28 czerwca (pi\u0105tek) 2013 r. na Lotnisku im. F. Chopina w Warszawie po raz trzeci obchodzony b\u0119dzie \u201eDzie\u0144 Podr\u00f3\u017cuj\u0105cego Konsumenta\u201d, organizowany przez Europejskie Centrum Konsumenckie. W godzinach 10:00 \u2013 16:00 podr\u00f3\u017cni oczekuj\u0105cy na sw\u00f3j lot b\u0119d\u0105 mogli zasi\u0119gn\u0105\u0107 porad prawnych i konsultacji w zakresie praw pasa\u017cer\u00f3w.\u00a0 <\/strong>Warto podkre\u015bli\u0107, \u017ce tegoroczny sezon urlopowy\u00a0 jest pierwszym wakacyjnym okresem, kiedy obowi\u0105zuj\u0105 rozporz\u0105dzenia unijne przyznaj\u0105ce prawa pasa\u017cerom we wszystkich czterech \u015brodkach transportu (lotniczy, kolejowy, autokarowy i morski). <\/strong>Dzie\u0144 Podr\u00f3\u017cuj\u0105cego Konsumenta b\u0119dzie jednocze\u015bnie inauguracj\u0105 dwuletniej kampanii informacyjnej Komisji Europejskiej, kt\u00f3rej celem jest zwi\u0119kszanie \u015bwiadomo\u015bci spo\u0142ecznej dotycz\u0105cej praw pasa\u017cer\u00f3w w r\u00f3\u017cnych \u015brodkach transportu. <\/strong>\u00a0<\/strong><\/p>\n Aby unikn\u0105\u0107 niepotrzebnych stres\u00f3w i zak\u0142\u00f3ce\u0144 podczas podr\u00f3\u017cy, Komisja Europejska opracowa\u0142a i wdro\u017cy\u0142a prawa pasa\u017cera we wszystkich czterech \u015brodkach transportu. Jest to jedno z ostatnich osi\u0105gni\u0119\u0107 naszej polityki transportowej. U \u017ar\u00f3de\u0142 naszej kampanii le\u017cy przekonanie, \u017ce lepiej poinformowani konsumenci s\u0105 bardziej sk\u0142onni do aktywnej obrony swoich praw<\/em> \u2013 wyja\u015bnia Siim Kallas, wiceprzewodnicz\u0105cy Komisji, komisarz do spraw transportu.<\/p>\n \u201eDzie\u0144 Podr\u00f3\u017cuj\u0105cego Konsumenta\u201d<\/strong><\/p>\n W przededniu kolejnego sezonu turystycznego na lotniskach i dworcach w ca\u0142ej Europie w tym w Brukseli, Atenach, Sofii, Pradze, \u00a0organizowane s\u0105 stoiska o charakterze informacyjnym i promocyjnym. Jest to wsp\u00f3lna inicjatywa Komisji Europejskiej oraz Europejskich Centr\u00f3w Konsumenckich. W Polsce akcja \u201eDzie\u0144 Podr\u00f3\u017cuj\u0105cego Konsumenta\u201d odb\u0119dzie si\u0119 na Lotnisku Chopina w Warszawie oraz Lotnisku im. Jana Paw\u0142a II w Krakowie. Podczas wydarzenia eksperci ECK b\u0119d\u0105 udziela\u0107 bezp\u0142atnych konsultacji i porad prawnych oraz zapoznawa\u0107 turyst\u00f3w z przys\u0142uguj\u0105cymi im prawami. Podr\u00f3\u017cni b\u0119d\u0105 mogli wzi\u0105\u0107 udzia\u0142 w specjalnie przygotowanym quzie z nagrodami i sprawdzi\u0107 swoj\u0105 wiedz\u0119 nt. praw pasa\u017cer\u00f3w. <\/strong><\/p>\n \u201eDzie\u0144 Podr\u00f3\u017cuj\u0105cego Konsumenta\u201d jest organizowany na pocz\u0105tku sezonu urlopowego, gdy\u017c jest to czas w kt\u00f3rym najwi\u0119cej os\u00f3b wyje\u017cd\u017ca na wakacje. To dobry moment na przypomnienie praw podr\u00f3\u017cuj\u0105cym – <\/em><\/strong>wyja\u015bnia Piotr Sta\u0144czak, Dyrektor ECK – Do\u015bwiadczenie Europejskiego Centrum Konsumenckiego pokazuje, \u017ce konsumenci cz\u0119sto nie wiedz\u0105, jak maj\u0105 post\u0119powa\u0107 np.: gdy lot zostanie op\u00f3\u017aniony albo przewo\u017anik zagubi baga\u017c podczas prze\u0142adunku. Z bada\u0144 Eurobarometru<\/em><\/strong>[1]<\/strong><\/em> wynika, \u017ce <\/em><\/strong>59% obywateli Unii Europejskiej podr\u00f3\u017cuj\u0105cych samolotem nie jest \u015bwiadomych swoich praw pasa\u017cera przys\u0142uguj\u0105cych im podczas podr\u00f3\u017cy. <\/em><\/p>\n Patronat honorowy nad wydarzeniem obj\u0105\u0142 Urz\u0105d Ochrony Konkurencji i Konsument\u00f3w. Partnerami wydarzenia s\u0105: Komisja Europejska , Urz\u0105d Lotnictwa Cywilnego, Stowarzyszenie Praw Pasa\u017cer\u00f3w Przyjazne Latanie, <\/em>oraz R\u00f3\u017ca Thun, Pos\u0142anka do Parlamentu Europejskiego. <\/strong><\/p>\n \u201ePrawa pasa\u017cer\u00f3w w zasi\u0119gu r\u0119ki\u201d<\/strong><\/p>\n Rozpocz\u0119ta w\u0142a\u015bnie dwuletnia europejska kampania ma na celu podniesienie \u015bwiadomo\u015bci podr\u00f3\u017cuj\u0105cych pasa\u017cer\u00f3w na temat przys\u0142uguj\u0105cych im praw we wszystkich czterech \u015brodkach transportu ze szczeg\u00f3lnym podkre\u015bleniem dw\u00f3ch nowych regulacji dotycz\u0105cych transportu morskiego oraz autobusowo-autokarowego.<\/p>\n Jeden na sze\u015bciu Europejczyk\u00f3w cierpi z powodu niepe\u0142nosprawno\u015bci. Ponadto, starzenie si\u0119 europejskiego spo\u0142ecze\u0144stwa oznacza, \u017ce b\u0119dzie stale ros\u0142a liczba pasa\u017cer\u00f3w, kt\u00f3rzy potrzebuj\u0105 szczeg\u00f3lnej pomocy ze wzgl\u0119du na niepe\u0142nosprawno\u015b\u0107 lub ograniczon\u0105 sprawno\u015b\u0107 ruchow\u0105. Celem przepis\u00f3w w zakresie praw pasa\u017cer\u00f3w jest zapewnienie osobom niepe\u0142nosprawnym i osobom o ograniczonej sprawno\u015bci ruchowej takich samych mo\u017cliwo\u015bci podr\u00f3\u017cowania jak innym obywatelom.<\/p>\n Wi\u0119cej informacji o prawach pasa\u017cera: \u00a0<\/strong><\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n Strona internetowa<\/a> towarzysz\u0105ca kampanii \u201ePrawa pasa\u017cer\u00f3w w zasi\u0119gu r\u0119ki!\u201d zawiera informacje dotycz\u0105ce wszystkich typ\u00f3w transportu.<\/p>\n Wi\u0119cej informacji szukaj na stronie: http:\/\/ec.europa.eu\/transport\/passengers\/index_en.htm<\/a><\/p>\n Odwied\u017a stron\u0119 Komisji Europejskiej Prawa pasa\u017cer\u00f3w w zasi\u0119gu r\u0119ki!<\/a><\/p>\n Dost\u0119pna jest r\u00f3wnie\u017c aplikacja na smartfony (AApple iPhone i iPad, Google Android, RIM Blackberry oraz Microsoft Windows Phone 7) z informacjami na temat praw pasa\u017cer\u00f3w obejmuj\u0105cych wszystkie \u015brodki transportu.<\/p>\n\n