Airbus wzywa branżę lotniczą do przyjęcia nowego standardu komfortu podróży na trasach dalekodystansowych

Airbus proponuje fotel o szerokości 18 cali (45,72 cm) jako standard w klasie ekonomicznej w rejsach dalekodystansowych

Airbus przedstawił nowe badania nad wpływem szerokości fotela na komfort podróżnych podczas dalekodystansowych lotów klasą ekonomiczną; koncern wezwał branżę lotniczą, aby przyjąć 18 calowe fotele (45,72 cm) jako minimalny standard w celu zwiększenia komfortu dalekich podróży lotniczych.

Jak wynika z przełomowych badań przeprowadzonych przez ośrodek The London Sleep Centre z wykorzystaniem polisomnografii* w celu zarejestrowania wszystkich standardowych, fizjologicznych parametrów snu — w tym fal mózgowych oraz ruchów oka, brzucha, klatki piersiowej i nóg — u wybranych pasażerów, fotel o szerokości co najmniej 18 cali zwiększa jakość snu o 53 proc. w porównaniu z 17-calowym standardem z lat pięćdziesiątych (metodologia i dalsze rezultaty  opisane w przypisach**).

Dr Irshaad Ebrahim (MBChB MRCPsych) z The London Sleep Centre stwierdził: „Różnica była znaczna. Wszyscy pasażerowie spali głębiej, spokojniej i dłużej na fotelach 18-calowych. Przechodzili między kolejnymi fazami snu tak, jak w zwykłych okolicznościach. Natomiast w węższym fotelu 17-calowym doświadczali wielu zaburzeń snu, przez co rzadko budzili się wypoczęci. Na długich trasach w klasie ekonomicznej jeden cal oznacza ogromną różnicę w komforcie pasażerów”.

Transport lotniczy znacznie się zmienił w ciągu ostatnich 50 lat. Coraz więcej pasażerów lata na dłuższych trasach. Tylko w ciągu ostatnich 5 lat liczba lotów na odległość ponad 6000 mil morskich (11 112 km; czas lotu powyżej 13 godzin) zwiększyła się o 70 proc. z 24 do 41 lotów dziennie. Do 1998 r. nie odbył się żaden lot na odległość ponad 7000 mil morskich (12 964 km). W ciągu następnych 15 lat ruch pasażerski podwoi się, a do 2032 r. światowe linie lotnicze wprowadzą do eksploatacji ponad 29 220 nowych samolotów pasażerskich i towarowych.

Kevin Keniston, dyrektor ds. komfortu pasażerów w firmie Airbus, powiedział: „Jeśli teraz nie podejmiemy zdecydowanych działań, narazimy na szwank komfort pasażerów do 2045 roku i w dłuższej perspektywie, zwłaszcza jeśli uwzględnimy harmonogram dostaw samolotów oraz oczekiwany okres ich eksploatacji. Oznacza to, że następne pokolenie pasażerów będzie skazanych na podróżowanie w fotelach opartych na przestarzałych standardach”.

Airbus zawsze instalował fotele o szerokości co najmniej 18 cali (45,72 cm) w przedziałach klasy ekonomicznej. Jednak inni producenci zaniżają standardy komfortu pasażerów, wracając do węższych foteli z lat pięćdziesiątych, aby zachować konkurencyjność.

Zmiany wskaźnika BMI i postrzegania przestrzeni osobistej skłoniły inne branże, na przykład wypoczynkową i samochodową, do przemyślenia szerokości siedziska. Co więcej, niedawne badania nad pasażerami lotów dalekodystansowych przeprowadzone na międzynarodowych portach lotniczych** ujawniły, że wygodny fotel jest obecnie najważniejszym kryterium podczas rezerwowania biletów na dalekie trasy w klasie ekonomicznej, ważniejszym nawet od harmonogramu lotu.

Kevin Keniston dodał: „Nasze badania pokazują, że szerokość siedziska ma ogromny wpływ na komfort lotu, a coraz więcej wymagających pasażerów klasy ekonomicznej nie chce przez wiele godzin gnieździć się w ciasnych, 17-calowych fotelach. Zamiast tego wybierają linie lotnicze, które oferują wygodniejsze fotele, często szukając odpowiednich informacji w mediach społecznościowych albo wyspecjalizowanych witrynach. Na szczęście obecnie pasażerowie mają wybór i na pierwszym miejscu stawiają komfort. Chcemy, aby byli świadomi różnicy, jaką może sprawić jeden cal podczas długiego lotu”.

***Więcej informacji o przyszłości według Airbusa — Future by Airbus — można znaleźć pod adresem www.airbus.com

*W pełnej polisomnografii* zarejestrowano każdy standardowy, fizjologiczny parametr snu u wybranych pasażerów, w tym fale mózgowe oraz ruchy oka, brzucha, klatki piersiowej i nóg. Badania zostały przeprowadzone zgodnie z uznanymi zasadami klinicznymi. Były to badania porównawcze oceniające wpływ dwóch różnych szerokości fotela — 17 i 18 cali — na zmienne snu u 6 zdrowych, dorosłych osób, które poprzednio przebadano pod kątem schorzeń i zaburzeń snu. Środowisko testowe przygotowano tak, aby jak najlepiej odzwierciedlało rzeczywisty lot; symulowano m.in. wschód i zachód słońca, odgłosy startu i dźwięki otoczenia, rozrywki podczas lotu oraz wydawanie posiłków (październik 2013 r.).

Wszyscy uczestnicy mieli przeciętny wskaźnik BMI przy braku stwierdzonych problemów

ze zdrowiem lub snem i nie znali przeznaczenia badań. Każdy przespał serię nocy w symulacjach odtwarzających doświadczenie lotu dalekodystansowego w klasie ekonomicznej. Wszystkie zmienne pozostawały jednakowe z wyjątkiem szerokości fotela, która zmieniała się między 17 a 18 calami.

Obiektywny (dane naukowe) wzrost jakości snu nawet o 53 proc.

  • Czas zapadania w sen (zwany też okresem latencji snu) poprawił się o 14,7 proc. (6 minut) na fotelu 18-calowym
  • Czas przebudzeń po zapadnięciu w sen (czuwanie wtrącone – WASO) skrócił się średnio o 28 minut na fotelu 18-calowym
  • Wskaźnik wzbudzeń – najbardziej miarodajny parametr jakości snu, który mierzy liczbę i częstotliwość zakłóceń fal mózgowych podczas snu – poprawił się średnio o 53 proc. na fotelu 18-calowym
  • Ruchy kończyn były ograniczone o 11 proc. na fotelu 18-calowym

Wyniki subiektywne (opinie uczestników)

  • 67 proc. uczestników badań stwierdziło polepszenie jakości snu, a 86 proc. zwiększenie długości snu na fotelu 18-calowym.

** Międzynarodowe badania 1500 osób zwerbowanych na 4 międzynarodowych lotniskach (Singapur, Charles de Gaulle, Frankfurt i Amsterdam).

 

PR

Dlaczego warto czytać regulaminy przewoźników lotniczych przed podróżą?
Sezon wakacyjny rozpoczął się na dobre, a więc Polacy coraz chętniej rezerwują loty w rozmaite zakamarki...
Jak przygotować się do podróży samolotem?
Dla niektórych osób podróż samolotem to całkiem zwyczajne wydarzenie, dla innych emocjonujące przeżycie....
Nie ma jak wakacje
Marzymy o urlopie. Myślimy o nim już, kiedy pierwsze promienie słońca przebijają się przez zachmurzone...
ECK: Wakacje bez przykrych niespodzianek
Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak spędzić wakacje bez niemiłych niespodzianek. W ubiegłym...
Wakacje statystycznego Polaka
Najwięcej Polaków, którzy zdecydowali się spędzić tegoroczne wakacje za granicą, wyjedzie na dwa tygodnie...