Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":4212,"date":"2011-08-17T11:55:17","date_gmt":"2011-08-17T09:55:17","guid":{"rendered":"http:\/\/turystyka24h.pl\/index.php\/2011\/08\/17\/archeolodzy-badaja-wraki-na-redzie-portu-gdanskiego\/"},"modified":"2023-04-26T19:45:32","modified_gmt":"2023-04-26T17:45:32","slug":"archeolodzy-badaja-wraki-na-redzie-portu-gdanskiego","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turystyka24h.pl\/archeolodzy-badaja-wraki-na-redzie-portu-gdanskiego\/","title":{"rendered":"Archeolodzy badaj\u0105 wraki na redzie portu gda\u0144skiego"},"content":{"rendered":"
Pięć odkrytych w 2010 roku wraków z XV-XVIII wieku obok półwyspu Westerplatte dokumentują archeolodzy z Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Projektem kieruje dr Waldemar Ossowski. <\/strong>Główna część przedsięwzięcia została zakończona. Jednak w październiku archeolodzy powrócą do, ich zdaniem, najciekawszego wraku – średniowiecznego okrętu “Falburt”. <\/span><\/span><\/p>\n
<\/span><\/span> <\/span>Port gdański był bardzo ruchliwym miejscem od XVI do XVIII wieku. Według szacunków rocznie zawijało tam ponad 2 tys. okrętów z całej Europy.<\/span><\/span><\/p>\n
“W gdańskich kronikach i korespondencji rady miejskiej znaleziono informacje o ponad 200 statkach, które uległy uszkodzeniu lub zatonęły w rejonie Zatoki Gdańskiej. Do tej pory udało się odkryć niewielką ich część” – mówi dr Ossowski.<\/span><\/span><\/p>\n
Trudność przy badaniach powoduje zmieniająca się linia brzegowa. Część statków, która zatonęła przed stuleciami, znajduje się obecnie na lądzie przykryta zwałami mułu i ziemi.<\/span><\/span><\/p>\n
Obszar, który stał się celem badań, naukowcy określili mianem “Zatoki Wraków”, ze względu na dużą liczbę nowo zlokalizowanych statków zalegających na niewielkim obszarze ograniczonym falochronami: od wschodniej strony Portu Północnego, a od zachodniej – toru wejściowego do portu gdańskiego.<\/span><\/span><\/p>\n
Badania z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu pozwoliły dokładnie zlokalizować pięć jednostek, określić głębokość i obszar na jakich zalegają. Na tym etapie badań do projektu dołączył dr Andrzej Osadczuk z Zakładu Geologii Morza Instytutu Nauk o Morzu Uniwersytetu Szczecińskiego.<\/span><\/span><\/p>\n
“Po odczyszczeniu statków z mułu wykonaliśmy dokumentację rysunkową i fotograficzną kilku z nich. Najpierw przyjrzeliśmy się jednostce zwanej przez nas “Falburt”. Dotychczasowe prace wskazują, że mamy do czynienia z wyjątkowo dobrze zachowanym kadłubem holka (rodzaj żaglowca handlowego – przyp. PAP) z przełomu XIV i XV wieku” – wyjaśnia dr Ossowski.<\/span><\/span><\/p>\n
Archeolodzy zinwentaryzowali górną część burty, która zazwyczaj nie zachowuje się do naszych czasów. Specjaliści nie wykluczają, że okręt stał się ofiarą wielkiego sztormu, jaki miał miejsce w 1394 roku, w czasie którego zatonęło koło Gdańska 60 łodzi i statków.<\/span><\/span><\/p>\n
Kolejnym zinwentaryzowanym wrakiem, jest jednostka o roboczej nazwie “Smuga”. Jest to 19 metrowy statek rzeczny odwrócony dnem do góry.<\/span><\/span><\/p>\n
“Nietypowa pozycja umożliwiła wgląd w detale konstrukcyjne tworzące uszczelnienie dna. Wszędzie do tego celu wykorzystano mech, który poprzez drewnianą listewkę był dociskany klamerkami w wyżłobienia pomiędzy klepkami” – mówi dr Ossowski.<\/span><\/span><\/p>\n
Według archeologów wszystkie zachowane detale wskazują na duże podobieństwo “Smuga” do szkuty odkrytej dwa lata temu w Czersku koło Warszawy. Jest to zatem drugi znany wrak wiślanego statku przeznaczonego do żeglugi spławowej z XV-XVIII wieku.<\/span><\/span><\/p>\n
Archeolodzy przebadali również żaglowiec “West”, który przewoził ładunek kamieni żarnowych z południowo-wschodniej Szwecji oraz handlowy statek żaglowy z drugiej połowy XVI – pierwszej połowy XVII wieku,<\/span><\/span><\/p>\n
Inwentaryzacja wraków w rejonie wejścia do portu gdańskiego realizowana jest dzięki finansowaniu przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach zadania “Inwentaryzacja wraków w rejonie wejścia do portu gdańskiego” z programu Dziedzictwo Kulturowe, priorytet Ochrona Zabytków Archeologicznych.<\/span><\/span><\/p>\n
PAP – Nauka w Polsce, Szymon Zdziebłowski<\/span><\/span><\/p>\n