Akcja – Dzień Pasażera – na Dworcu Centralnym: jakie prawa mają podróżujący koleją?

Co należy się pasażerowi, gdy jego pociąg zostanie opóźniony lub odwołany? Kiedy przewoźnik ma obowiązek wypłacić odszkodowanie? Na te i wiele innych pytań w najbliższy piątek, 28 października, na Dworcu Centralnym w Warszawie, będą odpowiadać eksperci z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Urzędu Transportu Kolejowego oraz organizator kampanii „Prawa pasażerów w zasięgu ręki!”.

W połowie tego roku weszły w życie nowe uregulowania dotyczące praw pasażerów kolei, ustanawiające m.in. możliwość domagania się odszkodowania za opóźnienie pociągu. Dlatego postanowiliśmy zorganizować akcję, która w okresie zwiększonej częstotliwości wyjazdów przypomni pasażerom o ich prawach oraz do kogo mogą zwrócić się po bezpłatną pomoc w razie kłopotów – mówi Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Akcja odbędzie się w piątek, 28 października br., w godzinach 8.00 – 13.00. W hali głównej Dworca Centralnego w Warszawie pojawi się stoisko informacyjne. Eksperci z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Urzędu Transportu Kolejowego oraz organizatorzy kampanii prowadzonej przez Komisję Europejską „Prawa pasażerów w zasięgu ręki!” będą udzielać pasażerom bezpłatnych porad i informacji. Podobna akcja zostanie przeprowadzona na Dworcu Głównym w Krakowie, gdzie przedstawiciele regionalnego oddziału Urzędu Transportu Kolejowego oraz wolontariusze Europejskiego Centrum Konsumenckiego będą wręczać podróżnym ulotki z zestawem praktycznych informacji.

Akcja na dworcu kolejowym stanowi kolejną odsłonę „Dnia Pasażera”, zorganizowanego w lipcu 2011 roku na Lotnisku Chopina w Warszawie i na krakowskich Balicach przez Sieć Europejskich Centrum Konsumenckich (ECK) przy wsparciu kampanii Komisji Europejskiej „Prawa pasażerów w zasięgu ręki!”. Do zadań Sieci ECK należy m.in. informowanie pasażerów o przysługujących im prawach oraz pomoc w polubownym dochodzeniu ich praw w razie sporu z przewoźnikiem z innego kraju UE.

Porady prawne i informacje dotyczące praw pasażerów kolei w UE można uzyskać kontaktując się bezpośrednio z:

 

Europejskim Centrum Konsumenckim w Polsce pod numerem telefonu +48 55 60 118,

e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub poprzez stronę www.konsument.gov.pl.

Urzędem Transportu Kolejowego pod numerem telefonu 22 630 19 40, e-mailem (utk@utk.gov.pl) lub odwiedzając witrynę www.utk.gov.pl

– zaglądając na stronę kampanii „Prawa pasażerów w zasięgu ręki!”:

http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/pl/13-rail.html

 

###

 

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) prowadzi działalność informacyjno-doradczą dla konsumentów w zakresie ich praw w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych. Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają w dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców mających siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę Centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

 

Zapraszamy do odwiedzenia nowej witryny internetowej sieci ECC-Net:

http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_pl.htm

 


Komfortowy nocleg nad morzem z wyżywieniem: Odkryj uroki Trzęsacza
Wakacje nad morzem to marzenie wielu osób, które pragną oderwać się od codzienności i cieszyć się błogim...
5 Europejskich Destynacji na tani kilkudniowy wyjazd
Podróże po Europie nie muszą być drogie, nawet jeśli planujesz kilkudniową wycieczkę bez długiego urlopu....
Trzygwiazdkowe hotele - jakość i komfort ponad stereotypami
Hotele trzygwiazdkowe często są błędnie postrzegane jako obiekty o niższym standardzie usług i wyposażenia,...
Concordia Design. Nowoczesne centrum kreatywności i biznesu w Poznaniu
Concordia Design, zlokalizowane w sercu Poznania, to unikalne miejsce, które łączy funkcje centrum konferencyjnego,...
Hotele na imprezy - dlaczego warto je wybierać do organizacji swojej imprezy
Hotele na imprezy to strzał w dziesiątkę. Czemu? Bo to po prostu działa. Nie musisz się martwić o milion...
Wymarzone wakacje nad morzem
Wyjazd nad morze to ważne wydarzenie dla wszystkich. Zarówno dla rodzin z dziećmi jak też i osób samotnych....