Relacja z warsztat\u00f3w przedstawiona przez aktualnosciturystyczne.pl <\/font><\/font><\/p>\n Starwood Hotels&Resorts \u2013 mi\u0119dzynarodowe konsorcjum hotelarskie maj\u0105ce sw\u0105 plac\u00f3wk\u0119 w Polsce oraz magazyn marketingu i sprzeda\u017cy Brief byli organizatorami warsztat\u00f3w na temat budowania wizerunku Polski na \u015bwiecie. <\/font><\/font><\/p>\n Gra w skojarzenia<\/font><\/font><\/p>\n Zadaniem postawionym przed uczestnikami warsztat\u00f3w by\u0142a odpowied\u017a na pytanie stawiane od lat, kt\u00f3re dot\u0105d nie doczeka\u0142o si\u0119 jednobrzmi\u0105cej odpowiedzi – jak stworzy\u0107 architektur\u0119 marki Polska? Czy nadrz\u0119dne w tym procesie jest stworzenie resortowej strategii promocji kraju czy dzia\u0142ania oddolne – na poziomie region\u00f3w, miast, znanych i uznanych krajowych produkt\u00f3w, kt\u00f3re reklamuj\u0105c si\u0119 z osobna z\u0142o\u017c\u0105 si\u0119, jak uk\u0142adanka w kalejdoskopie, w jeden obraz – siln\u0105 mark\u0119 Polski?<\/font><\/font><\/p>\n – Has\u0142em wywo\u0142awczym warsztat\u00f3w jest globalizacja. Stworzy\u0142a ona jeden du\u017cy supermarket z krajami, w kt\u00f3rym wszyscy zacz\u0119li ze sob\u0105 konkurowa\u0107. Branding, czyli sztuka kreowania, budowania i zarz\u0105dzania markami, produktami komercyjnymi przeni\u00f3s\u0142 si\u0119 na poziom kraj\u00f3w, region\u00f3w, miast. I tak powsta\u0142a jedna zale\u017cno\u015b\u0107 – silna marka kraju przek\u0142ada si\u0119 na produkty i odwrotnie – wprowadzi\u0142 zgromadzonych w temat Adam Miko\u0142ajczyk. <\/font><\/font><\/p>\n – Jak na tym rynku wypada Polska? Zacznijmy od gry w skojarzenia. W jakim kraju wymy\u015blono Skype\u2019a? (Cisza) – w Estonii. To przyk\u0142ad jak mo\u017cna przetraci\u0107 fantastyczn\u0105 szans\u0119 wykreowania wizerunku kraju. A przecie\u017c s\u0105 produkty, kt\u00f3re automatycznie kojarzymy z danymi krajami. Dla przyk\u0142adu: czekoladki – Belgia, perfumy – Francja, zegarki – Szwajcaria. MSZ wykona\u0142o sonda\u017c z czym kojarzy si\u0119 Polska. Pozytywne skojarzenia to postaci historyczne – Solidarno\u015b\u0107 i Wa\u0142\u0119sa, Jan Pawe\u0142 II oraz Chopin. Negatywne – to II wojna \u015bwiatowa, emigracja zarobkowa, socjalizm. Produkty to – autobusy Solaris, szk\u0142o z Krosna, s\u0142odycze Wedla, opony D\u0119bica, kie\u0142basa Krakowska. Obraz rozmyty, tkwi\u0105cy gdzie\u015b w przesz\u0142o\u015bci, nienowoczesny \u2013 postawi\u0142 wst\u0119pn\u0105 diagnoz\u0119 A. Miko\u0142ajczyk.<\/font><\/font><\/p>\n – Z b\u00f3lem musz\u0119 to potwierdzi\u0107 \u2013 wskoczy\u0142 w s\u0142owo Grzegorz Kiszluk. – W dwudziest\u0105 rocznic\u0119 odzyskania przez Polsk\u0119 wolno\u015bci polecia\u0142em w z\u0142otym kombinezonie do Brukseli. Przypominam tu projekt Paw\u0142a Althamera \u201eWsp\u00f3lna sprawa\u201d, w kt\u00f3rym 160 polskich \u201ekosmit\u00f3w\u201d wyl\u0105dowa\u0142o poz\u0142oconym samolotem LOT w samym sercu Unii Europejskiej. I tam rozwin\u0105\u0142em taki niewyszukany uliczny dialog: – We are from Poland. – From Holand? – No, from Poland. – A, yes, Solidarity, Walesa. Ten ju\u017c do b\u00f3lu powtarzany lapsus jest mocno irytuj\u0105cy. Mo\u017ce zdecydujmy si\u0119 wreszcie na nazw\u0119 Polska. <\/font><\/font><\/p>\n – Branding by\u0142 zawsze spraw\u0105 kluczow\u0105. To zdolno\u015b\u0107 ustalenia nazwy zawsze jednoznacznie kojarzonej przez klient\u00f3w. Wed\u0142ug \u015bwiatowych bada\u0144 zarz\u0105dzanie to\u017csamo\u015bci\u0105 kraju jest trudniejsze ni\u017c to\u017csamo\u015bci\u0105 firmy – zauwa\u017cy\u0142a Sieglinde Willig. – Od trzech lat zarz\u0105dzam strategi\u0105 wszystkich hoteli z grupy Starwood Hotels w Polsce. Regularnie organizujemy przyjazdy do Polski dziennikarzy zagranicznych, przedstawicieli korporacji itd. Opr\u00f3cz dzia\u0142a\u0144 informacyjnych zrobili\u015bmy tak\u017ce stron\u0119 www o Polsce. Jeste\u015bmy cz\u0119sto ambasadorami Polski na targach czy misjach przedsprzeda\u017cowych. Nie robimy tego sami, ale z POT-em, LOT-em czy Mazurkas Travel. W misji edukowania zagranicy o Polsce pracujemy nad ciekawymi i nowatorskim pomys\u0142ami. I powiem jedno. Po wielu rozmowach z przedstawicielami zagranicznymi dosz\u0142am do wniosku, \u017ce marka Polska jest najlepiej strze\u017conym sekretem w Europie. <\/font><\/font><\/p>\n Organizacja brandingu narodowego<\/font><\/font><\/p>\n Zgodnie z ustaw\u0105 o dzia\u0142ach administracji rz\u0105dowej, odpowiedzialno\u015b\u0107 za promocj\u0119 Polski za granic\u0105 spoczywa na ministrze spraw zagranicznych. Niemniej, podobnie jak w wi\u0119kszo\u015bci pa\u0144stw demokratycznych, dzia\u0142alno\u015b\u0107 ta ma charakter zdecentralizowany i uczestniczy w niej wiele instytucji. S\u0105 to przede wszystkim ministerstwa, z kt\u00f3rych wiele ma wydzielone jednostki realizuj\u0105ce zadania promocyjne w zakresie swoich uprawnie\u0144, w tym g\u0142\u00f3wnie w ramach departament\u00f3w zajmuj\u0105cych si\u0119 wsp\u00f3\u0142prac\u0105 mi\u0119dzynarodow\u0105, jak te\u017c instytucje nie w\u0142\u0105czone bezpo\u015brednio w struktury resortowe i w znacznym stopniu autonomiczne, jak: Instytut Adama Mickiewicza, Polska Organizacja Turystyczna czy Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. MSZ powinna wi\u0119c pe\u0142ni\u0107 przede wszystkim rol\u0119 koordynacyjn\u0105, g\u0142\u00f3wnie poprzez Rad\u0119 Promocji Polski – organ opiniodawczo-doradczy Rady Ministr\u00f3w. <\/font><\/font><\/p>\n Uczestnicy spotkania przypomnieli obowi\u0105zuj\u0105ce dokumenty – przygotowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych projekt \u201eRamowa Strategia Polski do 2015 r.\u201d, przygotowan\u0105 przez Polsk\u0105 Organizacj\u0119 Turystyczn\u0105 \u201eMarketingow\u0105 Strategi\u0119 Polski w sektorze turystyki na lata 2008-2015\u201d, czy wreszcie opracowany przez Zesp\u00f3\u0142 Doradc\u00f3w Strategicznych Prezesa Rady Ministr\u00f3w pod przewodnictwem ministra Micha\u0142a Boniego raport pt.: \u201ePolska 2030. Wyzwania rozwojowe\u201d. <\/font><\/font><\/p>\n Podstawowy instrument dzia\u0142ania POT<\/font><\/font><\/p>\n – Wiedz\u0119 o narz\u0119dziach promocyjnych zawiera opracowana przez POT \u201eStrategia Marketingowa Polski w sektorze turystyki w latach 2008-2015\u201d – m\u00f3wi\u0142a El\u017cbieta W\u0105sowicz-Zaborek, wiceprezes POT. – Tworzy ona realistyczny plan dzia\u0142a\u0144 osadzaj\u0105c je wok\u00f3\u0142 wydarze\u0144, kt\u00f3re bez wzgl\u0119du na nasilenie objaw\u00f3w kryzysu ekonomicznego w gospodarce \u015bwiatowej, przyci\u0105ga\u0107 b\u0119d\u0105 uwag\u0119 i zach\u0119ca\u0107 potencjalnych turyst\u00f3w do wzi\u0119cia w nich udzia\u0142u lub skorzystania z ofert wypoczynku w Polsce. <\/font><\/font><\/p>\n Celem jej stworzenia by\u0142o w\u0142a\u015bnie usp\u00f3jnienie dzia\u0142a\u0144, z uwzgl\u0119dnieniem wcze\u015bniejszych koncepcji rozwoju marki dla Polski, w tym idei Wally\u2019ego Olinsa, nazwanej \u201etw\u00f3rczym napi\u0119ciem\u201d (creative tension) oraz przygotowanej dla POT przez Instytut Marki Polskiej ekspertyzy: \u201eAnaliza wynik\u00f3w bada\u0144 wizerunku Polski i postrzegania polskiej marki na \u015bwiecie. Za\u0142o\u017cenia i rekomendacje do pozycjonowania Polski jako kraju docelowego podr\u00f3\u017cy turystycznych na lata 2009-15\u201d, a tak\u017ce zebrania bazy dzia\u0142a\u0144 promocyjnych przygotowywanych w regionach. <\/font><\/font><\/p>\n Okre\u015blili\u015bmy kluczowe warto\u015bci marki Polska – \u017cywotno\u015b\u0107, kultur\u0119, ludzi, urod\u0119, natur\u0119, ekologi\u0119, zdrow\u0105 \u017cywno\u015b\u0107, miasta, r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 i s\u0142awnych ludzi. <\/font><\/font><\/p>\n Zgodnie z obran\u0105 zasad\u0105, \u017ce turystyka \u201ep\u0142ynie\u201d na wydarzeniach \u2013 wskazali\u015bmy tzw. kotwice medialne i rynki promocji Polski na najbli\u017csze lata. Tak wi\u0119c: 2009 \u2013 to Rok Polski w Wielkiej Brytanii; 2010 – Rok Chopinowski i promocja kraju wsz\u0119dzie tam, gdzie by\u0142 Chopin, a wi\u0119c w Niemczech, Wielkiej Brytanii i we Francji oraz w Japonii; 2011 – prezydencja Polski w Unii Europejskiej; 2012 \u2013 rok Euro, ukierunkowany na wsparcie tych miast w Polsce i na Ukrainie, w kt\u00f3rych odbywa\u0107 si\u0119 b\u0119d\u0105 zmagania pi\u0142karskie; 2013 – rok Polski we W\u0142oszech; 2014 – sezon Polski w wybranych miejscowo\u015bciach USA i Kanady.<\/font><\/font><\/p>\n Sp\u00f3r o strategie<\/font><\/font><\/p>\n – Administracja pa\u0144stwowa nie powinna zajmowa\u0107 si\u0119 sprawami koncepcji promocyjnej – zdecydowanie okre\u015bli\u0142 stanowisko swego resortu Pawe\u0142 Wojciechowski, podsekretarz stanu w MSZ. – Od tego jest rynek. Promocja to rozproszony, nieskoordynowany dzia\u0142. Potrzebna jest jaka\u015b si\u0142a, kt\u00f3ra j\u0105 ogarnie, skoordynuje. Czy tym narz\u0119dziem maj\u0105 by\u0107 w\u0142a\u015bnie r\u00f3\u017cne strategie? Istotne jest r\u00f3wnie\u017c, jak\u0105 destynacj\u0119 pokazujemy i komu – ca\u0142emu \u015bwiatu? Pomys\u0142y na to s\u0105 niezborne, niesp\u00f3jne. W tym roku has\u0142em przewodnim jest Solidarno\u015b\u0107. Tymczasem to ju\u017c przesz\u0142o\u015b\u0107. Nie jeste\u015bmy postrzegani jako kraj nowoczesny i otwarty – a w\u0142a\u015bnie te dwa elementy nale\u017ca\u0142oby podkre\u015bla\u0107, tego potrzebujemy. Niejasna jest r\u00f3wnie\u017c nazwa kraju – reklamujemy si\u0119 jako Polska czy Poland. Mamy kilka logotyp\u00f3w – wskazywa\u0142 na chaos w dzia\u0142aniach minister Wojciechowski.<\/font><\/font><\/p>\n – Wszystkie strategie to s\u0105 tylko intencje – stwierdzi\u0142 Mieczys\u0142aw B\u0142o\u0144ski, wiceprzewodnicz\u0105cy Rady Towarzystwa Ekonomist\u00f3w Polskich. – Strategii marki z god\u0142em Polska czy Poland by\u0142o ju\u017c wiele i \u017cadna si\u0119 nie sprawdzi\u0142a. MSZ i POT powinny \u201eskonfliktowa\u0107\u201d firmy w Polsce i to m\u00f3g\u0142by by\u0107 tw\u00f3rczy zaczyn.<\/font><\/font><\/p>\n – Strategie s\u0105 zaledwie porz\u0105dkuj\u0105ce \u2013 wyrazi\u0142a sw\u00f3j pogl\u0105d Nina Kowalewska, wy\u0142\u0105czna przedstawicielka CNN na Polsk\u0119.<\/font><\/font><\/p>\n – O skuteczno\u015bci strategii w efekcie zdecyduje konsument – podsumowa\u0142a sporn\u0105 kwesti\u0119 Sieglinde Willig.<\/font><\/font><\/p>\n Warto\u015b\u0107 marki Polska r\u00f3wnie\u017c wzbudzi\u0142a za\u017carte spory, bowiem co cz\u0142owiek to koncepcja. Jedynym, zaproponowanym przez moderator\u00f3w kryterium dyscyplinuj\u0105cym by\u0142o ograniczenie hase\u0142 do czterech.<\/font><\/font><\/p>\n – Dlaczego nie mogliby\u015bmy korzysta\u0107 przez najbli\u017csze trzy lata z has\u0142a Poland Hospotality (Polska Go\u015bcinno\u015b\u0107) \u2013 rozpocz\u0105\u0142 licytacj\u0119 Andrzej Hulewicz, wiceprezes Mazurkas Travel. – Zapro\u015bmy do Polski komitety organizacyjne, naukowe, ludzi sprawczych i ugo\u015b\u0107my ich tak, jak tylko Polak potrafi. Na szal\u0119 po\u0142o\u017cy\u0142bym jeszcze r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107, natur\u0119 i religi\u0119. <\/font><\/font><\/p>\n – Niech to b\u0119d\u0105 jako\u015b\u0107, go\u015bcinno\u015b\u0107, otwarto\u015b\u0107, dobra kuchnia – wylistowa\u0142 Grzegorz Kiszluk. – Unikalno\u015b\u0107, natura, \u017cywno\u015b\u0107, czysto\u015b\u0107 – zaproponowa\u0142 Andrzej Bia\u0142asiewicz z Kampanii Piwowarskiej. – Go\u015bcinno\u015b\u0107, naturalno\u015b\u0107, u\u0142a\u0144ska fantazja, wojowniczy romantyzm i has\u0142a: Nasi tu byli, Polak potrafi – podbi\u0142 stawk\u0119 Piotr Samson z LOT. – Go\u015bcinno\u015b\u0107, kuchnia, natura, r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 – dorzuci\u0142a Patrycja Petersom-R\u00f3\u017cycka z Supertouru. – Kreatywno\u015b\u0107, serce Europy, go\u015bcinno\u015b\u0107, natura (jeziora, morze, g\u00f3ry) – przebi\u0142a moderatorka Agnieszka R\u00f3g-Skrzyniarz, dyrektor ds. public relations w sieci Starwood Hotels & Resorts, dodaj\u0105c na zako\u0144czenie, \u017ce bez strategii dob\u00f3r warto\u015bci jest ja\u0142owy.<\/font><\/font><\/p>\n Musimy biec szybciej ni\u017c inne kraje <\/font><\/font><\/p>\n Siglinde Willig dzi\u0119kuj\u0105c wszystkim za udzia\u0142 w warsztatach i niejako \u0142agodz\u0105c zacietrzewione strony przyzna\u0142a: – Chyba nie przewidzieli\u015bmy takiego scenariusza spotkania. Dobrze, \u017ce si\u0119 ono odby\u0142o. Powinno te\u017c stanowi\u0107 zacz\u0105tek cyklu spotka\u0144 i dyskusji nad mark\u0105 Polska. Wniosek bowiem jest jeden – Polska w swoim biegu ku globalnemu rynkowi jest mocno op\u00f3\u017aniona. Musimy biec szybciej ni\u017c inne kraje.<\/font><\/font><\/p>\n – Z dzisiejszej licytacji wybierzemy dziesi\u0119\u0107 warto\u015bci marki Polska i prze\u015blemy je do Rady Promocji Polski. Niech b\u0119dzie to zacz\u0105tek tw\u00f3rczego zam\u0119tu \u2013 zamkn\u0105\u0142 spotkanie Grzegorz Kiszluk. <\/font><\/font><\/p>\n \u0179r\u00f3d\u0142o: www.aktualnosciturystyczne.pl<\/font><\/font><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Relacja z warsztat\u00f3w przedstawiona przez aktualnosciturystyczne.pl <\/p>\n Starwood Hotels&Resorts – mi\u0119dzynarodowe konsorcjum hotelarskie maj\u0105ce sw\u0105 plac\u00f3wk\u0119 w Polsce oraz magazyn marketingu i sprzeda\u017cy Brief byli organizatorami warsztat\u00f3w na temat budowania wizerunku Polski na \u015bwiecie.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_eb_attr":"","footnotes":""},"categories":[14,3],"tags":[27,361],"slowa":[],"typ":[],"class_list":["post-745","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-poradniki-dla-turysty","category-wydarzenia-aktualnosci-turystyczne","tag-turystyka","tag-turystyka-krajowa"],"yoast_head":"\n