Bezpłatna aplikacja na wakacje – przygotowana przez ECC-Net

Z wieloma trudnymi sytuacjami często musi się zmierzyć podróżujący po Europie turysta. Zarezerwowany pokój w hotelu jest niedostępny, zakupiona pamiątka okazuje się bublem, podczas odbioru samochodu okazuje się, że cena za wynajem jest droższa niż uzgodniono: któż z nas tego nie doświadczył?

Aplikacja ECC-Net: Travel została opracowana jako idealny towarzysz podróży po Unii Europejskiej, Islandii oraz Norwegii. Konsumenci za jej pośrednictwem mogą skorzystać z informacji na temat przysługujących im w określonej sytuacji praw oraz typowych dla danego kraju wyrażeń i zwrotów – bezpośrednie tłumaczenie na 25 języków.

Jak działa aplikacja?
Po wybraniu swojego kraju, a następnie celu  naszej podróży należy wskazać rodzaj sytuacji, w której się znaleźliśmy (problemy z lotem, wynajmem samochodu, hotelem…). Aplikacja określi prawa konsumenta w Twoim własnym języku i dokona tłumaczenia na język kraju, w którym się znajdujesz.

Co nowego oferuje aplikacja?

  • Nowy design
  • Większy rozmiar czcionki
  • Ulepszone funkcje – w szczególności dotyczące narzędzi do tłumaczenia
  • Zaktualizowaną treść
  • Nowy dział “Pomoc” z wszystkimi ważnymi adresami i numerami telefonów
    np. do centrów ECC-Net, ambasad, czy Europe Direct

Języki, w których dostępna jest aplikacja:

angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, holenderski, islandzki, litewski, łotewski maltański, niemiecki, norweski, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski, włoski

Dobrze wiedzieć:

  • Aplikacja działa w trybie offline, co oznacza, że po ściągnięciu, aby z niej korzystać nie trzeba mieć dostępu do internet –  unikniemy  pułapki roamingu

  • Aplikacja jest bezpłatna

Jak pobrać aplikację?

Kto stworzył aplikację?

Aplikacja została przygotowana przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) w ramach wspólnego projektu wszystkich centrów sieci, prowadzonego przez ECK Niemcy.

Aplikacja jest częścią działania 670714 — ECC-Net PL FPA, które otrzymało dofinansowanie w ramach dotacji na działania Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) z Programu Ochrony Konsumentów w Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Jakie problem konsumenckie są poruszane w aplikacji?

  1. 1.    Zakupy

  • Możliwe sytuacje:
    • Zakup wadliwego produktu
    • porada: prawo do naprawy lub wymiany, jezeli niemożliwe, zmniejszenie ceny lub zwrot pieniędzy
    • Brak zadowolenia z produktu
    • porada: wymiana lub zwrot pieniędzy (tylko w przypadku dobrowolnej zgody przedsiębiorcy)

  1. 2.    Wynajem samochodów

  • Możliwe problemy podczas odbioru pojazdu:
    • Cena jest wyższa niż ustalona podczas rezerwacji
    • porada: naleganie na kwotę uzgodnioną  w czasie rezerwacji,
      prawo do zwrotu pieniędzy, zapłata z zastrzeżeniem dochodzenie swoich roszczeń w późniejszym czasie
    • Samochód jest niedostępny
    • porada: prawo do innego samochodu za tą samą cenę, prawo
      do obniżenia ceny albo do zwrotu pieniędzy
    • Samochód jest uszkodzony
    • porada: nalezy uzyskać pisemne potwierdzenie uszkodzeń
    • Możliwe problemy podczas używania samochodu
      • Spowodowanie uszkodzeń
      • porada: wyjaśnienie odpowiedzialności za uszkodzenia
        oraz zaprotokołowanie uszkodzeń niezwłocznie dla wynajmującego
        lub Policji
    • Możliwe trudności ze zwrotem samochodu
      • porada: auto należy zwracać osobiście, uzyskanie pisemnego protokołu, który potwierdza, że auto było użytkowane zgodnie
        z umową i nie ma uszkodzeń

  1. 3.    Podróż samolotem

  • Możliwe problemy
    • Opóźnienie lotu
    • Porada : w zależności od czasu opóźnienia ( 2,3,4 lub 5 godzin) – prawo do informacji, prawo do dostępu do środków komunikacji
      (telefon, fax, internet), prawo do posiłków i napojów, prawo
      do zakwaterowania, prawo do zwrotu pieniędzy i zmiany trasy lotu
       (jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin)
    • Odwołanie lotu
    • Porada : prawo do zmiany trasy, prawo do opieki ( informacja,
      posiłki i napoje, zakwaterowanie) lub zwrot pieniędzy
    • Odmowa wpuszczenia na pokład
    • Porada : prawo do innego połączenia lotniczego, prawo do zwrotu pieniędzy, prawo do opieki ( informacja, posiłki i napoje oraz zakwaterowanie), pisemne potwierdzenie faktu przybycia do odprawy we właściwym czasie
    • Zniszczony / niekompletny lub zagubiony bagaż
    • Porada: Protokół Niezgodności Bagażowej (PIR) jest kluczowy
      dla dalszego dochodzenia roszczeń

  1. 4.    Podróż pociągiem 

  • Możliwe problemy:
    • Opóźnienie lub odwołanie pociągu
    • Porada: w przypadku opóźnienia w zależności od jego wielkości  (opóźnienie ponad 60 minut): prawo do kontynuacji trasy bezpośrednio lub później bez żadnych dodatkowych kosztów, prawo do zwrotu ceny biletu, prawo do opieki (posiłki i napoje), prawo do zakwaterowania
    • Utracone połączenie z powodu opóźnienia lub odwołania
    • Porada: prawo do kontynuacji podróży bez żadnych dodatkowych kosztów lub prawo do powrotu do początkowej stacji i zwrotu kosztów podróży
    • Opóźnienie przyjazdu
    • Porada: pisemne potwierdzenie opóźnienia (w celu uzyskania potem zwrotu biletu)

  1. 5.    Podróż autokarem

  • Możliwe problemy:
    • Opóźnienie odjazdu 90-119 minut:
    • Porada: prawo do posiłków i napojów, prawo do zakwaterowania
    • Opóźnienie odjazdu 2 godziny i więcej
    • Porada: prawo do opieki (posiłki i przekąski lub zakwaterowania), prawo do zmiany trasy, prawo do zwrotu ceny biletu i powrotu do początkowego punktu podróży
    • Awaria pojazdu
    • Porada: prawo do zmiany trasy przejazdu do ostatecznego miejsca przeznaczenia na podobnych warunkach
    • Odwołanie:
    • Porada: prawo do opieki (posiłki i przekąski lub zakwaterowania), prawo do zmiany trasy, prawo do zwrotu ceny biletu i powrotu do pierwszego miejsca odlotu

  1. 6.    Podróż statkiem/promem

  • Możliwe problemy:
    • Opóźnienie rejsu 
    • Porada: prawo do informacji, prawo do zmiany trasy, prawo do pomocy (posiłki i napoje), prawo do zwrotu ceny biletu
    • Opóźnienie zakończenia rejsu
    • Porada:  pisemne potwierdzenie opóźnienia: aby uzyskać zwrot
      25/ 50% ceny biletów w zależności od czasu trwania podróży
      (rejsy do 4 godzin – więcej niż 24 godziny)
    • Odwołanie
    • Porada: prawo do informacji, prawo do zmiany trasy, prawo do pomocy (posiłki, przekąski i zakwaterowanie), prawo do zwrotu ceny biletu

  1. 7.    Hotel

  • Możliwe trudne sytuacje
    • cena najmu pokoju jest wyższa niż początkowo uzgodniono
    • Porada: konsument ma prawo zapłacić tylko cenę uzgodnioną wcześniej, może również odrzucić propozycję danego pokoju
       i domagać się zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji. Inną możliwością jest uiszczenie płatności przy złożeniu protestu
    • pokój jest nieadekwatny do prezentowanej wcześniej oferty
    • Porada: Konsument ma prawo do: alternatywnego pokoju w tej samej cenie, stosownego obniżenia ceny pokoju, odrzucenia oferty pokoju
      i uzyskania zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji
      w hotelu.
    • zarezerwowany pokój nie jest dostępny
    • Porada: Konsument ma prawo do otrzymania alternatywnego pokoju w tej samej cenie. Może też domagać się obniżenia ceny, jeżeli możliwe jest tylko otrzymanie pokoju niższej kategorii. Ponadto, konsument ma prawo do odszkodowania.

 

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

 

PR

Tajemni klienci przetestowali e-zakupy za granicą.
Wyniki raportu sieci Europejskich Centrów Konsumenckich
Dwa miesiące zamiast dwóch lat: dlaczego polubownie opłaca się bardziej?
Wszczęcie postępowania sądowego przeciwko przedsiębiorcy może okazać się kosztowne i długotrwałe. W przypadku...
Co trzeba wiedzieć o płatnościach za e-zakupy?
Przelew ekspresowy czy karta kredytowa? Taki dylemat ma wielu internautów, którzy upolowali cenową okazję...