd taks\u00f3wk\u0105. W niekt\u00f3rych miastach za taks\u00f3wk\u0119 zap\u0142acimy<\/strong> nawet kilka razy wi\u0119cej ni\u017c w Polsce.<\/strong>\u00a0<\/strong><\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n Jak wynika z analizy mytaxi,\u00a0 najdro\u017cszym miastem pod wzgl\u0119dem us\u0142ug taks\u00f3wkowych s\u0105 Helsinki. Za 5 kilometrowy kurs zap\u0142acimy tam oko\u0142o 61 z\u0142.\u00a0 Jest to stawka bardzo wysoka dla przeci\u0119tnego polskiego pasa\u017cera \u2013 \u015brednia cena podobnego kursu w Warszawie to jedynie 18 z\u0142 (5 x 2 z\u0142\/km + 8 z\u0142 op\u0142ata startowa). Co ciekawe, mniej wi\u0119cej tyle samo co w Warszawie wydamy w Budapeszcie, gdzie koszt przejechania 5 kilometr\u00f3w jest tylko o z\u0142ot\u00f3wk\u0119 wy\u017cszy. Mniej zap\u0142acimy tylko mi\u0119dzy innymi w Sofii czy w Bukareszcie. W\u015br\u00f3d stolic naszych s\u0105siad\u00f3w najdro\u017cszy jest Berlin, gdzie ten sam przejazd kosztuje 52 z\u0142 (o 189% wi\u0119cej), natomiast w Pradze czy w Bratys\u0142awie \u2013 oko\u0142o 27 z\u0142 (o 50% wi\u0119cej).<\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n <\/strong><\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n Ci\u0119\u017cki los polskich kierowc\u00f3w<\/strong><\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n Tak konkurencyjne stawki na polskim rynku odbijaj\u0105 si\u0119 te\u017c na nastrojach taks\u00f3wkarzy. Koszty zwi\u0105zane z obs\u0142ug\u0105 pojazdu, czyli jego zakupem, serwisowaniem, ubezpieczeniem czy cenami paliwa, nie odbiegaj\u0105 znacz\u0105co od stawek w Unii Europejskiej. Rachunek jest prosty \u2013 polski taks\u00f3wkarz balansuje na granicy op\u0142acalno\u015bci, a zaw\u00f3d taks\u00f3wkarza to w naszym kraju ci\u0119\u017cki kawa\u0142ek chleba. Co jest przyczyn\u0105 takiego stanu rzeczy?<\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n W Warszawie jest ju\u017c oko\u0142o 11 tysi\u0119cy aktywnych licencji, to wi\u0119cej na jednego mieszka\u0144ca ni\u017c w Berlinie czy w Madrycie. Uzyskanie licencji nie jest w naszym kraju rzecz\u0105 trudn\u0105. W Warszawie wystarczy uko\u0144czy\u0107 kurs, zda\u0107 egzamin z topografii miasta oraz wykaza\u0107 si\u0119 niekaralno\u015bci\u0105 i aktualnymi badaniami lekarskimi. Nadpoda\u017c taks\u00f3wek powoduje, \u017ce rynek jest bardzo konkurencyjny, a kierowcy walcz\u0105 o klienta niskimi stawkami.\u00a0 Dodatkowym problemem jest istnienie tak zwanych przewoz\u00f3w, dzia\u0142aj\u0105cych cz\u0119sto w szarej strefie.<\/em> \u2013 wyja\u015bnia Krzysztof Urban, dyrektor zarz\u0105dzaj\u0105cy mytaxi<\/strong> w Polsce.<\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n Kierowcy dzia\u0142aj\u0105cy w szarej strefie nie p\u0142ac\u0105 podatk\u00f3w i ubezpiecze\u0144 spo\u0142ecznych, nie ponosz\u0105 r\u00f3wnie\u017c koszt\u00f3w zwi\u0105zanych z zakupem taksometru czy kasy fiskalnej, kt\u00f3re ponosi\u0107 musz\u0105 wszyscy licencjonowani kierowcy. Osoby korzystaj\u0105ce z us\u0142ug takich przewo\u017anik\u00f3w podejmuj\u0105 spore ryzyko, zwi\u0105zane z brakiem ubezpieczenia od nast\u0119pstw nieszcz\u0119\u015bliwych wypadk\u00f3w. Warto zapami\u0119ta\u0107 r\u00f3wnie\u017c,\u00a0 \u017ce kierowcy tacy cz\u0119sto nie znaj\u0105 miasta i co chyba szczeg\u00f3lnie istotne w godzinach szczytu, nie mog\u0105 porusza\u0107 si\u0119 po pasach wytyczonych dla taks\u00f3wek <\/span><\/p>\n Aplikacja mytaxi pozwala na zamawianie taks\u00f3wek oraz p\u0142acenie za przejazd z poziomu smartfona, bezpo\u015brednio \u0142\u0105cz\u0105c kierowc\u0119 i pasa\u017cera. Kierowcy wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105cy z mytaxi to wy\u0142\u0105cznie licencjonowani taks\u00f3wkarze.<\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n \u00a0<\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n O mytaxi<\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n mytaxi jest produktem firmy Intelligent Apps GmbH i zosta\u0142a powo\u0142ana do \u017cycia w czerwcu 2009 roku przez dw\u00f3ch za\u0142o\u017cycieli Niclaus Mewesa i Svena K\u00fclpera. Start-up w Hamburgu jest pionierem i leaderem rynku zatrudniaj\u0105c ponad 150 pracownik\u00f3w w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, Polsce i USA. Aplikacja zamawiania taks\u00f3wki umo\u017cliwia bezpo\u015brednie po\u0142\u0105czenie pomi\u0119dzy kierowc\u0105 i pasa\u017cerem. Aplikacja zosta\u0142a \u015bci\u0105gni\u0119ta ponad 10 mln razy i dost\u0119pna jest w 40 miastach wraz z ponad 45 000 taks\u00f3wek. Inwestorami s\u0105 mi\u0119dzy innymi: T-Venture Holding GmbH (Deutsche Telekom AG), Daimler Mobility Services GmbH (Daimler AG), KfW, e42 GmbH i Lars Hinrichs (Cinco Capital GmbH). Dalsze informacje www.mytaxi.com<\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n \u00a0<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Wbrew powszechnej opinii, taks\u00f3wki w Polsce nie s\u0105 drogie. Na tle innych stolic Unii Europejskiej wypadamy wr\u0119cz bardzo korzystnie – obok Bu\u0142garii i Rumunii mamy najni\u017csze stawki za przejazd taks\u00f3wk\u0105. W niekt\u00f3rych miastach za taks\u00f3wk\u0119 zap\u0142acimy nawet kilka razy wi\u0119cej ni\u017c w Polsce.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_eb_attr":"","footnotes":""},"categories":[14,3],"tags":[5806,5805,4130],"slowa":[],"typ":[],"yoast_head":"\n
i autobus\u00f3w, czyli tzw. bus pasach.<\/span><\/p>\n