Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":7455,"date":"2013-09-11T10:14:11","date_gmt":"2013-09-11T08:14:11","guid":{"rendered":"http:\/\/turystyka24h.pl\/index.php\/2013\/09\/11\/wakacje-z-problemem\/"},"modified":"2013-09-11T10:14:11","modified_gmt":"2013-09-11T08:14:11","slug":"wakacje-z-problemem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turystyka24h.pl\/wakacje-z-problemem\/","title":{"rendered":"Wakacje z problemem…"},"content":{"rendered":"
Sezon urlopowy dobiega ko\u0144ca. Wracaj\u0105cy z zagranicznych wyjazd\u00f3w tury\u015bci przywo\u017c\u0105 zdj\u0119cia, wspomnienia i pami\u0105tki. Niestety, niekt\u00f3rzy konsumenci wracaj\u0105 do domu r\u00f3wnie\u017c z k\u0142opotami. Je\u015bli kupiony produkt okaza\u0142 si\u0119 wadliwy, \u00a0linia lotnicza zniszczy\u0142a baga\u017c, a w pokoju hotelowym nie by\u0142o klimatyzacji mo\u017cna napisa\u0107 reklamacj\u0119 i w ten spos\u00f3b egzekwowa\u0107 swoje prawa. <\/strong><\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
Gdzie jest m\u00f3j baga\u017c?<\/span><\/strong><\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
Pan Adam wraca\u0142 z rodzinnych wakacji w Rzymie. Po przylocie do Warszawy okaza\u0142o si\u0119, \u017ce jego baga\u017c zosta\u0142 zagubiony. Pomimo poszukiwa\u0144, walizki nie odnaleziono\u2026<\/em><\/strong><\/span><\/p>\n
<\/span>Za zniszczenie walizki lub zagubienie baga\u017cu linie lotnicze ponosz\u0105 odpowiedzialno\u015b\u0107 do g\u00f3rnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwot\u0119 ok. 5500 PLN). Dlatego znajduj\u0105c si\u0119 jeszcze na lotnisku nale\u017cy uda\u0107 si\u0119 do punktu informacyjnego, wype\u0142ni\u0107\u00a0 formularz nieprawid\u0142owo\u015bci baga\u017cowej tzw.\u00a0PIR\u00a0(Property Irregularity Report) i zachowa\u0107 jego kopi\u0119. Nast\u0119pnie powinni\u015bmy z\u0142o\u017cy\u0107 reklamacj\u0119\u00a0 w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego baga\u017cu lub 21 dni od odbioru op\u00f3\u017anionego baga\u017cu. Przepisy nie precyzuj\u0105 czasu na reklamacj\u0119 zaginionego baga\u017cu. Warto\u015b\u0107 baga\u017cu jest wyceniana wed\u0142ug wagi lub na podstawie udowodnionej straty. Do oszacowania warto\u015bci poniesionej szkody niezb\u0119dne s\u0105 rachunki za przedmioty, kt\u00f3re znajdowa\u0142y si\u0119 w baga\u017cu (np. ubrania, kosmetyki itp.). <\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
UWAGA: Przewo\u017anik, kt\u00f3ry zgubi\u0142 lub zniszczy\u0142 baga\u017c nie ma obowi\u0105zku \u00a0zakupu nowej walizki, przepisy nakazuja mu natomiast \u00a0wyp\u0142at\u0119 odszkodowania w formie pieni\u0119\u017cnej.<\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
Sp\u00f3\u017aniony powr\u00f3t do domu\u2026<\/span><\/strong><\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
Lot Pani Anny z Grecji by\u0142 op\u00f3\u017aniony. Razem z dzie\u0107mi musia\u0142a czeka\u0107 na lotnisku ponad 6 godzin. Przewo\u017anik nie zaproponowa\u0142 ani posi\u0142ku, ani napoju dla pasa\u017cer\u00f3w. Po przylocie do domu, konsumentka z\u0142o\u017cy\u0142a reklamacj\u0119 do linii lotniczej\u2026<\/em><\/strong><\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
Je\u015bli lot zosta\u0142 odwo\u0142any lub op\u00f3\u017aniony o ponad 5 godzin pasa\u017cer ma prawo do wyboru pomi\u0119dzy uzyskaniem zwrotu kosztu biletu a podr\u00f3\u017c\u0105 do miejsca docelowego wed\u0142ug zmienionego planu, kt\u00f3ry zaproponuje przewo\u017anik.<\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
W przypadku op\u00f3\u017anienia o co najmniej 3 godziny lub odwo\u0142ania lotu pasa\u017cerowie mog\u0105 domaga\u0107 si\u0119 r\u00f3wnie\u017c odszkodowania w wysoko\u015bci od\u00a0250 EUR do 600 EUR <\/strong>w zale\u017cno\u015bci od d\u0142ugo\u015bci lotu, np. za odwo\u0142anie lotu na trasie Warszawa \u2013 Heraklion pasa\u017cer mo\u017ce otrzyma\u0107 400 EUR. Pasa\u017cerowie nie maj\u0105 jednak prawa do odszkodowania w przypadku odwo\u0142ania lotu lub op\u00f3\u017anienia powy\u017cej 3 godzin, je\u017celi przewo\u017anik jest w stanie dowie\u015b\u0107, \u017ce odwo\u0142anie lub du\u017ce op\u00f3\u017anienie lotu zosta\u0142o spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczno\u015bci, kt\u00f3rych nie mo\u017cna by\u0142o unikn\u0105\u0107 pomimo podj\u0119cia wszelkich racjonalnych \u015brodk\u00f3w. Okoliczno\u015bci te mog\u0105 w szczeg\u00f3lno\u015bci zaistnie\u0107 w przypadku: strajku, destabilizacji politycznej, z\u0142ych warunk\u00f3w meteorologicznych, czy pojawienia si\u0119 nieoczekiwanych wad samolotu mog\u0105cych wp\u0142yn\u0105\u0107 na bezpiecze\u0144stwo lotu.<\/span><\/p>\n
<\/span>\u00a0<\/span>Dodatkowo przewo\u017anik ma obowi\u0105zek zapewni\u0107 pasa\u017cerom opiek\u0119 zawsze, gdy oczekiwanie na lot si\u0119 przed\u0142u\u017ca lub po\u0142\u0105czenie zosta\u0142o odwo\u0142ane. Opieka oznacza nie tylko informowanie na bie\u017c\u0105co o sytuacji, ale tak\u017ce zapewnienie bezp\u0142atnych posi\u0142k\u00f3w i napoj\u00f3w. Je\u015bli czas oczekiwania wymaga\u0142by sp\u0119dzenia nocy na lotnisku, przewo\u017anik powinien zapewni\u0107 pasa\u017cerom darmowe zakwaterowanie w hotelu. <\/span><\/p>\n
<\/span>\u00a0<\/span>Gdy linie lotnicze zaniedbaj\u0105 pasa\u017cer\u00f3w na lotnisku, jest to podstawa do reklamacji. Warto do niej za\u0142\u0105czy\u0107 rachunek, np. za posi\u0142ek z baru z \u017c\u0105daniem zwrotu poniesionych koszt\u00f3w, je\u015bli przewo\u017anik przez kilka godzin oczekiwania na op\u00f3\u017aniony lot nie dostarczy\u0142 nam cho\u0107by kanapki.<\/span><\/p>\n
<\/span>\u00a0<\/span>UWAGA: Powy\u017csze prawa przys\u0142uguj\u0105 tak\u017ce pasa\u017cerom lot\u00f3w czarterowych.<\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
To nie jest pok\u00f3j, za kt\u00f3ry p\u0142aci\u0142em!<\/span><\/strong><\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
Pan Tomasz wybra\u0142 si\u0119 z \u017con\u0105 na romantyczne wakacje na Majork\u0119 do ekskluzywnego hotelu. Zawi\u00f3d\u0142 si\u0119 jednak na jego standardzie. Pok\u00f3j nie by\u0142 wyposa\u017cony w klimatyzacj\u0119, a w nocy przeszkadza\u0142a g\u0142o\u015bna muzyka z pobliskiego klubu\u2026<\/em><\/strong><\/span><\/p>\n
<\/span><\/p>\n
Je\u017celi warunki panuj\u0105ce podczas wyjazdu s\u0105 niezgodne z umow\u0105, trzeba o tym zawiadomi\u0107 obs\u0142ug\u0119 lub rezydenta oraz uzyska\u0107 potwierdzenie z\u0142o\u017cenia skargi na pi\u015bmie. Nast\u0119pnie nale\u017cy wyst\u0105pi\u0107 z pisemn\u0105 reklamacj\u0105 i dochodzi\u0107 odszkodowania z tytu\u0142u nienale\u017cytego wykonania umowy o \u015bwiadczenie us\u0142ug turystycznych. Warto pami\u0119ta\u0107, \u017ce Dyrektywa 90\/314\/WE stwierdza, \u017ce w razie reklamacji biuro podr\u00f3\u017cy powinno natychmiast podj\u0105\u0107 starania o znalezienie w\u0142a\u015bciwych rozwi\u0105za\u0144.<\/span><\/p>\n