Historia komunikatu Mayday ? jak to wszystko się zaczęło i czemu trwa do dziś?

Dziś chyba każdy wie, że komunikat Mayday oznacza kłopoty. Co dokładnie kryje się za tą nazwą, kto ją wymyślił i czemu stała się tak popularna? Czy komunikat wywodzi się z języka francuskiego, czy angielskiego? Zachęcamy do przejrzenia najważniejszych informacji na temat tego słowa.

 

Krótka historia komunikatu Mayday

Przenieśmy się w czasie do momentu, gdy nie było radia, a nadawanie takich komunikatów jak opisywany dziś “mayday” było niemożliwe. Co wtedy robili właściciele kutrów, statków, żeglarze i wszyscy na morzu? Niektórzy decydowali się na strzelanie z dział, chcieli, aby ktoś ich usłyszał. Innym sposobem było wieszanie na maszt białej flagi z ukośnym czerwonym krzyżem. Później rozpoczęto nadawać sygnały semaforem. Jednak te sposoby zdawały egzamin, ale tylko wtedy, gdy inni żeglarze byli blisko, w przeciwnym razie pomoc nie nadchodziła. I tutaj rozpoczyna się historia komunikatu „mayday”, który został pierwszy raz użyty w 1923 roku przez Pana Fredericka Stanleya Mockforda, radiooficera na lotnisku Croydon w Londynie, który żył w latach 1897-1962. To on został poproszony o to, aby znaleźć słowo uniwersalne dla wszystkich, jednocześnie dobitnie wskazujące na ogromne problemy załogi i kapitanów statków i kutrów na całym świecie.

Czy to mu się udało? Odpowiedź można podać w liczbach, choćby w samym 2008 roku Amerykańska Straż Przybrzeżna, w dużej mierze dzięki temu komunikatowi wypłynęła na akcję 24 tysiące razy, ocaliła blisko 5000 osób, co daje liczbę 13 na dzień. Dlaczego słowo Mayday? Ponieważ większość ruchu w obsługiwanym przez Pana Fredericka rejonie odbywała się pomiędzy londyńskim lotniskiem a tym w Paryżu. Nasz dzisiejszy bohater zaproponował więc słowo m’aider oznaczające w języku francuskim pomocy. Oczywiście musiał przystosować je dla wszystkich, więc nieco zmienił wymowę i pisownię, aby była samo słowo było łatwiejsze do zapisania i zapamiętania, a także brzmiało bardziej “po angielsku” i tak z wymawianego midi powstało słowo Mayday. Niektórzy mogą je kojarzyć z dwoma osobnymi słowami w języku angielskim (May-mogę), (day-dzień) jednak nie mają one z tym nic wspólnego. Więcej przeczytasz o mayday na Fairwinds.pl.

Mayday a pan-pan – różnice

Mayday to komunikat, którego można użyć tylko i wyłącznie w przypadku zagrożenia życia załogi statku powietrznego, morskiego, a także kosmicznego. Kapitanowie decydują się na jego użycie w ostateczności, gdy na przykład statek tonie czy płonie. Zawsze w czasie nadawania komunikatu trzeba go uzasadnić. Co więc w sytuacji, gdy statek uległ awarii, ale nie ma bezpośredniego zagrożenia życia załogi w lotnictwie i żegludze? Na te potrzeby stworzono komunikat Pan-pan, słowo to wypowiedziane raz lub trzy razy oznacza na przykład chęć wezwania pomocy lekarskie, uzyskania porady lekarza, zapowiedzenia dużych zmian pogodowych czy wypadnięcia człowieka za burtę. Na wywoływanie Pan-pan przeznaczona jest druga minuta ciszy radiowej.


Komunikat Mayday – jak to wszystko przebiega?

Gdy jacht morski zacznie płonąć lub tonąć czy też istnieje inne bezpośrednie zagrożenie życia całej załogi, kapitan ustawia radio na kanale ratunkowym 16.UKF, trzykrotnie powtarza słowo mayday i podaje szczegółowe dane dotyczące statku, aby było wiadomo, kto potrzebuje pomocy. Następnie konieczne jest podanie pozycji, którą najczęściej odczytuje się w formie współrzędnych GPS, ewentualnie danych odczytanych z najbliższej pławy. Na koniec podaje powód nadania sygnału mayday, opisuje wygląd jachtu i liczbę załogi, po czym przedstawia rodzaj oczekiwanej pomocy. Później pozostaje mu już tylko czekanie na potwierdzenie, po czterech minutach ciszy, może ponownie nadać ten sam komunikat.

 

 


No posts found