Magazyn “Purpose – Przedsiebiorczość w Kulturze” nr 69. Październik 2011

Od Redakcji

Turystyka i kultura nie łączą się ze sobą na siłę. Można powiedzieć, że łączą się wręcz naturalnie, a jedna branża bez drugiej nie może funkcjonować w pełni skutecznie. Oferta kulturalna nie ma racji bytu bez widza, turystyka poszukuje produktu do sprzedaży klientom, a mogą nim być właśnie usługi kulturalne. Oczywiste jest, że między turystyką a kulturą nie można postawić znaku równości. Powstaje więc pytanie, komu bardziej powinno zależeć na współpracy – przedstawicielom branży turystycznej, czy świata kultury. Kto więcej zyskuje na mniej lub bardziej sformalizowanej współpracy?

Można zaryzykować stwierdzenie, że turystyka bez kultury może sobie poradzić, bo ofertę można przecież zbudować w oparciu o rekreację, zdrowie i środowisko. Także kultura może się obejść bez turysty – są przecież mieszkańcy, dla których można „produkować” kulturę. Czy jednak jest tak w rzeczywistości? Na te pytania odpowiada Mike Coyne – ekspert w dziedzinie przedsiębiorczości kreatywnej – który wskazuje, jak ważne jest włączenie wysokiej jakości produktu kultury do turystycznej oferty regionów.

W najnowszym „Purpose” prezentujemy również rozmowę z Sergio Lopezem Figueroą, reprezentującym agencję Big Bang Lab, czyli przedsiębiorstwo społeczne animujące komunikację międzykulturową w oparciu o dziedzictwo społeczności lokalnych. Kolejnym ekspertem, którego zapytaliśmy o relacje kultury i turystyki, jest Nitin Sinha – konserwator zabytków, mediator z ponad 7-letnim doświadczeniem w zakresie dziedzictwa kulturowego i turystyki. W aktualnym numerze znajdują się również analiza Artura Zaguły, który poszukuje początków turystyki biznesowej w kulturze, oraz prezentacja muzeum dostępnego o każdej porze dnia i nocy z każdego miejsca na ziemi. Ponadto w tym miesiącu z „Purpose” można się dowiedzieć, czym jest questing, czyli jeden z najnowszych trendów w światowej turystyce, jak wygląda Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego oraz czy turystyka przyrodnicza ma coś wspólnego z kulturą.

Pretekstem do podjęcia tematu powiązań turystyki i kultury stała się organizowana w Łodzi V Ogólnopolska Konferencja pt. „Kultura i Turystyka – wspólna droga”. Nie bez znaczenia był również nasz udział w eksperckiej konferencji „Kompetencje w Kulturze”, w której ramach spotkaliśmy się z ekspertami z obszaru kreatywności i przedsiębiorczości społecznej. Na łamach „Purpose” postanowiliśmy połączyć wiedzę i doświadczenie ekspertów z obu projektów, aby wzajemnie się uzupełniały i stanowiły przewodnik dla wszystkich zainteresowanych budowaniem swojej kariery w oparciu o turystykę i kulturę.

 

Maciej Mazerant, wydawca Purpose

 

www.purpose.com.pl

Wynajem busa 9-osobowego – dlaczego warto się zdecydować?
Planując podróż ze swoimi przyjaciółmi lub organizując wyjazd służbowy, warto pomyśleć o wygodnym transporcie....
Kluczowe porady dla perfekcyjnych wakacji
Planowanie wakacji to ekscytujące doświadczenie, które może jednak przysporzyć wielu wyzwań. Aby zapewnić,...
Czy muszę znać hiszpański wybierając się do Hiszpanii?
Wybierając do Hiszpanii, pytanie o konieczność znajomości języka hiszpańskiego często się pojawia. Odpowiedź...
Wycieczka na Islandię - Co warto zobaczyć?
Islandia, kraj ognia i lodu, jest miejscem, które zachwyca swoją niezwykłą przyrodą i krajobrazami, jakich...
Jak wybrać odpowiednią pojemność plecaka turystycznego?
Podróżowanie to pasja, która pozwala nam odkrywać nowe miejsca, poznawać różne kultury i tworzyć niezapomniane...
Nie tylko na kajak – torba wodoszczelna
W co spakować swoje rzeczy, aby pozostały one suche podczas kajakowe spływu czy żeglowania? Wszechobecna...