Internetowa rewolucja w autobusach

W ostatnich latach sprzedaż produktów i usług przez internet stała się dla większości przedsiębiorców normalnością. Jedną z nielicznych branż, która najdłużej opierała się temu trendowi, byli przewoźnicy autobusowi. Rok 2010 przyniósł tu jednak spore zmiany – kilkanaście PKS-ów wdrożyło internetową sprzedaż biletów. Kolejni przymierzają się do tego kroku.

W międzymiastowej komunikacji w Polsce dominują autobusy. Podróżuje nimi ponad 550 mln pasażerów rocznie, czyli około dwa razy więcej niż koleją. Rynek ten jest mocno rozdrobniony, co jest efektem decyzji sprzed 20 lat o podziale narodowego przewoźnika PKS na 180 firm. Od tamtej pory część „PKS-ów” upadło, część zostało sprywatyzowanych, część przeszło w ręce samorządów, a część nadal należy do państwa. Powstało również wielu nowych przewoźników autobusowych – obecnie jest ich w Polsce kilkuset. Do niedawna bilety przez internet sprzedawał tylko jeden z nich – PPKS Warszawa, który stworzył na własną rękę system sprzedażowy.

W 2010 roku sytuacja się zmieniła. Obecnie pasażerowie mogą kupić już bilety online na kursy realizowane przez kilkunastu przewoźników: Veolia Transport (największy przewoźnik autobusowy w Polsce), PKS Białystok, PKS Wschód, PKS Kraków, PKS Gorzów Wielkopolski, PKS Piotrków Trybunalski, PKS Radomsko, PKS Mrągowo, PKS Suwałki, PKS Bytów, PKS Gryfice, PKS Bełchatów oraz Szwagropol. Przewoźnicy ci skorzystali z systemu sprzedażowego uruchomionego przez serwis e-podróżnik.pl, co pozwoliło im na wdrożenie sprzedaży internetowej szybko i bez ponoszenia nakładów finansowych.

Pasażerowie mogą kupować bilety przez strony internetowe przewoźników oraz w portalu e-podróżnik.pl. Jest to największa wyszukiwarka rozkładów jazdy w Polsce i jedyna pozwalająca bezpośrednio porównać ofertę przewoźników autobusowych i kolejowych (Przewozy Regionalne, PKP Intercity). Jeśli po wyszukaniu danego połączenia, obok ceny przejazdu pojawia się ikonka „kup bilet”, oznacza to, że na trasie tej akceptowane są bilety elektroniczne. Sam proces zakupu jest prosty: pasażer podaje dane, dokonuje płatności jak w każdym innym sklepie internetowym i otrzymuje bilet – w formie SMS’a lub drogą emailową do samodzielnego wydrukowania. Bilet kupiony online jest równoznaczny z rezerwacją miejsca siedzącego.

Obecnie przewoźnicy sprzedają bilety online głównie na trasach dalekobieżnych, ale rozważają poszerzenie tej oferty również o kursy lokalne. Siatka połączeń, na które można kupić elektroniczny bilet w serwisie e-podróżnik.pl już teraz jest dość gęsta. W najbliższych miesiącach kolejni przewoźnicy udostępnią podróżnym możliwość zakupu biletów jednorazowych przez internet, a na początku 2011 roku można będzie również doładowywać online bilety miesięczne, tzw. EM-karty.

Dodatkowe informacje o serwisie e-podróżnik.pl

Serwis e-podróżnik.pl służy do planowania podróży różnymi środkami komunikacji publicznej. Najważniejszą częścią portalu jest wyszukiwarka prezentująca rozkłady jazdy ponad 400 przewoźników. Są to przewoźnicy kolejowi (Przewozy Regionalne, PKP Intercity, Arriva PCC), duzi przewoźnicy autobusowi (ponad 140 PKS-ów) oraz mniejsze lokalne firmy wożące podróżnych autobusami i busami. Pasażer może znaleźć tu aktualne informacje o kursach, które go interesują (czas przejazdu, szczegółowe trasy podróży, ceny biletów) oraz porównać oferty różnych przewoźników jeżdżących na tej trasie. Wyszukiwarka, jako jedyna na rynku, pokazuje również połączenia z przesiadką, także pomiędzy kursami realizowanymi przez dwóch różnych przewoźników. Serwis e-podróżnik.pl pozwala pozyskać informację o rozkładzie jazdy nie tylko poprzez stroną internetową, ale i poprzez serwis SMS oraz infolinię.

Jednym z najważniejszych wdrażanych obecnie przedsięwzięć jest ogólnopolski system sprzedaży biletów autobusowych online. Obecnie elektroniczne bilety w serwisie sprzedają już Veolia Transport, PKS Wschód, PKS Piotrków Trybunalski, PKS Radomsko, PKS Mrągowo, PKS Kraków, PKS Suwałki, PKS Gorzów Wielkopolski, PKS Bytów i PKS Białystok, PKS Gryfice, PKS Bełchatów oraz Szwagropol. Teraz usługa dotyczy tylko biletów jednorazowych, jednakże w ciągu kilku miesięcy wdrożona będzie również sprzedaż biletów okresowych zintegrowanych z systemem kart bezstykowych, tzw. EM-kart. Dzięki współpracy z jednym z liderów w sprzedaży biletów lotniczych online, w portalu e-podróżnik.pl można również zarezerwować bilety lotnicze. Za pośrednictwem serwisu można też kupić bilety w międzynarodowej komunikacji autokarowej.

Portal e-podróżnik.pl zyskuje coraz większą popularność – miesięcznie korzysta z niego około 3 mln użytkowników, a w najnowszym ogólnopolskim rankingu serwisów tematycznych, w kategorii Turystyka, serwis e-podróżnik.pl zajął 4. miejsce (Megapanel, PBI/Gemius).

www.e-podroznik.pl


Źródło: PR

Wysowa-Zdrój. Urokliwe uzdrowisko w Beskidzie Niskim
Wysowa-Zdrój to niewielka, ale niezwykle malownicza miejscowość uzdrowiskowa położona w sercu Beskidu...
Doskonały towarzysz podczas przygód na świeżym powietrzu: Plecak nieprzemakalny
Jeśli uwielbiasz spędzać czas na łonie natury, wiesz jak ważne jest odpowiednie wyposażenie, które zapewni...
Wynajem busa 9-osobowego – dlaczego warto się zdecydować?
Planując podróż ze swoimi przyjaciółmi lub organizując wyjazd służbowy, warto pomyśleć o wygodnym transporcie....
Czy muszę znać hiszpański wybierając się do Hiszpanii?
Wybierając do Hiszpanii, pytanie o konieczność znajomości języka hiszpańskiego często się pojawia. Odpowiedź...
Wycieczka na Islandię - Co warto zobaczyć?
Islandia, kraj ognia i lodu, jest miejscem, które zachwyca swoją niezwykłą przyrodą i krajobrazami, jakich...
Wakacje All Inclusive LATO 2024 - Dlaczego warto zarezerwować już teraz?
Wakacje First Deal czy Last Minute? Planowanie wymarzonych wakacji to czasem wyjątkowe wyzwanie. Szukając...