Pociąg specjalny Piast Śląski prowadzony parowozem TKt48-18 z Jaworzyny Śląskiej i Wrocławia na Paradę Parowozów

W dniu 2 maja 2015 roku w Wolsztynie, już po raz 22-drugi, odbędzie się Parada Parowozów, jedna z największych i najstarszych imprez poświęconych lokomotywą parowym…

Chcąc godnie, i na odpowiednim poziomie uczcić i jednocześnie uświetnić to wydarzenie, Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej oraz Przewozy Regionalne, dla wszystkich tych, którzy kochają parowozy, i dla tych którzy mają to jeszcze przed sobą, przygotowały nie lada wydarzenie!

O godzinie 06:43 z Jaworzyny Śląskiej do Wolsztyna (przez Wrocław Nadodrze, Żmigród, Rawicz i Leszno) wyruszy POCIĄG SPECJALNY „PIAST ŚLĄSKI” – lokomotywa TKt48-18 oraz dwa wagony serii Bmnopux (tzw. piętrusy).

Najserdeczniej zapraszamy wszystkich chętnych do udziału w tym niecodziennym wydarzeniu.

Szczegółowe informacje na naszej stronie:

http://muzeumtechniki.pl/pociag-specjalny-piast-slaski-2-05-2015

Trochę historii naszego jedynego sprawnego na Dolnym Śląsku parowozu:

Lokomotywy tej serii zostały zaprojektowane w 1948 roku przez Centralne Biuro Konstrukcyjne Taboru Kolejowego w Poznaniu. Pierwsze egzemlarze trafiły do produkcji w 1950 roku. Parowozy TKt48 zostały zaprojektowane jako pojazdy o możliwie najszybszym rozruchu z myślą o obsłudze linii podmiejskich w rejonie dużych aglomeracji – m.in [2].

Warszawy, Katowic, Poznania oraz Trójmiasta. Lokomotywa TKt48-18 pochodzi z tzw. pierwszej serii produkowanej w Zakładach Metalowych Im.

Józefa Stalina w Poznaniu (dawniej HCP).

Do dziś zachowały się 34 lokomotywy serii TKt48. Jedynie dwie z nich,

TKt48-191 z Chabówki oraz TKt48-18 z Jaworzyny – wciąż są „pod parą”. Nasz parowóz TKt48-18 pochodzi z tzw. pierwszej serii produkowanej w Zakładach Metalowych Im. Józefa Stalina w Poznaniu (dawniej HCP). W ciągu swojej przeszło 40 letniej służby TKt48-18 stacjonował m.in [2]. w parowozowniach w Warszawie Wschodniej, Tłuszczu, Nasielsku czy Jeleniej Górze. Ostatecznie, w 1994 roku, parowóz trafia do Jaworzyny Śląskiej. Od 2010 roku lokomotywa znajduje się w zbiorach Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. W tym roku, po wieloletniej, intensywnej eksploatacji, parowóz został przeznaczony do remontu. We wrześniu 2013 roku rozpoczął się pierwszy etap prac – dot. podwozia lokomotywy, a w 2014 remont kotła.

Prace prowadzone były przy finansowym udziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.

Więcej informacji na naszej stronie www.muzeumtechniki.pl  oraz stronie naszego parowozu www.tkt48.pl

Dziś po  raz pierwszy po remoncie głównym- wyrusza historycznym pociągiem do Wielkopolski aby godnie reprezentować kolejowy Dolny Śląsk.

ROZKŁAD JAZDY

 

JAWORZYNA ŚLĄSKA 6:43

Wrocław Nadodrze 8:18 / 8:48

Rawicz 9:49 / 10:34

Leszno 11:01 / 11:21

WOLSZTYN 12:23_ _WOLSZTYN 18:20

Leszno 19:29 / 19:51

Rawicz 20:19 /21:02

Wrocław Nadodrze 21:58 / 22:28

Jaworzyna Śląska 00:04

 

PR

No posts found