Kolej nie wykorzystuje potencjału – raport

Turystyczny potencjał polskich kolei regionalnych nie jest wykorzystywany – twierdzą eksperci Instytutu Koźmiana, autorzy raportu dotyczącego turystyki kolejowej. Najpowszechniej występującą formą odpowiedzi na potrzeby turystów jest udostępnianie zabytkowych obiektów kolejowych zwiedzającym. Pod względem dostępności skansenów, muzeów czy też zabytkowych linii normalno- i wąskotorowych polskie koleje nie odbiegają od oferty innych krajów Unii Europejskiej.  
 
Obecnie w naszym kraju działają: 

  •  25 typowych turystycznych linii kolejowych (z czego znaczną część stanowią pociągi retro),
  •  5 kolejek parkowych,
  •  12 linii drezynowych


Z uwagi na wykorzystanie torowisk bez standardowych odbiorów technicznych i prostego, lekkiego sprzetu, trasy drezynowe mogą być tanią, a przez to interesującą samorządy i lokalne organizacje biznesu okołoturystycznego formą tworzenia oryginalnych produktów turystycznych. 
 
Wielu przewoźników posiada też w swej ofercie szereg udogodnień dla podróżnych korzystających z pociągów w celach rekreacyjnych. Zwykle to zwykle tak zwane bilety weekendowe, bilety grupowe czy bezpłatny przewóz roweru lub psa. – Szansą na odwiedzanie atrakcyjnych miejsc w regionie jest utrzymywanie przez spółki kolejowe mało uczęszczanych przystanków z przyczyn pozaekonomicznych, takich jak misja społeczna – twierdzi Wojciech Młotkowski, ekspert Instytutu Koźmiana w zakresie turystyki aktywnej.
 
Tymczasem lokalne połączenia kolejowe mogą stać się podstawą turystyki regionalnej i krajoznawstwa. Specyfika transportu kolejowego oraz infrastruktury okołokolejowej sprawia, że kolej stanowić może nie tylko środek transportu do miejsc atrakcyjnych turystycznie, ale również istotną atrakcję podczas wycieczki. Niskie koszty, możliwość zabrania ze sobą sprzętu sportowo-rekreacyjnego i przewidywalność kursowania pociągów to ważne atuty kolei. Tak dla turysty indywidualnego jak i zorganizowanych grup. Biura podróży z doceniają elastyczność kolei przy sprzedaży biletów i fakt, że grupy jadą znacznie taniej niż klienci indywidualni. W przypadku transportu lotniczego warunki zakupu biletów są o wiele bardziej restrykcyjne. Cechą kolei jest także przwidywalna wysokość opłaty przypadającej na uczestnika wyjazdu. Wprzypadku transportu autokarowego koszt przejazdu jednego kilometra zależy od wielkości autobusu, a nie od ilości siedzących w nim, osób.   
 
Wykorzystanie kolei w zwiedzaniu najbliższej okolicy niesie za sobą szereg korzyści również dla operatora kolejowego oraz społeczności lokalnej. Pierwszoplanowe znaczenie mają korzyści związane z ochroną środowiska i ograniczeniem ruchu drogowego na drogach wylotowych z aglomeracji. Ruch turystyczny jest w stanie zwiększyć obłożenie pociągów w okresach pozaszczytowych – w szczególności w weekendy i w sezonie urlopowym, kiedy kolejki dojazdowe do centrów miast z reguły kursują niemal puste. 
 
Orientacja na turystów i ich potrzeby może również odmienić obraz lokalnych połączeń w oczach mieszkańców. Stereotypowo postrzegane są jedynie jako środek dojazdu do pracy. W konsekwencji koleje mogłyby liczyć na większe dofinansowanie i co za tym idzie – podniesienie standardu świadczonych usług. Samorządy z kolei otrzymałyby nowy, niebanalny sposób promocji regionu.

Cały raport pod linkiem.

 

Źródło: PR

No posts found