Nowa tradycja wielkanocna

Kto z nas nie lubi dostawać prezentów? Równie miłe co dawanie, jest ich wręczanie najbliższym. A przecież im więcej ku temu okazji tym lepiej! W Polsce nową tradycją staje się obdarowywanie się upominkami z okazji Wielkanocy. By nie czekać na zimowe prezenty od Mikołaja, garść upominków wiosenną porą serwuje nam Zajączek.

Tradycję tę najprawdopodobniej przejęliśmy od naszych zachodnich sąsiadów. Legenda o Zajączku Wielkanocnym narodziła się na sąsiadujących ze sobą terenach Niemiec i Francji prawdopodobnie około XVII wieku. Następnie została rozpowszechniona w Stanach Zjednoczonych i innych krajach Europy. W Polsce zwyczaj Zajączka był znany i obchodzony na Śląsku i Wielkopolsce, ale dopiero teraz zyskuje na popularności w całym kraju.

Kim jest Zajączek?

Zając Wielkanocny z pozoru wygląda jak zwykły przedstawiciel swojego gatunku. Jedynym wyróżnikiem jest jego nieodłączny atrybut – koszyk wielkanocny. Według legendy przynosi w nim kolorowe jajka, słodycze oraz prezenty dla dzieci, które podrzuca najmłodszym domownikom nocą w wigilię Świąt Wielkanocnych. Upominki ukrywa w różnych miejscach domu i ogrodu, a zadaniem dzieci jest odnalezienie prezentów. Zgodnie ze zwyczajem dopiero po znalezieniu ostatniego z nich, można rozpocząć świąteczne śniadanie wielkanocne.

Nowe typy prezentów

Zwyczaj Zajączka nie tylko upowszechnia się ale i ewaluuje. Kiedyś prezenty (głównie w postaci słodyczy) wręczane były wyłącznie niepełnoletnim członkom rodziny. Obecnie upominki dostają zarówno dzieci jak i dorośli, a słodkości stanowią już przeważnie dodatek do bardziej wartościowego podarku. Zmienił się także sposób dostarczania prezentów. To my, dorośli najczęściej sami wyręczamy Zająca i wybieramy dla najbliższych coś co sprawi im radość. – Z każdym rokiem obserwujemy wzrost zainteresowania zakupami w okresie przedwielkanocnym. Widoczny jest zwłaszcza ruch w sklepach i na aukcjach internetowych, w których klienci szukają oryginalnych i tańszych niż w zwykłych sklepach prezentów. – mówi Grzegorz Mazik-Wietrzyński z internetowego serwisu kurierskiego 4Logis.pl

W przeszłości zając w wielu kulturach był symbolem odradzającej się przyrody, wiosny i płodności. Współcześnie zaczyna być kojarzony również ze szczodrością, pod warunkiem, że przynosi nam wyłącznie trafione prezenty.

 

Źródło: PR

Czy opłaciłeś już domenę?
Dla firm działających w branży turystycznej obecność w Internecie jest niezmiernie ważna. Dlatego trudno...
Moralitet przedświąteczny
Święta Bożego Narodzenia to najpiękniejszy i najbardziej wyczekiwany okres w ciągu 365 dni w roku. To...
Marketing hoteli - teksty stron WWW do poprawki
Wiele hoteli nie postrzega tekstów na stronie WWW, jako sposobu na zwiększenie liczby rezerwacji. Ten...
W drogę bez obaw
Prognoza na lato: wraz ze zbliżaniem się wakacyjnego szczytu wyjazdowego, wzrasta liczba interwencji...