Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE – Raport sieci ECC-Net

Mimo, że unijne regulacje standaryzacją usługi w ramach Wspólnego Rynku w większości sektorów, różnorodność w systemie klasyfikacji hoteli wciąż przysparza konsumentom kłopotów. Często okazuje się, że standard hotelu wybrany w oparciu o potrzeby i możliwości finansowe konsumenta, nie spełnia jego oczekiwań. Najnowszy raport Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) dokonuje przeglądu systemów klasyfikacji obiektów hotelowych w krajach UE oraz Islandii i Norwegii.

Najnowszy raport „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) jest wynikiem pierwszego wspólnego badania przeprowadzonego w tym zakresie przez Centra sieci ECC-Net. Publikacja zawiera opis 29 systemów klasyfikacji (w 27 krajach UE, Islandii i Norwegii) ze szczegółowymi informacjami na temat możliwych kategorii obiektów w danym kraju, udogodnień dla osób niepełnosprawnych oraz innymi użytecznymi wskazówkami. Zebrane informacje nie tylko pozwalają określić sytuację tego sektora na Wspólnym Rynku, ale mogą służyć edukacji i uświadamianiu konsumentów w tym zakresie.

Raport

Celem autorów raportu było przedstawienie istniejących systemów klasyfikacji obiektów hotelowych w krajach UE, Islandii i Norwegii, wskazanie głównych różnic pomiędzy systemami oraz zanalizowanie problemów konsumenckich związanych ze standaryzacją hoteli.

Warto podkreślić, że z uwagi na różnice kulturowe, narodowe i inne, kraje na całym świecie używają różnych systemów oceny obiektów hotelarskich. Wśród możliwych kryteriów Światowa Organizacja Turystyki (World Tourism Organisation) wyróżnia m.in.: poziom komfortu, lokalizacja, ilość pokoi / miejsc, standard oferowanych usług i wyposażenia. Dla ujednolicenia kategoryzacji ocenie poddaje się: jakość usług, ogólny stan budynku, recepcja, wyposażenie, zakwaterowanie, toalety, część restauracyjna, minimum oferowanych usług, profesjonalizm personelu. Ponadto, w każdym kraju standaryzacja jest inaczej regulowana, tzn. może być ustalona odgórnie przez władze państwowe i odpowiednie przepisy lub przez organizacje branżowe. Powyższe aspekty zostały wzięte pod uwagę przez grupę projektową przy opracowaniu kwestionariusza. W celu zbadania systemów klasyfikacji obiektów hotelowych w poszczególnych państwach członkowskich Centra Sieci ECC-Net udzielały odpowiedzi na 12 pytań.

Informacje dla konsumentów

Kategoryzacja pozostaje dla konsumentów najprostszym sposobem na skorzystanie z możliwości Wspólnego Rynku poprzez porównanie cen i usług w UE. Z uwagi na istniejące różnice w systemach klasyfikacji raport przedstawia opis systemów klasyfikacji w poszczególnych krajach uporządkowany według następujących informacji: nazwa kraju; system klasyfikacji; władze lub organizacje odpowiedzialne za klasyfikację; kategorie (hotele, domy gościnne, etc.): klasy *, **, etc.; wyposażenie i udogodnienia (np. dla niepełnosprawnych); podstawowe kryteria klasyfikacji; przydatne informacje (np. obowiązkowe informacje przy check-in).

Takie zestawienie zostało przygotowane z myślą o konsumentach, którzy poznając zasady klasyfikacji w danym kraju UE będą mogli bardziej świadomie wybrać odpowiedni dla siebie standard hotelu.

Rekomendacje i wnioski autorów raportu

Autorzy raportu mają nadzieję, że badanie będzie krokiem do dalszej dyskusji nad inicjatywą stworzenia w pełni rozwiniętego, dogodnego i sharmonizowanego systemu klasyfikacji, który przyczyniłby się do lepszego przestrzegania praw konsumenta przez sektor hotelarskich. Najważniejsze wnioski:

  • Zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy powinni być świadomi obecnych metod klasyfikacji hoteli w UE, a także różnic w systemach stosowanych w poszczególnych krajach.

  • W pełni zintegrowany rynek wzmocniłby konkurencyjność i zwiększyłby możliwość wyboru, a tym samym wpłynął na obniżenie cen.

  • Z uwagi na dużą różnorodność systemów klasyfikacji w poszczególnych krajach, stworzenie jednorodnego europejskiego systemu może być niezwykle trudne.

Projekt i Sieć ECC-Net

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) została powołana w państwach należących do UE oraz w Norwegii i Islandii by szerzyć wiedzę o prawach konsumenckich na wspólnym rynku, pomagać konsumentom w dochodzeniu ich praw i organizować łatwy dostęp do procedur odszkodowawczych, zwłaszcza w sprawach transgranicznych.

Koordynatorem projektu raportu „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) było Europejskie Centrum Konsumenckie na Cyprze w pracach grupy roboczej wzięli udział przedstawiciele z Centrów w: Belgii, Bułgarii, Grecji, Łotwy, Polski, Rumunii i Hiszpanii. Partnerami badania były Cypryjska Organizacja Turystyczna (Cyprus Tourism Organization – C.T.O), Cypryjskie Stowarzyszenie Hotelarskie (Cyprus Hotelier Association), Stowarzyszenie Cypryjskich Przedsiębiorstw Turystycznych (Association of Cyprus Tourist Enterprises).

Raport Sieci ECC-Net: „Klasyfikacja obiektów hotelowych w UE” (Classification of Hotel Establishments within the EU) w języku angielskim (sekcja Publikacja / Raporty i opracowania sieci ECK):

http://www.konsument.gov.pl/files/raporty/CLASS_OF_HOTEL_EST_W_EU.pdf

Hotel czy apartament: co lepiej wybrać na nocleg?
Wybór noclegu to nie tylko kwestia czterech ścian i dachu. Warto zastanowić się, czy lepiej zdecydować...
Hotel nad morzem z basenem krytym
Jeżeli marzysz o wypoczynku w miejscu, gdzie luksus łączy się z naturalnym pięknem, hotele w miejscowościach...
Babski wypad nad morze z przyjaciółkami
Zapomnijcie o rutynowych weekendach i monotonnych spotkaniach w kawiarniach. Wyobraźcie sobie miejsce,...
Condo Hotele. Połączenie prywatności mieszkania i luksusu hotelu.
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak wyglądałoby życie, gdyby można było połączyć prywatność własnego...
Trip.com. Twoja globalna platforma podróży.
Czy jesteś zapalonym podróżnikiem, czy też planujesz swoją pierwszą wyprawę, Trip.com jest tu, aby uczynić...
Tanie podróżowanie po świecie: Jak zwiedzać bez wydawania fortuny
Podróżowanie po świecie jest jednym z najbardziej fascynujących sposobów na odkrywanie różnych kultur,...