Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":3418,"date":"2011-03-09T14:07:58","date_gmt":"2011-03-09T13:07:58","guid":{"rendered":"http:\/\/turystyka24h.pl\/index.php\/2011\/03\/09\/dwa-miesiace-zamiast-dwoch-lat-dlaczego-polubownie-oplaca-sie-bardziej\/"},"modified":"2023-04-26T19:32:01","modified_gmt":"2023-04-26T17:32:01","slug":"dwa-miesiace-zamiast-dwoch-lat-dlaczego-polubownie-oplaca-sie-bardziej","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turystyka24h.pl\/dwa-miesiace-zamiast-dwoch-lat-dlaczego-polubownie-oplaca-sie-bardziej\/","title":{"rendered":"Dwa miesi\u0105ce zamiast dw\u00f3ch lat: dlaczego polubownie op\u0142aca si\u0119 bardziej?"},"content":{"rendered":"

<\/p>\n

Wszczęcie postępowania sądowego przeciwko przedsiębiorcy może okazać się kosztowne i długotrwałe. W przypadku spraw konsumenckich koszty sądowe zazwyczaj przewyższyłyby wartość samego przedmiotu sporu. W takiej sytuacji można skorzystać z alternatywnych metod rozwiązywania sporów.<\/span><\/b><\/p>\n

ADR to termin używany w Europie do opisania różnych sposobów rozstrzygania konfliktów bez wnoszenia sprawy do sądu. Należą do nich mediacja, koncyliacja i arbitraż. Metody polubowne zakładają taki udział strony trzeciej, która raczej pomaga w znalezieniu rozwiązania satysfakcjonującego dla obu stron, aniżeli rozstrzyga spór władczo, bez rozwiązania problemu.<\/span><\/p>\n

Mediacja<\/span><\/strong> polega na ułatwieniu stronom dojścia do porozumienia. Mediator nie narzuca żadnego rozstrzygnięcia, ale dba o to, by strony samodzielnie osiągnęły kompromis. W przypadku koncyliacji <\/span><\/strong>strona trzecia, po wysłuchaniu racji uczestników sporu, stara się zaproponować najkorzystniejsze wyjście. Zalecenie nie jest zazwyczaj wiążące dla stron. Arbitraż<\/span><\/strong> natomiast zakłada polubowne zakończenie konfliktu przez niezależnego arbitra. Choć w tym przypadku decyzja jest wiążąca dla obu stron, to chodzi raczej o to, aby po znalezieniu rozwiązania ugodowego zagwarantować jego wdrożenie i uniknąć konieczności odwołania się do procedur sądowych.<\/span><\/p>\n\n\n\n\n\n\n
\n

 <\/span><\/b><\/p>\n<\/td>\n

\n

Postępowanie przed sądem powszechnym<\/span><\/b><\/p>\n<\/td>\n

\n

Metody polubowne (mediacja, arbitraż)<\/span><\/b><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Czas\/szybkość <\/span><\/p>\n<\/td>\n

\n

ok. 2 lata<\/span><\/p>\n<\/td>\n

\n

ok. 1miesiąc – mediacja,
ok. 3 miesiące – arbitraż<\/span><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Koszty<\/span><\/p>\n<\/td>\n

\n

wysokie<\/span><\/p>\n<\/td>\n

\n

bezpłatnie lub symboliczne opłaty<\/span><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Stopień sformalizowania<\/span><\/p>\n<\/td>\n

\n

wysoki<\/span><\/p>\n<\/td>\n

\n

niski<\/span><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

 <\/span><\/p>\n

– Sądownictwo powszechne kojarzy się z  bohaterką wiersza Tuwima „Lokomotywa”, która to „ruszyła powoli, ociężale, jak żółw…”. Ten wątpliwy urok postępowania sądowego jest dokuczliwy i zniechęcający. Polubowne rozstrzyganie sporów zaś ma dwie główne zalety: <\/span><\/em>szybkość rozstrzygania<\/span><\/i><\/strong>, która zwykle zamyka się w okresie  miesiąca oraz niskie, wręcz <\/span><\/em>symboliczne koszty<\/span><\/i><\/strong> <\/span><\/em>– zapewnia Małgorzata Niepokulczycka, Prezes Federacji Konsumentów.<\/span><\/em><\/span><\/p>\n

Czy polubownie oznacza skutecznie?<\/span><\/b><\/em><\/p>\n

Rozpoczęcie mediacji czy arbitrażu wymaga zgody stron sporu, czyli konsumenta i przedsiębiorcy. Ponadto rozstrzygnięcia wypracowane metodami polubownymi nie zawsze są wiążące, dlatego na pozór ich skuteczność może wydawać się niewielka. <\/span><\/em> <\/span>Jednak w wielu przypadkach strony wolą wybrać szybką ugodę niż długą, kosztowną oraz skomplikowaną procedurę sądową. Dodatkowo przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, jak ogromny wpływ na powodzenie ich działalności ma dobra reputacja. Niezadowolony klient sklepu internetowego może podzielić się negatywnymi doświadczeniami z setkami czy tysiącami innych odbiorców poprzez wpis na forum lub w serwisie społecznościowym. Stąd już tylko krok do ucieczki potencjalnych klientów, a więc spadku sprzedaży.  <\/span><\/span><\/p>\n

Firmom zależy na tym, by ugasić pożar zanim spłoną dobra reputacja i realne zyski. Polubowne rozwiązanie sporu z konsumentem działa jak gaśnica, a długotrwałe postępowanie w sądzie może skutkować jak dolanie oliwy do ognia<\/i> – mówi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum  <\/span>Konsumenckiego.<\/span><\/p>\n

Kto pomoże w znalezieniu właściwego systemu ADR?<\/span><\/b><\/p>\n

Europejskie Centra Konsumenckie w całej Europie pełnią funkcje ciał koordynujących<\/b> i pomagają konsumentom w znalezieniu systemu polubownego rozwiązywania sporów, który będzie odpowiedni do ich problemu.<\/span><\/p>\n

Polski system składa się z dwóch znaczących konsumenckich mechanizmów pozasądowych o szerokich kompetencjach. Działają  <\/span>one w oparciu o struktury Inspekcji Handlowej. Są to  <\/span>jednostki lokalne prowadzące mediacje<\/b> oraz 35 polubownych sądów konsumenckich<\/span>, które mają charakter wielosektorowy. Ponadto w kraju funkcjonuje szereg innych,  <\/span>sektorowych ciał rozstrzygających spory konsumenckie:<\/span><\/p>\n