Internet – jedno z najpopularniejszych źródeł informacji turystycznej

Publikujemy tekst niezwykle przydatny w praktyce tworzenia i wypełniania treścią regionalnych turystycznych portali internetowych – podają aktualnosciturystyczne.pl. Jego autorem jest dr Jarosław Klimczak, prezes Warmińsko-Mazurskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Od pewnego czasu wśród branży turystycznej toczyła się dyskusja, w jaki sposób najlepiej pokazać potencjał turystyczny regionu, który na skutek uruchomienia środków unijnych stale się zwiększa. W obecnych czasach w coraz większym stopniu korzystamy wszyscy z rozwoju Internetu, który stał się głównym nośnikiem informacji oraz promocji. I dlatego powstała pilna potrzeba uruchomienia witryny internetowej, która w sposób nowoczesny i profesjonalny dotrze do turystów krajowych i zagranicznych.
Mechanizm napędowy gospodarki i rozwoju województwa
Regionalny portal turystyczny może być doskonałym narzędziem promocji regionu, źródłem informacji dla turystów i jednocześnie platformą pośredniczącą w kontaktach między firmami a turystami. Dzięki temu portal ma szansę stać się motorem napędowym gospodarki i aktywnie wspierać politykę rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego. Te cele zostaną osiągnięte tylko wtedy, kiedy portal zostanie zbudowany w oparciu o długoterminową politykę rozwoju turystyki w regionie. Oznacza to, że portal musi w pełni przedstawiać i promować potencjał regionu, a jednocześnie wpasować się w całokształt działań promocyjnych i marketingowych prowadzonych przez następujące podmioty: samorząd regionalny i samorządy lokalne, organizacje turystyczne, agencje rozwoju regionalnego itp.
Widząc te potrzeby, Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zlecił Warmińsko-Mazurskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej opracowanie koncepcji portalu internetowego, skutecznie promującego walory turystyczne regionu Warmii i Mazur oraz zamierza przeznaczyć środki unijne na budowę takiego narzędzia. Koncepcja taka we współpracy z branżą turystyczną zrzeszoną w Polskiej Izbie Turystyki została opracowana i przyjęta przez zarząd województwa. Wyniki ostatnich badań pokazują, że Internet to ważne źródło informacji dla 14,8 mln konsumentów w Polsce. Ponad 74 proc. z nich korzysta z Internetu codziennie. Internet jest dla tej grupy jednym z najpopularniejszych źródeł informacji turystycznej. I dlatego, projektując portal należy wziąć pod uwagę szereg czynników.
Grupa docelowa
Jednym z wyzwań promowania marki turystycznej jest konieczność komunikowania do szerokiej grupy odbiorców. Mówimy jednocześnie do wszystkich – do młodych i starych, do miłośników aktywnego wypoczynku oraz do tych, dla których urlop oznacza niezmąconą ciszę i spokój – słowem, do osób, z których każda może poszukiwać czegoś innego. W takiej sytuacji podkreślenie konkretnych walorów regionu turystycznego może wiązać się z ryzykiem nietrafienia w gusta jednej z grup docelowych. Z tym problemem borykają się wszystkie destynacje wakacyjne – ale nie oznacza to, że jest on nierozwiązywalny.
Złożoność produktu
Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy budowie platformy jest złożoność produktu turystycznego i wynikające stąd zależności. Na produkt turystyczny składa się duża liczba zmiennych, zaś zróżnicowane preferencje użytkowników czynią rzecz jeszcze bardziej
skomplikowaną. Projekt serwisu musi przewidywać większe niż w przypadku zwykłych witryn obciążenie informacyjne. Wybór wakacji nie jest kupnem gotowego, zdefiniowanego produktu – użytkownik musi brać pod uwagę wiele czynników: akomodację, transport, terminy, ceny, pogodę, warunki na miejscu. Niejednokrotnie jest to skomplikowany proces, który wiąże się z wysiłkiem dla użytkownika. Nikt nie lubi się wysilać – a Internet przyzwyczaja do jeszcze większej wygody – oczekujemy, że wszystko tu znajdziemy, a w dodatku prościej niż metodą tradycyjną. Dlatego bardzo ważną kwestią jest intuicyjność rozwiązań, łatwość obsługi serwisów oraz ich zrozumiałość.
Konkurencja innych regionów
Rynek turystyczny jest bogaty w oferty. Na gruncie krajowym oferta Warmii i Mazur konkuruje z wyjazdami „nad morze” i „w góry”, nieco mniej popularne są wyjazdy zagraniczne, ale w przypadku medium internetowego nie należy ich bagatelizować – internauci częściej niż ogół społeczeństwa wybierają wakacje zagraniczne (wg badań Gemius nawet do 56 proc. wycieczek organizowanych przez biura podróży to wycieczki zagraniczne).
Konkurencja innych serwisów
W Internecie funkcjonuje ogromna liczba serwisów turystycznych. Warto przy tym pamiętać, że o uwagę użytkowników konkurujemy nie tylko z serwisami promującymi regiony lub miejsca pobytu, ale także z komercyjnymi serwisami turystycznymi.
Użytkownicy mają wysokie wymagania. Mnogość serwisów oraz zalew informacji, z którym musi radzić sobie użytkownik Internetu sprawiają, że użytkownicy są wymagający w stosunku do stron, które napotykają. Dlaczego mieliby się wysilać, skoro jedno kliknięcie dalej czekają na nich dziesiątki innych witryn, oferujących podobne informacje?
Serwis musi być jasny i zrozumiały
Strona internetowa musi oferować łatwe i pełne zaspokojenie potrzeb użytkownika. Nie może on zastanawiać się zbyt długo, jak działa strona, ponieważ w poszukiwaniu informacji odejdzie gdzie indziej. Sztuka polega na stworzeniu takiego systemu nawigacji, aby użytkownik intuicyjnie wiedział, jak korzystać z serwisu.
Serwis musi umożliwiać bezpośrednie działanie
Statystyki użytkowania serwisów turystycznych wykazują, że około 30 proc. internautów planujących dokonać zakupu wycieczki nie robi tego, ponieważ nawigacja na stronie utrudnia im zawarcie transakcji. I dlatego regionalny portal internetowy musi zawierać w sobie następujące rozwiązania:
Jasny, przejrzysty rozkład strony
Najlepsze rozwiązania na rynku charakteryzuje przemyślany rozkład informacji. Poszczególne sekcje prezentowane są tam, gdzie użytkownik się ich spodziewa. Należy skorzystać przy budowie portalu z najlepszych rozwiązań krajowych i zagranicznych.
Odwzorowanie procesu podejmowania decyzji
Wiodące serwisy zagraniczne tworzone są w oparciu o proces podejmowania decyzji. Kolejność prezentowania treści dostosowany jest do zwyczajów użytkowników w zakresie przeglądania stron www. Użytkownik nie jest zasypywany informacjami – są one podawane stopniowo.
Stopniowanie szczegółowości
Użytkownik nie jest zasypywany morzem informacji – system nawigacyjny stopniuje informacje pod kątem ich szczegółowości w danym momencie procesu decyzyjnego.
Planowanie całej wycieczki w jednym miejscu
Funkcją proponowaną w pierwszej kolejności jest planowanie wycieczki. Wpisuje się to w trend odpowiadający na potrzeby użytkownika: wszystko można zorganizować w jednym miejscu, w ramach jednego serwisu.
Wirtualna wycieczka
Wirtualne wycieczki po najciekawszych zakątkach regionu pomagają wzbudzić większe zainteresowanie użytkowników.
Integracja z mechanizmami społecznościowymi
Serwisy udostępniające użytkownikom możliwość publikowania opisów swoich wrażeń z podróży cieszą się ogromną popularnością. Jednym z powodów jest zaufanie, jakim użytkownicy darzą członków swojej społeczności internetowej.
Założenia do rozwiązania
Wyróżniająca się, unikalna koncepcja. Dopasowanie do indywidualnych potrzeb użytkownika. Silnie wyróżniająca się marka Warmii i Mazur – wizerunek regionu jako oczywistego celu podróży turystycznych. Interfejs o dużej ergonomii – zrozumiałość i łatwość użytkowania. Oparcie o psychologię podejmowania decyzji – serwis ma na każdym kroku ułatwiać użytkownikowi podjęcie decyzji o spędzeniu urlopu na Mazurach. System monitoruje zachowanie użytkownika na stronie tak, aby zaprezentować mu najatrakcyjniejsze dla niego oblicze Warmii i Mazur.
Bardzo ważnym elementem całości rozwiązania, w dużym stopniu decydującym o końcowym sukcesie, jest wybór odpowiedniej domeny internetowej oraz podjęcie działań promocyjnych portalu.
W chwili obecnej mamy do dyspozycji kilka rozwiązań. Możemy skorzystać z domeny www.mazury.travel, z której korzysta WM-ROT lub podjąć działania w celu zakupu innych domen, których adresy mają bezpośredni związek z naszym regionem.
Dr Jarosław Klimczak

Źródło: www.aktualnosciturystyczne.pl

 
Majówkowe wyprawy – co warto zapakować do plecaka?
Majówka sprzyja wyprawom w mniej i bardziej znane miejsca. Chętnie zabieramy na urlop całą rodzinę lub...
Jaki hotel w centrum Krakowa wybrać?
Kraków to miasto, które zachwyca swoją historią i kulturą, przyciągając turystów z całego świata. W sercu...
Wysowa-Zdrój. Urokliwe uzdrowisko w Beskidzie Niskim
Wysowa-Zdrój to niewielka, ale niezwykle malownicza miejscowość uzdrowiskowa położona w sercu Beskidu...
Dlaczego warto znać język Bliskiego Wschodu? Korzyści z nauki języka arabskiego
Region Bliskiego Wschodu jest niezwykle ważny w kontekście geopolitycznym – jego szybki rozwój,...
Doskonały towarzysz podczas przygód na świeżym powietrzu: Plecak nieprzemakalny
Jeśli uwielbiasz spędzać czas na łonie natury, wiesz jak ważne jest odpowiednie wyposażenie, które zapewni...
Wynajem busa 9-osobowego – dlaczego warto się zdecydować?
Planując podróż ze swoimi przyjaciółmi lub organizując wyjazd służbowy, warto pomyśleć o wygodnym transporcie....