Jak rozpoznać czy szkolenie jest dobre?

Udział w szkoleniu jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na podniesienie swoich kwalifikacji. Jest tylko jedno zastrzeżenie – wybrany przez uczestnika kurs nie zawsze okazuje się trafioną inwestycją. Jak więc rozpoznać czy szkolenie jest warte swojej ceny?

Problem ten jest zupełnie naturalny, ponieważ poziom firm szkoleniowych w Polsce jest dość zróżnicowany. Obok profesjonalnych przedsiębiorstw funkcjonuje wiele przeciętnych czy nawet beznadziejnych podmiotów. Wpływ na to ma także ich duża liczba, a w gąszczu ofert trudno wyłowić te najlepsze.

Wybór szkolenia można więc trochę porównać z zakupem samochodu czy wycieczki. Klient wie co i za ile kupuje, może sprawdzić najważniejsze informacje dotyczące produktu, ale jego jakość i tak pozna po pewnym czasie. Nawet najładniej opakowane szkolenie może okazać się jedynie bezwartościowym spotkaniem, dlatego warto wiedzieć, na co zwracać uwagę podczas przeglądania ofert szkoleniowych.

Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie listy pytań, którą można rozesłać do interesujących nas firm szkoleniowych. Wskazówki o co pytać, znajdą Państwo poniżej. Brak odpowiedzi oznacza jedno – wybrana firma nie jest profesjonalna i nie należy jej brać pod uwagę. Inaczej potraktują klienta poważne przedsiębiorstwa szkoleniowe, czyli udzielą odpowiedzi na nasze pytania.

Kadra trenerska – profesjonaliści czy pierwsi do szkolenia…?
Rynek szkoleń w Polsce tak naprawdę wciąż jest jeszcze młody, co powoduje, że nie stawia zbyt dużych wymogów trenerom. Wielu z nich nie ma doświadczenia w prowadzeniu szkoleń i odpowiedniej wiedzy biznesowej, co oczywiście przekłada się na poziom oferowanych kursów. Osoba, która planuje szkolenie w danej firmie, musi więc w pierwszej kolejności prześwietlić kadrę trenerską. Na co zwracać uwagę? Przede wszystkim na portfolio, które bardzo dużo powie nam o trenerze. Jakie ma doświadczenie? Czy jego umiejętności pokrywają się z tematyką wybranego przez nas szkolenia? Czasami nawet dobry trener może okazać się słabym fachowcem, jeśli prowadzi kurs w dziedzinie nie związanej bezpośrednio ze swoimi kwalifikacjami.

Każdy, kto planuje wykupić szkolenie, może również sprawdzić, jak podchodzi do rozwoju osobistego kadra trenerska. Czy sami uczęszczają na szkolenia? Firmy profesjonalnie zajmujące się rozwojem powinny przecież regularnie posyłać swoich trenerów na kursy doszkalające. Jeśli tego nie robią, trzeba poważnie zastanowić się nad jakością oferowanego szkolenia.

Po weryfikacji trenera/firmy szkoleniowej przez klienta, warto zasięgnąć opinii u znajomych. Obecnie wiele osób inwestuje pieniądze i czas w szkolenia, więc pozyskanie uwag odnośnie konkretnej firmy wcale nie musi być problemem. Druga opcja to szukanie opinii na forach internetowych, tu jednak pod uwagę trzeba brać to, że nie zawsze są one wiarygodne. Podejrzenia powinny wzbudzać zwłaszcza zbyt przesłodzone recenzje, jak i te opatrzone niecenzuralnymi epitetami. Trzecim sposobem pozyskania opinii są referencje, które każda szanująca się firma posiada. Dzięki temu można dotrzeć do poprzednich klientów i dowiedzieć się wielu przydatnych informacji: Jak było prowadzone szkolenie?, Czy uczestnicy są zadowoleni? Czy zdobyta wiedza przydała im się w praktyce?

Miejsce szkolenia
Miejsce szkolenia jest ważnym elementem oferty szkoleniowej. Nawiązując trochę do niedawnych słów Jerzego Janowicza, że Polscy sportowcy muszą trenować w szopie, warto sprawdzić, jakie warunki oferują wybrane przez nas firmy szkoleniowe. Sala szkoleniowa powinna być przystosowana do nauki, czyli posiadać odpowiedni sprzęt, oświetlenie czy wygodne krzesła. Szkolenia odbywają się zazwyczaj w specjalnych ośrodkach, jak i w szkołach, hotelach czy biurowcach. Warto odwiedzić więc któryś z serwisów prezentujących obiekty szkoleniowe i samemu przekonać się o jakości docelowego miejsca na szkolenie.

Liczebność grupy szkoleniowej
Nie trzeba tutaj wiele wyjaśniać – im większa grupa, tym trudniej się skupić, notować czy nawet słuchać prowadzącego. W kilkuosobowych grupach nie tylko łatwiej będzie przyswoić wiedzę, ale i zadawać pytania trenerowi.

Cena – jakość kosztuje?
Choć w naszym zestawieniu to kryterium jest na samym końcu, to jednak wiele osób od porównania cen rozpoczyna przeglądanie wszelkich ofert (nie tylko szkoleniowych). Można się zgodzić, że cena na dobre szkolenie będzie wysoka, ale nie oznacza to, że każde drogie szkolenie będzie skuteczne. Radzimy więc sugerować się ceną dopiero po przeanalizowaniu wcześniejszych punktów.

Na koniec zostaje polecić osobom zainteresowanym szkoleniami wizytę w jednym z największych i najpopularniejszych serwisów szkoleniowych w Polsce, czyli www.szkolenia24h.pl. Prezentowane są w nim oferty rzetelnych firm szkoleniowych, a także ciekawe artykuły i poradniki dotyczące rozwoju osobistego oraz szeroko pojętej branży szkoleniowej. Zapraszamy!

Turystyka biznesowa - konferencje szkolenia
Obecnie turystyka biznesowa jest najbardziej dochodową gałęzią turystki. Klient tej branży wydaje około...
Turystyczna Akademia Biznesu Internetowego
Turystyczna Akademia Biznesu Internetowego to program darmowych szkoleń skierowany do firm branży turystycznej...
KURS LAWINOWY - DOLINA PIĘCIU STAWÓW
Szkolenie prowadzone jest przy użyciu lawinowego zestawu treningowego EASY SEARCHER (symulacja zasypania...
Moda na SPA - Hotele SPA
Ośrodki hotele SPA miejsca na relaks, wypoczynek, regenerowanie sił i poprawienie urody i zdrowia ale...
Ośrodki jeździeckie - sposób na relaks, ale także na spotkanie biznesowe.
W Polsce już od dłuższego czasu panuje moda na aktywny wypoczynek. Stało się tak, dlatego, ponieważ szerokie...
Wakacje, lecz nie dla wszystkich.
Właśnie rozpoczął się okres wakacyjnych urlopów. A w ostatnim czasie w firmach bazowym tematem numer...