Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":6081,"date":"2012-11-13T14:31:22","date_gmt":"2012-11-13T13:31:22","guid":{"rendered":"http:\/\/turystyka24h.pl\/index.php\/2012\/11\/13\/raport-rynek-lotniczy-2012\/"},"modified":"2012-11-13T14:31:22","modified_gmt":"2012-11-13T13:31:22","slug":"raport-rynek-lotniczy-2012","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turystyka24h.pl\/raport-rynek-lotniczy-2012\/","title":{"rendered":"Raport Rynek Lotniczy 2012"},"content":{"rendered":"

Dokonuj\u0105c analizy rynku us\u0142ug lotniczych niezb\u0119dne jest okre\u015blenie warunk\u00f3w funkcjonowania na rynku. Omawiany rynek jest poddawany konkurencji w uj\u0119ciu ga\u0142\u0119ziowym oraz mi\u0119dzyga\u0142\u0119ziowym. Transport lotniczy konkuruje przede wszystkim z poci\u0105gami du\u017cej pr\u0119dko\u015bci, natomiast\u00a0 rywalizacja z\u00a0przewo\u017anikami autobusowymi czy operatorami dzia\u0142aj\u0105cymi na rynku morskim ma znacznie mniejsze znaczenie. Na rynku transportu lotniczego dochodzi do rywalizacji pomi\u0119dzy podmiotami lotniczymi, tzn. pomi\u0119dzy producentami taboru lotniczego, pomi\u0119dzy przewo\u017anikami lotniczymi, pomi\u0119dzy portami lotniczymi oraz pomi\u0119dzy grupami kapita\u0142owymi zwi\u0105zanymi z transportem lotniczym.\u00a0<\/span><\/p>\n

Aby umocni\u0107 swoj\u0105 pozycje konkurencyjn\u0105 przewo\u017anicy zawieraj\u0105 szereg porozumie\u0144, um\u00f3w, wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105 w ramach sojuszy. Najwi\u0119kszymi sojuszami lotniczymi s\u0105: Star Alliance, One World i\u00a0Sky Team, zrzeszaj\u0105 oni kilkudziesi\u0119ciu przewo\u017anik\u00f3w z ca\u0142ego \u015bwiata, oferuj\u0105c pasa\u017cerom w\u00a0ramach jednego biletu lotniczego podr\u00f3\u017c w dowolne miejsce na kuli ziemskiej. Te trzy alianse obs\u0142u\u017cy\u0142y w 2011 r. ponad 1,5 mld pasa\u017cer\u00f3w, tj. 55% wszystkich podr\u00f3\u017cuj\u0105cych transportem lotniczym.<\/span><\/p>\n

Opr\u00f3cz alians\u00f3w na rynku us\u0142ug lotniczych dochodzi tak\u017ce do przej\u0119\u0107 i fuzji. W 2011 r. zgod\u0119 na\u00a0konsolidacj\u0119 i wsp\u00f3ln\u0105 obs\u0142ug\u0119 lot\u00f3w na rynku pacyficznym uzyska\u0142y ameryka\u0144skie United\/Continental i japo\u0144skie linie All Nippon <\/em>oraz <\/em>American Airlines i Japan Airlines<\/span><\/p>\n

Producenci sprz\u0119tu lotniczego oferuj\u0105 przewo\u017anikom bardziej ekonomiczne samoloty. Na rynku do\u00a0najintensywniejszej konkurencji dochodzi pomi\u0119dzy ameryka\u0144ski Boeingiem, a europejskim Airbusem. W 2011 r. Boeing dostarczy\u0142 na rynek 477 nowych samolot\u00f3w, natomiast Airbus 534 maszyny. Analizowani czo\u0142owi producenci szacuj\u0105, \u017ce do 2031 r. liczba samolot\u00f3w na \u015bwiecie zwi\u0119kszy si\u0119 do ok. 30 tys. szt., a najwi\u0119kszymi klientami b\u0119d\u0105 przewo\u017anicy z Chin, Bliskiego Wschodu, Indii oraz z Ameryki P\u00f3\u0142nocnej i kraj\u00f3w europejskich.<\/span><\/p>\n

Mimo niestabilnej sytuacji na rynku paliw w 2011 r. przewo\u017anicy funkcjonuj\u0105cy na rynku obs\u0142u\u017cyli 2,738 mld pasa\u017cer\u00f3w, tj. o 5,9% wi\u0119cej ni\u017c w roku poprzednim. Wzros\u0142a tak\u017ce praca przewozowa w\u00a0segmencie przewoz\u00f3w pasa\u017cerskich z 4753 mld paskm (pasa\u017cerokilometr) do 5061 mld paskm, tj.\u00a06,48%. Najwi\u0119kszymi przewo\u017anikami w zakresie obs\u0142ugi pasa\u017cer\u00f3w s\u0105 linie ameryka\u0144skie. Znajduj\u0105 si\u0119 one w czo\u0142\u00f3wce rankingu od kilkunastu, a nawet kilkudziesi\u0119ciu lat. Drug\u0105 grup\u0119 najwi\u0119kszych przewo\u017anik\u00f3w \u015bwiata stanowi\u0105 operatorzy chi\u0144scy oraz z kraj\u00f3w Bliskiego Wschodu. W grupie 15 najwi\u0119kszych przewo\u017anik\u00f3w w zakresie obs\u0142ugi pasa\u017cer\u00f3w znajduje si\u0119 tylko pi\u0119ciu przewo\u017anik\u00f3w europejskich oraz trzech przewo\u017anik\u00f3w niskokosztowych.<\/span><\/p>\n

Na rynku przewoz\u00f3w cargo tak\u017ce nast\u0105pi\u0142 wzrost obs\u0142ugi z 50,7 mln t do 51,4 mln t, tj. o 1,38%. Najwi\u0119kszymi przewo\u017anikami w zakresie obs\u0142ugi rynku cargo s\u0105 przewo\u017anicy ameryka\u0144scy, europejscy, z kraj\u00f3w azjatyckich, Pacyfiku i Bliskiego Wschodu, zatem mo\u017cemy m\u00f3wi\u0107 o du\u017cej dywersyfikacji obs\u0142ugi tego rynku.<\/span><\/p>\n

Na rynku us\u0142ug lotniczych obok przewo\u017anik\u00f3w funkcjonuj\u0105 tak\u017ce porty lotnicze. W 2011 r. podobnie jak w latach poprzednich najwi\u0119cej pasa\u017cer\u00f3w obs\u0142u\u017cy\u0142y porty w Atlantcie, Pekinie, Londynie, Chicago oraz w Tokyo, posiadaj\u0105 razem ponad 13% udzia\u0142u. Natomiast ponad \u00be rynku jest obs\u0142ugiwane przez kilkaset port\u00f3w lotniczych posiadaj\u0105cych poni\u017cej 2% udzia\u0142\u00f3w w rynku. W\u00a0zakresie obs\u0142ugi rynku cargo najwi\u0119kszymi portami lotniczymi byli Hongkong, Memphis oraz Shanhai (obs\u0142uga pond 3 mln t.).<\/span><\/p>\n

Wed\u0142ug analityk\u00f3w Airbusa i Boeinga przewiduje si\u0119, \u017ce w do 2030 r. globalny transport lotniczy b\u0119dzie notowa\u0142 wzrost o oko\u0142o 5% rocznie. Do roku 2030 ruch lotniczy w Europie wzro\u015bnie prawie dwukrotnie a przepustowo\u015b\u0107 port\u00f3w lotniczych b\u0119dzie musia\u0142a wzrosn\u0105\u0107 o oko\u0142o 40%. Wed\u0142ug Airbus Industrie na \u015bwiecie wp\u0142yw transportu lotniczego na gospodark\u0119 szacuje si\u0119 na ok. 2,2 biliona USD. Ponadto w transporcie lotniczym zatrudnionych jest ok. 56,6 mln pracownik\u00f3w. Transport lotniczy stanowi ok. 3,5% \u015bwiatowego PKB. W Unii Europejskiej sektor lotnictwa zapewnia 5,1 mln miejsc pracy i wytwarza 365 mld EUR, czyli 2,4% europejskiego PKB.[1]<\/span><\/p>\n

Polski rynek us\u0142ug lotniczych do roku 2030 b\u0119dzie rozwija\u0142 si\u0119 systematycznie i do\u015b\u0107 r\u00f3wnomiernie. B\u0119dzie post\u0119powa\u0142o jego zr\u00f3\u017cnicowanie, pog\u0142\u0119bi i wzbogaci si\u0119 jego segmentacja. Sprzyja\u0107 temu b\u0119dzie post\u0119p techniki lotniczej i \u015brodk\u00f3w informatycznego komunikowania si\u0119, intensyfikacja proces\u00f3w globalizacyjnych we wszystkich dziedzinach gospodarowania oraz zwi\u0119kszaj\u0105ca si\u0119 mobilno\u015b\u0107 spo\u0142ecze\u0144stwa. Dynamicznemu rozwojowi przewoz\u00f3w b\u0119dzie towarzyszy\u0142 intensywny proces dostosowania infrastrukturalnego oraz poziomu jako\u015bci \u015bwiadczonych us\u0142ug lotniczych i\u00a0dodatkowych, zapotrzebowanych przez u\u017cytkownik\u00f3w ga\u0142\u0119zi.<\/span><\/p>\n

Urz\u0105d Lotnictwa Cywilnego przewiduje, \u017ce pasa\u017cerski ruch lotniczy w Polsce, do 2013 r. wzro\u015bnie do\u00a0poziomu 60 mln pasa\u017cer\u00f3w przy zmniejszaj\u0105cej si\u0119 dynamice ruchu do 4,2% w ostatniej fazie trendu. Wzrost ruchu lotniczego powoduje tak\u017ce zwi\u0119kszenie zatrudnienia w sektorze transportu lotniczego, jak i w jego najbli\u017cszym otoczeniu. Przyjmuje si\u0119, \u017ce milion korzystaj\u0105cych z lotniska pasa\u017cer\u00f3w generuje oko\u0142o tysi\u0105ca zatrudnionych bezpo\u015brednio na lotnisku, oko\u0142o 3 tys. zatrudnionych bliskim otoczeniu portu lotniczego oraz 15 tys. w ca\u0142ym regionie obs\u0142ugiwanym przez transport lotniczy.<\/span><\/p>\n

Oko\u0142o 80% udzia\u0142u na polskim rynku stanowi\u0105 przewozy regularne (tradycyjne i niskokosztowe). Najwi\u0119kszy udzia\u0142 w obs\u0142udze rynku posiadaj\u0105 PLL LOT, Wizz Air, Ryanair, Lufthansa i easyJet. \u0141\u0105czny udzia\u0142 wymienionych przewo\u017anik\u00f3w wyni\u00f3s\u0142 w 2011 r. 83%. Przewo\u017anicy niskokosztowi posiadaj\u0105cy ok. 48% udzia\u0142 w rynku obs\u0142u\u017cyli ok. 8,8 mln pasa\u017cer\u00f3w. Liczby te stanowi\u0105 o dominacji przewo\u017anik\u00f3w niskokosztowych na polskim rynku przewoz\u00f3w lotniczych, jak r\u00f3wnie\u017c o elastyczno\u015bci dostosowania oferty us\u0142ug przewozowych do zmieniaj\u0105cych si\u0119 warunk\u00f3w. Na polskim rynku lotniczym widoczny jest powolny wzrost koncentracji przewoz\u00f3w wok\u00f3\u0142 najwi\u0119kszych linii lotniczych. Od 2005 r. udzia\u0142 pi\u0119ciu najwi\u0119kszych przewo\u017anik\u00f3w systematycznie wzrasta.<\/span><\/p>\n

Najwi\u0119kszy polski przewo\u017anik PLL LOT przewi\u00f3z\u0142 na po\u0142\u0105czeniach rozk\u0142adowych 4,376 mln pasa\u017cer\u00f3w. Wynik z dzia\u0142alno\u015bci podstawowej za rok 2011 wyni\u00f3s\u0142 minus 145,5 mln z\u0142otych, a\u00a0wsp\u00f3\u0142czynnik wykorzystania miejsc w samolotach kszta\u0142towa\u0142 si\u0119 na poziomie oko\u0142o 74%.<\/span><\/p>\n

Polski przewo\u017anik dostosowuje flot\u0119 do zmieniaj\u0105cych si\u0119 potrzeb rynku, wprowadzaj\u0105c do\u00a0eksploatacji nowe, brazylijskie samoloty Embraer. Natomiast w listopadzie 2012 r. PLL LOT otrzyma jako pierwszy europejski przewo\u017anik europejski nowe samoloty \u2013 Boeing 787 Dreamliner.<\/span><\/p>\n

W 2011 r. polskie porty lotnicze obs\u0142u\u017cy\u0142y ponad 21 mln pasa\u017cer\u00f3w, tj. 6% wi\u0119cej ni\u017c w 2010 r. Najwi\u0119kszy udzia\u0142 w obs\u0142udze pasa\u017cer\u00f3w nadal posiada\u0142o lotnisko w Warszawie prawie 43% oraz najwi\u0119ksze regionalne porty lotnicze w Krakowie, Katowicach, Gda\u0144sku oraz we Wroc\u0142awiu i\u00a0w\u00a0Poznaniu. W drugiej po\u0142owie 2011 r. nast\u0105pi\u0142o o\u017cywienie przewoz\u00f3w krajowych, opr\u00f3cz PLL LOT, kt\u00f3ry oferuje po\u0142\u0105czenia na trasach do\/z Warszawy, inny polski przewo\u017anik – EuroLot uruchomi\u0142 po\u0142\u0105czenia pomi\u0119dzy regionalnymi portami lotniczymi.<\/span><\/p>\n

Pasa\u017cerowie podr\u00f3\u017cuj\u0105cy przewo\u017anikami niskokosztowymi byli obs\u0142ugiwani prawie ze wszystkich port\u00f3w lotniczych, z wyj\u0105tkiem Zielonej G\u00f3ry. Najwi\u0119cej z nich zosta\u0142o obs\u0142u\u017conych w Krakowie \u2013 1,915 mln pasa\u017cer\u00f3w. Tak\u017ce du\u017c\u0105 liczb\u0119 pasa\u017cer\u00f3w obs\u0142u\u017cono tak\u017ce w Gda\u0144sku i Katowicach.<\/span><\/p>\n

Pasa\u017cerowie w ruchu regularnym najcz\u0119\u015bciej podr\u00f3\u017cowali do port\u00f3w w Wielkiej Brytanii (Londyn, Liverpool), Niemczech (Frankfurt, Monachium, Dortmund) i we W\u0142oszech (Mediolan, Rzym).<\/span><\/p>\n

W 2011 r. przewozy czarterowe osi\u0105gn\u0119\u0142y poziom 3,2 mln pasa\u017cer\u00f3w. W 2011 r. najwi\u0119cej pasa\u017cer\u00f3w zosta\u0142o obs\u0142u\u017conych w Warszawie, za\u015b z port\u00f3w regionalnych najwi\u0119ksz\u0105 liczb\u0119 pasa\u017cer\u00f3w odprawiono w Katowicach oraz w Poznaniu.<\/span><\/p>\n

G\u0142\u00f3wnymi kierunkami w zakresie obs\u0142ugi podr\u00f3\u017cnych\u00a0 w segmencie podr\u00f3\u017cy nieregularnych \u2013 czarter\u00f3w s\u0105: Antalya (14% udzia\u0142u w rynku), Hurgarda (11%) oraz Heraklion i Szarm el-Szejk.<\/span><\/p>\n

Natomiast w zakresie obs\u0142ugi rynku cargo w polskich portach lotniczych w roku 2011 obs\u0142u\u017cono 86\u00a0tys. \u0142adunk\u00f3w, tj. o 6 tys. wi\u0119cej ni\u017c w roku 2010 i 15,8 tys. wi\u0119cej ni\u017c w roku 2009. Najwi\u0119kszy udzia\u0142 w obs\u0142udze cargo mia\u0142o lotnisko w Warszawie. W\u015br\u00f3d przewo\u017anik\u00f3w obs\u0142uguj\u0105cych cargo wymieni\u0107 nale\u017cy LOT Cargo oraz najwi\u0119ksze firmy kurierskie: DHL, UPS czy TNT. Przewozy cargo zapewniaj\u0105 r\u00f3wnie\u017c poszczeg\u00f3lne porty lotnicze.<\/span><\/p>\n

Podsumowuj\u0105c, na atrakcyjno\u015b\u0107 oferty us\u0142ug lotniczych wp\u0142ywa oferowana siatka po\u0142\u0105cze\u0144, czyli liczba operowanych przez przewo\u017anik\u00f3w destynacji. W celu zaspokojenia zmieniaj\u0105cych si\u0119 preferencji pasa\u017cer\u00f3w oraz podmiot\u00f3w instytucjonalnych towarzystwa lotnicze wraz z portami lotniczymi d\u0105\u017c\u0105 do pozyskiwania najkorzystniejszych warunk\u00f3w i praw do obs\u0142ugi wybranych po\u0142\u0105cze\u0144.<\/span><\/p>\n

\u00a0<\/span><\/p>\n

====================================================================<\/span><\/p>\n

Raport Rynek Lotniczy 2012. Dynamika, wska\u017aniki, prognozy. <\/strong><\/span><\/p>\n

Autor – dr Dariusz T\u0142oczy\u0144ski<\/span><\/p>\n

Dziesi\u0105ta edycja publikacji wydawanej przez dwutygodnik bran\u017cy turystycznej \u201eWiadomo\u015bci Turystyczne\u201d podsumowuje ca\u0142y rok w transporcie lotniczym, \u015bledzi zachodz\u0105ce zmiany, bada trendy, przedstawia prognozy na lata nast\u0119pne. Jest to jedyna na polskim rynku wydawniczym publikacja, kt\u00f3ra szeroko i kompleksowo omawia problematyk\u0119 rynku lotniczego. Opr\u00f3cz danych statystycznych zawiera analizy wybranych problem\u00f3w badawczych oraz wskazuje na g\u0142\u00f3wne kierunki rozwoju transportu lotniczego w Polsce i na \u015bwiecie.<\/span><\/p>\n

\u00a0<\/span><\/p>\n

O autorze<\/span><\/h3>\n

Dariusz T\u0142oczy\u0144ski<\/strong> jest pracownikiem Katedry Rynku Transportowego na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gda\u0144skiego. Prac\u0119 doktorsk\u0105 napisa\u0142 w 2004 r. na temat: Strategie marketingowe wpolskich portach lotniczych\u201d. Od wielu lat prowadzi badania naukowe w zakresie funkcjonowania i\u00a0analizy rynku transportu lotniczego. Autor Analizy ekonomiczno-marketingowej dla planowanej rozbudowy lotniska w Gliwicach. Ponadto wsp\u00f3\u0142autor Strategii funkcjonowania i rozwoju Pomorskiego W\u0119z\u0142a Lotniczego w ramach projektu badawczego dla MNiSW. Wsp\u00f3\u0142uczestnik grant\u00f3w naukowych realizowanych dla MNiSW. Najwa\u017cniejsze publikacje ksi\u0105\u017ckowe, wsp\u00f3\u0142autor:<\/span><\/p>\n