Od 2005 roku podr\u00f3\u017cuj\u0105cy po Europie konsumenci w razie problem\u00f3w mog\u0105 liczy\u0107 na pomoc Europejskiego Centrum Konsumenckiego. W przypadku op\u00f3\u017anie\u0144 \u015brodka lokomocji, uszkodzenia lub zagubienia baga\u017cu w podr\u00f3\u017cy transgranicznej eksperci ECK pomagaj\u0105 dochodzi\u0107 roszcze\u0144 poszkodowanym pasa\u017cerom. O tym przypominamy przy okazji wej\u015bcia w\u00a0\u017cycie nowego rozporz\u0105dzenia \u201ekolejowego\u201d.<\/b><\/font><\/font><\/p>\n Do ECK wp\u0142yn\u0119\u0142a skarga konsumenta, kt\u00f3ry w grudniu ubieg\u0142ego roku z powodu op\u00f3\u017anienia poci\u0105gu o\u00a0ponad 4 godziny straci\u0142 dalsze po\u0142\u0105czenie lotnicze do stolicy jednego z kraj\u00f3w europejskich. Konsument by\u0142 zmuszony do zmiany rezerwacji na nast\u0119pny dzie\u0144 i nocowania w hotelu. Koszt zakupu nowych bilet\u00f3w lotniczych i noclegu wyni\u00f3s\u0142 prawie 1200 Euro. Z\u0142o\u017cenie pisemnej reklamacji do przewo\u017anika kolejowego nie przynios\u0142o oczekiwanych rezultat\u00f3w. Po prawie czterech miesi\u0105cach bezowocnego oczekiwania poszkodowany zwr\u00f3ci\u0142 si\u0119 o pomoc do sieci ECK. W drodze interwencji u\u00a0przewo\u017anika Centrum ustali\u0142o, \u017ce dosz\u0142o do naruszenia praw konsumenta. <\/font><\/font>W wyniku dalszych konsultacji i dzia\u0142a\u0144 ECK, przewo\u017anik kolejowy przychyli\u0142 si\u0119 do roszcze\u0144 konsumenta i\u00a0wyp\u0142aci\u0142 odszkodowanie<\/b><\/font><\/font> w wysoko\u015bci 1100 Euro.<\/font><\/font> \u017c\u0105da\u0107<\/font><\/font> zwrotu warto\u015bci niezrealizowanego biletu<\/b><\/font><\/font> (z zapewnieniem powrotu do miejsca wyjazdu, je\u017celi po\u0142\u0105czenie by\u0142o z przesiadkami), <\/font><\/font><\/p>\n<\/li>\n kontynuowa\u0107 lub zmieni\u0107 tras\u0119<\/b><\/font><\/font> podr\u00f3\u017cy w por\u00f3wnywalnych warunkach <\/font><\/font>w najbli\u017cszym dost\u0119pnym terminie<\/b><\/font><\/font> lub <\/font><\/font>w p\u00f3\u017aniejszym terminie<\/b><\/font><\/font> dogodnym dla pasa\u017cera. <\/font><\/font><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n Je\u017celi pasa\u017cer zdecyduje si\u0119 kontynuowa\u0107 podr\u00f3\u017c, przys\u0142uguje mu ponadto <\/font><\/font>dodatkowe odszkodowanie<\/b><\/font><\/font>, uzale\u017cnione od warto\u015bci niezrealizowanego biletu. W przypadku op\u00f3\u017anienia wynosz\u0105cego:<\/font><\/font><\/p>\n od 60 do 119 min<\/b><\/font><\/font> \u2013 pasa\u017cerowi przys\u0142uguje odszkodowanie w wysoko\u015bci <\/font><\/font>25%<\/b><\/font><\/font> ceny biletu, <\/font><\/font><\/p>\n<\/li>\n ponad 120 min<\/b><\/font><\/font> \u2013 odszkodowanie w wysoko\u015bci <\/font><\/font>50%<\/b><\/font><\/font> ceny biletu. <\/font><\/font><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n Przedsi\u0119biorstwa kolejowe mog\u0105 wprowadza\u0107 <\/font><\/font>pr\u00f3g minimalny, poni\u017cej kt\u00f3rego odszkodowanie nie b\u0119dzie wyp\u0142acane, jednak w\u00a0wysoko\u015bci nie wy\u017cszej ni\u017c 4 EUR<\/b><\/font><\/font>. Przewo\u017anik odpowiada ponadto ze uzasadnione szkody, jakie poni\u00f3s\u0142 pasa\u017cer w wyniku op\u00f3\u017anienia lub odwo\u0142ania po\u0142\u0105czenia, tj. je\u015bli w skutek niedotrzymania rozk\u0142adu jazdy pasa\u017cer nie mo\u017ce kontynuowa\u0107 podr\u00f3\u017cy tego samego dnia. Aby z\u0142o\u017cy\u0107 reklamacj\u0119 poszkodowany powinien mie\u0107 na bilecie stosowne po\u015bwiadczenie upowa\u017cnionego pracownika danej stacji lub dworca. Niezale\u017cnie od powy\u017cszych zasad, w przypadku op\u00f3\u017anienia powy\u017cej 60 min, przewo\u017anik ma obowi\u0105zek zapewnienia oczekuj\u0105cym pasa\u017cerom odpowiedniej opieki w postaci bezp\u0142atnych:<\/font><\/font><\/p>\n posi\u0142ku i napoju stosownie do czasu oczekiwania,<\/font><\/font><\/p>\n<\/li>\n zakwaterowania oraz transportu mi\u0119dzy stacj\u0105 a kwaterunkiem (oczekuj\u0105c d\u0142u\u017cej ni\u017c 1 noc),<\/font><\/font><\/p>\n<\/li>\n transportu z poci\u0105gu do stacji kolejowej, miejsca odjazdu zast\u0119pczego transportu lub miejsca przeznaczenia \u2013 w przypadku unieruchomienia poci\u0105gu w trasie.<\/font><\/font><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n Rozporz\u0105dzenie okre\u015bla te\u017c przepisy dotycz\u0105ce <\/font><\/font>odpowiedzialno\u015bci przewo\u017anika za uszkodzenie, op\u00f3\u017anienie lub utrat\u0119 baga\u017cu. <\/b><\/font><\/font>Co do zasady, przepisy stanowi\u0105, \u017ce podczas podr\u00f3\u017cy poci\u0105giem nadz\u00f3r nad baga\u017cem sprawuje pasa\u017cer. Przewo\u017anik odpowiada za uszkodzenie lub utrat\u0119 baga\u017cu, tylko wtedy gdy szkoda wynik\u0142a z jego winy. <\/font><\/font><\/p>\n Warto podkre\u015bli\u0107, \u017ce nowa regulacja zawiera r\u00f3wnie\u017c przepisy chroni\u0105ce <\/font><\/font>niepe\u0142nosprawnych pasa\u017cer\u00f3w <\/b><\/font><\/font>i zgodnie z nimi: <\/font><\/font><\/p>\n przewo\u017anicy nie b\u0119d\u0105 mogli odm\u00f3wi\u0107 osobie niepe\u0142nosprawnej sprzeda\u017cy biletu ani wymusza\u0107 na niej konieczno\u015bci podr\u00f3\u017cowania z osob\u0105 towarzysz\u0105c\u0105, chyba \u017ce jest to absolutnie konieczne (zgodnie z zasadami dost\u0119pu do us\u0142ug przewozowych opracowywanych wsp\u00f3lnie z organizacjami reprezentuj\u0105cymi niepe\u0142nosprawnych),<\/font><\/font><\/p>\n<\/li>\n bilety maj\u0105 by\u0107 sprzedawane bez \u017cadnych dodatkowych op\u0142at,<\/font><\/font><\/p>\n<\/li>\n osobom niepe\u0142nosprawnym ma by\u0107 zapewniona pomoc na stacjach kolejowych i w poci\u0105gu, (np. przy wsiadaniu i wysiadania z poci\u0105gu). <\/font><\/font><\/p>\n<\/li>\n<\/ul>\n W konsekwencji wej\u015bcia w \u017cycie Rozporz\u0105dzenie 1371\/2007 przedsi\u0119biorcy kolejowi s\u0105 zobowi\u0105zani do <\/font><\/font>stworzenia odpowiedniego systemu sk\u0142adania skarg i reklamacji, a tak\u017ce sporz\u0105dzania sprawozda\u0144 z ilo\u015bci skarg, ich rozpatrywania i \u015brodk\u00f3w podj\u0119tych w celu zaradzenia powtarzaj\u0105cym si\u0119 problemom<\/b><\/font><\/font>. Zgodnie z tre\u015bci\u0105 rozporz\u0105dzenia pasa\u017cerowie mog\u0105 z\u0142o\u017cy\u0107 skarg\u0119 do przedsi\u0119biorstwa kolejowego \u015bwiadcz\u0105cego dan\u0105 us\u0142ug\u0119 lub odpowiedniego sprzedawcy bilet\u00f3w. Adresat ma 20 dni na odpowied\u017a z uzasadnieniem. W usprawiedliwionych przypadkach informuje pasa\u017cera o terminie (do 3 miesi\u0119cy od z\u0142o\u017cenia skargi), w jakim konsument mo\u017cne spodziewa\u0107 si\u0119 odpowiedzi.<\/font><\/font><\/p>\n Rozporz\u0105dzenie pozwala na op\u00f3\u017anienie wej\u015bcia w \u017cycie niekt\u00f3rych przepis\u00f3w i\u00a0r\u00f3\u017cne pa\u0144stwa cz\u0142onkowskie UE w r\u00f3\u017cny spos\u00f3b skorzysta\u0142y z tych mo\u017cliwo\u015bci.<\/b><\/font><\/font> Zgodnie z komunikatem Rady Ministr\u00f3w z dn. 24 listopada br. W zwi\u0105zku z licznymi pracami modernizacyjnymi polskich linii kolejowych, Polska podj\u0119\u0142a decyzj\u0119 o skorzystaniu z mo\u017cliwo\u015bci czasowego zwolnienia z\u00a0respektowania przepis\u00f3w przez \u201ekrajowe kolejowe po\u0142\u0105czenia pasa\u017cerskie oraz po\u0142\u0105czenia ze stacjami poza terytorium UE\u201d. Ustawa, kt\u00f3r\u0105 uchwali\u0142 sejm, zawieraj\u0105ca mi\u0119dzy innymi wspomniane przepisy op\u00f3\u017aniaj\u0105ce, zosta\u0142a odes\u0142ana przez Prezydenta do Trybuna\u0142u Konstytucyjnego. Decyzja Trybuna\u0142u Konstytucyjnego w sprawie zakwestionowanych przepis\u00f3w ma by\u0107 og\u0142oszona 3 grudnia. <\/font><\/font><\/p>\n Niezale\u017cnie od tej decyzji, w oficjalnych informacjach przekazywanych przez przedstawicieli PKP InterCity przewo\u017anik ten wprowadzi\u0142 ju\u017c system odszkodowa\u0144 dla pasa\u017cer\u00f3w w przypadku op\u00f3\u017anie\u0144 poci\u0105g\u00f3w w postaci bon\u00f3w uprawniaj\u0105cych do zni\u017cki na inne po\u0142\u0105czenia. <\/font><\/font><\/p>\n Wszystkich konsument\u00f3w podr\u00f3\u017cuj\u0105cych kolej\u0105 po Europie zach\u0119camy do kontaktu z\u00a0Europejskim Centrum Konsumenckim. W razie problem\u00f3w z dochodzeniem swoich praw pomocy i informacji udziel\u0105 eksperci ECK Polska pod tel. 22 \/ 55 60 118 lub <\/b><\/font><\/font>info@konsument.gov.pl<\/b><\/font><\/font><\/a><\/u><\/font>.<\/b><\/font><\/font> http:\/\/eur-lex.europa.eu\/LexUriServ\/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:315:0014:0041:PL:PDF<\/i><\/font><\/font><\/a><\/u><\/font> <\/i><\/font><\/font><\/p>\n Komunikat Centrum Informacyjnego Rady Ministr\u00f3w z dn. 24.11.2009: <\/i><\/font><\/font>http:\/\/www.kprm.gov.pl\/s.php?doc=2066<\/i><\/font><\/font><\/a><\/u><\/font> <\/i><\/font><\/font><\/p>\n <\/p>\n Od 2005 roku podr\u00f3\u017cuj\u0105cy po Europie konsumenci w razie problem\u00f3w mog\u0105 liczy\u0107 na pomoc Europejskiego Centrum Konsumenckiego. W przypadku op\u00f3\u017anie\u0144 \u015brodka lokomocji, uszkodzenia lub zagubienia baga\u017cu w podr\u00f3\u017cy transgranicznej eksperci ECK pomagaj\u0105 dochodzi\u0107 roszcze\u0144 poszkodowanym pasa\u017cerom. O tym przypominamy przy okazji wej\u015bcia w\u00a0\u017cycie nowego rozporz\u0105dzenia “kolejowego”.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_eb_attr":"","footnotes":""},"categories":[14,3],"tags":[1261,104,65,297,175],"slowa":[],"typ":[],"class_list":["post-1337","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-poradniki-dla-turysty","category-wydarzenia-aktualnosci-turystyczne","tag-europejskie-centrum-konsumenckie","tag-hotel","tag-hotele","tag-raport","tag-raporty"],"yoast_head":"\n
ECK Polska przypomina, \u017ce 3 grudnia br. wchodzi w \u017cycie <\/font><\/font>Rozporz\u0105dzenie 1371\/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotycz\u0105ce praw i obowi\u0105zk\u00f3w pasa\u017cer\u00f3w w ruchu kolejowym. <\/b><\/font><\/font>W\u015br\u00f3d nowych rozwi\u0105za\u0144, najistotniejsze dla konsument\u00f3w dotycz\u0105 ochrony ich praw w przypadku op\u00f3\u017anie\u0144 poci\u0105g\u00f3w. I tak, w sytuacji przewidywanego <\/font><\/font>ponad 60-cio minutowego op\u00f3\u017anienia poci\u0105gu <\/b><\/font><\/font>pasa\u017cer b\u0119dzie m\u00f3g\u0142 wybra\u0107 jedn\u0105 z trzech mo\u017cliwo\u015bci:<\/font><\/font><\/p>\n\n
\n
\n
\n
<\/font><\/font>
Pe\u0142n\u0105 tre\u015b\u0107 Rozporz\u0105dzenia 1371\/2007 mo\u017cna znale\u017a\u0107 pod adresem:<\/i><\/font><\/font><\/p>\nKlasyfikacja obiekt\u00f3w hotelowych w UE – Raport sieci ECC-Net<\/a><\/h3>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"