Sie\u0107 Europejskich Centr\u00f3w Konsumenckich (ECC-Net), obecnych we wszystkich 27 krajach UE oraz Norwegii i Islandii, pomog\u0142a w 2011 roku prawie 60\u00a0000 konsument\u00f3w. Do polskiego centrum zg\u0142osi\u0142o si\u0119 2268 konsument\u00f3w, czyli wi\u0119cej ni\u017c \u015brednia przypadaj\u0105ca na jeden kraj. Skargi najcz\u0119\u015bciej dotyczy\u0142y us\u0142ug transportowych (32 proc. spraw), z czego 2\/3 mia\u0142o zwi\u0105zek z podr\u00f3\u017cami lotniczymi, m.in. \u00a0odwo\u0142ania \u00a0i op\u00f3\u017anienia lot\u00f3w oraz zagubienia lub zniszczenia baga\u017cu przez linie lotnicze.<\/span><\/p>\n – Du\u017ca liczba skarg, kt\u00f3re do nas trafiaj\u0105, nie wynika z rosn\u0105cej nierzetelno\u015bci przedsi\u0119biorc\u00f3w z UE, np. linii lotniczych czy sprzedawc\u00f3w Internetowych, wr\u0119cz przeciwnie \u2013 standardy raczej ulegaj\u0105 poprawie. Konsumenci coraz wi\u0119cej podr\u00f3\u017cuj\u0105 po Europie i korzystaj\u0105 z udogodnie\u0144, jakie daje Wsp\u00f3lny Rynek, np. mo\u017cliwo\u015bci zakup\u00f3w przez Internet w innych krajach UE bez op\u0142at celnych. Je\u015bli s\u0105 niezadowoleni, staraj\u0105 si\u0119 dochodzi\u0107 swoich praw <\/em>\u2013 wyja\u015bnia Piotr Sta\u0144czak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.<\/span><\/p>\n Opr\u00f3cz kwestii zwi\u0105zanych z us\u0142ugami transportowymi, znacz\u0105ca liczba, bo ponad 20 proc. spraw, jakie trafi\u0142y do Sieci Europejskich Centr\u00f3w Konsumenckich, dotyczy\u0142o zakupu towar\u00f3w oraz us\u0142ug zwi\u0105zanych z kultur\u0105 i rekreacj\u0105 (np. wysy\u0142ki uszkodzonej ksi\u0105\u017cki czy p\u0142yty z gr\u0105, wadliwego sprz\u0119tu fotograficznego, braku dostawy zam\u00f3wionych zabawek, pobrania zawy\u017conej op\u0142aty za e-bilet na mecz). Do tej kategorii zaliczane s\u0105 tak\u017ce <\/strong>pakiety turystyczne, czyli wycieczki oferowane przez biura podr\u00f3\u017cy.<\/span><\/p>\n Prawie 12 proc. konsument\u00f3w zg\u0142asza\u0142o skargi zwi\u0105zane z zakwaterowaniem w hotelach i apartamentach, np. na zani\u017cony standard. W tej grupie znalaz\u0142y si\u0119 tak\u017ce osoby, kt\u00f3re do\u015bwiadczy\u0142y problem\u00f3w z umowami timeshare (d\u0142ugoterminowy wynajem wakacyjny), wi\u0119kszo\u015b\u0107 z nich mia\u0142a trudno\u015bci \u00a0z wycofaniem si\u0119 z pochopnie podpisanych um\u00f3w.<\/span><\/p>\n Skargi o zr\u00f3\u017cnicowanej tematyce, np. zwi\u0105zane z us\u0142ugami finansowymi, ubezpieczeniami, ale te\u017c zakupem bi\u017cuterii stanowi\u0142y nieco ponad 11 proc. wszystkich spraw. Niewiele ponad 7 proc. zg\u0142osze\u0144 dotyczy\u0142o zakup\u00f3w mebli i wyposa\u017cenia domu (np. wadliwo\u015bci produkt\u00f3w, nieprawid\u0142owo wykonanych us\u0142ug monta\u017cowych). Co mo\u017ce si\u0119 wyda\u0107 zaskakuj\u0105ce stosunkowo niewielk\u0105 grup\u0119 stanowi\u0142y skargi dotycz\u0105ce zakup\u00f3w odzie\u017cy i obuwia \u2013 skar\u017cy\u0142o si\u0119 na nie tylko 4 proc. konsument\u00f3w, kt\u00f3rzy kupili p\u0142aszcz czy \u00a0kalosze w sklepie z innego kraju UE.<\/span><\/p>\n Jak pomagaj\u0105 Europejskie Centra Konsumenckie?<\/strong><\/span><\/p>\n Zadaniem ka\u017cdego z centr\u00f3w obecnych w 29 krajach Europy jest udzielanie porad oraz wsparcia w rozwi\u0105zaniu spor\u00f3w z przedsi\u0119biorcami, kt\u00f3rzy pochodz\u0105 z innych kraj\u00f3w UE, Norwegii lub Islandii (np. linie lotnicze, sklepy internetowe, biura podr\u00f3\u017cy, hotel, dilerzy motoryzacyjni, wypo\u017cyczalnie samochod\u00f3w itp.). Pomoc ECK jest nieodp\u0142atna i polega na podj\u0119ciu interwencji u zagranicznego przedsi\u0119biorcy w imieniu poszkodowanego konsumenta oraz pr\u00f3bie wypracowania satysfakcjonuj\u0105cego dla obu stron rozwi\u0105zania sporu. Dzi\u0119ki temu, w wielu przypadkach, konsumenci otrzymuj\u0105 zwrot poniesionych koszt\u00f3w<\/strong>, obni\u017ck\u0119 ceny wadliwego towaru lub wymian\u0119 na nowy, a czasem tak\u017ce dodatkow\u0105 rekompensat\u0119 finansow\u0105 lub inne zado\u015b\u0107uczynienie.<\/span><\/p>\n Przyk\u0142ad? Odszkodowanie za nieudany urlop od niemieckiego biura podr\u00f3\u017cy<\/strong><\/span><\/p>\n Pan Jan zawar\u0142 umow\u0119 na wyjazd zorganizowany z niemieckim organizatorem turystycznym. Mia\u0142 by\u0107 zakwaterowany w pi\u0119ciogwiazdkowym hotelu z bezpo\u015brednim dost\u0119pem do pla\u017cy i basenem lecz przydzielono mu pok\u00f3j w hotelu o gorszym standardzie. Dodatkowo, w wyniku odwo\u0142ania lotu, wycieczka uleg\u0142a skr\u00f3ceniu o prawie dwie doby.<\/span><\/p>\n Przedsi\u0119biorca nie udzieli\u0142 panu Janowi pomocy ani na lotnisku, ani nie odpowiada\u0142 na jego skargi, gdy domaga\u0142 si\u0119 odszkodowania za nieudany urlop w wysoko\u015bci 25 proc. ceny wycieczki.<\/span><\/p>\n W efekcie dzia\u0142ania Sieci Europejskich Centr\u00f3w Konsumenckich, konsument otrzyma\u0142 odszkodowanie w wysoko\u015bci 1200 EUR.<\/span><\/p>\n