3 listopada w Oslo, unijna komisarz ds. ochrony konsument\u00f3w Meglena Kunewa wzi\u0119\u0142a udzia\u0142 w prezentacji nowego raportu dotycz\u0105cego obowi\u0105zkowych op\u0142at pobieranych przez linie lotnicze. Badanie obj\u0119\u0142o 281 lot\u00f3w realizowanych przez 24 wiod\u0105ce europejskie linie lotnicze i 34 g\u0142\u00f3wne porty lotnicze w Europie.<\/p>\n <\/strong>Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Komisj\u0119 Europejsk\u0105 centrom sieci ECC-Net, raport zaprezentowany przez norweskiego rzecznik praw obywatelskich Bj\u00f8rna Erika Thona, jest wynikiem ponad rocznych bada\u0144 prowadzonych pod przewodnictwem Norwegii przez w\u0142adze krajowe 11 pa\u0144stw europejskich. Szczeg\u00f3\u0142owe dochodzenie wykaza\u0142o, \u017ce linie lotnicze cz\u0119sto w\u0142\u0105czaj\u0105 podstawowe koszty prowadzenia swoje dzia\u0142alno\u015bci (koszty obs\u0142ugi, paliwa, op\u0142aty za rezerwacje) w pozycj\u0119, kt\u00f3ra okazuj\u0119 si\u0119 by\u0107 obowi\u0105zkowymi \u201epodatkami i op\u0142atami\u201d. Takie dzia\u0142anie mo\u017ce wprowadza\u0107 w b\u0142\u0105d konsument\u00f3w i fa\u0142szywie ich kusi\u0107 do zakupu pozornie ta\u0144szego biletu. <\/p>\n Oczywiste jest r\u00f3wnie\u017c, \u017ce obecny nadmiar terminologii u\u017cywanej do opisu r\u00f3\u017cnego rodzaju podatk\u00f3w, op\u0142at i nale\u017cno\u015bci (ang. TFCs \u2013 taxes, fees, and charges) sprawia, \u017ce konsumentom jest wyj\u0105tkowo trudno por\u00f3wnywa\u0107 oferty. Szczeg\u00f3lnie trudne jest wydzielenie wysoko\u015bci podatku i op\u0142at lotniskowych, w przypadku gdy konsument nie wykorzysta biletu i chce wyst\u0105pi\u0107 o zwrot poniesionych koszt\u00f3w.<\/p>\n Wyniki przeprowadzonego badania b\u0119d\u0105 wykorzystane w pracach Komisji Europejskiej i bran\u017cy lotniczej nad wprowadzeniem og\u00f3lnobran\u017cowego porozumienia przygotowywanego na nast\u0119pstwie szeroko zakrojonego dochodzenia KE z 2007 r. w sprawie sprzeda\u017cy bilet\u00f3w lotniczych (EU enforcement sweep on airline ticket selling websites<\/i> \u2013 zobacz IP\/09\/783: http:\/\/europa.eu\/rapid\/pressReleasesAction.do?reference=IP\/09\/783&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=en<\/a>). Raport pos\u0142u\u017cy r\u00f3wnie\u017c do przygotowania planu dzia\u0142ania dla sieci 30 krajowych w\u0142adz wykonawczych (sie\u0107 CPC), kt\u00f3rej celem jest rozwi\u0105zanie zdefiniowanych problem\u00f3w w zakresie ochrony konsument\u00f3w.<\/p>\n Wi\u0119cej informacji w j\u0119zyku angielskim na stronie: http:\/\/ec.europa.eu\/consumers\/index_en.htm<\/a><\/p>\n \u0179r\u00f3d\u0142o: <\/b>materia\u0142y prasowe Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsument\u00f3w \u2013 Sprawy Konsumenckie: <\/font>http:\/\/ec.europa.eu\/consumers\/citizen\/my_rights\/air_travel_en.htm<\/font><\/a> <\/font><\/small><\/i><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" 3 listopada w Oslo, unijna komisarz ds. ochrony konsument\u00f3w Meglena Kunewa wzi\u0119\u0142a udzia\u0142 w prezentacji nowego raportu dotycz\u0105cego obowi\u0105zkowych op\u0142at pobieranych przez linie lotnicze. Badanie obj\u0119\u0142o 281 lot\u00f3w realizowanych przez 24 wiod\u0105ce europejskie linie lotnicze i 34 g\u0142\u00f3wne porty lotnicze w Europie.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_eb_attr":"","footnotes":""},"categories":[10,3],"tags":[891,1135,12,909],"slowa":[],"typ":[],"class_list":["post-1134","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-nowosci-ze-swiata-turystyki","category-wydarzenia-aktualnosci-turystyczne","tag-bilety-lotnicze","tag-branza-lotnicza","tag-podroze","tag-samolot"],"yoast_head":"\n