Przygotowuje się szkolenie pilotów samolotów Ultralekkich! Czy jest szansa na … powrót do … „Lotniczych Mazur”?<\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n Niewiele osób sobie zdaje sprawę , że początki tradycji lotniczej aktywności na Mazurach mają swoje korzenie już w pierwszych latach XX wieku. A oto tylko kilka faktów historycznych, potwierdzających lotniczą przeszłość Krainy Wielkich Jezior Mazurskich! <\/span><\/p>\n W kilka lat po pierwszym locie Braci Wright (17.12.1903r.), bo już w 1910r. w firmie Friedricha Festa z <\/span>Rößel<\/span> <\/span><\/em>(obecnie Reszel) wyprodukowano samolot projektu inżyniera Bloessa z Rastenburga (Kętrzyna). Samolot jak na początki ery lotnictwa był nowoczesnym jednopłatowcem ,z silnikiem o mocy 50 KM, o długości 10 m i 14 m szerokości oraz wadze 450 kg. <\/span><\/p>\n Częste przyloty sterowca Cepelin, dynamicznie działające Kluby lotnicze w Rastenburgu czy Lö<\/span>tzen wpływały na postrzeganie nowych cywilizacyjnych w komunikacji z wykorzystaniem „dróg powietrznych”.<\/span><\/p>\n Największym spektakularnym wydarzenie lotniczym w latach 1929-1935, <\/strong>godnym podkreślenia w dzisiejszych rozważaniach <\/strong>była <\/strong> komunikacja z Krainą Wielkich Jezior Mazurskich – utrzymywana z wykorzystaniem olbrzymiego jak na te czasy wodnosamolotu. <\/span><\/p>\n Wodnosamolot Dornier Do X kursując do Giżycka (Lö<\/span>tzen) i lądując na jeziorze Niegocin, przywoził ok. 100 pasażerów, rozlokowanych na 2 pokładach (wyższym dla VIP oraz na dolnym w kategorii turystycznej). <\/span><\/p>\n Dwunastosilnikowy samolot “DO X” przylatujący regularnie na Mazury , był w tym czasie największym handlowym statkiem powietrznym, wykonującym również loty pasażerskie do Ameryki . By sobie poprawić samopoczucie możemy mówić co w swojej przeszłości ma Giżycko wspólnego … z New Yorkiem? Oczywiście ten sam samolot przywożący pasażerów!<\/span><\/p>\n Rozwinięta sieć infrastruktury lotniczej w latach międzywojennych znakomicie ułatwiała rozwój komunikacji samolotami głównie z Prus do Rzeszy i z Rzeszy do Prus ,w tym na dzisiejsze Mazury.<\/span><\/p>\n W Prusach wschodnich funkcjonowało kilka większych lotnisk i kilkadziesiąt lądowisk. Po wojnie duża ich część pozostała w Rosji na terenach obecnego Obwodu Kaliningradzkiego. <\/span><\/p>\n Na terenie zachodniej części Warmii i Mazur dowody na przedwojenną dosyć aktywną lotniczą eksploatacje znajdują w Elblągu, Zalewie k\/Ostródy, Sępopolu, Olsztynie (Dajtki), Gryźliny k\/Olsztyna, Ornecie i najgłośniejszych obecnie Szymanach . <\/span><\/p>\n Natomiast we wschodniej części województwa ślady przedwojennej wielkiej aktywności lotniczej można zauważyć w Kętrzynie, Giżycku(Perkunowo),Rostkach, Mrągowie. Niestety duże byłe lotnisko w Ełku zostało przez budowniczych powojennych zajęte pod zakłady mięsne i już nie jest w tym samym miejscu do odtworzenia.<\/span><\/p>\n Od kilku lat – z inicjatywy kilku środowisk – zaczyna się coraz bardziej widoczny renesans lotniczych tradycji Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Między innymi Kętrzyn Wilamowo, byłe lotnisko Super tajnej kwatery Hitlera tętni życiem i jest oparciem dla Międzynarodowych Rajdów Lotniczych.<\/span><\/p>\n Na starym lotnisku w Rostkach dyżuruje Dromader pełniąc służbę przeciwpożarową. <\/span><\/p>\n Powstały i świetnie prosperują lądowiska w Kikitach , Babiętach, Mrągowie (nad j.Wierzbowskim), Mazury Residence k\/Giżycka, Stare Juchy a ostatnio do eksploatacji zostało przygotowane nowe lądowisko przy Gospodarstwie Agroturystycznym w Giżach. <\/span><\/p>\n Planowane są dalsze miejsca przyjazne dla małych samolotów. Najpierw lądowiska a następnie z możliwością przekształcenia w lotniska: w rejonie Ełku (Pisanicy) , bardzo intensywnie nad tym pracuje Pan Prezydent Miasta Ełk oraz w Gołdapi (Botkuny) czy w Węgorzewie (Maćki).<\/span><\/p>\n Wielki potencjał – i to bez inwestycyjny – w zakresie obsługi ruchu lotniczego drzemie w naszych jeziorach, gotowych do przyjmowania wodnosamolotów. Już gościliśmy w czasie „Mazury AiShow” lądujące na jeziorze różne samoloty (Petrel, SuperPetrel, Cessna 172, Haski) a nawet hydromotolotnie. Przykładem najbardziej spektakularnie obrazującym możliwości akwenów wodnych, bardzo intensywnie wykorzystywane na Świecie, była obecność na Mazurach w 2011 i 2012 roku wyjątkowego w historii lotnictwa samolotu S-38 Sikorsky (popularnie zwanego Latającym Jachtem Odkrywców – rodem z 1928 r), z załogą amerykańską oraz również historyczny Piper PA 18 z przesympatyczną załogą niemiecką.<\/span><\/p>\n Międzynarodowe Rajdy Lotnicze po Warmii i Mazurach, Międzynarodowe Zloty Przyjaciół Lotnictwa i Mazur oraz jedyne tego typu (na wodzie i w powietrzu) pokazy lotnicze pn. „Mazury AirShow” realizowane nad j.niegocin, są znakomitą promocją Mazur oraz otwierają Krainę Wielkich Jezior Mazurskich dla turystów z Europy. Tymi programowymi inicjatywami następuje coraz skuteczniejsze rozbudzane przekonania w Europie o możliwości komunikacyjnego docierania małym samolotem, na nasze mazurskie lotniska\/lądowiska. <\/span><\/p>\n Z roku na rok, ten lotniczy ruch istotnie się zwiększa i może w przyszłości stać się ważnym zasileniem nowej formy turystyki – właśnie lotniczej ale i zainteresowania inwestycjami kapitałowymi czy biznesowymi w naszym rejonie. <\/span><\/p>\n Rozwój komunikacji z wykorzystaniem coraz nowszych technicznych możliwości, stopniowo odgrywał coraz istotniejszą rolę w życiu współczesnej cywilizacji. Komunikacja a konkretniej podróżowanie nie jest zasadniczym celem naszego funkcjonowania. Podróżowanie nie zależnie w jakim celu realizujemy jest tylko wypełnieniem funkcji sprawnego przemieszczenia się w miejsca dla nas ważne czy pożądane. A więc im będzie krótsze i bardziej komfortowe tym milej widziane.<\/span><\/p>\n Starsi obywatele Mazur pamiętają jakim postępem był rower, motocykl a później luksus godny marzeń nie tylko sennych, własny samochód. Teraz nikt się nie dziwi że w rodzinie bywa nawet kilka aut. Już teraz nikt tej sytuacji nie traktuję jako dziwny luksus i szpan a jedynie konieczność cywilizacyjną. Podobnie było z telefonami na które oczekiwało się latami a teraz każdy w rodzinie ma swój telefon a nawet dzieci chodzą z nimi do szkoły. <\/span><\/p>\n Podobnie będzie również z rozwojem General Aviation i coraz częstszym wykorzystywaniem małych awionetek w codziennym życiu ludzi biznesu, w poza rejsowej komunikacji , w turystyce lotniczej , organizowaniu wczasów lotniczych czy Rent a Plane. Jestem przekonany , że rozwój General Aviation – małymi samolotami będzie jednym z ważniejszych wyznaczników XXI wieku. <\/span><\/p>\n To nie jest przesadą ! To tylko dowód wyciągania wniosków z tego co już jest w bardziej rozwiniętych technicznie cywilizacjach! A więc czeka nas tworzenie warunków umożliwiających rozwój infrastruktury lotnisk, zdobywanie nowych i potrzebnych kwalifikacji lotniczych a co najmniej uprawnień pilotów małych samolotów.<\/span><\/p>\n Mając na względzie potrzebę coraz intensywniejszego tworzenia warunków do szkolenia lotniczego, na lotnisku Kętrzyn Wilamowo zostaje uruchomiony Ośrodek Szkolenia Lotniczego i pierwszy wyjątkowy kurs dla chętnych z Mazur na pilotów samolotów ultralekkich. Zainteresowani nabyciem uprawnień pilota ULM i planowanym szkoleniu mogą dalsze informacje uzyskać pisząc na e-mail: wilamowo@lotniskoketrzyn.pl lub kontaktując się telefonicznie na nr: +48 503 172 835 ew. 89-752 30 31, 752-45 21<\/span><\/p>\n Pewnie czas już rozpocząć przygodę w lotnictwie, pilotując samodzielnie samolot czy podziwiając Krainę Wielkich Jezior Mazurskich z lotu ptaka. A może kogoś z kandydatów na pilotów skusi lotnicza penetrację krajowych czy zagranicznych turystycznych zakątków, siedząc za sterami samolotu. <\/span><\/p>\n Zachęcam do rozbudzenia w sobie pasji tą nową dziedziną zainteresowania, godną osób na miarę XXI wieku.<\/span><\/p>\n Stanisław Tołwiński<\/span><\/p><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Przygotowuje si\u0119 szkolenie pilot\u00f3w samolot\u00f3w Ultralekkich! Czy jest szansa na …powr\u00f3t do … “Lotniczych Mazur”?<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_eb_attr":"","footnotes":""},"categories":[44,3],"tags":[313,4251,96,892],"slowa":[],"typ":[],"yoast_head":"\n
<\/span><\/p>\n