Najnowszy raport o opłatach pobieranych przez linie lotnicze

3 listopada w Oslo, unijna komisarz ds. ochrony konsumentów Meglena Kunewa wzięła udział w prezentacji nowego raportu dotyczącego obowiązkowych opłat pobieranych przez linie lotnicze. Badanie objęło 281 lotów realizowanych przez 24 wiodące europejskie linie lotnicze i 34 główne porty lotnicze w Europie.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Komisję Europejską centrom sieci ECC-Net, raport zaprezentowany przez norweskiego rzecznik praw obywatelskich Bjørna Erika Thona, jest wynikiem ponad rocznych badań prowadzonych pod przewodnictwem Norwegii przez władze krajowe 11 państw europejskich. Szczegółowe dochodzenie wykazało, że linie lotnicze często włączają podstawowe koszty prowadzenia swoje działalności (koszty obsługi, paliwa, opłaty za rezerwacje) w pozycję, która okazuję się być obowiązkowymi „podatkami i opłatami”. Takie działanie może wprowadzać w błąd konsumentów i fałszywie ich kusić do zakupu pozornie tańszego biletu.

Oczywiste jest również, że obecny nadmiar terminologii używanej do opisu różnego rodzaju podatków, opłat i należności (ang. TFCs – taxes, fees, and charges) sprawia, że konsumentom jest wyjątkowo trudno porównywać oferty. Szczególnie trudne jest wydzielenie wysokości podatku i opłat lotniskowych, w przypadku gdy konsument nie wykorzysta biletu i chce wystąpić o zwrot poniesionych kosztów.

Wyniki przeprowadzonego badania będą wykorzystane w pracach Komisji Europejskiej i branży lotniczej nad wprowadzeniem ogólnobranżowego porozumienia przygotowywanego na następstwie szeroko zakrojonego dochodzenia KE z 2007 r. w sprawie sprzedaży biletów lotniczych (EU enforcement sweep on airline ticket selling websites – zobacz IP/09/783: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/783&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=en). Raport posłuży również do przygotowania planu działania dla sieci 30 krajowych władz wykonawczych (sieć CPC), której celem jest rozwiązanie zdefiniowanych problemów w zakresie ochrony konsumentów.

Więcej informacji w języku angielskim na stronie: http://ec.europa.eu/consumers/index_en.htm

Źródło: materiały prasowe Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów – Sprawy Konsumenckie: http://ec.europa.eu/consumers/citizen/my_rights/air_travel_en.htm

Wynajem busa 9-osobowego – dlaczego warto się zdecydować?
Planując podróż ze swoimi przyjaciółmi lub organizując wyjazd służbowy, warto pomyśleć o wygodnym transporcie....
Czy muszę znać hiszpański wybierając się do Hiszpanii?
Wybierając do Hiszpanii, pytanie o konieczność znajomości języka hiszpańskiego często się pojawia. Odpowiedź...
Wycieczka na Islandię - Co warto zobaczyć?
Islandia, kraj ognia i lodu, jest miejscem, które zachwyca swoją niezwykłą przyrodą i krajobrazami, jakich...
Wakacje All Inclusive LATO 2024 - Dlaczego warto zarezerwować już teraz?
Wakacje First Deal czy Last Minute? Planowanie wymarzonych wakacji to czasem wyjątkowe wyzwanie. Szukając...
Jak wybrać odpowiednią pojemność plecaka turystycznego?
Podróżowanie to pasja, która pozwala nam odkrywać nowe miejsca, poznawać różne kultury i tworzyć niezapomniane...
Podróż do Tajlandii - internet mobilny na wyjazd
Podróż do Tajlandii – internet mobilny na wyjazd Podróżowanie do egzotycznych zakątków takich...