Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-config.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/biuro284/turystyka24h.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":2437,"date":"2010-08-16T09:17:31","date_gmt":"2010-08-16T07:17:31","guid":{"rendered":"http:\/\/turystyka24h.pl\/index.php\/2010\/08\/16\/przedsiebiorcy-o-barierach-rozwoju-polskiej-turystyki\/"},"modified":"2010-08-16T09:17:31","modified_gmt":"2010-08-16T07:17:31","slug":"przedsiebiorcy-o-barierach-rozwoju-polskiej-turystyki","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/turystyka24h.pl\/przedsiebiorcy-o-barierach-rozwoju-polskiej-turystyki\/","title":{"rendered":"Przedsi\u0119biorcy o barierach rozwoju polskiej turystyki"},"content":{"rendered":"
10 sierpnia, po raz pi\u0105ty w tym roku, zebra\u0142a si\u0119 na posiedzeniu Rada Polskiej Organizacji Turystycznej. <\/span><\/b><\/div>\n
\u00a0<\/b><\/div>\n
Cz\u0142onkowie tego wa\u017cnego dla narodowej turystyki, spo\u0142ecznego organu reprezentuj\u0105cego administracj\u0119 pa\u0144stwow\u0105, instytucje samorz\u0105du terytorialnego oraz samorz\u0105du przedsi\u0119biorc\u00f3w turystycznych mi\u0119dzy innymi przyj\u0119li projekt rocznego planu finansowego Polskiej Organizacji Turystycznej na rok 2011, a tak\u017ce odbyli spotkanie z zaproszonymi przez przewodnicz\u0105cego Rady POT <\/span>Jana Korsaka<\/span><\/b> przedstawicielami przedsi\u0119biorc\u00f3w turystycznych oraz zdecydowali o powo\u0142aniu zespo\u0142u, kt\u00f3rego zadaniem b\u0119dzie sporz\u0105dzenie wykazu przepis\u00f3w polskiego prawodawstwa hamuj\u0105cych rozw\u00f3j gospodarki turystycznej w naszym kraju, a w konsekwencji rzutuj\u0105cych negatywnie na dochody innych dziedzin gospodarki narodowej i na wp\u0142ywy do bud\u017cetu pa\u0144stwa.<\/span><\/div>\n
\u00a0Rada POT prosi przedsi\u0119biorc\u00f3w oraz wszystkich zainteresowanych problemem Czytelnik\u00f3w Aktualno\u015bci Turystycznych, o zg\u0142aszanie dostrze\u017conych wad prawnych. B\u0119d\u0105 one gromadzone przez cz\u0142onk\u00f3w utworzonego Zespo\u0142u. Zebrane dane poparte wynikami metodycznych analiz ekonomicznych, b\u0119d\u0105 mog\u0142y zosta\u0107 przed\u0142o\u017cone z wnioskiem o poprawienie wadliwych zapis\u00f3w prawnych – wybranym gremiom parlamentarnym i przedstawicielom administracji, posiadaj\u0105cym wp\u0142yw na kszta\u0142t plan\u00f3w rozwoju ekonomicznego kraju.<\/span><\/div>\n
\u00a0Przysz\u0142oroczny bud\u017cet POT \u00a0na promocj\u0119 Polski i polskiej turystyki<\/span><\/b><\/div>\n
\u00a0Po rzeczowej analizie obszernego dokumentu, w kt\u00f3rym zawarto szczeg\u00f3\u0142owy plan dzia\u0142a\u0144 instytucji oraz wydatk\u00f3w ze \u015brodk\u00f3w statutowych i subwencji unijnych zwi\u0105zanych z realizacj\u0105 przyj\u0119tych zada\u0144,\u00a0 cz\u0142onkowie Rady podj\u0119li jednog\u0142o\u015bnie uchwa\u0142\u0119 zatwierdzaj\u0105c\u0105\u00a0 projekt rocznego planu finansowego POT na rok 2011.<\/span><\/div>\n
\u00a0W bud\u017cecie narodowej organizacji znajdzie si\u0119 w przysz\u0142ym roku \u0142\u0105czna kwota prawie 115 milion\u00f3w z\u0142otych. W tej sumie niewiele ponad 38,5 mln z\u0142 stanowi pochodz\u0105ca z kasy pa\u0144stwowej dotacja przedmiotowa przeznaczona na promocj\u0119 Polski i polskiej turystyki. Pozosta\u0142a kwota to pozyskane na ten cel \u015brodki z funduszy unijnych, kt\u00f3re wykorzystane zostan\u0105 na przeprowadzenie kampanii w ramach Dzia\u0142ania 6.3 projektu Promujmy Polsk\u0119 Razem, Dzia\u0142ania 5.1 Programu Operacyjnego Rozw\u00f3j Polski Wschodniej oraz Projektu Pomoc Techniczna wynikaj\u0105ca z Dzia\u0142ania 6.4 Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym Programu Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Planowane w projekcie przedsi\u0119wzi\u0119cia wynikaj\u0105 z tre\u015bci \u201eMarketingowej Strategii Polski w sektorze turystyki\u201d opracowanej przez Polsk\u0105 Organizacj\u0119 Turystyczn\u0105 w 2008 roku i na bie\u017c\u0105co aktualizowanej.<\/span><\/div>\n
Wci\u0105\u017c nienajlepszy klimat dla rozwoju eksportu us\u0142ug turystycznych<\/span><\/b><\/div>\n
\u00a0Na zaproszenie Rady POT w cz\u0119\u015bci posiedzenia wzi\u0119li udzia\u0142 przedstawiciele przedsi\u0119biorstw turystycznych skupionych w Forum Turystyki Przyjazdowej, zainicjowanego w 2004 roku przez Polsk\u0105 Organizacj\u0119 Turystyczn\u0105 zgromadzenia touroperator\u00f3w, kt\u00f3rzy w swojej dzia\u0142alno\u015bci biznesowej mi\u0119dzy innymi specjalizuj\u0105 si\u0119 w niezwykle wa\u017cnej dla bilansu p\u0142atniczego polskiej gospodarki, sprzeda\u017cy na rynkach zagranicznych – turystycznych ofert pobytowych w naszym kraju. Ocen\u0119 przygotowania polskich produkt\u00f3w turystycznych, na kt\u00f3rych opiera si\u0119 eksport us\u0142ug turystycznych przedstawili cz\u0142onkom Rady obecni na spotkaniu, przewodnicz\u0105cy Forum Turystyki Przyjazdowej <\/span>Tadeusz Milik<\/span><\/b> oraz cz\u0142onkowie zarz\u0105du <\/span>Krzysztof\u00a0 J\u0119drocha<\/span><\/b> i <\/span>Dariusz Wojtal<\/span><\/b>.<\/span><\/div>\n
\u00a0W tym roku kierownictwo Forum Turystyki Przyjazdowej przy udziale POT podj\u0119\u0142o inicjatyw\u0119 organizacji cyklu bezpo\u015brednich, merytorycznych spotka\u0144 z przedstawicielami instytucji tworz\u0105cych oraz administruj\u0105cych regionalnymi produktami turystycznymi, kt\u00f3re sta\u0107 si\u0119 mog\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105 komercyjnych ofert sprzedawanych przez touroperator\u00f3w. Program spotka\u0144 rozpocz\u0119to od region\u00f3w, na kt\u00f3rych terenie dzia\u0142a najmniejsza liczba biur turystycznych zajmuj\u0105ca si\u0119 turystyka przyjazdow\u0105. By\u0142 to region \u015bwi\u0119tokrzyski, a tak\u017ce podkarpacki i \u0142\u00f3dzki. W efekcie nawi\u0105zanych kontakt\u00f3w opracowano racjonalne metody tworzenia i zasady wyceny produkt\u00f3w turystycznych w tych regionach. Uzyskane do\u015bwiadczenia wykorzystywane b\u0119dzie przy budowie korzystnych dla obu stron podstaw wsp\u00f3\u0142pracy w innych regionach. Podobnych przyk\u0142ad\u00f3w \u015bwiadcz\u0105cych o dobrym klimacie dla zwi\u0119kszania eksportu us\u0142ug turystycznych jest, niestety, niewiele. Przedsi\u0119biorcy wskazuj\u0105 wr\u0119cz na odczuwalnie post\u0119puj\u0105ce jego pogarszanie.<\/span><\/div>\n
Przyspieszanie z nog\u0105 na hamulcu<\/span><\/strong><\/div>\n
\u00a0Wp\u0142yw na pog\u0142\u0119bienie negatywnych zjawisk maj\u0105 znane nie tylko bran\u017cy turystycznej absurdy polskiego prawodawstwa, w kt\u00f3rym roi si\u0119 od wzajemnie wykluczaj\u0105cych si\u0119 przepis\u00f3w utrudniaj\u0105cych prowadzenie dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej. Jednym z nonsens\u00f3w biurokratycznych sta\u0142o si\u0119 wprowadzenie paradoksalnych norm przyznawania wsparcia unijnego dla projekt\u00f3w rozwijaj\u0105cych turystyk\u0119 przyjazdow\u0105, jednocze\u015bnie blokuj\u0105c biurom podr\u00f3\u017cy dost\u0119p do tego \u017ar\u00f3d\u0142a unijnych pieni\u0119dzy. Aby touroperator m\u00f3g\u0142 skorzysta\u0107 z dofinansowania na inwestycj\u0119 w nowe technologie, druk katalog\u00f3w czy udzia\u0142 w targach – musi dowie\u015b\u0107, i\u017c przedsi\u0119biorstwo w swojej dzia\u0142alno\u015bci w 70 procentach po\u015bwi\u0119ca si\u0119 organizacji przyjazd\u00f3w turyst\u00f3w zagranicznych do Polski. Tymczasem proporcje w praktyce gospodarczej s\u0105 odwrotne. Pomimo i\u017c konsultacje w gronie ekspert\u00f3w ekonomicznych potwierdzaj\u0105 zaistnienie b\u0142\u0119du w przepisach \u2013 apele o jego wyeliminowanie pozostaj\u0105 bez echa. Brak stosownej reakcji ze strony urz\u0119d\u00f3w odpowiedzialnych za skorygowanie pomy\u0142ki, przekre\u015bla na wst\u0119pie szans\u0119 przedsi\u0119biorc\u00f3w na uzyskanie dofinansowania unijnego przeznaczonego w teorii na wymienione cele.<\/span><\/div>\n
\u00a0Podobn\u0105 handlow\u0105 drog\u0105 do nik\u0105d sta\u0142a si\u0119 interpretacja przepis\u00f3w unijnego prawa uniemo\u017cliwiaj\u0105ca skorzystanie przez biura podr\u00f3\u017cy z dofinansowania udzia\u0142u w targach turystycznych.\u00a0 Rezultatem opacznie rozumianych zasad kszta\u0142tuj\u0105cych\u00a0 wsp\u00f3\u0142prac\u0119 instytucji publicznych z sektorem prywatnym sta\u0142o si\u0119 zredukowanie liczby touroperator\u00f3w bior\u0105cych udzia\u0142 w zagranicznych imprezach targowych. Polsk\u0105 turystyk\u0119 reprezentuj\u0105 cz\u0119sto osamotnione regionalne organizacje turystyczne. Ich pracownicy z natury rzeczy mog\u0105 potencjalnym klientom przekaza\u0107 jedynie og\u00f3lne informacje o promowanych atrakcjach. Konkretnych ofert, o kt\u00f3re pytaj\u0105 tury\u015bci \u2013 ju\u017c nie. Podobnych przeszk\u00f3d jurydycznych nie stwarza si\u0119 w starych krajach Unii Europejskiej o rozwini\u0119tej gospodarce i kulturze prawnej. Lepiej ni\u017c Polska uporali si\u0119 te\u017c z nimi nowi cz\u0142onkowie wsp\u00f3lnoty unijnej –\u00a0 Czesi i W\u0119grzy.<\/span><\/div>\n
\u015awiadomo\u015b\u0107 strat wynikaj\u0105cych dla polskiej turystyki jest tym wyra\u017aniejsza, \u017ce gotowe do ponoszenia solidarnie koszt\u00f3w promowania i sprzeda\u017cy oferty turystycznej naszego kraju s\u0105 nie tylko du\u017ce biura turystyczne, ale tak\u017ce gestorzy bazy hotelowej i gastronomicznej oraz firmy transportowe. Po\u0142\u0105czenie si\u0142 i funduszy utrudnia prawo \u017ale stanowione przez narodowe cia\u0142o ustawodawcze.<\/span><\/div>\n
\u00a0W zgodnej opinii przedstawicieli tych sektor\u00f3w najwi\u0119ksza liczba niekorzystnych uregulowa\u0144 prawnych hamuj\u0105cych rozw\u00f3j gospodarki turystycznej wyst\u0119puje w jurysdykcji podatkowej. I tak, w ustawach o podatku dochodowym od os\u00f3b prawnych i od os\u00f3b fizycznych oraz w ustawie o podatku VAT legislator zawar\u0142 przepisy wykluczaj\u0105ce mo\u017cliwo\u015b\u0107 wliczania w koszty dzia\u0142alno\u015bci przedsi\u0119biorcy turystycznego us\u0142ug hotelarskich i gastronomicznych oraz odliczania podatku VAT zap\u0142aconego za nie. Niekorzystne uregulowania w tym zakresie\u00a0 wywieraj\u0105 odczuwalny wp\u0142yw na stan gospodarki turystycznej wskutek zmniejszenia popytu na us\u0142ugi hotelarskie i gastronomiczne. Tworz\u0105 bariery aktywizacji gospodarczej region\u00f3w i miejscowo\u015bci, tym bardziej, \u017ce rozw\u00f3j dzia\u0142alno\u015bci gastronomicznej i hotelarskiej w spos\u00f3b wydatny sprzyja likwidacji bezrobocia na lokalnych rynkach pracy.<\/span><\/div>\n
\u00a0Niedostateczna wiedza o regu\u0142ach tworzenia\u00a0 produktu oferowanego klientom<\/strong><\/span><\/div>\n
\u00a0W parze z wadami legislacyjnymi id\u0105 te\u017c szkodliwe stereotypy pokutuj\u0105ce od lat w \u015bwiadomo\u015bci spo\u0142ecznej tworz\u0105ce aur\u0119 nieufno\u015bci wok\u00f3\u0142 sektora prywatnego. Niech\u0119\u0107 do zrozumienia sensu dzia\u0142alno\u015bci handlowej prowadzonej przez biura podr\u00f3\u017cy daje o sobie zna\u0107 na przyk\u0142ad przy pr\u00f3bach ustalenia w\u0142a\u015bciwych za\u0142o\u017ce\u0144 wsp\u00f3\u0142pracy z instytucjami, w kt\u00f3rych gestii spoczywa administrowanie atrakcjami turystycznymi. Do takich nale\u017c\u0105 mi\u0119dzy innymi plac\u00f3wki muzealne. Tak\u017ce te najbardziej renomowane. Z regu\u0142y odmawiaj\u0105 one zawierania um\u00f3w prowizyjnych, motywuj\u0105cych firmy do umieszczania ich ofert w katalogach sprzeda\u017cowych i bagatelizuj\u0105 wym\u00f3g ustalania z koniecznym wyprzedzeniem cen bilet\u00f3w. Co wi\u0119cej, zdarza si\u0119, \u017ce nieskrywany sprzeciw budzi perspektywa ewentualnego zwi\u0119kszenia frekwencji w administrowanych plac\u00f3wkach, t\u0142umaczona obaw\u0105 o stan ekspozycji, kt\u00f3rej rzekomo zagra\u017ca obecno\u015b\u0107 grup turyst\u00f3w. Z kolei brak w\u015br\u00f3d pracownik\u00f3w instytucji publicznych odpowiadaj\u0105cych za tworzenie atrakcji turystycznych, wiedzy na temat\u00a0 regu\u0142 tworzenia\u00a0 finalnego produktu oferowanego klientom prowadzi do pope\u0142niania trudnych do naprawienia zasadniczych\u00a0 b\u0142\u0119d\u00f3w marketingowych.\u00a0 Nale\u017cy do nich na przyk\u0142ad nagminna praktyka nadawania udanym propozycjom wystawienniczym nietrafionych nazw, nie pobudzaj\u0105cych wyobra\u017ani, trudnych do zapami\u0119tania i niejednokrotnie niemo\u017cliwych do sensownego przet\u0142umaczenia na j\u0119zyk obcy.<\/span><\/div>\n
\u00a0Mno\u017cy\u0107 mo\u017cna przyk\u0142ady niezrozumienia logiki zwi\u0105zku, jaki istnieje pomi\u0119dzy dzia\u0142aniami promuj\u0105cymi wizerunek miast, gmin i region\u00f3w ze sprzeda\u017c\u0105 produktu turystycznego. Przejawia si\u0119 ono mi\u0119dzy innymi w nieumiej\u0119tnym pos\u0142ugiwaniu si\u0119 narz\u0119dziem marketingowym, jakim jest organizacja podr\u00f3\u017cy studyjnych. Pracownicy instytucji odpowiedzialni za promocj\u0119 organizuj\u0105 je bez porozumienia z biurami podr\u00f3\u017cy. A czasem bez ich wiedzy. Ich udzia\u0142 za\u015b jest niezb\u0119dny, bowiem zgodnie z og\u00f3lnie znan\u0105 definicj\u0105 promocja produktowa powinna wykorzystywa\u0107 najciekawsze elementy promocji wizerunkowej i by\u0107 z ni\u0105 powi\u0105zana. Dobrze sprzedany produkt turystyczny stanowi zamkni\u0119cie cyklu promocyjnego przynosz\u0105cego dochody promowanego regionu lub miasta.<\/span><\/div>\n
Informacja i dezinformacja<\/span><\/strong><\/div>\n
\u00a0Do katalogu niewybaczalnych grzech\u00f3w nale\u017cy lekcewa\u017cenie wagi informacji. W obiegu znajduj\u0105 si\u0119 oficjalne wydawnictwa, kt\u00f3rymi pos\u0142uguj\u0105 si\u0119 s\u0142u\u017cby odpowiadaj\u0105ce za promocj\u0119 regionu, pomimo i\u017c zawarte w nich dane s\u0105 nieaktualne. Bole\u015bnie uderzaj\u0105 w gospodark\u0119 turystyczn\u0105 informacje kre\u015blone przez media wypaczaj\u0105ce realny obraz region\u00f3w. Tak sta\u0142o si\u0119 w przypadku relacji z teren\u00f3w dotkni\u0119tych powodzi\u0105. Sztandarowym przyk\u0142adem by\u0142 przypadek Sandomierza. Widzowie serwis\u00f3w telewizyjnych utrzymywani byli w prze\u015bwiadczeniu, \u017ce miasto znalaz\u0142o si\u0119 pod wod\u0105, podczas gdy turystyczna jego cz\u0119\u015b\u0107 w og\u00f3le nie ucierpia\u0142a. Czy to w celu podniesienia ekspresji i dramatyzmu news\u00f3w, czy to cz\u0119\u015bciowo nie\u015bwiadomie \u2013 do\u015b\u0107, \u017ce wskutek nierzetelno\u015bci przekaz\u00f3w reporterskich Sandomierz, opr\u00f3cz powodzi, prze\u017cy\u0142 tak\u017ce turystyczny krach z przyczyn gremialnie odwo\u0142ywanych rezerwacji i przyjazd\u00f3w wycieczek.\u00a0<\/span><\/div>\n
\u00a0Polska Izba Turystyki zaprasza do debaty nad dobrymi praktykami<\/strong>\u00a0<\/span><\/div>\n
Niesprzyjaj\u0105cy turystyce stan \u015bwiadomo\u015bci spo\u0142ecznej mo\u017cna zmieni\u0107. Nie poprzez nowe zapisy legislacyjne i nakazy prawa, lecz w drodze w\u0142a\u015bciwie prowadzonej edukacji. O jej podj\u0119cie i pomoc w tworzeniu w\u0142a\u015bciwych program\u00f3w kszta\u0142c\u0105cych pracownik\u00f3w administracji pa\u0144stwowej i instytucji samorz\u0105dowych zwr\u00f3cili si\u0119 do Rady POT przedstawiciele Forum Turystyki Przyjazdowej.<\/span><\/div>\n
Wa\u017cnym krokiem ku wskazanemu celowi b\u0119dzie zapowiedziana przez przewodnicz\u0105cego Rady POT, prezesa Polskiej Izby Turystyki Jana Korsaka,\u00a0 zorganizowanie\u00a0 przez PIT wsp\u00f3lnie z Mi\u0119dzynarodowymi Targami Pozna\u0144skimi w czasie pa\u017adziernikowego Tour Salonu, okr\u0105g\u0142ego sto\u0142u po\u015bwi\u0119conego zagadnieniom komercjalizacji produktu turystycznego. Zaproszenie do wzi\u0119cia udzia\u0142u w debacie skierowane zostanie do przedstawicieli sfer biznesu, samorz\u0105du gospodarczego, Ministerstwa Sportu i Turystyki, a tak\u017ce regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, urz\u0119d\u00f3w marsza\u0142kowskich i medi\u00f3w. W trakcie obrad zaprezentowane zostan\u0105 dobre praktyki w dziedzinie umiej\u0119tnego uk\u0142adania wsp\u00f3\u0142pracy pomi\u0119dzy stronami, kt\u00f3re dzi\u0119ki rozumnemu wsp\u00f3\u0142dzia\u0142aniu odnosz\u0105 korzy\u015bci i czerpi\u0105 realne dochody w ramach wa\u017cnej ga\u0142\u0119zi gospodarki narodowej, jak\u0105 jest turystyka.<\/span><\/div>\n
\u00a0Jednocze\u015bnie przedstawiciele przedsi\u0119biorc\u00f3w turystycznych skierowali do cz\u0142onk\u00f3w Rady POT postulat o silniejsze promocyjne wsparcie przez Polsk\u0105 Organizacj\u0119 Turystyczn\u0105 i instytucje, kt\u00f3re reprezentuj\u0105 cz\u0142onkowie Rady, realizowanego obecnie Innowacyjnego Programu Aktywacji Turystyki Przyjazdowej do Polski oraz systemu e-Voucher\u00f3w. Wprowadzony on zosta\u0142 w \u017cycie zgodnie z tre\u015bci\u0105 postanowie\u0144 podpisanej w ubieg\u0142ym roku przez Ministra Spraw Zagranicznych i Prezesa Polskiej Izby Turystyki deklaracji wsp\u00f3\u0142pracy. Deklaracja ta daje pozytywny impuls dla wzrostu liczby przyjazd\u00f3w turystycznych do Polski, a przede wszystkim do zwi\u0119kszenia liczby rosyjskich, bia\u0142oruskich i ukrai\u0144skich\u00a0 turyst\u00f3w odwiedzaj\u0105cych nasz kraj, kt\u00f3ra spad\u0142a drastycznie po wej\u015bciu Polski do strefy Schengen.<\/span><\/div>\n
\u00a0Podsumowuj\u0105c pierwsze spotkanie Rady POT z reprezentuj\u0105cymi sfer\u0119 biznesu turystycznego przedsi\u0119biorcami, Jan Korsak podkre\u015bli\u0142, \u017ce wnioski ze\u0144 p\u0142yn\u0105ce pos\u0142u\u017c\u0105 pragmatyce planowania pracy i realizacji zada\u0144 narodowej organizacji turystyki, a wsp\u00f3\u0142praca i bie\u017c\u0105ce kontakty pomi\u0119dzy Rad\u0105 POT i dzia\u0142aj\u0105cymi w obszarze gospodarki turystycznej przedstawicielami przedsi\u0119biorstw b\u0119d\u0105 kontynuowane.<\/span><\/div>\n
Zesp\u00f3\u0142 ds. przegl\u0105du i analizy przepis\u00f3w \u017ale s\u0142u\u017c\u0105cych gospodarce turystycznej<\/span><\/strong><\/div>\n
\u00a0Zebrani na sierpniowym posiedzeniu Rady POT podj\u0119li decyzj\u0119 o utworzeniu zespo\u0142u nawi\u0105zuj\u0105cego istot\u0105 zada\u0144 do parlamentarnej Komisji Nadzwyczajnej \u201ePrzyjazne Pa\u0144stwo\u201d, powo\u0142anej do spraw zwi\u0105zanych z ograniczaniem biurokracji. Zadaniem os\u00f3b, kt\u00f3re wyra\u017c\u0105 gotowo\u015b\u0107 uczestniczenia w jej pracach, b\u0119dzie zgromadzenie i udokumentowanie przyk\u0142ad\u00f3w cz\u0119sto nawzajem wykluczaj\u0105cych si\u0119 przepis\u00f3w polskiego prawodawstwa, \u017ale s\u0142u\u017c\u0105cych rozwojowi dzia\u0142alno\u015bci gospodarczej w sferze turystyki. Dane poparte wynikami metodycznych analiz ekonomicznych, b\u0119d\u0105 mog\u0142y zosta\u0107 przed\u0142o\u017cone z wnioskiem o poprawienie wadliwych zapis\u00f3w prawnych – wybranym gremiom parlamentarnym i przedstawicielom administracji, posiadaj\u0105cym wp\u0142yw na kszta\u0142t\u00a0 plan\u00f3w rozwoju ekonomicznego kraju. Skuteczno\u015b\u0107 tej formy podj\u0119tego dzia\u0142ania i prowadzonego\u00a0 dialogu \u00a0znalaz\u0142a potwierdzenie. W ubieg\u0142ym roku bran\u017cy turystycznej uda\u0142o si\u0119 wsp\u00f3lnie z Ministerstwem Sportu i Turystyki, odwo\u0142uj\u0105c si\u0119 do rzeczowych argument\u00f3w, przekona\u0107 Ministerstwo Finans\u00f3w do wstrzymania zapowiadanego podniesienia stawki\u00a0 podatku VAT na us\u0142ugi gastronomiczne. Do podwy\u017cki dzi\u0119ki prowadzonym rozmowom nie dosz\u0142o.<\/span><\/div>\n
Przewodnicz\u0105cym zespo\u0142u przy Radzie POT, wybrany zosta\u0142 jednomy\u015blnie, pomys\u0142odawca jego utworzenia S\u0142awomir Wr\u00f3blewski. <\/strong><\/span><\/div>\n

Rada POT prosi przedsi\u0119biorc\u00f3w oraz wszystkich zainteresowanych problemem Czytelnik\u00f3w Aktualno\u015bci Turystycznych, o zg\u0142aszanie dostrze\u017conych wad prawnych do Biura Administracyjno-Organizacyjnego POT (urszula.jasinska@pot.gov.pl<\/font><\/b><\/a> Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamuj\u0105cymi. W przegl\u0105darce musi by\u0107 w\u0142\u0105czona obs\u0142uga JavaScript, \u017ceby go zobaczy\u0107.
\n