Wed\u0142ug danych Instytutu Turystyki biura turystyczne prze\u017cywaj\u0105 prawdziwe obl\u0119\u017cenie. Zacz\u0119\u0142o si\u0119 to w maju, a teraz mamy apogeum, jednak bran\u017ca turystyczna i tak spodziewa si\u0119 10-procentowego spadku wyjazd\u00f3w zagranicznych.<\/p>\n Eksperci Instytutu Turystyki podkre\u015blaj\u0105, \u017ce to i tak nie najgorszy wynik bran\u017cy, kt\u00f3ra w ubieg\u0142ym roku prze\u017cywa\u0142a sw\u00f3j gwa\u0142towny rozkwit, a w tym zmaga si\u0119 ze skutkami spowolnienia gospodarczego. <\/font><\/font><\/p>\n Krajowy rynek czarterowej turystyki wyjazdowej wed\u0142ug szacunk\u00f3w Instytutu Turystyki w 2008 r. wart by\u0142 3,8 mld z\u0142, o 1,2 mld z\u0142otych wi\u0119cej ni\u017c rok wcze\u015bniej. W tym roku biura podr\u00f3\u017cy prze\u017cywaj\u0105 obl\u0119\u017cenie dopiero w czerwcu i w lipcu. Ubieg\u0142y miesi\u0105c m\u00f3g\u0142 przynie\u015b\u0107 nawet 40-proc. wzrost sprzeda\u017cy. Jednak wed\u0142ug ekspert\u00f3w taki wzrost to efekt wyj\u0105tkowo kiepskiej sytuacji biur do tej pory. Nawet maj, kt\u00f3ry zwyczajowo rozpoczyna sezon, okaza\u0142 si\u0119 gorszy ni\u017c bardzo fatalny zwykle stycze\u0144. Polacy odk\u0142adali wykupienie wakacyjnego wyjazdu do ostatniej chwili, czekaj\u0105c na okazje i licz\u0105c si\u0119 ze s\u0142abym z\u0142otym.<\/font><\/font><\/p>\n Na pocz\u0105tku czerwca OBOP przeprowadzi\u0142 ankiet\u0119, z kt\u00f3rej wynika\u0142o, \u017ce na letni urlop zamierza wyjecha\u0107 29 proc. Polak\u00f3w, 58 proc. nie ma takiego zamiaru, za\u015b 13 proc. jeszcze tego nie wie. Kryzys – a mo\u017ce tylko kryzysowa propaganda – zrobi\u0142 swoje. Wyje\u017cd\u017caj\u0105cy planuj\u0105 wyda\u0107 na urlop \u015brednio 1376 z\u0142, przy czym 49 proc. planuje wyda\u0107 do 1 tys. z\u0142, 28 proc. – 1-2 tys. z\u0142, 18 proc. – 2-5 tys. z\u0142 i 5 proc. – powy\u017cej 5 tys. z\u0142.<\/font><\/font><\/p>\n Zdaniem prezesa Instytutu Turystyki Krzysztofa \u0141opaci\u0144skiego, tego sezonu turystycznego mo\u017ce nie przetrwa\u0107 wiele firm. Ceny wycieczek nie wzros\u0142y na tyle, by zrekompensowa\u0107 straty zwi\u0105zane ze s\u0142abym kursem – i mniejszym zainteresowaniem klient\u00f3w.<\/p>\n \u0179r\u00f3d\u0142o: za aktualnosciturystyczne.pl<\/font><\/font><\/p>\n \u00a0<\/p>\n