Raport przygotowany przez Deloitte.<\/span><\/span><\/p>\n Najwi\u0119ksze miasta Europy i Bliskiego Wschodu prowadz\u0105 w globalnym rankingu wynik\u00f3w osi\u0105gni\u0119tych w bran\u017cy hotelowej i zajmuj\u0105 siedem miejsc w czo\u0142owej dwudziestce pod wzgl\u0119dem przychod\u00f3w generowanych na pojedynczy pok\u00f3j \u2013 g\u0142osi tegoroczny raport firmy doradczej Deloitte.<\/span><\/span><\/p>\n Mi\u0119dzynarodowa bran\u017ca turystyczna odczuwa znacz\u0105ce spowolnienie gospodarcze, kt\u00f3re w szczeg\u00f3lno\u015bci uwidoczni\u0142o si\u0119 w ostatnim kwartale ubieg\u0142ego roku i spowodowa\u0142o ograniczenie liczby podr\u00f3\u017cy s\u0142u\u017cbowych. Pomimo tego hotelarstwo w wielu miastach odnotowa\u0142o dobre wyniki. Sze\u015b\u0107 metropolii: Nowy Jork, Abu Zabi, Londyn, Dubaj, Pary\u017c i Tel Awiw znalaz\u0142o si\u0119 w czo\u0142owej dwudziestce wszystkich trzech ranking\u00f3w badaj\u0105cych ob\u0142o\u017cenie, \u015bredni\u0105 stawk\u0119 za pok\u00f3j oaz przychody przypadaj\u0105ce na pok\u00f3j.<\/span><\/span><\/p>\n Wed\u0142ug danych przekazanych przez \u015awiatow\u0105 Organizacj\u0119 Turystyki (WTO) w pierwszej po\u0142owie 2008 r. liczba go\u015bci na poziomie mi\u0119dzynarodowym wzros\u0142a o 5%. W drugiej po\u0142owie roku jednak wzrost osi\u0105gn\u0105\u0142 warto\u015b\u0107 ujemn\u0105 (o 1%), co w skali roku da\u0142o wzrost og\u00f3\u0142em o 2%. Mimo spowolnienia w stosunku do 2007 r. (kiedy wska\u017anik wzrostu wyni\u00f3s\u0142 7%), liczba podr\u00f3\u017cuj\u0105cych w skali \u015bwiatowej zwi\u0119kszy\u0142a si\u0119 o 16 mln i odnotowano nowy rekord: 924 mln podr\u00f3\u017cy turystycznych.<\/span><\/span><\/p>\n Wyniki osi\u0105gni\u0119te przez bran\u017c\u0119 hotelow\u0105 mo\u017cna podzieli\u0107 na dwie kategorie. W pierwszej po\u0142owie 2008 r. wi\u0119kszo\u015b\u0107 region\u00f3w odnotowa\u0142a dwucyfrowy wzrost denominowany w USD i zdawa\u0142o si\u0119, \u017ce bran\u017ca ta przetrwa bez szwanku globalny kryzys finansowy. Jednak w sezonie letnim zacz\u0119to odczuwa\u0107 skutki za\u0142amania gospodarczego. W ostatnim kwartale 2008 r. poziom przychod\u00f3w przypadaj\u0105cych na pok\u00f3j w wielu regionach osi\u0105gn\u0105\u0142 warto\u015b\u0107 ujemn\u0105. Pod koniec roku jedynymi regionami wykazuj\u0105cymi dwucyfrowy przyrost tego wska\u017anika (odpowiednio 14,5% i 18,3%) by\u0142y Ameryka \u015arodkowa i Po\u0142udniowa oraz Bliski Wsch\u00f3d.<\/span><\/span><\/p>\n Szczeg\u00f3lnie przyczyni\u0142y si\u0119 do tego problemy na rynkach finansowych, kt\u00f3re wp\u0142yn\u0119\u0142y na niepewno\u015b\u0107 co do przysz\u0142o\u015bci. W tej sytuacji zar\u00f3wno osoby prywatne, jak i firmy zacz\u0119\u0142y szuka\u0107 oszcz\u0119dno\u015bci w sferze rekreacji i podr\u00f3\u017cy – zar\u00f3wno turystycznych, jak i s\u0142u\u017cbowych. W przysz\u0142o\u015bci jednak powod\u00f3w do wi\u0119kszych obaw mo\u017ce dostarczy\u0107 gro\u017aba deflacji, kt\u00f3ra poci\u0105gnie za sob\u0105 zmian\u0119 oczekiwa\u0144 cenowych klient\u00f3w biznesowych i prywatnych, nastawionych na du\u017ce obni\u017cki cen konsumpcyjnych, w tym us\u0142ug hotelowych.<\/span><\/span><\/p>\n \u201eSpowolnienie gospodarcze b\u0119dzie mia\u0142o dwojaki wp\u0142yw na bran\u017c\u0119 hotelow\u0105 w Polsce\u201d \u2013 twierdzi Konrad Gruda, Starszy mened\u017cer Deloitte. \u201eZ jednej strony mo\u017cemy spodziewa\u0107 si\u0119 zmniejszenia przychod\u00f3w z turystyki biznesowej oraz imprez biznesowych. Ten trend b\u0119dzie dotyczy\u0142 g\u0142\u00f3wnie hoteli powy\u017cej trzech gwiazdek. Z drugiej – Polska sta\u0142a si\u0119 relatywnie atrakcyjnym krajem dla ruchu turystycznego os\u00f3b prywatnych ze wzgl\u0119du na os\u0142abienie polskiej waluty. Wi\u0119ksze zainteresowanie b\u0119dzie nie tylko ze strony turyst\u00f3w krajowych, ale tak\u017ce zagranicznych. Tu jednak nale\u017cy zada\u0107 pytanie, na ile atrakcyjna jest Polska dla zagranicznych turyst\u00f3w. Do tej pory zainteresowanie Polsk\u0105 by\u0142o relatywnie niewielkie. Ten trend b\u0119dzie dotyczy\u0142 g\u0142\u00f3wnie hoteli poni\u017cej czterech gwiazdek\u201d.<\/span><\/span><\/p>\n