<\/p>\n W nat\u0142oku rachunk\u00f3w cz\u0119sto zdarza si\u0119, \u017ce niekt\u00f3re zostan\u0105 pomini\u0119te. Jest jednak jeden, kt\u00f3rego op\u0142acenie powinno by\u0107 dla firmy priorytetem. Na fakturze tej widnieje nale\u017cno\u015b\u0107 za domen\u0119.<\/p>\n <\/strong><\/font><\/font><\/p>\n Dla firm dzia\u0142aj\u0105cych w bran\u017cy turystycznej obecno\u015b\u0107 w Internecie jest niezmiernie wa\u017cna. Dlatego trudno przeceni\u0107 warto\u015b\u0107 jak\u0105 stanowi adres WWW prowadz\u0105cy do firmowej witryny. Cz\u0119sto pomija si\u0119 fakt, \u017ce osoba rejestruj\u0105ca domen\u0119 staje si\u0119 jej Abonentem, a nie w\u0142a\u015bcicielem. Nale\u017cy wi\u0119c pami\u0119ta\u0107 o terminowym op\u0142acaniu us\u0142ugi, gdy\u017c nie wniesienie op\u0142aty mo\u017ce oznacza\u0107 rezygnacj\u0119 z ch\u0119ci dalszego jej posiadania, a w konsekwencji utrat\u0119 wypromowanego adresu.<\/font><\/font><\/p>\n Jakie s\u0105 skutki?<\/b><\/font><\/font><\/p>\n Pierwszym i bardzo dotkliwym przejawem zaniedbania jest niewy\u015bwietlanie si\u0119 firmowej strony po wpisaniu adresu WWW w pasek przegl\u0105darki internetowej. Utrudnienie potencjalnym klientom po\u0142\u0105czenia z firm\u0105 za pomoc\u0105 strony WWW natychmiast odbije si\u0119 na dochodach przedsi\u0119biorstwa. Zaczn\u0105 oni szuka\u0107 interesuj\u0105cej propozycji u konkurencji. Tak\u017ce dobra opinia, na kt\u00f3r\u0105 pracowano latami, w kr\u00f3tkim czasie mo\u017ce ulec zachwianiu. Bior\u0105c pod uwag\u0119 liczne informacje o firmach, kt\u00f3re w ostatnim czasie by\u0142y zmuszone zako\u0144czy\u0107 dzia\u0142alno\u015b\u0107, nie dziwi pewna ostro\u017cno\u015b\u0107 i doza nieufno\u015bci, z jak\u0105 klienci podchodz\u0105 do bran\u017cy turystycznej. O ile kr\u00f3tka nieobecno\u015b\u0107 witryny mo\u017ce by\u0107 spowodowana np. pracami konserwacyjnymi, o tyle d\u0142u\u017csza mo\u017ce budzi\u0107 w\u0105tpliwo\u015bci, co do tego czy firma nadal funkcjonuje.<\/font><\/font><\/p>\n Problemem z pewno\u015bci\u0105 b\u0119dzie tak\u017ce, niedzia\u0142anie firmowej skrzynki e-mail stworzonej w oparciu o nieop\u0142acon\u0105 domen\u0119. Odbije si\u0119 to w g\u0142\u00f3wnej mierze na klientach i kontrahentach. Mo\u017cliwo\u015b\u0107 kontaktu zostaje w ten spos\u00f3b znacznie uszczuplona. Zdenerwowanie u Klient\u00f3w mo\u017ce budzi\u0107 konieczno\u015b\u0107 szukania np. numeru telefonu, kt\u00f3ry dotychczas by\u0142 \u0142atwo dost\u0119pny w zak\u0142adce \u201eKontakty\u201d na stronie WWW. Jednocze\u015bnie zwi\u0119kszona liczba pr\u00f3b kontaktu drog\u0105 telefoniczn\u0105 mo\u017ce skutecznie sparali\u017cowa\u0107 \u0142\u0105cze.<\/font><\/font><\/p>\n Po tym, jak adres wraca do puli wolnych domen, mo\u017ce zosta\u0107 ponownie zarejestrowany wg zasady: \u201eKto pierwszy – ten lepszy\u201d. Dzi\u0119ki temu, \u017ce jest on ju\u017c wypromowany staje si\u0119 tym samym atrakcyjny dla firm konkurencyjnych i domainer\u00f3w, przechwytuj\u0105cych \u201espadaj\u0105ce\u201d domeny i odsprzedaj\u0105cych je z zyskiem.<\/font><\/font><\/p>\n Czy jest ju\u017c za p\u00f3\u017ano?<\/b><\/font><\/font><\/p>\n Na szcz\u0119\u015bcie dla Abonent\u00f3w, cz\u0119sto okazuje si\u0119, \u017ce b\u0142\u0105d mo\u017cna naprawi\u0107<\/span><\/font><\/font>. Wszystkie adresy WWW po zako\u0144czeniu okresu abonamentowego podlegaj\u0105 okre\u015blonemu okresowi ochronnemu, w trakcie kt\u00f3rego nie wracaj\u0105 jeszcze do puli wolnych domen. W<\/span><\/span><\/font><\/font> tym czasie wy\u0142\u0105czne prawo do rejestracji adresu ma dotychczasowy Abonent. Dla domeny polskiej okres ten wynosi 15 dni, natomiast dla globalnej 30. Z kolei adresy z ko\u0144c\u00f3wk\u0105 eu. s\u0105 dost\u0119pne do ponownej rejestracji wraz z nastaniem ostatniego dnia miesi\u0105ca, w kt\u00f3rym wygasa\u0142a. Je\u017celi w tym czasie przedsi\u0119biorstwo zorientuje si\u0119, \u017ce jego domena jest zagro\u017cona, powinno niezw\u0142ocznie przekaza\u0107 odpowiedni\u0105 kwot\u0119 na konto rejestratora i przes\u0142a\u0107 dow\u00f3d wp\u0142aty, na podstawie kt\u00f3rego dokonywane jest przed\u0142u\u017cenie. <\/span><\/font><\/font><\/p>\n Je\u017celi w okresie kwarantanny przedsi\u0119biorstwo nie podj\u0119\u0142o \u017cadnych dzia\u0142a\u0144 zmierzaj\u0105cych do odzyskania domeny, zostaje ona udost\u0119pniona do ponownej rejestracji. Jej odzyskanie nie jest ju\u017c wtedy takie proste. Nie istnieje \u017cadne prawo, kt\u00f3re stwierdza\u0142oby, \u017ce dany adres nale\u017cy do konkretnego podmiotu, nawet je\u017celi by\u0142 on kiedy\u015b jego Abonentem.<\/font><\/font><\/p>\n Jak zapobiega\u0107?<\/b><\/font><\/font><\/p>\n Wybieraj\u0105c us\u0142ugodawc\u0119 warto sprawdzi\u0107, czy przypomina on o zbli\u017caj\u0105cym si\u0119 ko\u0144cu okresu abonamentowego. Cz\u0119sto jest to pomijane, jednak takie rozwi\u0105zanie nie do\u015b\u0107, \u017ce jest bardzo wygodne, to jednocze\u015bnie zwi\u0119ksza bezpiecze\u0144stwo posiadanej us\u0142ugi. Takie przypomnienia kilkukrotnie przed wyznaczonym terminem przysy\u0142a np. serwis nazwa.pl. Jego Klienci otrzymuj\u0105 trzykrotn\u0105 informacj\u0119 na: 50, 28 i 7 dni przed ko\u0144cem okresu abonamentowego. Nast\u0119pny e-mail, otrzymywany w dniu wyga\u015bni\u0119cia domeny, informuje o tym fakcie. Nieodpowiedzialne jest jednak czekanie do ostatniej chwili z zap\u0142at\u0105, gdy\u017c niekt\u00f3re formy p\u0142atno\u015bci wymagaj\u0105 czasu, kt\u00f3ry jest potrzebny dla wp\u0142yni\u0119cia \u015brodk\u00f3w na konto registrara.<\/font><\/font><\/p>\n Je\u017celi firmie zale\u017cy na tym, aby pozby\u0107 si\u0119 stresu zwi\u0105zanego z ryzykiem nieuregulowania nale\u017cno\u015bci za domen\u0119, warto op\u0142aci\u0107 j\u0105 ju\u017c na przysz\u0142e okresy rozliczeniowe. To jednak, na jaki okres mo\u017cna si\u0119 zabezpieczy\u0107, zale\u017cy od typu posiadanej domeny. Dla domeny globalnej, np. .com lub .net jest to 10 lat. Z kolei w przypadku domeny .eu nie ma \u017cadnych ogranicze\u0144. Polskie rozszerzenia mo\u017cna przed\u0142u\u017cy\u0107 tylko na rok. Nie czekaj\u0105c do ostatniej chwili warto wcze\u015bniej dokona\u0107 przed\u0142u\u017cenia. Przyk\u0142adowo adres zwie\u0144czony rozszerzeniem .pl ju\u017c 21 dni po rejestracji mo\u017ce zosta\u0107 op\u0142acony na kolejny rok u\u017cytkowania. Takie rozwi\u0105zanie jest korzystne zw\u0142aszcza dla firm, kt\u00f3re zarejestrowa\u0142y pakiet domen w tym samym czasie. Chc\u0105c unikn\u0105\u0107 jednorazowego wydatku zwi\u0105zanego z op\u0142aceniem wszystkich posiadanych adres\u00f3w, mo\u017cna roz\u0142o\u017cy\u0107 op\u0142aty w czasie lub ponie\u015b\u0107 najwi\u0119ksz\u0105 cze\u015b\u0107 wydatk\u00f3w w najbardziej dochodowym okresie.<\/font><\/font><\/p>\n Dobrze jest tak\u017ce wyznaczy\u0107 pracownika odpowiedzialnego za sprawowanie nadzoru nad prawid\u0142owym funkcjonowaniem firmowego serwisu WWW. Do jego zada\u0144 nale\u017cy m.in.: aktualizowanie tre\u015bci zamieszczonych na witrynie, zarz\u0105dzanie Panelem Klienta oraz regulowanie nale\u017cno\u015bci za us\u0142ugi (domeny, hosting oraz strony WWW).<\/font><\/font><\/p>\n Domena stanowi, jeden z najistotniejszych element\u00f3w identyfikacji firmy przez klient\u00f3w. Powinno wi\u0119c si\u0119 dba\u0107 o jej terminowe op\u0142acanie, gdy\u017c jego utrata w wyniku zaniedbania, mo\u017ce przysporzy\u0107 przedsi\u0119biorstwu wielu problem\u00f3w. Kroki podj\u0119te odpowiednio wcze\u015bnie uchroni\u0105 przed niepotrzebna strat\u0105 czasu, pieni\u0119dzy i nerw\u00f3w.<\/font><\/font><\/p>\n Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt (serwis nazwa.pl)<\/font><\/font><\/font><\/p>\n Kilka s\u0142\u00f3w o:<\/b><\/font><\/font> NetArt istnieje od 1997 roku zapewniaj\u0105c kompleksow\u0105 obs\u0142ug\u0119 Klient\u00f3w w zakresie rejestracji oraz po\u015brednictwa sprzeda\u017cy domen internetowych, hostingu, a tak\u017ce tworzenia Stron WWW. Liczba 500 tys. obs\u0142ugiwanych domen daje firmie NetArt niekwestionowan\u0105 pozycj\u0119 lidera polskiego rynku rejestracji domen i us\u0142ug hostingowych. Przek\u0142ada si\u0119 to na oko\u0142o 30 % udzia\u0142 w rynku komercyjnych us\u0142ug internetowych w Polsce i ponad 300 tys. obs\u0142ugiwanych Klient\u00f3w. Najwy\u017csza jako\u015b\u0107 obs\u0142ugi klienta potwierdzona zosta\u0142a nadaniem NetArt God\u0142a \u201eFirma Przyjazna Klientowi\u201d.<\/p>\n \u0179r\u00f3d\u0142o: PR<\/span><\/font><\/font><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Dla firm dzia\u0142aj\u0105cych w bran\u017cy turystycznej obecno\u015b\u0107 w Internecie jest niezmiernie wa\u017cna. Dlatego trudno przeceni\u0107 warto\u015b\u0107 jak\u0105 stanowi adres WWW prowadz\u0105cy do firmowej witryny. Cz\u0119sto pomija si\u0119 fakt, \u017ce osoba rejestruj\u0105ca domen\u0119 staje si\u0119 jej Abonentem, a nie w\u0142a\u015bcicielem. Nale\u017cy wi\u0119c pami\u0119ta\u0107 o terminowym op\u0142acaniu us\u0142ugi, gdy\u017c nie wniesienie op\u0142aty mo\u017ce oznacza\u0107 rezygnacj\u0119 z ch\u0119ci dalszego jej posiadania, a w konsekwencji utrat\u0119 wypromowanego adresu.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_eb_attr":"","footnotes":""},"categories":[1],"tags":[206,262,1113,142,27],"slowa":[],"typ":[],"class_list":["post-1518","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-informacje-rozne","tag-biura-podrozy","tag-branza-turystyczna","tag-netart","tag-poradnik","tag-turystyka"],"yoast_head":"\n