Najnowszy raport o opłatach pobieranych przez linie lotnicze

3 listopada w Oslo, unijna komisarz ds. ochrony konsumentów Meglena Kunewa wzięła udział w prezentacji nowego raportu dotyczącego obowiązkowych opłat pobieranych przez linie lotnicze. Badanie objęło 281 lotów realizowanych przez 24 wiodące europejskie linie lotnicze i 34 główne porty lotnicze w Europie.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Komisję Europejską centrom sieci ECC-Net, raport zaprezentowany przez norweskiego rzecznik praw obywatelskich Bjørna Erika Thona, jest wynikiem ponad rocznych badań prowadzonych pod przewodnictwem Norwegii przez władze krajowe 11 państw europejskich. Szczegółowe dochodzenie wykazało, że linie lotnicze często włączają podstawowe koszty prowadzenia swoje działalności (koszty obsługi, paliwa, opłaty za rezerwacje) w pozycję, która okazuję się być obowiązkowymi „podatkami i opłatami”. Takie działanie może wprowadzać w błąd konsumentów i fałszywie ich kusić do zakupu pozornie tańszego biletu.

Oczywiste jest również, że obecny nadmiar terminologii używanej do opisu różnego rodzaju podatków, opłat i należności (ang. TFCs – taxes, fees, and charges) sprawia, że konsumentom jest wyjątkowo trudno porównywać oferty. Szczególnie trudne jest wydzielenie wysokości podatku i opłat lotniskowych, w przypadku gdy konsument nie wykorzysta biletu i chce wystąpić o zwrot poniesionych kosztów.

Wyniki przeprowadzonego badania będą wykorzystane w pracach Komisji Europejskiej i branży lotniczej nad wprowadzeniem ogólnobranżowego porozumienia przygotowywanego na następstwie szeroko zakrojonego dochodzenia KE z 2007 r. w sprawie sprzedaży biletów lotniczych (EU enforcement sweep on airline ticket selling websites – zobacz IP/09/783: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/783&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=en). Raport posłuży również do przygotowania planu działania dla sieci 30 krajowych władz wykonawczych (sieć CPC), której celem jest rozwiązanie zdefiniowanych problemów w zakresie ochrony konsumentów.

Więcej informacji w języku angielskim na stronie: http://ec.europa.eu/consumers/index_en.htm

Źródło: materiały prasowe Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów – Sprawy Konsumenckie: http://ec.europa.eu/consumers/citizen/my_rights/air_travel_en.htm

Busy do Danii bez tajemnic – odpowiedzi na najczęstsze pytania podróżnych
Podróżowanie busem do Danii staje się coraz bardziej popularne wśród Polaków. Wygoda, dostępność oraz...
Dlaczego warto zwiedzić polskie wybrzeże i nadmorskie miejscowości?
Polskie wybrzeże to prawdziwa perła, pełna urokliwych miejscowości, malowniczych plaż i zabytków o bogatej...
Niezbędne wyposażenie kempingowe podczas podróży kamperem
Podróżowanie kamperem zyskuje na popularności, oferując swobodę i niezależność, które trudno osiągnąć...
Miejsca i hotele na wyjazdy integracyjne
Wybór odpowiedniego miejsca na wyjazd integracyjny jest kluczowym elementem, który może znacząco wpłynąć...
Komfortowy nocleg nad morzem z wyżywieniem: Odkryj uroki Trzęsacza
Wakacje nad morzem to marzenie wielu osób, które pragną oderwać się od codzienności i cieszyć się błogim...
5 Europejskich Destynacji na tani kilkudniowy wyjazd
Podróże po Europie nie muszą być drogie, nawet jeśli planujesz kilkudniową wycieczkę bez długiego urlopu....