Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":741,"date":"2009-06-26T20:09:16","date_gmt":"2009-06-26T18:09:16","guid":{"rendered":"http:\/\/turystyka24h.pl\/index.php\/2009\/06\/26\/porady-dla-konsumenta-przed-wyjazdem-na-urlop\/"},"modified":"2009-06-26T20:09:16","modified_gmt":"2009-06-26T18:09:16","slug":"porady-dla-konsumenta-przed-wyjazdem-na-urlop","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turystyka24h.pl\/porady-dla-konsumenta-przed-wyjazdem-na-urlop\/","title":{"rendered":"Porady dla konsumenta przed wyjazdem na urlop"},"content":{"rendered":"<\/strong><\/p>\nW formie podr\u0119cznego “Dekalogu m\u0105drego konsumenta przed urlopem” Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada konsumentom-turystom, na co warto zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 wybieraj\u0105c si\u0119 na zagraniczn\u0105 wycieczk\u0119, wypoczywaj\u0105c w kurorcie, czy w przypadku problem\u00f3w na lotnisku.<\/strong><\/p>\n\u00a0<\/strong><\/p>\nDEKALOG M\u0104DREGO KONSUMENTA PRZED URLOPEM: <\/strong><\/p>\nI. Umow\u0119 zawieraj najlepiej na pi\u015bmie i przeczytaj uwa\u017cnie, co podpisujesz<\/strong><\/p>\n\n- Je\u017celi jedynym potwierdzeniem zawarcia umowy jest dow\u00f3d zap\u0142aty, postaraj si\u0119 o foldery, ulotki, katalogi z\u00a0opisem wycieczki. Zwr\u00f3\u0107 te\u017c uwag\u0119 na zapisy o mo\u017cliwo\u015bci zmiany ceny przez biuro. <\/li>\n
- Je\u015bli zawar\u0142e\u015b umow\u0119 przez Internet – zapisz j\u0105 na swoim komputerze wraz z emailami. <\/li>\n<\/ul>\n
\u00a0<\/p>\n
II. Sprawd\u017a na mapie po\u0142o\u017cenie miejscowo\u015bci i adres hotelu <\/strong><\/p>\n\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Okre\u015blenie “w pobli\u017cu miasta\/pla\u017cy” mo\u017ce oznacza\u0107 dystans 2km, a kusz\u0105co brzmi\u0105cy “apartament z\u00a0park view” to pok\u00f3j z oknami wychodz\u0105cymi na parking. <\/p>\n
III. Zwr\u00f3\u0107 uwag\u0119 na standaryzacj\u0119 <\/strong><\/p>\nStandard zakwaterowania jest okre\u015blany wed\u0142ug przepis\u00f3w miejsca pobytu, dlatego 3*** w\u00a0Hiszpanii nie musz\u0105 r\u00f3wna\u0107 si\u0119 3*** we W\u0142oszech. Jako\u015b\u0107 pokoi, wy\u017cywienia, dodatkowe atrakcje i ewentualne dodatkowe odp\u0142atno\u015bci warto sprawdzi\u0107 np. na stronie www hotelu.<\/p>\n
IV. Zadbaj o ubezpieczenie <\/strong><\/p>\nSprawd\u017a zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysoko\u015bci \u015bwiadcze\u0144 upowa\u017cnia). Pami\u0119taj o\u00a0Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego z NFZ i dowiedz si\u0119 jak z niej korzysta\u0107. <\/p>\n
V. Telefony kontaktowe miej zawsze pod r\u0119k\u0105<\/strong><\/p>\nZapisz nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podr\u00f3\u017cy. Numery telefon\u00f3w i adresy do ambasady lub konsulatu tak\u017ce mog\u0105 okaza\u0107 si\u0119 przydatne. <\/p>\n
VI. Sprawd\u017a przewo\u017anika, pytaj o prawa pasa\u017cera<\/strong><\/p>\nPrzewo\u017anicy spoza Unii nie zawsze podlegaj\u0105 europejskim przepisom chroni\u0105cym pasa\u017cer\u00f3w (przewo\u017anik z “czarnej listy” ma zakaz przewoz\u00f3w w ramach Wsp\u00f3lnoty). W razie problem\u00f3w (np. op\u00f3\u017anienia, odwo\u0142ania lotu) linie lotnicze zobowi\u0105zane s\u0105 udzieli\u0107 Ci informacji o Twoich prawach.<\/p>\n
VII. Spakuj rozs\u0105dnie i oznacz baga\u017c <\/strong><\/p>\nDo podr\u0119cznego baga\u017cu nie pakuj m.in. ostrych przedmiot\u00f3w, p\u0142yn\u00f3w powy\u017cej 100 ml, \u017celi, aerozoli. Sprawd\u017a w regulaminie przewo\u017anika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialno\u015bci (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umie\u015b\u0107 przywieszki z nazwiskiem i adresem.<\/p>\n
VIII. Reaguj na bie\u017c\u0105co<\/strong><\/p>\n\n- Uszkodzony lub op\u00f3\u017aniony baga\u017c<\/u> – wype\u0142nij na lotnisku protok\u00f3\u0142 nieprawid\u0142owo\u015bci baga\u017cowej tzw. PIR i zachowaj jego kopi\u0119, nast\u0119pnie z\u0142\u00f3\u017c reklamacj\u0119 w terminie; <\/li>\n
- Hotel inny ni\u017c w ofercie<\/u> – zbieraj dokumentacj\u0119 (np. pisemne potwierdzenia od rezydenta); <\/li>\n
- Bankomat nie wyda\u0142 pieni\u0119dzy, ale obci\u0105\u017cy konto<\/u> – zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie, a reklamacj\u0119 z\u0142\u00f3\u017c do banku, kt\u00f3ry wyda\u0142 kart\u0119; <\/li>\n
- Kupujesz produkt z gwarancj\u0105 <\/u>– sprawd\u017a czy serwis gwarancyjny jest dost\u0119pny w Twoim kraju. <\/li>\n<\/ul>\n
\u00a0<\/p>\n
IX. Zasi\u0119gnij informacji jak z\u0142o\u017cy\u0107 reklamacj\u0119 sprawnie i skutecznie<\/strong><\/p>\nWycieczka last minute i bilet kupiony w Internecie to pe\u0142nowarto\u015bciowe oferty i r\u00f3wnie\u017c podlegaj\u0105 reklamacji – poszukaj wzor\u00f3w (np. na stronach organizacji konsumenckich), pomocniczo skorzystaj z\u00a0Tabeli Frankfurckiej, kt\u00f3ra u\u0142atwi zdefiniowanie roszczenia wobec biura podr\u00f3\u017cy lub przewo\u017anika. <\/p>\n
X. Pami\u0119taj, kto mo\u017ce doradzi\u0107 i pom\u00f3c w dochodzeniu roszcze\u0144 <\/strong><\/p>\n