<\/p>\n
Na czym polega współpraca sieciowa? Gdzie szukać pomocy w przypadku: reklamacji towaru kupionego w UE, problemów z ubezpieczeniem zdrowotnym za granicą, nieuczciwych praktyk zagranicznego banku, znalezienia pracy w krajach UE? Do kogo zgłosić skargę na urzędnika z innego kraju UE lub opieszałość procedur? Kto pomoże małemu przedsiębiorcy, chcącemu rozszerzyć działalność poza rynek krajowy?<\/span><\/b><\/p>\n To tylko część pytań, na które odpowiadali eksperci podczas rozpoczętej dziś konferencji pt. „Networking, czyli jak sieci współpracy UE pomagają konsumentom i przedsiębiorcom”<\/b>, zorganizowanej przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce oraz Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego. Spotkanie ma pokazać, jak w praktyce działają oraz pomagają obywatelom instytucje Unii Europejskiej w Polsce. <\/span><\/p>\n – Na co dzień stykamy się ze skargami konsumentów na zagubienie bagażu przez linie lotnicze, brak dostawy towaru zamówionego w zagranicznym sklepie internetowym czy nieuznanie reklamacji<\/b> produktu kupionego w jednym z państw UE. Jesteśmy po to, by szybko i skutecznie pomagać konsumentom w takich sprawach, żeby nie obawiali się korzystać z dobrodziejstw jednolitego rynku europejskiego<\/i> – powiedział Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.<\/span><\/p>\n Europejskie Centra Konsumenckie w całej UE (sieć ECC-Net) otrzymały w 2009 r. aż 60,000 zgłoszeń<\/b> od konsumentów, którzy skarżyli się na nieuczciwe praktyki biur podróży, linii lotniczych czy sklepów internetowych z całej Europy. Liczba skarg<\/b> wzrosła o 40%<\/b> w stosunku do początków działalności sieci ECC-Net, co pokazuje rosnącą świadomość konsumentów, chcących walczyć o swoje prawa.<\/span><\/p>\n – Nigdy nie odsyłamy z kwitkiem osób, które zgłaszają się do nas z prośbą o pomoc. Kiedy nie jesteśmy właściwi do rozpatrzenia danej sprawy, kierujemy konsumenta do instytucji współpracującej lub sami przekazujemy skargę do właściwego adresata<\/b> (np. FIN-Net – w sprawach związanych z bankowością i ubezpieczeniami, Solvit – w przypadku skarg na działania urzędników z innych krajów UE)<\/i> – powiedziała Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego. <\/span><\/span><\/p>\n Przypadki konsumenckie – do kogo się zwrócić?<\/span><\/u><\/b><\/p>\n 1) <\/span><\/span><\/span>Polski konsument mieszkał i pracował w Irlandii przez dwa lata. W tym okresie korzystał z konta bankowego, założonego w jednym z irlandzkich banków. Przed planowanym powrotem do Polski dokonał wszelkich niezbędnych rozliczeń z bankiem<\/b> i zamknął konto. Po kilku miesiącach pobytu w Polsce, otrzymał z banku wezwanie do zapłaty, ponieważ – jak twierdził bank – na koncie był debet<\/span><\/i>. W wyjaśnieniu sprawy tego rodzaju pomaga sieć FIN-Net.<\/b><\/span><\/p>\n 2) <\/span><\/span><\/span> <\/span>Pan Kowalski kupił telewizor plazmowy oraz DVD w niemieckim sklepie internetowym<\/b>. Zapłacił za towar i przesyłkę z góry. Zamówienie zostało zrealizowane, ale kurier dostarczył Panu Kowalskiemu jedynie sam telewizor, bez dodatkowego sprzętu. Konsument próbował kontaktować się ze sprzedawcą, ale ten nie odpowiadał na telefony i e-maile.<\/span><\/i> W takiej sytuacji warto zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECC-Net<\/b>), które pomoże w polubownym rozwiązaniu sporu z przedsiębiorcą.<\/span><\/p>\n 3) <\/span><\/span><\/span>Polski obywatel pracował na Węgrzech od kwietnia 2004 do listopada 2005 i był zatrudniony przez węgierskie przedsiębiorstwo. W lipcu 2005 złożył wniosek o dodatek rodzinny<\/b> na dziecko do właściwej instytucji węgierskiej. Do stycznia 2006 r. nie otrzymał odpowiedzi.<\/span><\/i> Zgodnie z prawem unijnym rezydenci innych państw członkowskich są uprawnieni do otrzymania świadczeń na tych samych zasadach co obywatele tych państw. W takiej sytuacji interwencję podejmie SOLVIT<\/b> i pomoże odzyskać należność. <\/span><\/p>\n 4) <\/span><\/span><\/span>Przedsiębiorca z Lublina produkujący wysokiej jakości meble ogrodowe chce rozszerzyć swoją działalność <\/b>poza rynek Polski. Jak to zrobić? Jakie warunki prawne powinien spełnić?<\/span><\/i> Wszelkich informacji udzieli mu bezpłatnie sieć EEN<\/b>, wspierająca małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić działalność w krajach Unii Europejskiej. Jak powiedziała Justyna Kulawik, prawnik z ośrodka EEN przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości: – Funkcjonowanie sieci Enterprise Europe Network opiera się na zasadzie „zawsze właściwych drzwi”, czyli nieodsyłania petenta. Wszystkie MŚP otrzymują od partnerów sieciowych informacje i dostęp do zindywidualizowanych usług, dostosowanych do ich potrzeb. Dzięki takiej pomocy przedsiębiorcy mogą w większym stopniu korzystać z możliwości oferowanych przez jednolity rynek.<\/p>\n Na czym polega networking?<\/span><\/b><\/p>\n Współpraca sieciowa, czyli networking polega na wymianie informacji oraz wzajemnym wsparciu w osiąganiu wspólnego celu. W przypadku sieci współpracy Unii Europejskiej celem tym jest budowanie zaufania<\/b> obywateli, konsumentów i przedsiębiorców do swobodnego poruszania się po wspólnym rynku europejskim (podróżowania, zakupów, zatrudnienia i prowadzenia działalności biznesowej). Instytucje działają w ramach danej sieci (np. centra ECC-Net obecne są we wszystkich 27 państwach UE oraz w Norwegii i Islandii), zaś poszczególne sieci współpracują z innymi, wymieniając informacje i uzupełniając się wzajemnie (np. ECC-Net z SOLVIT, EEN i FIN-Net).<\/span><\/p>\n – Taka współpraca formą przypomina puzzle – każda z sieci specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Dzięki wzajemnym kontaktom i połączeniu sił dochodzi do uformowania spójnego systemu, który wszechstronnie służy obywatelom Unii Europejskiej<\/i> – powiedział Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.<\/span><\/p>\n Kompleksową działalność informacyjną na temat szans, jakie stwarza Unia Europejska prowadzą: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej i Przedstawicielstwo Parlamentu Europejskiego w Polsce<\/b> oraz sieć punktów Europe Direct<\/b>. Ich aktywność uzupełniają <\/span>sieci wyspecjalizowane do pomocy konsumentom w sprawach finansowych, ubezpieczeniowych, transportowych czy poszukiwaniu pracy na terenie UE.<\/span><\/p>\n Schemat organizacyjny systemu SMAS (Single Market Assistance Services)<\/span><\/i><\/p>\n <\/p>\n <\/span><\/p>\n <\/span><\/i><\/p>\n Oto wybrane sieci informacyjne<\/b>, wspierające obywateli Unii Europejskiej w różnych obszarach ich aktywności:<\/span><\/p>\n ECC-Net <\/span><\/i><\/b>– Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (pomoc konsumentom w rozwiązywaniu sporów z zagranicznymi przedsiębiorcami)<\/span><\/i><\/p>\n Fin-Net <\/span><\/i><\/b>(i<\/span><\/i>nformacje o prawach konsumenta, jakie przysługują mu w sporze z przedsiębiorcą świadczącym usługi finansowe)<\/span><\/p>\n Solvit <\/span><\/i><\/b>(<\/span><\/i>rozwiązywanie problemów wynikających z nieprawidłowego stosowania prawa wspólnotowego przez organy administracji publicznej w państwach UE)<\/span><\/strong><\/p>\n EURES <\/span><\/i><\/b>(pomoc w znajdowaniu pracy w UE)<\/span><\/i><\/p>\n EEN<\/span><\/i><\/b> – Enterprise Europe Network <\/b>(wsparcie przedsiębiorców chcących rozszerzyć swoją działalność na rynek UE)<\/span><\/i><\/p>\n <\/span><\/b><\/p><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Na czym polega wsp\u00f3\u0142praca sieciowa? Gdzie szuka\u0107 pomocy w przypadku: reklamacji towaru kupionego w UE, problem\u00f3w z ubezpieczeniem zdrowotnym za granic\u0105, nieuczciwych praktyk zagranicznego banku, znalezienia pracy w krajach UE? Do kogo zg\u0142osi\u0107 skarg\u0119 na urz\u0119dnika z innego kraju UE lub opiesza\u0142o\u015b\u0107 procedur? Kto pomo\u017ce ma\u0142emu przedsi\u0119biorcy, chc\u0105cemu rozszerzy\u0107 dzia\u0142alno\u015b\u0107 poza rynek krajowy?<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_eb_attr":"","footnotes":""},"categories":[30,3],"tags":[2077,1261,806,2228,2227,2226,27,2225],"slowa":[],"typ":[],"yoast_head":"\n
<\/span><\/p>\n<\/pre>\n