W dniu 16 wrze\u015bnia br. odby\u0142a si\u0119 konferencja prasowa dotycz\u0105ca nowelizacji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o us\u0142ugach turystycznych. W spotkaniu z mediami wzi\u0119li udzia\u0142 Minister Sportu i Turystyki Adam Giersz oraz Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Katarzyna Sobierajska. Ustawa z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o us\u0142ugach turystycznych oraz o zmianie ustawy – Kodeks wykrocze\u0144 wchodzi w \u017cycie 17 wrze\u015bnia 2010 roku. <\/p>\n
Ustawa o us\u0142ugach turystycznych jest ustaw\u0105 konsumenck\u0105 i przede wszystkim wdra\u017ca do polskiego systemu prawnego\u00a0 regulacje z zakresu ochrony interes\u00f3w klienta, wymaganego przepisami Dyrektywy Rady 90\/314\/EWG z dnia 13 czerwca 1990r. w sprawie zorganizowanych podr\u00f3\u017c<\/i>y, wakacji i wycieczek (Dz. Urz. WE L 158 z 23.06.1990, str.59; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t.10, str. 132). Okre\u015bla ona warunki dzia\u0142alno\u015bci biur podr\u00f3\u017cy, \u015bwiadczenia us\u0142ug hotelarskich, a tak\u017ce pracy przewodnik\u00f3w turystycznych i pilot\u00f3w wycieczek, w spos\u00f3b zapewniaj\u0105cy ochron\u0119 interes\u00f3w konsumenta. <\/p>\n
Ustawa o us\u0142ugach turystycznych funkcjonuje w systemie prawa w Polsce od dwunastu lat. Jej podstawowe regulacje s\u0105 stabilne. Jednak obowi\u0105zki wynikaj\u0105ce z\u00a0cz\u0142onkostwa w Unii Europejskiej oraz praktyka stosowania przepis\u00f3w ustawy i zmiany w\u00a0otoczeniu prawnym sektora us\u0142ug turystycznych ujawni\u0142y pewne problemy prawne i\u00a0organizacyjne, kt\u00f3rych usuni\u0119cie wymaga\u0142o nowelizacji jej przepis\u00f3w.<\/p>\n
Ustawa z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o us\u0142ugach turystycznych oraz o\u00a0zmianie ustawy – Kodeks wykrocze\u0144 zosta\u0142a og\u0142oszona w Dzienniku Ustaw Nr 106, poz. 672 w dniu 16 czerwca 2010 r. Zgodnie z brzmieniem art. 5 ww. ustawy wchodzi ona w \u017cycie po up\u0142ywie 3 miesi\u0119cy od dnia og\u0142oszenia tj. 17 wrze\u015bnia 2010 roku. <\/p>\n
Nale\u017cy jednak zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na przepisy przej\u015bciowe dotycz\u0105ce zabezpiecze\u0144 finansowych wymaganych od organizator\u00f3w turystyki i po\u015brednik\u00f3w turystycznych. Zgodnie z tymi przepisami umowy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klient\u00f3w zawarte przez biura podr\u00f3\u017cy zgodnie z dotychczasowymi przepisami obowi\u0105zuj\u0105 przez okres nie d\u0142u\u017cszy ni\u017c 12 miesi\u0119cy od dnia wej\u015bcia w \u017cycie ustawy – czyli do 16 wrze\u015bnia 2011 roku.<\/p>\n
Istotne jest, \u017ce dotychczasowe przepisy wykonawcze w sprawie minimalnych sum gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych oraz w sprawie przewodnik\u00f3w turystycznych i\u00a0pilot\u00f3w wycieczek zachowuj\u0105 moc do dnia wej\u015bcia w \u017cycie nowych przepis\u00f3w wykonawczych w brzmieniu nadanym niniejsz\u0105 ustaw\u0105, nie d\u0142u\u017cej jednak, ni\u017c przez 3 miesi\u0105ce od dnia wej\u015bcia w \u017cycie niniejszej ustawy – czyli do 16 grudnia 2010 roku. <\/p>\n
Ww. nowelizacja ustawy o us\u0142ugach turystycznych ma na celu m.in. tworzenie ram prawnych dla bardziej skutecznej ochrony interes\u00f3w konsument\u00f3w oraz skutecznego ograniczania zjawiska szarej strefy w sektorze turystyki, a tak\u017ce dostosowanie regulacji do przepis\u00f3w Unii Europejskiej i usuwanie barier w prowadzeniu dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej w\u00a0zakresie \u015bwiadczenia us\u0142ug turystycznych. Nale\u017cy jednak podkre\u015bli\u0107, \u017ce ze wzgl\u0119du na nadrz\u0119dny cel ustawy o us\u0142ugach turystycznych, jakim jest ochrona konsument\u00f3w, liberalizacja zasad prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej w zakresie \u015bwiadczenia us\u0142ug turystycznych, jest mo\u017cliwa jedynie w zakresie nienaruszaj\u0105cym poziomu ochrony konsument\u00f3w. <\/p>\n
1. Zwi\u0119kszenie poziomu ochrony konsument\u00f3w us\u0142ug turystycznych<\/b> <\/p>\n
Zwi\u0119kszeniu poziomu ochrony interes\u00f3w konsument\u00f3w us\u0142ug turystycznych s\u0142u\u017cy doprecyzowanie przepis\u00f3w dotycz\u0105cych sk\u0142adania reklamacji przez klient\u00f3w wykupuj\u0105cych imprezy turystyczne. Wprowadzono przepis, i\u017c niezale\u017cnie od zawiadomienia o wadliwym wykonywaniu umowy\u00a0 klient mo\u017ce z\u0142o\u017cy\u0107 organizatorowi turystyki reklamacj\u0119 zawieraj\u0105c\u0105 wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz okre\u015blenie swojego \u017c\u0105dania, w\u00a0terminie nie d\u0142u\u017cszym ni\u017c 30 dni od dnia zako\u0144czenia imprezy. Utrzymano w mocy przepis, i\u017c je\u017celi organizator turystyki nie ustosunkuje si\u0119 na pi\u015bmie do reklamacji w terminie 30 dni od dnia jej z\u0142o\u017cenia, a w razie reklamacji z\u0142o\u017conej w trakcie trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zako\u0144czenia imprezy turystycznej, uwa\u017ca si\u0119, \u017ce uzna\u0142 reklamacj\u0119 za uzasadnion\u0105. <\/p>\n
W ramach Centralnej Ewidencji Organizator\u00f3w Turystyki i Po\u015brednik\u00f3w Turystycznych wprowadza si\u0119 dodatkowy wykaz przedsi\u0119biorc\u00f3w, w stosunku do kt\u00f3rych wszcz\u0119to post\u0119powanie w sprawie wykre\u015blenia z rejestru. Podstaw\u0105 umieszczenia w tym wykazie b\u0119dzie pisemne zawiadomienie o wszcz\u0119ciu post\u0119powania w sprawie wykre\u015blenia z\u00a0rejestru. Celem wprowadzenia tego zapisu jest jak najszybsze informowanie konsument\u00f3w o sytuacji na rynku turystycznym. Przepisy te przyczyni\u0105 si\u0119 do wi\u0119kszej pewno\u015bci potencjalnych klient\u00f3w co do danych na temat organizator\u00f3w turystyki i po\u015brednik\u00f3w turystycznych zawartych w tym rejestrze, w szczeg\u00f3lno\u015bci w odniesieniu do uzyskiwania informacji o\u00a0przedsi\u0119biorcach, kt\u00f3rzy s\u0105 obj\u0119ci zakazem prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci lub w\u00a0stosunku do kt\u00f3rych takie post\u0119powanie zosta\u0142o ju\u017c wszcz\u0119te, a nie zako\u0144czy\u0142o si\u0119 wydaniem ostatecznej decyzji. Post\u0119powania administracyjne w sprawach wykre\u015blenia z\u00a0rejestru dzia\u0142alno\u015bci regulowanej trwaj\u0105 nawet kilka miesi\u0119cy, w trakcie kt\u00f3rych klienci nieposiadaj\u0105cy informacji o tocz\u0105cym si\u0119 post\u0119powaniu, mog\u0105 by\u0107 wprowadzeni w b\u0142\u0105d. <\/p>\n
W ramach wzmocnienia systemu kontroli biur podr\u00f3\u017cy ustawa umo\u017cliwia obj\u0119cie kontrol\u0105 tak\u017ce podmiot\u00f3w nie wpisanych do rejestru organizator\u00f3w turystyki i po\u015brednik\u00f3w turystycznych w celu ustalenia, czy prowadzona dzia\u0142alno\u015b\u0107 jest dzia\u0142alno\u015bci\u0105 regulowan\u0105. Zmiana ta ma stanowi\u0107 podstawowy instrument ograniczenia \u201eszarej strefy” i\u00a0zwi\u0105zanej z ni\u0105 nieuczciwej konkurencji, kt\u00f3ra jest powa\u017cnym zagro\u017ceniem dla interes\u00f3w klient\u00f3w w przypadku upad\u0142o\u015bci takiego podmiotu. Ponadto nowelizacja jasno okre\u015bla prawo do obj\u0119cia kontrol\u0105 agent\u00f3w turystycznych i innych os\u00f3b, zawieraj\u0105cych z klientami umowy o\u00a0imprezy turystyczne w imieniu organizator\u00f3w turystyki, w zakresie spe\u0142nienia przy zawieraniu tych um\u00f3w obowi\u0105zk\u00f3w okre\u015blonych ustaw\u0105. <\/p>\n
Nowelizacja wprowadza do Kodeksu wykrocze\u0144 kar\u0119 ograniczenia wolno\u015bci albo grzywny w stosunku do os\u00f3b, kt\u00f3re wprowadzaj\u0105 klient\u00f3w w b\u0142\u0105d co do posiadania uprawnie\u0144 pilota wycieczek lub przewodnika turystycznego. Oznacza to, \u017ce osoba, kt\u00f3ra wprowadzi\u0142a klient\u00f3w w b\u0142\u0105d, \u017ce posiada uprawnienia pilota wycieczek lub przewodnika turystycznego podlega sankcji. <\/p>\n
Na mocy tej nowelizacji wprowadza si\u0119 r\u00f3wnie\u017c rozszerzenie zada\u0144 przewodnika turystycznego o sprawowanie opieki nad turystami lub odwiedzaj\u0105cymi w zakresie wynikaj\u0105cym z umowy, przy czym sprawowanie tej opieki nie zast\u0119puje obowi\u0105zku wykonywania opieki przez osoby do tego zobowi\u0105zane z innego tytu\u0142u. Ponadto nowelizacja ta wprowadza rozszerzenie zada\u0144 pilota wycieczek o wskazywanie lokalnych atrakcji oraz przekazywanie podstawowych informacji dotycz\u0105cych odwiedzanego kraju i miejsca. <\/p>\n
2. Dostosowanie regulacji do przepis\u00f3w Unii Europejskiej<\/b> <\/p>\n
Dostosowanie do przepis\u00f3w Unii Europejskiej to przede wszystkim pe\u0142ne zharmonizowanie przepis\u00f3w ustawy z\u00a0 art. 7 dyrektywy 90\/314\/EWG z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podr\u00f3\u017cy, wakacji i wycieczek. <\/p>\n
Zharmonizowanie\u00a0 to polega na: <\/p>\n
1. wykre\u015bleniu przepisu stanowi\u0105cego o proporcjonalnym obni\u017caniu wyp\u0142at ze \u015brodk\u00f3w zabezpieczenia finansowego w przypadku, gdy s\u0105 one niewystarczaj\u0105ce <\/p>\n
2. okre\u015bleniu, i\u017c zabezpieczenie finansowe organizatora turystyki i po\u015brednika turystycznego\u00a0 ma zapewni\u0107 klientom na wypadek jego niewyp\u0142acalno\u015bci: <\/p>\n
<\/p>\n
Tym samym ustawodawca, zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej, wykluczy\u0142 mo\u017cliwo\u015b\u0107, aby takie zabezpieczenia finansowe by\u0142y niewystarczaj\u0105ce dla\u00a0 pokrycia roszcze\u0144 klient\u00f3w. <\/p>\n
Dostosowanie do przepis\u00f3w Unii Europejskiej to tak\u017ce wdro\u017cenie do polskiego prawa postanowie\u0144 dyrektywy 2006\/123\/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycz\u0105cej us\u0142ug na rynku wewn\u0119trznym w odniesieniu do \u015bwiadczenia us\u0142ug turystycznych. W tym zakresie ustawa znosi obowi\u0105zek tworzenia oddzia\u0142\u00f3w\u00a0 na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez przedsi\u0119biorc\u00f3w zagranicznych prowadz\u0105cych dzia\u0142alno\u015b\u0107 w\u00a0zakresie organizowania imprez turystycznych lub po\u015brednictwa turystycznego posiadaj\u0105cych siedziby w pa\u0144stwach cz\u0142onkowskich Unii Europejskiej lub krajach z ni\u0105 stowarzyszonych. <\/p>\n
Wdro\u017cenie dyrektywy 2006\/123\/WE polega tak\u017ce na okre\u015bleniu, i\u017c zabezpieczenie finansowe przedsi\u0119biorcy zagranicznego posiadaj\u0105cego siedzib\u0119 w pa\u0144stwie cz\u0142onkowskim Unii Europejskiej lub w pa\u0144stwie z ni\u0105 stowarzyszonym jest uznawane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w tej formie, kt\u00f3ra jest uznawana w pa\u0144stwie, w kt\u00f3rym przedsi\u0119biorca posiada siedzib\u0119, z zastrze\u017ceniem obowi\u0105zku przedstawienia dodatkowej gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wyr\u00f3wnuj\u0105cej wysoko\u015b\u0107 posiadanego zabezpieczenia finansowego do minimalnej wysoko\u015bci zabezpieczenia wymaganego w\u00a0Polsce, je\u015bli\u00a0 r\u00f3wnowa\u017cno\u015b\u0107 zabezpieczenia finansowego przedsi\u0119biorcy zagranicznego jest ni\u017csza ni\u017c minimalna wysoko\u015b\u0107 zabezpieczenia wymaganego w Polsce. <\/p>\n
3. Liberalizacja zasad prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej w zakresie \u015bwiadczenia us\u0142ug turystycznych<\/p>\n
<\/b><\/p>\n
<\/b><\/p>\n
Liberalizacji zasad prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej w zakresie \u015bwiadczenia us\u0142ug turystycznych s\u0142u\u017cy m.in. rezygnacja z ustawowo okre\u015blonych wymaga\u0144 w zakresie kwalifikacji os\u00f3b kieruj\u0105cych dzia\u0142alno\u015bci\u0105 biura podr\u00f3\u017cy, kt\u00f3ra jest zgodna z rz\u0105dow\u0105 reform\u0105 regulacji zak\u0142adaj\u0105c\u0105 zmniejszenie obci\u0105\u017ce\u0144 administracyjnych i obowi\u0105zk\u00f3w informacyjnych nak\u0142adanych na przedsi\u0119biorc\u00f3w. Rezygnacja z administracyjnego sprawdzania i weryfikowania wymaga\u0144 kwalifikacyjnych stanowi rezygnacj\u0119 z regulacji prawnej, kt\u00f3ra nie jest konieczna, daje przedsi\u0119biorcom mo\u017cliwo\u015b\u0107 samoregulacji w tym zakresie, a tak\u017ce eliminuje niepotrzebn\u0105 biurokracj\u0119, zwi\u0105zan\u0105 z\u00a0 kontrolowaniem spe\u0142niania\u00a0 tych wymog\u00f3w oraz legitymowaniem si\u0119 przez przedsi\u0119biorc\u00f3w, w przypadku kontroli, szeregiem dokument\u00f3w dotycz\u0105cych zatrudnianych os\u00f3b. Dba\u0142o\u015b\u0107 o to, aby kadra zatrudniana w biurach podr\u00f3\u017cy posiada\u0142a jak najwy\u017csze kwalifikacje i kompetencje, le\u017cy przede wszystkim w interesie w\u0142a\u015bcicieli tych biur. Nie powinno to by\u0107 natomiast narzucane i\u00a0egzekwowane drog\u0105 administracyjn\u0105. Nale\u017cy przy tym podkre\u015bli\u0107, \u017ce dotychczasowy wym\u00f3g ustawowy dotycz\u0105cy posiadania odpowiednich kwalifikacji nie dotyczy\u0142 samych przedsi\u0119biorc\u00f3w, a jedynie os\u00f3b wyznaczonych do kierowania dzia\u0142alno\u015bci\u0105 biura podr\u00f3\u017cy. <\/p>\n
Dla u\u0142atwienia prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci biur podr\u00f3\u017cy proponuje si\u0119\u00a0 rozszerzenie mo\u017cliwych form zabezpiecze\u0144 finansowych wymaganych od organizator\u00f3w turystyki i\u00a0po\u015brednik\u00f3w turystycznych o dodatkow\u0105 form\u0119 tj. przyjmowanie wp\u0142at klient\u00f3w wy\u0142\u0105cznie na rachunek powierniczy, je\u017celi wykonuje us\u0142ugi turystyczne wy\u0142\u0105cznie na terenie kraju i\u00a0z\u0142o\u017cy marsza\u0142kowi wojew\u00f3dztwa o\u015bwiadczenie o przyjmowaniu wp\u0142at wy\u0142\u0105cznie na rachunek powierniczy. <\/p>\n
Zast\u0105pienie upowa\u017cnienia do prowadzenia szkole\u0144 dla kandydat\u00f3w na przewodnik\u00f3w turystycznych i pilot\u00f3w wycieczek mniej restrykcyjn\u0105 form\u0105 tj. obowi\u0105zkiem uzyskania wpisu do rejestru organizator\u00f3w tych szkole\u0144, prowadzonego przez marsza\u0142ka wojew\u00f3dztwa. Wydanie upowa\u017cnienia, w dotychczas obowi\u0105zuj\u0105cym stanie prawnym, musia\u0142o by\u0107 poprzedzone przed\u0142o\u017ceniem wielu dokument\u00f3w, stanowi\u0105cych udokumentowanie spe\u0142nienia warunk\u00f3w do prowadzenia tych szkole\u0144. Zast\u0119puj\u0105cy upowa\u017cnienie wpis do rejestru organizator\u00f3w szkole\u0144 b\u0119dzie dokonywany przez marsza\u0142ka wojew\u00f3dztwa wy\u0142\u0105cznie na podstawie wniosku o wpis i o\u015bwiadczenia o spe\u0142nianiu warunk\u00f3w prowadzenia szkole\u0144.\u00a0 <\/p>\n
Dla uproszczenia procedury dokumentowania znajomo\u015bci j\u0119zyk\u00f3w obcych przez pilot\u00f3w wycieczek i przewodnik\u00f3w turystycznych wprowadza si\u0119 mo\u017cliwo\u015b\u0107 przedstawiania dokumentu po\u015bwiadczaj\u0105cego znajomo\u015b\u0107 j\u0119zyka obcego na poziomie bieg\u0142o\u015bci B2, zgodnie z\u00a0Europejskim Systemem Opisu Kszta\u0142cenia J\u0119zykowego Rady Europy. <\/p>\n
W zakresie dotycz\u0105cym us\u0142ug hotelarskich z\u0142agodzono minimalne wymagania dla motelu poprzez rezygnacj\u0119 z odwo\u0142ywania si\u0119 do definicji hotelu, a tak\u017ce rezygnacj\u0119 z\u00a0wymogu \u015bwiadczenia us\u0142ug motoryzacyjnych przez te obiekty. Z tego wymogu zrezygnowano w zwi\u0105zku z trudno\u015bci\u0105 precyzyjnego okre\u015blenia zakresu us\u0142ug motoryzacyjnych w motelach. Wzi\u0119to tak\u017ce pod uwag\u0119 powszechn\u0105 dost\u0119pno\u015b\u0107 us\u0142ug ubezpieczeniowych – assistance, kt\u00f3ra gwarantuje wszechstronn\u0105 pomoc kierowcy. Oczekuje si\u0119, \u017ce zmiana ta spowoduje zwi\u0119kszenie liczby tego rodzaju obiekt\u00f3w hotelarskich, kt\u00f3re b\u0119d\u0105 pos\u0142ugiwa\u0107 si\u0119 powszechnie w skali mi\u0119dzynarodowej rozpoznawaln\u0105 nazw\u0105 rodzajow\u0105 – motel, co z kolei powinno skutkowa\u0107 wi\u0119ksz\u0105 liczb\u0105 go\u015bci korzystaj\u0105cych z us\u0142ug hotelarskich w tych obiektach .<\/p>\n