Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":2576,"date":"2010-09-17T08:57:49","date_gmt":"2010-09-17T06:57:49","guid":{"rendered":"http:\/\/turystyka24h.pl\/index.php\/2010\/09\/17\/nowelizacja-ustawy-o-uslugach-turystycznych-wchodzi-w-zycie\/"},"modified":"2010-09-17T08:57:49","modified_gmt":"2010-09-17T06:57:49","slug":"nowelizacja-ustawy-o-uslugach-turystycznych-wchodzi-w-zycie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turystyka24h.pl\/nowelizacja-ustawy-o-uslugach-turystycznych-wchodzi-w-zycie\/","title":{"rendered":"Nowelizacja ustawy o us\u0142ugach turystycznych wchodzi w \u017cycie"},"content":{"rendered":"
\n

W dniu 16 wrze\u015bnia br. odby\u0142a si\u0119 konferencja prasowa dotycz\u0105ca nowelizacji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o us\u0142ugach turystycznych. W spotkaniu z mediami wzi\u0119li udzia\u0142 Minister Sportu i Turystyki Adam Giersz oraz Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Katarzyna Sobierajska. Ustawa z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o us\u0142ugach turystycznych oraz o zmianie ustawy – Kodeks wykrocze\u0144 wchodzi w \u017cycie 17 wrze\u015bnia 2010 roku. <\/p>\n

Ustawa o us\u0142ugach turystycznych jest ustaw\u0105 konsumenck\u0105 i przede wszystkim wdra\u017ca do polskiego systemu prawnego\u00a0 regulacje z zakresu ochrony interes\u00f3w klienta, wymaganego przepisami Dyrektywy Rady 90\/314\/EWG z dnia 13 czerwca 1990r. w sprawie zorganizowanych podr\u00f3\u017c<\/i>y, wakacji i wycieczek (Dz. Urz. WE L 158 z 23.06.1990, str.59; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t.10, str. 132). Okre\u015bla ona warunki dzia\u0142alno\u015bci biur podr\u00f3\u017cy, \u015bwiadczenia us\u0142ug hotelarskich, a tak\u017ce pracy przewodnik\u00f3w turystycznych i pilot\u00f3w wycieczek, w spos\u00f3b zapewniaj\u0105cy ochron\u0119 interes\u00f3w konsumenta. <\/p>\n

Ustawa o us\u0142ugach turystycznych funkcjonuje w systemie prawa w Polsce od dwunastu lat. Jej podstawowe regulacje s\u0105 stabilne. Jednak obowi\u0105zki wynikaj\u0105ce z\u00a0cz\u0142onkostwa w Unii Europejskiej oraz praktyka stosowania przepis\u00f3w ustawy i zmiany w\u00a0otoczeniu prawnym sektora us\u0142ug turystycznych ujawni\u0142y pewne problemy prawne i\u00a0organizacyjne, kt\u00f3rych usuni\u0119cie wymaga\u0142o nowelizacji jej przepis\u00f3w.<\/p>\n

Ustawa z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o us\u0142ugach turystycznych oraz o\u00a0zmianie ustawy – Kodeks wykrocze\u0144 zosta\u0142a og\u0142oszona w Dzienniku Ustaw Nr 106, poz. 672 w dniu 16 czerwca 2010 r. Zgodnie z brzmieniem art. 5 ww. ustawy wchodzi ona w \u017cycie po up\u0142ywie 3 miesi\u0119cy od dnia og\u0142oszenia tj. 17 wrze\u015bnia 2010 roku. <\/p>\n

Nale\u017cy jednak zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119 na przepisy przej\u015bciowe dotycz\u0105ce zabezpiecze\u0144 finansowych wymaganych od organizator\u00f3w turystyki i po\u015brednik\u00f3w turystycznych. Zgodnie z tymi przepisami umowy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klient\u00f3w zawarte przez biura podr\u00f3\u017cy zgodnie z dotychczasowymi przepisami obowi\u0105zuj\u0105 przez okres nie d\u0142u\u017cszy ni\u017c 12 miesi\u0119cy od dnia wej\u015bcia w \u017cycie ustawy – czyli do 16 wrze\u015bnia 2011 roku.<\/p>\n

Istotne jest, \u017ce dotychczasowe przepisy wykonawcze w sprawie minimalnych sum gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych oraz w sprawie przewodnik\u00f3w turystycznych i\u00a0pilot\u00f3w wycieczek zachowuj\u0105 moc do dnia wej\u015bcia w \u017cycie nowych przepis\u00f3w wykonawczych w brzmieniu nadanym niniejsz\u0105 ustaw\u0105, nie d\u0142u\u017cej jednak, ni\u017c przez 3 miesi\u0105ce od dnia wej\u015bcia w \u017cycie niniejszej ustawy – czyli do 16 grudnia 2010 roku. <\/p>\n

Ww. nowelizacja ustawy o us\u0142ugach turystycznych ma na celu m.in. tworzenie ram prawnych dla bardziej skutecznej ochrony interes\u00f3w konsument\u00f3w oraz skutecznego ograniczania zjawiska szarej strefy w sektorze turystyki, a tak\u017ce dostosowanie regulacji do przepis\u00f3w Unii Europejskiej i usuwanie barier w prowadzeniu dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej w\u00a0zakresie \u015bwiadczenia us\u0142ug turystycznych. Nale\u017cy jednak podkre\u015bli\u0107, \u017ce ze wzgl\u0119du na nadrz\u0119dny cel ustawy o us\u0142ugach turystycznych, jakim jest ochrona konsument\u00f3w, liberalizacja zasad prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej w zakresie \u015bwiadczenia us\u0142ug turystycznych, jest mo\u017cliwa jedynie w zakresie nienaruszaj\u0105cym poziomu ochrony konsument\u00f3w. <\/p>\n

1. Zwi\u0119kszenie poziomu ochrony konsument\u00f3w us\u0142ug turystycznych<\/b> <\/p>\n

Zwi\u0119kszeniu poziomu ochrony interes\u00f3w konsument\u00f3w us\u0142ug turystycznych s\u0142u\u017cy doprecyzowanie przepis\u00f3w dotycz\u0105cych sk\u0142adania reklamacji przez klient\u00f3w wykupuj\u0105cych imprezy turystyczne. Wprowadzono przepis, i\u017c niezale\u017cnie od zawiadomienia o wadliwym wykonywaniu umowy\u00a0 klient mo\u017ce z\u0142o\u017cy\u0107 organizatorowi turystyki reklamacj\u0119 zawieraj\u0105c\u0105 wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz okre\u015blenie swojego \u017c\u0105dania, w\u00a0terminie nie d\u0142u\u017cszym ni\u017c 30 dni od dnia zako\u0144czenia imprezy. Utrzymano w mocy przepis, i\u017c je\u017celi organizator turystyki nie ustosunkuje si\u0119 na pi\u015bmie do reklamacji w terminie 30 dni od dnia jej z\u0142o\u017cenia, a w razie reklamacji z\u0142o\u017conej w trakcie trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zako\u0144czenia imprezy turystycznej, uwa\u017ca si\u0119, \u017ce uzna\u0142 reklamacj\u0119 za uzasadnion\u0105. <\/p>\n

W ramach Centralnej Ewidencji Organizator\u00f3w Turystyki i Po\u015brednik\u00f3w Turystycznych wprowadza si\u0119 dodatkowy wykaz przedsi\u0119biorc\u00f3w, w stosunku do kt\u00f3rych wszcz\u0119to post\u0119powanie w sprawie wykre\u015blenia z rejestru. Podstaw\u0105 umieszczenia w tym wykazie b\u0119dzie pisemne zawiadomienie o wszcz\u0119ciu post\u0119powania w sprawie wykre\u015blenia z\u00a0rejestru. Celem wprowadzenia tego zapisu jest jak najszybsze informowanie konsument\u00f3w o sytuacji na rynku turystycznym. Przepisy te przyczyni\u0105 si\u0119 do wi\u0119kszej pewno\u015bci potencjalnych klient\u00f3w co do danych na temat organizator\u00f3w turystyki i po\u015brednik\u00f3w turystycznych zawartych w tym rejestrze, w szczeg\u00f3lno\u015bci w odniesieniu do uzyskiwania informacji o\u00a0przedsi\u0119biorcach, kt\u00f3rzy s\u0105 obj\u0119ci zakazem prowadzenia dzia\u0142alno\u015bci lub w\u00a0stosunku do kt\u00f3rych takie post\u0119powanie zosta\u0142o ju\u017c wszcz\u0119te, a nie zako\u0144czy\u0142o si\u0119 wydaniem ostatecznej decyzji. Post\u0119powania administracyjne w sprawach wykre\u015blenia z\u00a0rejestru dzia\u0142alno\u015bci regulowanej trwaj\u0105 nawet kilka miesi\u0119cy, w trakcie kt\u00f3rych klienci nieposiadaj\u0105cy informacji o tocz\u0105cym si\u0119 post\u0119powaniu, mog\u0105 by\u0107 wprowadzeni w b\u0142\u0105d. <\/p>\n

W ramach wzmocnienia systemu kontroli biur podr\u00f3\u017cy ustawa umo\u017cliwia obj\u0119cie kontrol\u0105 tak\u017ce podmiot\u00f3w nie wpisanych do rejestru organizator\u00f3w turystyki i po\u015brednik\u00f3w turystycznych w celu ustalenia, czy prowadzona dzia\u0142alno\u015b\u0107 jest dzia\u0142alno\u015bci\u0105 regulowan\u0105. Zmiana ta ma stanowi\u0107 podstawowy instrument ograniczenia \u201eszarej strefy” i\u00a0zwi\u0105zanej z ni\u0105 nieuczciwej konkurencji, kt\u00f3ra jest powa\u017cnym zagro\u017ceniem dla interes\u00f3w klient\u00f3w w przypadku upad\u0142o\u015bci takiego podmiotu. Ponadto nowelizacja jasno okre\u015bla prawo do obj\u0119cia kontrol\u0105 agent\u00f3w turystycznych i innych os\u00f3b, zawieraj\u0105cych z klientami umowy o\u00a0imprezy turystyczne w imieniu organizator\u00f3w turystyki, w zakresie spe\u0142nienia przy zawieraniu tych um\u00f3w obowi\u0105zk\u00f3w okre\u015blonych ustaw\u0105. <\/p>\n

Nowelizacja wprowadza do Kodeksu wykrocze\u0144 kar\u0119 ograniczenia wolno\u015bci albo grzywny w stosunku do os\u00f3b, kt\u00f3re wprowadzaj\u0105 klient\u00f3w w b\u0142\u0105d co do posiadania uprawnie\u0144 pilota wycieczek lub przewodnika turystycznego. Oznacza to, \u017ce osoba, kt\u00f3ra wprowadzi\u0142a klient\u00f3w w b\u0142\u0105d, \u017ce posiada uprawnienia pilota wycieczek lub przewodnika turystycznego podlega sankcji. <\/p>\n

Na mocy tej nowelizacji wprowadza si\u0119 r\u00f3wnie\u017c rozszerzenie zada\u0144 przewodnika turystycznego o sprawowanie opieki nad turystami lub odwiedzaj\u0105cymi w zakresie wynikaj\u0105cym z umowy, przy czym sprawowanie tej opieki nie zast\u0119puje obowi\u0105zku wykonywania opieki przez osoby do tego zobowi\u0105zane z innego tytu\u0142u. Ponadto nowelizacja ta wprowadza rozszerzenie zada\u0144 pilota wycieczek o wskazywanie lokalnych atrakcji oraz przekazywanie podstawowych informacji dotycz\u0105cych odwiedzanego kraju i miejsca. <\/p>\n

2. Dostosowanie regulacji do przepis\u00f3w Unii Europejskiej<\/b> <\/p>\n

Dostosowanie do przepis\u00f3w Unii Europejskiej to przede wszystkim pe\u0142ne zharmonizowanie przepis\u00f3w ustawy z\u00a0 art. 7 dyrektywy 90\/314\/EWG z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podr\u00f3\u017cy, wakacji i wycieczek. <\/p>\n

Zharmonizowanie\u00a0 to polega na: <\/p>\n

1. wykre\u015bleniu przepisu stanowi\u0105cego o proporcjonalnym obni\u017caniu wyp\u0142at ze \u015brodk\u00f3w zabezpieczenia finansowego w przypadku, gdy s\u0105 one niewystarczaj\u0105ce <\/p>\n

2. okre\u015bleniu, i\u017c zabezpieczenie finansowe organizatora turystyki i po\u015brednika turystycznego\u00a0 ma zapewni\u0107 klientom na wypadek jego niewyp\u0142acalno\u015bci: <\/p>\n