Wyniki badań PAYBACK Opinion Poll
Ponad 60% respondentów spędzi wakacje w gronie rodzinnym. Najpopularniejszymi
kierunkami wyjazdowym są polskie góry i wybrzeże, a koszty związane z urlopem wyniosą 500-
1 000 zł. Przy tym ponad 1/4 Polaków zamierza oszczędzać na wakacjach. Zdecydowana
większość, bo 83%, zorganizuje wyjazd samodzielnie.
Czas na wypoczynek
Pomimo zmiennej pogody, Polacy myślą o planowaniu wakacji. Jak wynika z badań PAYBACK
Opinion Poll większość z nas – bo 72% – zamierza wziąć urlop w okresie letnim. Odsetek ten jest
wyższy w porównaniu z ubiegłym rokiem, gdy wolne w tych miesiącach wzięło 65% respondentów.
Od tygodnia do dwóch – tyle będzie trwał urlop większości (56%) ankietowanych. A około co
czwarty badany pozwoli sobie na jeszcze dłuższy wypoczynek. Zapytani, co zamierzają robić
w trakcie urlopu, ankietowani jednogłośnie przyznali: odpoczywać! Wielu z nas zregeneruje siły
(70%), zwiedzi nowe miejsca (69%) lub po prostu będzie wylegiwać się na słońcu (67%).
Albo w góry, albo nad morze
Zapytani, z kim spędzą wolne dni, ankietowani odpowiadali: z rodziną (62% głosów) albo partnerem
(25%). Czas spędzony z najbliższymi jest z resztą jednym z głównych wyznaczników udanego urlopu
– jak przyznał blisko co piąty badany. Dla tylu samo ankietowanych najważniejsze jest, by odpocząć
od obowiązków domowych. Nieco więcej respondentów – bo 28% – przyznało, że o udanych
wakacjach decyduje to, czy wypoczęli od pracy.
Zdecydowana większość ankietowanych zamierza wyjechać w trakcie urlopu. 71% spędzi go
w Polsce, głównie w górach (39%) albo nad morzem (37%). Z kolei około co piąty ankietowany
planuje wyjazd zagraniczny, a najczęstszym wyborem są kraje basenu Morza Śródziemnego.
Większość z nas zatrzyma się w hotelu (23%) lub w wynajętym domku turystycznym (20%). Zaś
najpopularniejszym środkiem transportu w trakcie wakacji będzie samochód (56%).
Warto zaznaczyć, że preferencje wyjazdowe Polaków nieco się zmieniły – co pokazuje porównanie
zeszłorocznych i tegorocznych wyników badania PAYBACK Opinion Poll. Wakacje w w rodzinnym
gronie, nad morzem były najczęściej wybieraną formą spędzenia urlopu w 2012 r. W tym roku
jeszcze bardziej cenimy towarzystwo członków rodziny (62%), za to nieco bardziej od nadbałtyckich
plaż wolimy polskie góry.
Co czwarty Polak poszuka oszczędności na wakacjach
Większość ankietowanych biorących wolne w okresie wakacyjnym wyda na organizację urlopu
i w jego trakcie tyle samo pieniędzy, co w ubiegłym roku (53% głosów). Tendencja do tego,
aby wakacje nie kosztowały nas więcej, niż 1 000 zł na osobę, utrzymuje się: Według badań
PAYBACK Opinion Poll w 2012 roku taką kwotę zadeklarowało 46% Polaków, a w 2013 – 54%.
Pieniądze na opłacenie wakacji weźmiemy albo z bieżącego budżetu domowego, albo skorzystamy
z oszczędności odłożonych na ten cel.
72% respondentów nie zamierza oszczędzać podczas wakacyjnego wyjazdu. Niemniej jednak niemal
ponad 1/4 Polaków ma swoje sposoby, aby urlop nie nadszarpnął znacząco zawartości portfela.
Najpopularniejsze to: staranne pakowanie bagażu i samodzielne przygotowanie posiłków przed
wyjazdem lub podczas niego.
Wakacje organizujemy sami
1/4 badanych lubi wracać do sprawdzonych miejsc, w których była już wcześniej. Jednak ponad dwa
razy więcej Polaków zamierza odwiedzić nowe miejsce – przy czym o tym, gdzie pojechać, decyduje
nie kierując się ani modą, ani rekomendacją znajomych. Samodzielne planowanie urlopu wydaje się
istotnym trendem, a takie podejście dotyczy nie tylko etapu planowania, ale i organizacji wyjazdu:
83% Polaków zamierza zorganizować urlop, nie korzystając z oferty biura podróży.
Ponad połowa badanych wakacyjny wyjazd zaczyna planować z (dwu)miesięcznym wyprzedzeniem.
Niemniej jednak aż 1/4 ankietowanych rozpoczyna organizację wakacji dopiero tuż przed samym
wyjazdem. Przed urlopem 87% respondentów uda się jeszcze do sklepu, by dokupić niezbędne
rzeczy, głównie akcesoria do opalania (65%), letnie ubrania (61%) i miniakcesoria przydatne
w podróży, np. minikosmetyki (52%).
Urlop – tylko latem?
Ponad 1/3 respondentów nie planuje jednak wakacyjnego wypoczynku. Główną przyczyną jest brak
potrzeby brania urlopu właśnie w tym okresie – co zadeklarowało 45% ankietowanych. 19%
badanych zamierza wziąć wolne – lecz poza sezonem. Dla takiej samej liczby osób powodem jest
brak pieniędzy na organizację urlopu w tym okresie.
PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK metodą ankiety online,
na grupie 556 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat, dobrana została tak, aby odpowiadać
strukturze demograficznej kraju.
PAYBACK Polska
PAYBACK to multipartnerski Program Bonusowy, którego uczestnicy mogą zbierać punkty podczas
zakupów w wielu popularnych sklepach sprzedaży tradycyjnej oraz online. Dzięki specjalnym
promocjom, ofertom oraz kuponom (również elektronicznym) posiadacze kart PAYBACK mogą
szybko i łatwo zwiększyć stan konta punktowego. Zebrane punkty PAYBACK można wymienić na
atrakcyjne nagrody, mile Miles & More lub przekazać na cele charytatywne.
W Polsce Program PAYBACK rozpoczął swoją działalność 16 września 2009 roku. Obecnie
współpracuje z nim ponad 20 firm partnerskich oraz ponad 140 sklepów online. Korzyścią dla
partnerów Programu jest bezpośrednia komunikacja z konsumentami za pomocą platformy
marketingowej PAYBACK oraz pozyskanie lojalnych i zadowolonych klientów. W Polsce aktualnie
liczba aktywnych kart PAYBACK to jedenaście milionów. PAYBACK jest częścią Grupy American
Express.